تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۵۲
«مردم‌سالاری» بررسی می‌کند

تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای القای جنگ بین تهران و ریاض

(روزنامه مردم سالاري – 1396/08/21 – شماره 4461 – صفحه 15)

این روزها کشورهای غربی سعی دارند تا با هیاهوی رسانه‌ای خاورمیانه را به سمت یک جنگ گسترده پیش ببرند و از آنجایی که ایران و عربستان دو قدرت بزرگ خاورمیانه هستند بر این باورند که درگیری بین این دو کشور کل خاورمیانه را به کام آتش می‌برد و از این رو ریاض و تل‌آویو ماه‌هاست روابط خود را بسیار تعمیق بخشیدند و به دنبال تشکیل یک جبهه جدید علیه ایران‌اند. این در حالی است که تا سال گذشته ریاض مایل بود روابط خود با تل‌آویو را مخفی نگه دارد و در ظاهر جبهه‌ای از کشورهای عربی را علیه ایران متعهد کند.اما بعد از خروج پاکستان از ائتلاف آنها و قطع روابط قطر با عربستان شاهد یک شکاف جدی میان شرکای عربستان شدیم و ترکیه نیز به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در مناسبت‌های مختلف رفته رفته تمایلش به سمت ایران بیشتر شد و از این رو برای عربستان فقط و فقط رژیم صهیونیستی باقی ماند و در این روزها رسانه‌های صهیونیستی بیشتر از سایر رسانه‌ها بر طبل جنگ می‌کوبند.

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به اقدامات اخیر عربستان در منطقه، از جمله در جریان استعفای سعد الحریری نوشت: پادشاهی عربستان در تلاش است تا جبهه‌ای جدید علیه ایران باز کند و از اسرائیل می‌خواهد که این کار کثیف را برایش انجام دهد. به نوشته روزنامه‌ هاآرتص، پادشاهی عربستان در روزهای گذشته، در کمتر از 24 ساعت چندین شوک در سراسر خاورمیانه ایجاد کرد که تحولاتی را در پی خواهد داشت که تنش‌ها با ایران را دامن می‌زند. طرح کامل سعودی‌ها، اگر وجود داشته باشد، هنوز فاش نشده است. هرچند، این تحولات نگرانی‌هایی را در پایتخت‌های کشورهای همسایه به وجود آورده و گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره اقدام بعدی سعودی‌ها در پی داشته است.

اولین اتفاق، استعفای غیرمنتظره سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان بود که در جریان سفری به عربستان سعودی آن را اعلام و ادعا کرد که به دلیل طرح حزب‌الله برای ترور وی، دست به این کار زده است. پس از گذشت چند روز، بیش از پیش مشخص شد که این استعفا بیشتر شبیه به یک دستور سعودی ناشی از نارضایتی ریاض از نحوه تعامل حریری با حزب‌الله در دولت لبنان بوده است.

چند ساعت پس از اعلام این استعفا، سعودی‌ها از یک سری بازداشت‌ها در میان شاهزادگان و بازرگانان ثروتمند عربستانی به اتهام فساد خبر دادند. هم‌زمان که این شاهزادگان در یک هتل پنج ستاره در ریاض بازداشت می‌شدند، یک سانحه هوایی در مناطق جنوبی عربستان روی داد. روز بعد مشخص شد که یک شاهزاده سعودی سعی داشته از طریق هوایی با استفاده از یک هلی‌کوپتر از عربستان فرار کند که توسط نیروی هوایی سعودی ساقط شد. تمام 9 سرنشین و خدمه این هلی‌کوپتر جان خود را از دست دادند. در این میان، گروه انصارالله یمن یک موشک به سمت فرودگاه بین‌المللی ریاض شلیک کرد که به گفته مقامات سعودی توسط سامانه ضد موشکی ساخت آمریکا رهگیری و منهدم شد. عربستان در تلافی این حمله یمن را در مرزهای زمینی و دریایی محاصره کرد.

اینها تنها تحولات مربوط به عربستان در یک هفته گذشته نبودند. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با انتشار پیامی‌توئیتری از اقدامات ملک سلمان و ولیعهد قدرتمند وی؛ محمد بن سلمان حمایت کرد. جرد کوشنر، داماد ترامپ چند روز پیش از این رویدادها به عربستان و اسرائیل سفر کرده بود. وزارت امور خارجه اسرائیل یک مقاله درباره موضعش پس از استعفای حریری به سفارت‌خانه‌های خارجی ابلاغ کرد. این، کاملا مطابق با نسخه رسمی‌سعودی‌ها از این وقایع بود که مسوولیت بحران کنونی در لبنان را متوجه ایران می‌دانست. محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در سفری ناگهانی به مصر و عربستان رفت. بروکسل یک درخواست تعجب‌آور دریافت کرد که یک هیات سعودی خواهان سفر به این کشور در هفته آینده برای بحث درباره روش‌های مبارزه با تروریست هستند. این سعودی‌ها به دعوتی از سوی اروپایی‌ها پاسخ دادند که 10 ماه پیش مطرح شده بود.

مشخص نیست، سعودی‌ها لزوما با این اقدامات به جایی برسند. کاخ پادشاهی روابط نزدیکی با دولت ترامپ دارد و عربستان سعودی در میان معدود کشورهایی بود که سال گذشته در کنار اسرائیل از انتخاب دونالد ترامپ استقبال کردند. در طول یک سال گذشته گزارشات رو به افزایشی دیده می‌شود که نشان می‌دهد همکاری‌های دیپلماتیک میان ریاض و تل‌آویو، از جمله در زمینه اطلاعاتی بیشتر شده است. اسرائیل و سعودی‌ها به ایران به عنوان دشمن مشترک می‌نگرند و هر دو از ناتوانی غرب در مواجهه با افزایش نفوذ ایران در منطقه ناامید شده‌اند.

هیچکس به دنبال جنگ نیست!

همچنین جروزالم پست نوشت: نفتالی بنت وزیر آموزش اسرائیل از تحولات اخیر در عربستان و بازداشت شاهزاده‌ها انتقاد کرد.بنت با اشاره به محمد بن سلمان گفت: به نظر می‌آید که او در حال تحکیم قدرت است و نگاه او به نظر به مسئله‌ای مهمتر است که آن ایران است.وی افزود: منطقه ما به شدت متفاوت از آمریکاست. در منطقه ما، دموکراسی وجود ندارد و رهبران مجبورند با زور در قدرت بمانند.به گزارش «انتخاب» این مقام اسرائیلی افزود: عناصر ایران در حال افزایش نفوذ در خاورمیانه است و در حال تشکیل هلال شیعه در عراق، سوریه و لبنان است.بنت گفت: هیچکس به دنبال جنگ نیست، حتی ایران. آنها حتی سربازان خود را به منطقه نمی‌فرستند و از سربازان دیگر کشورها استفاده می‌کنند. همچنین ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، گفته است که کناره‌گیری سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان فرصتی برای ایجاد فشار دیپلماتیک بر ایران و حزب‌الله، با هدف تضعیف و خلع سلاح حزب‌الله در لبنان است.وزیر اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با آسوشیتدپرس و نیز شبکه هفت رژیم صهیونیستی گفت، این دولت برای تشدید فشار سازمان ملل متحد بر ایران و حزب‌الله در پی وضعیت جدید لبنان، برنامه‌ریزی می‌کند.

وی افزود: اسرائیل زمان را برای اجرای قطعنامه سال ۲۰۰۶ شورای امنیت در مورد خلع سلاح شبه نظامیان در لبنان مناسب می‌داند. وزیر اطلاعات اسرائیل مدعی شد: کناره‌گیری سعد حریری چهره حقیقی حزب‌الله و ایران را برملا کرد زیرا چیزی را که ما می‌گفتیم، اکنون جهان به چشم خود می‌بیند؛ ما می‌گفتیم که سعد حریری برگ انجیر بود زیرا لبنان در واقع حزب‌الله است و حزب‌الله ایران است و ما این را خط قرمز می‌دانیم.به ادعای کاتز، «ایران سرزمین‌های وسیعی در پیرامون اسرائیل را به تسلط گرفته است».

جنگ ایران و عربستان قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار می‌رساند

همچنین سی ان بی سی نوشت: تحولات در خاورمیانه دیگر ظاهرا قابل کنترل نیست و تهدید جنگ بین ایران و سعودی به طور فزاینده‌ای محتمل است.اشتباه نکنید، یک درگیری تمام عیار بین این دو کشور منجر به فاجعه‌ای برای منطقه و دنیا خواهد شد.تولید کنندگان نفت در اوپک بیش از بیست درصد نفت جهان را از طریق تنگه هرمز به جهان صادر می‌کنند. این تنگه در خلیج فارس واقع شده است و اگر جنگی بین ایران و عربستان رخ دهد، این گلوگاه به راحتی ممکن است بسته شود.بسته شدن تنگه هرمز برای اقتصاد دنیا بسیار مهلک و فوری خواهد بود. برای مثال، بحران سوئز در 1957 باعث شد که 10 درصد بازار نفت برای مدتی از دسترس خارج شود. در ظرف یک ماه، اروپا و آمریکا هر دو با رکود مالی مواجه شدند.

در صورتی که رویارویی نظامی‌ایران و عربستان منجر به قطع ادامه‌دار صادرات نفت منطقه خلیج فارس شود، یک رکود جهانی شدید و سریع رخ خواهد داد.همچون سال 1973، در حال حاضر نیز میزان واردات نفت آمریکا از خلیج فارس 8 درصد کل مصرف این کشور را تشکیل می‌دهد. در آن سال‌ها، قطع عرضه نفت خلیج فارس برای کاهش 10 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال‌های 1973 تا 1075 کافی بود. اما چین و دیگر وارد کنندگان تلاش خواهند کرد در زمینه واردات نفت از کشورهایی نظیر نیجریه، آنگولا و حتی برزیل و کلمبیا از آمریکا پیشی بگیرند. در کل ممکن است واردات نفت آمریکا به میزان 15 درصد از کل مصرف این کشور کاهش یابد که برای فرو رفتن آمریکا در یک رکود عمیق کافی خواهد بود.

از سوی دیگر، وابستگی آمریکا به واردات نفت بعد از انقلاب شیل به شدت رو به کاهش گذاشته است. حتی اگر در صورت رویارویی نظامی‌ایران و عربستان، مناطق ساحلی آمریکا با قیمت‌های بالای نفت مواجه شوند، رشد سریع اقتصادی به مناطق لوئیزیانا، تگزاس و داکوتای شالی و آلبرتای کانادا باز خواهد گشت. کاهش 20 درصدی عرضه نفت جهان می‌تواند قیمت نفت را به محدوده 200 دلار در هر بشکه برساند. در آن صورت صنعت نفت شیل آمریکا شاهد روزهای درخشانی خواهد بود.

این در حالی است که وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض مدعی شد که امیدواریم وارد جنگ مستقیم با ایران نشویم. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی در رابطه با موشکی که انصارالله یمن به سمت فرودگاه ملک خالد در ریاض پرتاب کرده‌اند، مدعی شد: موشک ساخت ایران بود و شبیه به موشکی بود که در 22 جولای به سمت شهر ینبع پرتاب شد. موشک به واسطه کارشناسانی از سپاه و حزب‌الله به یمن قاچاق شد و این کارشناسان بودند که هماهنگی‌های لازم برای حمله به عربستان را انجام دادند و این امر می‌تواند به معنای اعلام جنگ باشد.

http://www.mardomsalari.net/4461/page/15/26161

ش.د9603206

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات