صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 7 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکت‌های سیاسی بشود. اینکه ما جوان را به‌ عنوان یک موتور محرّک تحوّلات سیاسی بپذیریم، حرف من است. من اعتقاد دارم به این قضیّه که نسل جوان در هر جامعه، موتور حرکت تحوّلات اجتماعی و تحوّلات سیاسی است. (92/9/1)
نمايشگاه پاییزی
بيست‌وسومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها با حضور بيش از 940 رسانه در 10 گروه اصلي و پنج گروه فرعي در محل مصلي تهران آغاز به کار کرده است. اين نمايشگاه شعار خود را «رسانه‌هاي آزاد، انسجام اجتماعي، پيشرفت ملي» انتخاب کرده است؛ اما براي دومين سال غياب رسانه‌هاي مطرحي از هر دو طيف سياسي موافق و منتقد دولت دوازدهم را تجربه مي‌کند. رسانه‌هايي که به نظر مي‌رسد مهم‌ترين و بزرگ‌ترين گردهمايي صنفي خود را ديگر جزء اولويت‌هاي کاري خود نمي‌دانند. حضور نداشتن خبرگزاري‌هاي بزرگي، چون «فارس» و «تسنيم» و روزنامه‌هايي، چون «دنياي اقتصاد»، «شرق»، «اعتماد»، «آفتاب يزد»، «جهان صنعت» و... تا حدودي اعتبار اين نمايشگاه را خدشه‌دار کرده و حضور  نداشتن رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه و سپردن امور به معاون اول نيز حکايت از آن دارد که دولت نيز چندان رمقي براي ايجاد تحول در عرصه مطبوعات ندارد! گویا آقاي روحاني ترجيح داده‌اند همزمان با افتتاح نمايشگاه مطبوعات، مشغول دريافت استوارنامه سفراي سريلانکا، تانزانيا و فنلاند باشند!
واقعيت آن است که نمايشگاه مطبوعات در سال‌هاي اخير و پس از روي کارآمدن دولت يازدهم و دوازدهم سير صعودي نداشته و با اقبال عمومي همراه نبوده و فضاي آن روز به روز سردتر شده است. درباره علل اين وضعيت مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
محقق نشدن وعده‌هاي حمايتي دولت از مطبوعات، يکي از مهم‌ترين عواملي است که موجب سردي روابط رسانه‌ها و دولت شده است. دولت يازدهم با وجود شعارها و وعده‌هايي که در حوزه فرهنگ و رسانه داده است، اقدام قابل توجه و برنامهاي تحولي در اين عرصه نداشته و رکود در عرصه اقتصادي به ميدان فرهنگ نيز کشيده شده است. برخورد سياسي تبعيض‌آميز دولت با برخي رسانه‌هاي ارزشي نيز موجب شده است تا برخي از حضور نداشتن‌ها اقدامي اعتراضي به اين نوع رفتارهاي دولت قلمداد شود.
علت دیگر آن است که به طور کلي، اين نمايشگاه به يک محفل صنفي تقليل يافته که براي عموم جذابيت قابل ملاحظه‌اي را ندارد. تا آنجا که وضعیت کنونی نمایشگاه مطبوعات بیش از آنکه رنگ و بوی بهار را در خود داشته باشد، به رنگ پاییز در آمده است و دولت اعتدال باید پاسخی درخور برای آن ارائه دهد.

▼ گزارش روز
فاصله‌‌ای که بیشتر می‌شود
وزارت علوم که مسئولیت مدیریت و اداره دانشگاه‌های کشور را در اختیار دارد، یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های مورد توجه ویژه جریان‌های سیاسی در کشور است و نفوذ و حضور در این وزارتخانه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای جریان‌های سیاسی  برخوردار است؛ از این رو همواره انتخاب وزیر علوم در دولت‌های مختلف با حساسیت و توجه خاص از سوی طیف‌های سیاسی پیگیری می‌شود؛ به ویژه جریان تندرو اصلاح‌طلب که قصد دارد با استفاده از فضای دانشگاه اهداف خاص خود را پیگیری کند. این موضوع درباره دولت دوازدهم نیز صادق بود و از همان فردای 29 اردیبهشت و اعلام پیروزی آقای روحانی در انتخابات چانه‌زنی‌ها و فشارها و پیشنهادها برای تصدی این وزارتخانه آغاز شد؛ اما رئیس‌جمهور با علم بر این ماجرا برای کاهش مباحث پیرامون کابینه ترجیح داد فهرست اولیه کابینه دوازدهم را بدون نام وزیر علوم به مجلس معرفی کند.
موضوعی که اکنون با توجه به واکنش‌ها و رفتارهای جریان تندرو اصلاح‌طلب، بخردانه بودن آن بیش از پیش هویدا شده است؛ چرا که با معرفی منصور غلامی، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینای همدان برای وزارت علوم شاهد موج تخریب‌ها و حمله‌ها به شخص رئیس‌جمهور بودیم؛ از مصاحبه‌های تند برخی از چهره‌های سیاسی علیه رویکرد آقای روحانی درباره وزارت علوم تا تلاش برخی از نمایندگان برای ایجاد فضای منفی علیه غلامی در مجلس شورای اسلامی، از جمله واکنش‌هایی بود که بلافاصله پس از طرح گزینه پیشنهادی دولت دیده شد و حتی تلاش شد دانشجویان را نیز علیه گزینه پیشنهادی وزارت علوم به میدان بیاورد و تجمعات و اعتراضاتی را در دانشگاه‌های کشور ترتیب دهد. با این تفاسیر امروز در حالی جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی دولت برگزار می‌شود که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، غلامی می‌تواند اعتماد نمایندگان را جلب کند و بر کرسی وزارت علوم تکیه بزند؛ اتفاقی که فاصله اصلاح‌طلبان و دولت اعتدال را بیشتر از گذشته خواهد کرد.

▼ اخبار ویژه
1ـ روحانی پاسخگو نیست
صادق زیباکلام گفت: معتقدم مسئله فقط این نیست که بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی شکاف به وجود آمده است. من فکر می‌کنم مسئله عمیق‌تر از این حرف‌هاست. اساساً یک سرخوردگی و یک احساس ناامیدی گسترده، نه تنها در بین اصلاح‌طلبان، بلکه در بین آن 24 میلیونی که به آقای روحانی رأی داده‌اند، به وجود آمده است. آنها احساس می‌کنند واقعاً فاصله بین مطالبات اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در دولت دوم او بسیار بیشتر از دولت اول شده است. در دولت اول به نظر می‌رسید که روحانی تلاش می‌کند پاسخگوی مطالبات آن 19 میلیونی باشد که به او رأی داده‌اند؛ اما با کمال تأسف باید بگویم آقای روحانی هیچ اصراری ندارد که پاسخگوی مطالبات این 24 میلیون باشد.

 2ـ از امواج بیداری اسلامی می‌ترسیم!
محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد جوان سعودی در مصاحبه با گاردین ضمن اعتراف به بستن فضای سیاسی کشورشان به دلیل ترس از امواج بیداری ناشی از انقلاب اسلامی، گفت: پس از انقلاب ایران در سال 1979، مردم  منطقه از جمله عربستان سعودی می‌خواستند این مدل را در کشورهای خود کپی کنند. ما نمی‌دانستیم چگونه با آن برخورد کنیم و این مشکل در سراسر جهان پخش می‌شد؛ اکنون زمان آن است که از شرّ آن خلاص شویم.

▼ اخبار
1ـ پرداخت 5/1 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی

علیرضا صالح، قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با اشاره به پرداخت 5/1 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اظهار داشت: معادل ریالی این منابع حدود پنج هزار میلیارد تومان است که از طریق سه بانک پست‌بانک، کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و دو صندوق کارآفرینی امید و حمایت از کشاورزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. صالح نرخ سود سپرده تسهیلات اشتغال از محل منابع صندوق توسعه ملی را شش درصد عنوان کرد و یادآور شد: به دولت پیشنهاد کردیم به هر میزان که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات از منابع صندوق تعلل کنند، باید مطابق سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار سود به صندوق پرداخت کنند تا انگیزه‌ای برای نگه داشتن پول نداشته باشند.

2ـ افشاگری نخست‌وزیر سابق قطر از تروریسم در منطقه
نخست‌وزیر سابق قطر در اعترافات اخیر خود، فاش کرده است که این کشور به همراه آمریکا، عربستان و ترکیه و با حمایت کردن از گروه‌های مسلح تروریست در سوریه، علیه دولت این کشور و «بشار اسد» جنگ راه انداخته‌اند. «حمدبن‌جاسم» در ادامه افزوده است: حمایت نظامی که قطر در اختیار گروه‌های مسلح (تروریست‌ها) در سوریه قرار می‌داد، با هماهنگی آمریکا به ترکیه می‌رسید و همه چیز از طریق نیروهای آمریکایی‌، ترکیه‌ای و عربستانی توزیع می‌شد. این مقام بلندپایه سابق قطر با اعلام اینکه کمک‌ها به دست «جبهه النصره» می‌رسید، تصریح کرده است: زمانی که گفته شد جبهه النصره دیگر طرف قابل قبول نیست، بر روی «آزادسازی سوریه (از دست اسد!) متمرکز شدیم.

3ـ پرونده بازرسی از مراکز نظامی برای همیشه بسته شده است
کمالوندی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی با بیان اینکه موضوع بازرسی از مراکز نظامی کشورمان یک بار برای همیشه بسته و به مُهر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممهور شده است، گفت: این موضوع نه فقط در برجام، بلکه در پروتکل الحاقی و پادمان نیز مطرح نیست. آنچه اهمیت دارد، این است که در مراکزی که فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، آژانس می‌تواند درخواست کند و دسترسی داشته باشد و طبعاً اگر جایی فعالیت هسته‌ای وجود ندارد، خودبه‌خود از موضع درخواست‌های آژانس خارج می‌شود و نه فقط درخواست دسترسی به حوزه نظامی، بلکه بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز شامل این رویه می‌شود.

4ـ پایتخت امارات در تیررس موشک‌‌های یمن
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد: نیروهای یمنی عملیات خود در مرزها را افزایش خواهند داد و عمق کشور عربستان را هدف قرار می‌دهند. وی همچنین گفت: ابوظبی، پایتخت امارات هدف نظامی اصلی و مستقیم برای موشک‌های بالستیکی بوده که در اختیار نیروهای یمنی است. سخنگوی جنبش انصارالله در ادامه این مصاحبه گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن هیچ‌گونه ابتکاری برای یک راه‌حل سیاسی در یمن ارائه نکرده؛ این در حالی است که نیروهای یمنی آماده مذاکره بوده و همه گروه‌ها چه در داخل و چه در خارج را برای انجام مذاکره دعوت می‌کنیم.

5ـ تلاش مضاعف برای تعامل گسترده با ایران
جمعی از اعضای بنیاد کارنگی و مرکز مطالعات امنیتی آمریکا در گزارشی مفصل، اقدام به جمع‌بندی اقدامات و استراتژی منسجمی کرده‌اند که ایالات‌متحده باید برای مقابله با ایران در خاورمیانه به‌کار بگیرد. نویسندگان این گزارش تأکید دارند، همزمان با استفاده از ابزارهای مختلف برای مقابله با تهدیدات ایران در خاورمیانه، باید تلاش مضاعفی برای گسترده کردن تعامل با ایران در دستور کار ایالات‌متحده قرار گیرد. از نظر نویسندگان این گزارش، مهم‌ترین ابزارها در این مسیر باز گذاشتن چندین کانال همزمان برای دیپلماسی و گفت‌وگو و همچنین تعاملات نفربه‌نفر با ایران و تعاملات اقتصادی است.

▼ اخبار کوتاه
براساس آمار گمرک ایران، طی شش ماهه ابتدایی سال 96 تعداد یک میلیون و 141 هزار و 158 دستگاه انواع گوشی تلفن همراه به قیمت 134 میلیون و 150 هزار دلار وارد کشورمان شده است. امارات متحده عربی با ارزش 66 میلیون و 875 هزار دلار بیشترین سهم و کویت با ارزش 69 هزار و 539 دلار کمترین سهم واردات گوشی تلفن همراه به کشورمان را طی مدت مذکور داشته‌اند. گفتنی است، چین با 36 میلیون و 879 هزار دلار در رتبه دوم و جمهوری کره با 27 میلیون و 196 هزار دلار در رتبه سوم قرار دارند.
قطعنامه پیشنهادی ایران درباره خلع سلاح هسته‌ای در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی سازمان ملل که خواستار اجرای تعهدات کشورهای هسته‌ای درباره خلع سلاح هسته‌ای در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است، با وجود مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و چند هم‌پیمان عمدتاً غربی آمریکا، با رأی مثبت 112 کشور تصویب شد.
پس از اعلام انصراف هادی خامنه‌ای از ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دبیران چند حزب اصلاح‌طلب در قالب اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکنون دو بار با دبیر مجمع نیروهای خط امام دیدار داشته‌ و رایزنی‌ کرده‌اند؛ اما سیدهادی خامنه‌ای به دلیل کم‌رنگ و بی‌تأثیر شدن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ریاست آن را نپذیرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از واردات روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین خبر داد و گفت: در حال حاضر، میزان مصرف بنزین تاکنون ۸۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در روز بوده که در مقایسه با سال گذشته 9/7 درصد رشد داشته است.
«جبهه ملی جنوب یمن» اعلام کرد: امارات در سایه سکوت سازمان ملل در مقابل شکنجه‏‌های اشغال‌گران و جنایات آنها علیه یمنی‎های ساکن جنوب یمن، 17 زندان سری تأسیس کرده‌اند‌ و در آن‌ زندانیان را شکنجه می‌کنند.
اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم و سوم نیرو‌گاه اتمی بوشهر خبر داد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است این عملیات از نهم آبان آغاز شود.
ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه تخلف امضافروشی شایع شده است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، حتی بعضاً با فروش امضای مهندسان متوفی ساخت‌وساز صورت می‌گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات