صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۰۱۸

اخبار ویژه روزنامه های14 آذر1396

کیهان


دنده عقب تراز تجاری در پسابرجام
«تراز تجاری در 8 ماه گذشته، 18/7 درصد منفی‌تر شده است.»
روزنامه فرهیختگان با اشاره به تراز تجاری منفی‌ 4 میلیارد دلاری نوشت: طبق آمار گمرک در هشت ماهه امسال واردات با رشد 17/5 درصدی مواجه شده است. در همین مدت نیز صادرات کاهش 1/21 درصدی را تجربه کرده است. این یعنی اینکه تراز تجاری منفی‌تر از قبل شده است. از معیارهای اجرای سیاست‌های اقتصاد کلان، ایجاد تعادل در تراز پرداخت‌هاست. به طور نسبی اگر ارزش صادرات با ارزش واردات برابر نشود، این تعادل ایجاد نمی‌شود. زمانی که این تعادل ایجاد نشود می‌توان گفت وضعیت اقتصادی کشور آن‌گونه که باید باشد نیست و باید مشکلات درونی کشور را پیگیری کرد.
چون هنوز مشکل بانکی حتی بعد از برجام حل نشده است، نمی‌توانیم در صادرات اقدامات کارایی انجام دهیم. پس از برجام قرار بر این بودکه بتوانیم رابطه بانکی را با کشورهای مختلف دنیا داشته باشیم، اما هنوز این گونه نشده است. متأسفانه کماکان و بعد از گذشت دو سال از اجرای برجام، وقتی کالایی را صادر می‌کنیم نمی‌دانیم که پول‌ها را چگونه و از طریق کدام بانک دریافت کنیم. اولین معضل که مانع به وجود آمدن امکان صادرات است، رکود شدید اقتصادی است. دومین موضوع بانکداری است. ما نمی‌توانیم به معنای واقعی ارتباط بانکی با دیگر کشورهای دنیا ایجاد کنیم. این دو معضل علل اساسی منفی شدن تراز تجاری کشور است.
تراز تجاری در یک دوره مثبت شد که آن هم حاصل افزایش درآمدهای نفتی بود. در آن زمان نیز معاملات فقط از طریق بانک‌های دبی انجام می‌گرفت. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر به طور کلی فقط از طریق سیستم‌های بانکی دبی می‌توانیم رابطه اقتصادی- نقل و انتقال پول- با دنیا برقرار کنیم.
ما نه تنها نتوانسته‌ایم مشکل رکود داخلی را حل کنیم تا امکان صادرات به وجود بیاید، بلکه سیستم تجارت خارجی را نیز نتوانسته‌ایم رونق دهیم. با وجود این مسائل پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده وضعیت تراز تجاری منفی‌تر از این مقدار نیز خواهد شد.
نمود اصلی منفی شدن تراز تجاری- بازرگانی کشور، کاهش ارزش پول ملی به صورت درونی است. در کشور ما با وجود رکود داخلی و نبودن بخش خصوصی توانمند مطمئناً ارزش پول ملی شدیدتر از قبل کاهش خواهد یافت.

آقای زنگنه باور کنید توتال دوباره سر شما کلاه گذاشت
عاقبت‌ گلابی‌های باغ برجام این شده که توتال می‌گوید اگر آمریکا امرکند از ایران می‌رویم اما وزیر نفت فقط می‌گوید غلط ترجمه شده است(!؟)
این مطلب را خبرگزاری دانشجو مورد توجه قرار داد و نوشت: هنوز معلوم نیست سرنوشت توتال در ایران چه می‌شود. آنها همچنان علاقه دارند یکی به نعل بزنند یکی به میخ! پاتریک پویانه مدیرعامل توتال یک‌بار می‌گوید تسلیم آمریکا نمی‌شود، درست چند روز بعد حرفش را پس می‌گیرد و می‌گوید هرچه پرزیدنت ترامپ بگوید همان است!
 به او حق می‌دهیم. ماجرا از این‌قرار است ترامپ سبیل پاتریک پویانه را چرب کرده و پای توتال را به یک قرارداد پرسود در آمریکا بازکرده است. تصمیم مدیرعامل توتال حالا واضح‌تر شده است. پیش‌بینی‌های قبلی دلسوزان صنعت نفت محقق شده و علیرغم توصیه‌های متعدد گذشته که بارها گفتند و گفتیم؛ «آقایان! به توتال دل نبندید، سابقه این شرکت را در نظر داشته باشید، این شرکت قبلاً بر سر ما کلاه گذاشته، قرارداد را طوری تنظیم کنید این شرکت به‌راحتی نتواند ما را سرکار بگذارد» برای بار دوم از یک سوراخ گزیده شدیم، متأسفیم از این رخداد و حالا باید کم‌کم از این شرکت فرانسوی بد عهد خداحافظی کنیم!
اظهارات متناقض پاتریک پویانه در روزهای اخیر، از سیاست‌های دوگانه این شرکت در قبال ایران حکایت دارد. او در اندیشکده چتم هاوس لندن گفت: «ما به آسانی تسلیم آمریکا نخواهیم شد. ما در انتظار این هستیم کنگره آمریکا چه تصمیمی می‌گیرد و چارچوب جدید برای تحریم‌ها چگونه خواهد بود.»
تنها چند روز پس از این حرف‌ها، رئیس‌توتال در چرخشی عجیب در گفت‌وگو با سی ان ان تصریح کرد: «اگر نتوانیم قرارداد را در چارچوب قانونی پیش ببریم و به دلیل تغییر قوانین مربوط به تحریم‌ها چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد، باید قرارداد را بازبینی کرد.»
 وی در ادامه علت این تغییر موضع را هم آشکار کرد و گفت: «ما در آمریکا کار می‌کنیم و در آنجا دارایی داریم؛ به‌تازگی در این کشور دارایی‌هایمان را زیاد کردیم.» توتال در روزهای اخیر قرارداد مالی پرسودی در آمریکا به امضا رسانده و حضور خود در بازار گاز مایع طبیعی آمریکا را افزایش داده است. این شرکت سهام «اِنجی» شامل پروژه «ال ان جی کامرون» در ایالت لوئیزیانا، یکی از نخستین پایانه‌های صادرات گاز در آمریکای شمالی را خرید و حالا منافعش به منفعت آمریکا بیش‌ازپیش گره‌خورده است.
کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. رویترز گزارش داده که توتال اخیراً دفتر خود را در واشنگتن افتتاح کرده است. گفته‌شده دفتر جدید توتال در واشنگتن پنج کارمند دارد و روابط این شرکت را با وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا هماهنگ خواهند کرد تا توتال بتواند با هر تغییری در تحریم‌های آمریکا انطباق داشته باشد.
 جان کلام زنگنه و یارانش در تدوین IPC یک استدلال بود: «قرارداد را جذاب‌تر می‌کنیم تا شرکت‌های خارجی حاضر شوند به ایران بیایند»، اما انگار سرکنگبین صفرا فزوده و این «جذابیت» نه‌تنها توتال را در ایران نگه نداشته بلکه ما را در موضع ضعف قرار داده و هر طور شده می‌خواهیم برجام را حفظ کنیم تا توتال در ایران بماند، حتی به قیمت سکوت در مقابل نقض شدید برجام توسط آمریکا!
مسئولان ساختمان طالقانی و پاستورنشین‌ها وابستگی شدیدی به قرارداد 4/8 میلیارد دلاری فاز ۱۱ پیدا کرده‌اند. حتی هفته‌های اخیر اعلام کردند توتال کار خود را در ایران آغاز کرده است. پاتریک پویانه و مشاورانش، اما خیلی خوب به نقطه‌ضعف طرف ایرانی پی برده‌اند و هرروز با اتخاذ موضعی جدید دست ما را در پوست گردو گذاشته‌اند. حالا کار به‌جایی رسید که پاتریک دلا شواردیر، مدیر ارشد مالی شرکت، تعلل توتال را در شروع پروژه فاز ۱۱ تأیید کرد و به‌صورت رسمی بیان کرد: «توتال در حال بررسی طرح‌هایی است تا برای اجرای پروژه گاز پارس جنوبی در ایران، آنها را به مناقصه بگذارد و قرارداد اصلی در ابتدای سال ۲۰۱۸، زمانی که موضع دولت آمریکا مشخص شود، امضا خواهد شد.»
مواضع و رفتار پاتریک پویانه و دیگر مسئولان ارشد توتال، از خداحافظی قریب‌الوقوع این شرکت با ایران خبر می‌دهد. این شرکت بدعهد فرانسوی حالا با بهانه‌های مختلف، هنوز نیامده می‌خواهد از فاز ۱۱ برود. ژنرال زنگنه انگار نمی‌خواهد به این راحتی‌ها رفتن پاتریک و همکارانش را باور کند. به نظر می‌رسد تنها راهکار حفظ توتال، موضع‌گیری صریح و تهدید این شرکت به شکایت خواهد بود. وزیر نفت باید صراحتاً از مسئولان توتال بخواهد به مفاد قرارداد پایبند باشند، در غیر این صورت در مجامع بین‌المللی از آنها شکایت کند. کسی چه می‌داند، شاید این حربه بتواند غول نفتی فرانسوی را در ایران نگه دارد.

نیویورک تایمز: نمی‌توانیم انکار کنیم که ایران بازیگر بانفوذ و قدرت منطقه است
یک روزنامه آمریکایی در گزارش مفصلی تأیید کرد واشنگتن درک درستی از نفوذ منطقه‌ای عمیق ایران ندارد.
نیویورک تایمز می‌نویسد: آمریکا باید بتواند بر رویکرد منفی خود در نادیده انگاشتن ایران غلبه کند؛ رویکرد منفی که بر هراس از نفوذ ایران متکی است.
پویش‌ها در عراق، به هیچ وجه ساده نیستند با این حال، به نظر می‌رسد که برخی در واشنگتن و دیگر پایتخت‌ها، با کوته‌بینی تنها بر یک مولفه تمرکز می‌کنند؛ ایران که از نظر آنها مسلط بر عراق و کنترل‌کننده آن است سیاست خارجی بلندپروازانه و توسعه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌کند.
«رناد منصور» پژوهشگر خاورمیانه اندیشکده «چاتهام هاوس» معتقد است: «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق برای پس زدن هژمونی ایران تلاش کرده و پیش‌ و بیش از هر چیز، یک ملی‌گرای عراقی است و بی‌گمان طرفدار ایدئولوژی انقلابی حاکمیت ایران هم نیست.
بیشتر شیعیان عراقی، مقتدی صدر و آیت‌الله «علی سیستانی» همین گونه‌اند.
حتی در نیروهای بسیج مردمی هم که از طرفداران شصت گروه شیعه حاضر در پارلمان عراق شکل گرفته‌اند، برخی طرفدار ایران و برخی مخالف آنند.»
نویسنده در ادامه تأکید می‌کند: «عبادی برای توازن بخشی به نفوذ ایران، درپی هم پیمانی با دیگر بازیگران محلی منطقه‌ای و بین‌المللی برآمده است. اینها برخی از واقعیت‌های بافت کنونی عراق است که افراد بسیار زیادی در واشنگتن، آن را نادیده می‌گیرند و تنش‌های میان بغداد و کردها را به عنوان نمونه‌ای از تلاش ایران برای اعمال کنترل می‌بینند.»
البته که ایران در سیاست‌ها و کشمکش‌های همسایه نزدیک خود درگیر است. در واقع ایران، نیرومندترین بازیگر خارجی در عراق است و هنگامی که بحث عراق مطرح است، تهران همیشه یک گام از واشنگتن و متحدان آمریکا جلوتر است و این به دلیل مناسبات نزدیک با گروه‌هایی از جناح‌ها و قومیت‌های مختلف است که ایران را به فهم بهتری از سپهر سیاسی عراق مجهز می‌کند.
این نفوذ، تبدیل به گرایشی برای انهدام عراق نمی‌شود. ایران با خاطره‌ای که از جنگ مرگبار دهه 1980 میلادی با عراق دارد، بی‌گمان می‌خواهد که عراق نیرومند نباشد اما منافع ایران شامل ثبات نسبی وضعیت عراق و مرزهای امن هم می‌شود.
سقوط بخش‌هایی از عراق به دست گروه داعش در سال 2014، ایران را در حالت هشدار قرار داد. از همان سال 2003، مقام‌های واشنگتن، برداشت نادرستی از ایران داشته‌اند؛ همیشه هیجانات بر واقعیت غلبه داشته تا فهم واشنگتن را محدود سازد.
اما ایران، هنگامی که به حضور آمریکا در خاورمیانه می‌پردازد، از سیاست عملگرایی سرمشق می‌گیرد و به موفقیت‌های بیشتری هم می‌رسد. ایران یک بازیگر هوشمند در منطقه است. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد.

روزنامه ایتالیایی: تحریم‌های بانکی همچنان مانع همکاری با ایران است
برخلاف برخی دعاوی، یک روزنامه ایتالیایی در گزارشی تاکید کرد مشکلات بانکی در پسابرجام همچنان مانع همکاری اقتصادی با ایران می‌شود.
روزنامه ایل‌سوله با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و موانع بانکی موجود نوشت: مشکلات بانکی مانع صادرات به ایران می‌شود و این کشور کماکان در منگنه بانکی قرار دارد.
در یک کفه ترازو توافق‌هایی به ارزش 30میلیارد یورو که بین ایران و ایتالیا در سال 2016 به امضا رسیده و در کفه دیگر تنش‌هایی مانند تصمیم دولت ترامپ برای تحریم‌های جدید قرار دارد.
در چنین شرایطی رم میزبان دومین دوره از اجلاس اقتصادی ایتالیا - ایران بود که از سوی خانه اروپایی - امبروزتی و با حضور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و همچنین مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور برگزار شد. برای ایتالیا، ایران فرصت خوبی برای تجارت است، اما ایران در منگنه بانکی قرار دارد.
برای صنایع ایتالیایی فعال در تمامی زمینه‌ها، از سازه‌های زیربنایی گرفته تا ارتباطات «دیجیتال اکونومی» و ساخت خودرو در بازار ایران امکان کسب و کار وجود دارد.
ایل سوله نوشت: «پائولو بورزاتا» عضو ارشد خانه اروپایی - امبروزتی، در این رابطه اظهار داشت که از دولت و از سیستم مالی کشور می‌خواهیم که به صنایع ایتالیا در حفظ جایگاه برتری خود که پس از توافق 2015 به دست آوردند و در قالب امضای 30 میلیارد یورو تفاهم‌نامه متبلور شد، کمک کنند.
ایتالیا باید با شجاعت حرکت کند و نگذارد که آلمان، فرانسه یا آمریکا از ایتالیا پیشی بگیرند.
این روزنامه افزود: در سال‌های تحریم، کالاهای ساخت چین جایگزین کالاهای غربی در ایران شده و در سال 2016 حجم مبادلات تهران و پکن برابر با 30 میلیارد یورو و حجم مبادلات تهران با کل اتحادیه اروپایی برابر با 10 میلیارد یورو بود.
«لیچا ماتیولی» معاون کنوانسیون صنایع ایتالیا در بین‌المللی‌سازی معتقد است که ایران برای سیستم صنعتی ایتالیا بازار بسیار قابل توجهی است و مصرانه از ایتالیا می‌خواهیم که راه‌حلی برای فاینانس طرح‌های متعددی که در دو سال گذشته بین شرکت‌های دو کشور امضا شده، پیدا کند.

افزایش چک‌های برگشتی نتیجه سوءتدبیر دولت برای رکود
رکود اقتصادی پدید آمده در دولت یازدهم، موجب برگشت خوردن روزانه 60 هزار فقره چک شده است.
به گزارش رجانیوز؛ مطابق آمار بانک مرکزی در هفت ماهه نخست امسال 22 درصد از چک‌های صادره ازسوی مردم، برگشت خورده و روزانه بیش از 59 هزار چک به ارزش بیش از 515 میلیارد تومان برگشت خورده است که نشان از وضعیت ناسالم اقتصادی در جامعه و باقی ماندن کشور در رکود 4 ساله می‌دهد.
واضح است که این حجم بالای چک‌های برگشتی، آثار مخرب زیادی بر وضعیت اقتصادی کشور می‌گذارد و بسیاری از کسب و کارها و زندگی‌ها به خاطر برگشت خوردن این چک‌ها، دچار مشکلات می‌شوند. درواقع، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در وضعیت ناامن اقتصادی موجود به سختی بنگاه خود را سرپا زنده نگه‌داشته‌اند و مجبور شده‌اند بخش عمده‌ای از ظرفیت تولیدی خود را تعطیل کنند، فقط و فقط به این دلیل که از کسب وکار در این وضعیت نابسامان بیم دارند و ترجیح می‌دهند سراغ تولید و توزیع کالا نروند، تا مجبور نباشند که در راهروهای دادگاه به دنبال پیگیری چک‌های برگشتی خریداران خود بروند و درنهایت هم به نتیجه خاصی نرسند.
میثم موسایی، اقتصاددان و عضو هیئت ‌علمی دانشگاه تهران دلیل اصلی این تعداد چک برگشتی را رکود و طولانی شدن این پدیده می‌داند و معتقد است بسیاری از تعهدات مالی در شهریور و ماه‌های قبل از آن به موقع انجام نشده؛ لذا چک‌های فعالان اقتصادی برگشت خورده است. او اضافه می‌کند: وقتی کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و فضای کسب‌وکار نامناسب است، حتی افراد موجه نیز ممکن است دچار سوءسابقه شوند. اگر بخواهم علت این تعداد چک برگشتی را تحلیل کنم به رفتار تولیدکنندگان و تشدید رکود می‌رسم. وقتی یک‌پنجم کل چک‌های کشیده شده در یک ماه برگشت می‌خورد حالت خوبی نیست و نشان‌دهنده بی‌اعتمادی به اقتصاد است. هنگام رکود باید با این چک‌ها که من آنها را سفته می‌نامم جور دیگری رفتار شود. دولت چون خودش بدهی‌هایش را نمی‌پردازد، جریان پول را مختل کرده است. پیمانکارها نیز نمی‌توانند تعهداتشان را بپردازند.
یادآور می‌شود بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند دولت به خاطر تک‌رقمی کردن تورم به هر قیمت، رکود سنگینی را به اقتصاد تحمیل کرده است.

خراسان

دستور دولت برای شفاف سازی هزینه خدمات رسانی به مردم


در ابلاغیه روزهای اخیر دولت به همه وزارت خانه ها و سازمان های دولتی با اشاره به این که اطلاع رسانی شفاف یکی از تاکیدات دولت در سال های اخیر بوده، تاکید شده است مدیران دستگاه ها باید مراحل گردش کار، مستندات مورد نیاز، قوانین و مقررات و نیز سوالات متداول دیگر همچون مدت زمان انجام خدمت را برای مراجعان تشریح کنند و در عین حال، میزان هزینه های مورد نیاز برای دریافت خدمت، نحوه ارائه شکایت و پیگیری آن نیز از موضوعات مهم در شفاف سازی خواهد بود.


هشدار به مدیران درباره دور زدن ممنوعیت استخدام کارمند


طبق بخشنامه جدید یک نهاد مسئول به همه مدیران ارشد اجرایی، تاکید شده است با توجه به سوالات و ابهامات برخی ادارات و سازمان ها، مدیران مربوط باید توجه داشته باشند جذب و به کارگیری نیروی انسانی در قالب قرارداد حجمی یا مشاوره ای با اشخاص حقیقی و نیز به کارگیری افراد از محل اعتبارات طرح های عمرانی برای انجام فعالیت های جاری دستگاه های مربوط، فاقد وجاهت قانونی بوده و کاملا ممنوع است.

آرمان

تبریک روحانی به سهراب مرادی

رئیس جمهوری با ابراز خرسندی نسبت به افتخارآفرینی‌های سهراب مرادی در جریان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان گفت: درخشش سهراب مرادی با کسب ۳ نشان طلا و ثبت رکورد جدید جهانی، همراه با تلاش و افتخارآفرینی دیگر وزنه‌برداران کشورمان در مسابقات جهانی وزنه‌برداری، دل همه ایرانیان را شاد کرد. حسن روحانی با اشاره به رکورد شکنی سهراب مرادی وزنه‌بردار دسته 94 کیلوگرم تیم ملی وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان، در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: «‏درخشش سهراب مرادی با کسب ۳ نشان طلا و ثبت رکورد جدید جهانی، همراه با تلاش و افتخارآفرینی دیگر وزنه‌برداران کشورمان در مسابقات جهانی وزنه‌برداری، دل همه ایرانیان را شاد کرد. به امید موفقیت دلاورمردان ایران در ادامه این رقابت‌ها.»

نظامیان خارجی نمی‌تواند در دریای خزر مستقر شود

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات انجام گرفته در ارتباط با کنوانسیون دریای خزر بین پنج کشور حوزه دریای خزر اعلام کرد: طبق توافق هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود. محمدجواد ظریف با بیان اینکه مذاکرات جدی در حال انجام است تا در مورد تمام مسائل مربوط به کنوانسیون بین ۵ کشور توافق حاصل شود، گفت: در بیش‌تر حوزه‌ها توافق حاصل شده ولی همان‌طور که گفتم باید در مورد تمام مفاد کنوانسیون به توافق برسیم. ظریف با اشاره به برخی از توافقات حاصل شده بین پنج کشور این حوزه در مورد کنوانسیون دریای خزر خاطرنشان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود و از دیگر سو پنج کشور توافق کردند که در بحث کشتیرانی در این دریا از پرچم پنج کشور استفاده شود.

معرفی جایگرین حجت‌الاسلام تقوی

حجت‌الاسلام علی اکبری جایگزین حجت‌الاسلام تقوی در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می‌شود. حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه هفته جاری حجت‌الاسلام‌ علیدادی به‌عنوان امام‌جمعه کرمان معرفی خواهد شد، گفت: این هفته بنده برای معرفی ایشان به عنوان امام‌جمعه به کرمان سفر خواهم کرد. وی درباره پایان مأموریت خود در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز گفت: به‌احتمال بسیار زیاد بعد از سفر بنده به کرمان، رئیس جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه معرفی و معارفه خواهد شد؛ به‌احتمال قوی، آقای علی‌اکبری به‌عنوان رئیس جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه معرفی خواهد شد. تقوی گفت: بنده 17 سال در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور بوده‌ام و امیدوارم که آقای علی‌اکبری نیز در این سمت موفق باشند.

هشدار شمخانی نسبت به انحلال حشدالشعبی

شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و نایب رئیس پارلمان این کشور با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. دریابان علی شمخانی هم‌صدایی رئیس‌جمهور یک کشور غربی با رژیم صهیونیستی و تاکید بر انحلال حشدالشعبی را نشان‌دهنده تدارک توطئه‌ای جدید برای بازگشت ناامنی و تروریسم به منطقه دانست. وی با اشاره به پایان حکومت خودخوانده داعش، پاکسازی عراق از لوث گروه‌های تروریستی تکفیری را به ملت، دولت و ارتش عراق تبریک گفت و تاکید کرد: نبرد با داعش در عرصه امنیتی، فرهنگی و اعتقادی همچنان ادامه دارد و برای نابودی ریشه‌های تفکر داعش‌ساز که مورد حمایت برخی کشورهای منطقه است، باید مقابله مستمر و همه‌جانبه همچنان ادامه یابد.

شورای نگهبان نظارت بر انتخابات شوراها را نپذیرفت

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: پس از نشست‌هایی که بین کمیسیون شوراها و شورای نگهبان برگزار شد، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات شوراها را نپذیرفت. محمد محمودی شاه‌نشین بیان کرد: دبیرخانه نظارت بر انتخابات شوراها با نظارت مجلس ایجاد می‌شود و آئین‌نامه نظارتی آن را نیز تهیه می‌کند و در مجلس شورای اسلامی این دبیرخانه مستقر می‌شود. محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه نظارت مجلس بر انتخابات شوراها همواره مقطعی بوده است، افزود: در ادوار اخیر 5 نماینده به‌عنوان عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گزارش‌ها، بررسی‌ها، نظارت‌ها، ارزیابی‌ها و بررسی صلاحیت‌ها را در تشکیلاتی انجام می‌دادند ولی پس از پایان انتخابات از این سوابق استفاده نمی‌شد.

سردار نوری جایگزین سردار عراقی شد

سردار نوری با حکم فرمانده کل سپاه به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی حکمی سردار روح‌ا... نوری را به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی منصوب کرد. سردار نوری پیش از این فرماندهی سپاه ثارا... کرمان و فرماندهی قرارگاه مدینه سپاه را برعهده داشته و در مسئولیت جدید جایگزین سردار عبدا... عراقی شده است. مراسم تودیع و معارفه با حضور سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، در ستاد نیروی زمینی برگزار شد.

تکذیب آتش‌سوزی سفارت ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره خبر حمله به سفارت ایران در صنعا گفت: هیچ گزارشی درباره این مساله دریافت نکرده‌ایم. بهرام قاسمی افزود: با توجه به این‌که سفارت ایران در منطقه‌ای واقع شده که درگیری وجود دارد ممکن است که ترکش‌هایی هم به طور اتفاقی به دیوار سفارت اصابت کند. قاسمی خاطر نشان کرد: خبر آتش‌سوزی سفارت و صدمه به کارمندان صحت ندارد، ضمن اینکه ما هیچ‌گونه کارمندی در سفارت‌مان نداریم. شبکه خبری العربیه روز دوشنبه مدعی شد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن در اثر یک درگیری داخلی میان حزب‌های یمنی آتش گرفته است.

دانشجو باید انتخابگر باشد

قائم مقام حزب اعتماد ملی بزرگترین استبداد را از دیدگاه فقیه بزرگ آیت‌ا... نائینی استبداد دینی عنوان کرد و گفت: بزرگترین استبداد آن است که یک طلبه بخواهد به زور افراد را متدین بار آورد. رسول منتجب‌نیا با اشاره به جایگاه دانشجو افزود: دانشجو باید جایگاه خود را بشناسد و به هیچ وجه نباید تابع یک تفکر دینی، سیاسی و اجتماعی بدون دلیل، برهان و عقلانیت باشد. دانشجو باید انتخابگر باشد. وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مسئولان ورود امنیت در دانشگاه‌ها و مراکز علمی را منوط به بستن فضای سیاسی می‌دانند، افزود: بستن فضای سیاسی یعنی آتش زیر خاکستر و عقده‌های روانی در جامعه ایجاد می‌کند.

ایران



ادعاهای  ضد ایرانی داماد ترامپ و نتانیاهو
«جرد کوشنر»، مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در سخنانی درباره مناقشه خاورمیانه اعلام کرد: ما معتقدیم که صلح قابل دسترسی است.
به گزارش تابناک، وی در ادامه سخنان خود در اجلاس سالانه مؤسسه «سابان» (Saban) در واشنگتن دی‌سی که سالانه توسط مؤسسه «بروکینگز» برگزار می‌شود، مدعی شد: در فرآیند متحد کردن جهان برای اعمال فشار به ایران به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌ایم؛ با وجود این، روند کنونی نیازمند زمان بیشتری است. نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی هم با ادعای «اراده بی‌رحمانه‌ ایران برای کشتار یهودیان» خواستار رفع اشکالات برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ شد. بنیامین نتانیاهو در پیامی ویدئویی به اجلاس سالانه مؤسسه «سابان» با تشبیه ایران به نازی‌ها در آلمان مدعی شد: ایران اراده بی‌ رحمانه‌ای برای کشتار یهودیان و مبادرت به اَعمال تروریستی دارد!

 جلسه بازپرسی بقایی برگزار شد
اولین جلسه بازپرسی حمید بقایی، علی‌اکبر جوانفکر و حبیب خراسانی از مدیران دولت دهم در شعبه دیروز چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد.به گزارش ایلنا، در جلسه دیروز به اتهامات حمید بقایی معاون اجرایی رئیس دولت دهم  رسیدگی شد. در برگه احضاریه شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه، اتهام این سه نفرتبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ذکر شده بود. بقایی در جمع خبرنگاران گفت: ما می‌گوییم دادگاه ما را علنی برگزار کنید تا مردم از اتهامات ما مطلع شوند. ما حرف‌مان را می‌زنیم ، چراکه این انقلاب را دوست داریم. اجازه نمی‌دهیم افرادی انقلاب را مصادره کنند. رهبری هم بارها روی آن موضوع تکیه کردند.

 ضراب در فکر اقامت در امارات
روزنامه حریت ترکیه بخشی از مکاتبات رضا ضراب -  تاجر ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌های امریکا-  در دوران زندان امریکا خطاب به کارپردازانش را منتشر کرده است.به گزارش عصر ایران، در یکی از این اسناد که ضراب با دستخط خود خطاب به «سینم ارسلان» نوشته، از او خواسته به وکیلی در امارات متحده عربی مراجعه کرده و امکان انتقال ضراب به دوبی را پس از طی کردن دوران محکومیتش در امریکا مورد بررسی قرار دهد. لحن ضراب در این نامه نشان از احتمال محکومیت سبک او  از سوی دستگاه قضایی امریکاست. پیش از این گفته شده بود که  ضراب و دادستانی نیویورک توافق کرده‌اند در ازای شهادت او در دادگاه علیه دست داشتن مقامات دولت ترکیه در دور زدن تحریم‌های ایران، تخفیف عمده‌ای در مجازات او داده شود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات