صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۷۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 11 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از اجزای مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی‌اعتمادی مطلق به قدرت‌های سلطه‌گر و در رأس آنها آمریکا است و این بی‌اعتمادی باید روزبه‌روز گسترش یابد.(1395/6/28) *** هفته وحدت گرامی باد ***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
افسوس اروپا
خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه لغو توافقی که در موضوع هسته‌ای کارساز است، هیچ یک از ما را در موقعیت بهتری قرار نمی‌دهد، نسبت به برخی مسائل كه می‌توانست در توافق هسته‌ای ایران مورد بحث قرار بگیرد ولی بنا به دلایلی مطرح نشده، افسوس خورد.
این اظهارات نشان می‌دهد، نوع نگاه و سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران، ماهیت تهاجمی دارد؛ به این معنا حال که آنها با برجام توانسته‌اند به اهداف خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران نزدیک شوند، تلاش می‌کنند این مدل را به دیگر حوزه‌ها تسری دهند تا هم ایران را بابت اجرای بیش از پیش تعهداتش در برجام تحت‌فشار قرار دهند و هم چنانچه ایران در مقابل خواسته‌های غیرقانونی آنها نرمش نشان دهد، آنها به هدف‌گذاری دیرینه‌ خود در قبال ایران که همانا تضعیف ایران و خدشه وارد کردن بر توانایی‌های راهبردی این کشور است، دست یابند.
همان‌گونه که اکنون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گنجانده نشدن موضوعات دیگری، چون توانایی موشکی و نفوذ منطقه‌ای کشورمان در برجام  افسوس می‌خورد، باید به طور محکم و باصلابت هرچه تمام‌تر به آنها گوشزد شود که برجام صرفاً به موضوع هسته‌ای محدود است و مشابه آن در هیچ حوزه‌ای تکرار نخواهد شد تا همچنان در افسوس باقی بمانند.
با توجه به نقض‌عهدهای مکرر آمریکا در برجام و سکوت اتحادیه اروپا در مقابل این اقدامات آمریکا، اکنون هم دولتمردان و هم افکار عمومی به این نتیجه رسیده‌اند که باید در مقابل خواسته‌های غیر قانونی طرف مقابل و تلاش آنها برای تعمیم برجام به حوزه‌های دیگر ایستادگی کرد.
اکنون با توجه به هوشیاری مسئولان مختلف و دولتمردان و آگاهی افکار عمومی، باید به طرف مقابل گوشزد شود که برجام صرفاً منحصر به موضوع هسته‌ای است و تلاش برای منوط کردن اجرای آن به مذاکره در دیگر موضوعات،‌ برای ایران کاملاً ناپذیرفتنی است؛‌ زیرا این طرح فریبی بیش نیست و عقل حکم می‌کند با توجه به بدعهدی‌های آنها در برجام، بار دیگر در هیچ موضوعی به غرب اعتماد نشود.

▼ گزارش روز
نتیجه قابل مشاهده است
دو جست‌وجوی ساده اینترنتی می‌تواند نگرانی‌های جدی را درباره برخی از رویکردهایی که دولت در روابط بین‌الملل در پیش گرفته است، نشان دهد. تنها کافی است ابتدا درباره روابط ایران با فرانسه در دوران پسابرجام کمی جست‌وجو کنید؛ بزرگ‌ترین قراردادهای خارجی در این بازه زمانی میان ایران و فرانسه بسته شده است و با وجود سابقه سیاه شرکت‌های فرانسوی بار دیگر رنو، پژو، توتال و دیگر شرکت‌های بزرگ فرانسوی به ایران آمده‌اند و واردات کالا و خدمات از این کشور اروپایی پس از انعقاد برجام به چهار برابر افزایش ‌یافته است تا فرانسه در صدر کشورهای اروپایی صادرکننده محصولات و خدمات به ایران قرار بگیرد. کشوری که رئیس‌جمهور آن نیز در ماه‌های آینده به ایران سفر خواهد کرد تا منافع اقتصادی بیشتری را برای کشورش به دست آورد؛ اما نگران‌کننده‌تر از اعتماد به شرکت‌های بدسابقه فرانسوی، نتایج جست‌و‌جوی اینترنتی درباره مواضع فرانسوی‌ها در قبال ایران از روز مذاکرات تا به امروز است! از آن زمان که فرانسه و فابیوس، وزیر خارجه دولت وقت این کشور در مسیر توافق سنگ‌اندازی می‌کردند تا به امروز که مکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه در مصاحبه‌های پر تعداد خود از گفت‌وگو با رسانه‌های عربی، چون روزنامه دولتی «الاتحاد» امارات تا مصاحبه با «سی‌ان‌ان» و «فرانس 24» از ضرورت کنترل و ایجاد محدودیت برای ایران و وجوب مذاکرات موشکی با کشورمان سخن به میان می‌آورد و در تازه‌ترین اظهارات خود نیز می‌گوید: «ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم!» نتایج متناقض دو جست‌وجوی فوق نتیجه قابل مشاهده سیاست گسترش روابط و اعتماد به کشورهای اروپایی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و اقدامات احتمالی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است که برخی جریان‌های سیاسی بر آن تأکید ویژه دارند و متأسفانه دولت اعتدال نیز در حال پیگیری آن است!

▼ اخبار ویژه       
ترکیه به رعایت تحریم‌ علیه ایران ملزم نبود
پس از آنکه در محاکمه رضا ضراب نام اردوغان به عنوان مقام مطلع از مبادلات ترکیه با ایران برده شد، اردوغان اعلام کرد: ترکیه هیچ الزامی برای رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نداشته است. ضراب در مصاحبه خود گفت که اردوغان در زمان نخست‌وزیری‌اش طرح همکاری دو بانک ترکیه‌ای با ایران را امضا کرده است. ضراب هم‌اکنون در نیویورک تحت بازداشت قرار دارد و متهم است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. وی در سال ۲۰۱۳ به اتهام فساد اقتصادی در کشور ترکیه به مدت دو ماه بازداشت بود و در دادگاه تبرئه شد. وی بار دیگر در ماه مارس ۲۰۱۵ در شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا با اتهامات فساد اقتصادی و نقض قوانین آمریکا بازداشت شد.

نامه‌ای که سردار سلیمانی حاضر به دریافت آن نشد
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدي‌گلپايگاني، رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب با تأکيد بر اينکه حرف جمهوري اسلامي در جهان رسا و بلند است، گفت: همين اواخر زماني که قاسم سليماني در بوکمال بود، رئيس سازمان سيا به وسيله يکي از رابطان خود در منطقه، نامه‌اي براي سردار سليماني فرستاد، اما ايشان گفت که «نامه تو را نمي‌گيرم و نمي‌خوانم و اصلاً با اين افراد صحبتي ندارم». وي ادامه داد: امثال قاسم سليماني، محصول و تربيت شده انقلاب اسلامي هستند که با استکبار این‌گونه برخورد می‌کنند. اوست که به رهبري نامه مي‌نويسد و مي‌گويد «فرزند و سرباز شما، قاسم سليماني».
 
▼ اخبار
1ـ الجبیر: به دنبال صلح میان اعراب و اسرائیل هستیم!
«عادل الجبیر» وزیر خارجه رژیم سعودی در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم با متهم کردن ایران به ایفای نقش مخرب در سوریه گفت: «این روند از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شد. انقلاب اسلامی ایران، مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد.» وزیر خارجه عربستان ایران را به ایفای نقش منفی در یمن و نقض قطعنامه‌های تسلیحاتی متهم کرد و گفت: «ایران موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.» الجبیر با بیان اتهامات اثبات ‌نشده، گفت: «از سال ۱۹۷۹ سیاست‌های ایران همین‌ها بوده‌اند. ایران کاملاً به قوانین بین‌المللی، اصل دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر و اصل حسن همجواری بی‌اعتنا است.» وی در پاسخ به پرسشی درباره روابط عربستان سعودی با آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی گفت: «ما تقریباً با همه کشورها به جز ایران و کره شمالی روابط خوبی داریم؛ درباره رابطه با اسرائیل هم منتظر هستیم تا فرایند صلح پیش برود.»

2ـ سیاست‌های عربستان نتیجه نامطلوبی دارد
معاون دبیرکل سازمان ملل طی سخنرانی یک ساعته در شورای روابط خارجی آمریکا با انتقاد از سیاست‌های عجولانه عربستان سعودی، تأکید کرد که این سیاست‌ها نتیجه نامطلوبی دارد. «جفری فلتمن» گفت: «به یمن نگاه کنید. یکی از دلایلی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تشکیل شد، حمایت از دولت (مستعفی) یمن و مقابله با نفوذ ایران بود، اما نفوذ ایران اکنون بسیار بیشتر از زمانی است که جنگ (یمن) آغاز شد. به قطر نگاه کنید. [اکنون] نیروهای ترکیه‌ای در قطر بیشتر شدند.» معاون دبیر کل سازمان ملل سپس با اشاره به تحولات اخیر لبنان ادامه داد: «نمی‌دانم واقعاً چه اتفاقی برای «سعد حریری» [نخست‌وزیر لبنان] افتاد؛ اما «ثامر السهبان» وزیر مشاور عربستان گفته بود لبنان علیه عربستان اعلان جنگ کرده است؛ اما اکنون شاهد معجزه اتحاد بین سنی‌ها و شیعیان در لبنان برای اولین‌بار هستیم که این به نفع عربستان نیست.»

3ـ اگر سیدحسن نصرالله نبود، حریری به لبنان بازنمی‌گشت
به گزارش پایگاه خبری النشرۀ، یک مسئول برجسته یکی از گروه‌های وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین که با بهیه حریری، خواهر سعد حریری نخست‌وزیر لبنان درباره برادرش دیدار کرده بود، به نقل از وی عنوان داشت: مواضع سیدحسن نصرالله، به ویژه در زمان بازگشت حریری از عربستان ناشی از مبانی وفاداری انسانی و اخلاقی و مسئولیت‌های ملی بزرگ است که سیدحسن نصرالله همه آنها را دارد. مواضع نصرالله و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور در حمایت از حریری بوده که موجب  بازگشت وی به لبنان و ناکام گذاشتن نقشه‌ برکناری‌اش شد. خواهر سعد حریری تأکید کرده است: تدبیر نصرالله و دیگر رهبران لبنان توطئه عربستان را ناکام گذاشته و این استعفای اجباری تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

4ـ بدهی آمریکا به بالاترین میزان رسید
جنت یلن، رئیس کل سابق بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد: مردم آمریکا نباید بدهی عمومی 20 هزار میلیارد دلاری این کشور را فراموش کنند؛ چرا که این بالاترین سطح بدهی آمریکا در تاریخ این کشور است. وی ادامه داد:‌ هم اکنون حجم بدهی عمومی آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور به 75 درصد رسیده است که اگر چه این رقم خیلی ترسناک نیست؛ اما کم هم نیست. شرایط به گونه‌ای است که می‌تواند خواب را از چشمان مردم آمریکا بگیرد. هم اکنون سطح بدهی عمومی آمریکا به 20 هزار و 600 میلیارد دلار رسیده و همچنان رو به افزایش است. 9/14 هزار میلیارد دلار از این حجم بدهی مربوط به بدهی مردم این کشور است که از جنگ جهانی دوم تاکنون بالاترین میزان محسوب می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
وزارت بازرگانی چین تهدید کرد به دلیل سیاست‌های اقتصادی و تجاری ضد چینی اخیر آمریکا، دست به اقدامات مقابله‌جویانه خواهد زد و هر تدبیری که لازم باشد، برای حفاظت از منافع شرکت‌های چینی اتخاذ خواهد کرد. گفتنی است دولت آمریکا برای جلوگیری از واردات بی‌رویه ورق آلومینیوم چینی به خاک این کشور با هدف دامپینگ و زمین زدن بازار این صنعت عوارض گمرکی بالایی وضع کرده بود.
به گزارش یو‌اِس‌اِن‌آی نیوز، ناو هواپیمابر «یواِس‌اِس تئودور روزولت» نیروی دریایی آمریکا برای پیوستن به عملیات ادعایی مبارزه با تروریست‌های داعش وارد آب‌های خلیج‌فارس شد. فرماندهان ارشد ارتش آمریکا مدعی هستند با حضور این ناو هواپیمابر در منطقه خلیج‌فارس، عملیات‌های ائتلاف ادعایی آمریکا علیه تروریست‌ها در کشورهای سوریه و عراق ادامه خواهد یافت.
عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ظرف چهار سال اخیر، سالیانه شش درصد بهره‌وری آب کشاورزی افزایش ‌یافته و کشاورزی به رشد پایداری رسیده است، اما نباید به این وضع راضی باشیم و باید برای تولید کیفی و کمی محصولات با توجه به کمبود آب تلاش کنیم.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا قرار نیست از سمت خود کنار برود. ترامپ تأکید کرد، هر چند در برخی موضوعات خاص با تیلرسون اختلاف نظر دارد؛ اما آنها به خوبی با یکدیگر همکاری دارند.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: من به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتقاد دارم؛ زیرا در این شورا فقط یک مشت افراد جمع شدند و هیچ اهمیتی به احزاب داده نمی‌شود و رئیس دائمی دارد و این ریاست دوره‌ای هم نیست.
محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس دهم گفت: تحلیل شخصی من این است که آقای لاریجانی به احتمال زیاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 نامزد می‌شود؛ البته عالم سیاست عالم ممکنات است و امکان دارد چنین اتفاقی هم رخ ندهد.
برخی رسانه‌های سوری از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب پایتخت سوریه خبر دادند. روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه از طریق آسمان لبنان صورت گرفته است.
«کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: «سکوت ترزا می درباره محاصره یمن و نقش بریتانیا در این جنگ، در جریان سفرش به عربستان سعودی، مشارکت و همدستی او در رنج مردم یمن را نشان می‌دهد.»



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات