تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۷۲۴۶

کشتار در«لاس وگاس»؛ وقتي همه «قانوني» تفنگ دارند (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/07/20 ـ شماره 26840 ـ صفحه 12)

نمايش امنيت‌سازي ترامپ براي آمريکايي‌ها

حادثه اخیر در لاس وگاس آمریکا که ده‌ها شهروند این کشور را به کام مرگ فرستاد، صرف نظر از عوامل و انگیزه‌های وقوع آن، تصویری از حاکمیت نگاه سیاسی و اولویت منافع اقتصادی رهبران واشنگتن بر تامین امنیت شهروندان آمریکایی را به نمایش گذاشت.به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در آخرین ساعات روز یکشنبه نهم مهرماه مردی شصت و چهار ساله به نام «استیون پداک» هزاران تن را که در یکی از خیابان‌های لاس وگاس برای حضور در جشنواره موسیقی گردهم آمده بودند برای دقایقی طولانی به گلوله بست.بر اساس آخرین گزارش‌ها شمار کشته‌ها به حدود 60 تن رسیده و شمار زخمی‌های این حادثه مرگبار از 500 نفر فراتر رفته است. بلافاصله پس از این رخداد و پیدا شدن جسد عامل قتل عام لاس وگاس در هتلی مشرف به محل جنایت، این پرسش مطرح شد که انگیزه وی از آتش گشودن به روی شهروندان بی دفاع چه بوده است؟همزمان با تحقیقات پلیس و اعلام گمانه‌هایی مبنی بر فردی بودن انگیزه پداک، رسانه گروه تروریستی «داعش» مسئولیت این رخداد را بر عهده گرفت و اعلام کرد عامل قتل عام لاس وگاس پیشتر به این گروه گرویده است. در گیر و دار تحقیقات، نکته ای که مورد توجه بسیاری قرار گرفت شمار سلاح‌ها و مهماتی بود که در محل تیراندازی و منزل عامل حادثه لاس وگاس کشف شد، به شکلی که ده‌ها سلاح و هزاران فشنگ به شکل زاغه مهمات، دست افراز کشتار ده‌ها تن قرار گرفت.پس از این حادثه، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا آن را یک اقدام شرارت آمیز محض خواند و گفت حادثه لاس وگاس سبب اتحاد بیشتر آمریکایی‌ها خواهد شد. ترامپ همچنین اقدام نیروهای امنیتی را در این زمینه ستود اما حاضر به ادای توضیح درباره دلایل و اسباب ایجاد این حادثه و حوادثی از این دست نشد به این معنا که احتمالا رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا به مانند اسلافش با موج مطالبات موجود در زمینه ممنوعیت سرازیری سلاح به جامعه این کشور همراه نخواهد شد.در مقایسه با رخدادهای مشابه پیشین که در سال‌های گذشته بیشتر در مدارس، دانشگاه‌ها و رستوران‌ها به صورت دستجمعی ده‌ها تن از شهروندان آمریکایی را قربانی ساخته، حادثه لاس وگاس مرگبارترین قتل عام در دهه‌هایی گذشته محسوب می شود.

حدود پنج سال پیش از حادثه اخیر، زمانی که مدرسه «ساندی هوک» در ایالت «کانتیکت» هدف حمله یک فرد مسلح به سلاح خودکار ساختِ شرکت «بوش‌ماستر» وابسته به گروه صنعتی «فریدوم گروپ» قرار گرفت، موجی علیه فروش و عرضه سلاح به راه افتاد. به رغم طرح «باراک اوباما» برای کنترل خرید و فروش سلاح، منافع هنگفت سلاح سازان و لابی آنان با اهالی سیاست و حکومت در آمریکا سبب شده میلیون‌ها سلاح به سوی جامعه آمریکا و شهروندان آن نشانه رود.همچنان که اشاره شد یکی از موضوعات مهمی که اکنون در ارتباط با رخدادهای لاس وگاس مطرح است تروریستی بودن یا نشأت گرفتن از اختلالات روانی شهروند شصت و چهار ساله آمریکایی است و اینکه کشتار یکشنبه شب در کشوری اتفاق افتاده که اقدامات بسیاری با انگیزه یا توجیه تامین امنیت جامعه صورت می گیرد.صدور فرمان جلوگیری از مهاجرت اتباع برخی کشورها که یکی از نخستین دستورات اجرایی رییس جمهوری آمریکا بود با عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» در اوایل بهمن ماه صورت گرفت.

به رغم مخالفت دادگاه‌های فدرال آمریکا، ترامپ در نخستین روزهای مهرماه نسخه جدیدی از این فرمان را امضا کرد تا از ملت آمریکا در برابر تهدیدهای بیرونی حفاظت کند.با نگاهی به ماهیت و مفهوم واقعی تروریسم، آنچه اهمیت مقابله با آن را ضروری می سازد خشونت نهفته در تروریسم و تهدیداتی جانی برای شهروندان است، خواه این تهدیدات با انگیزه‌های ایدئولوژیک یا سیاسی افراد جامعه را قربانی سازد یا به واسطه منافع اقتصادی خاص، زمینه بروز یابد.در این زمینه لازم به یادآوری است ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با شعار پایان دادن به کارِ سیاستمداران فاسد و زد و بندهای پشت پرده آنان به قدرت رسید اما در ماه‌های اخیر نشان داد سیاست زدگی و ملاحظات امنیتی و اقتصادی لابی‌ها بر تصمیمات وی همچون پیشینیانش سایه افکنده است.نگاه سیاسی و اولویت منافع اقتصادی بر تامین امنیت شهروندان آمریکا و دیگر کشورها در سیاست خارجی رهبران کاخ سفید نیز آشکارا به چشم می آید؛ جایی که ترامپ برای تداوم فروش سلاح و تامین منافع چندصد میلیارد دلاری، عربستان را شریک خود در مبارزه با تروریسم می خواند و از نقش سعودی در این زمینه قدردانی می کند اما در سخنرانی خود در سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را عامل بی ثباتی در منطقه می‌انگارد. به این ترتیب، حادثه اخیر را می‌توان نمایی از رویکردهای دوگانه و توجیه تراشی‌های گوناگون سران ایالات متحده برای اهداف سیاسی و اقتصادی صاحبان قدرت و ثروت توصیف کرد که جان شهروندان آمریکایی را نیز بهای ترجیح منافع اقلیتی خاص بر امنیت عموم قرار داده است.

هنوز جامعه بین الملل از شوک سخنان جاهلانه، سخیف و جنگ طلبانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مجمع سازمان ملل علیه برخی کشورهای مستقل جهان بیرون نیامده بود که خبر کشتار تعدادی از مردم لاس وگاس توسط یک ترمیناتور دیوانه همه را بهت زده کرد.کشته شدن 60 تن و زخمی شدن بیش از 500 تن دیگر از مردم آمریکایی در کنسرتی که در لاس وگاس برپا شده بود، بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. پلیس اعلام کرد که ضارب و عامل اصلی این جنایت هولناک پیش از سر رسیدن نیروهای انتظامی و امنیتی خودکشی کرده است .«نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌های مجلس آمریکا ، درگیری‌ها و خشونت‌های مسلحانه در کشورش را یک اپیدمی دردناک عنوان کرد و گفت که خشونت‌ها تنها در سال جاری جان 12 هزار نفر از آمریکایی‌ها را گرفته است.این نماینده دموکرات مجلس آمریکا حفاظت از جان مردم این کشور را وظیفه برتر کنگره کشورش دانست و افزود: قانونگذاران این کشور بایستی بدور از جهت گیری‌های سیاسی با شهامت و تصمیم گیری قاطع برای خاتمه دادن به چنین تراژدی‌هایی متحد شوند.پلوسی تصریح کرد که ابراز همدردی با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حادثه در صورتی که با تلاش عملی برای خاتمه بخشیدن به عوامل این تراژدی‌ها همراه نباشد فقط سخنانی تو خالی و بی تاثیر خواهند بود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، عرضه گسترده و استفاده آزاد از سلاح در جامعه آمریکایی به بهانه حفاظت از حریم شخصی و افزایش ضریب امنیت فردی فارغ از ادعاهای رسمی و خشن دولتمردان آمریکایی برای ژاندارمی جهان، تناقض چند مجهولی در تحلیل نبود امنیت در جامعه آمریکا ایجاد می کند. کشوری که دولتمردانش ادعای کدخدایی دنیا را دارند در اداره کشور خود و تامین امنیت فردی و اجتماعی مردمانش درمانده به نحوی که همه روزه در خروجی رسانه‌ها خبری از کشته شدن فردی و جمعی در این کشور از سوی افراد مختلف قرار می گیرد.اما کشتار در لاس وگاس به اعتراف رسانه‌ها و مسئولان آمریکایی در تاریخ جدید ایالات متحده بی سابقه بوده است. رویدادی که هضم و تحلیل آن را برای صاحبنظران اجتماعی و امنیتی این کشور نیز دشوار کرده و پرسش‌های بی پاسخ بسیاری همچون «مگر می شود در کشوری که خود را در صف مقدم مبارزه با تروریسم و ناامنی می داند چنین اتفاقی روی دهد؟» و «گروهی که دست ساز غرب بوده و برای ایجاد ناامنی در نقاط دیگر جهان ایجاد شده، اکنون به بلای جان شهروندان غربی بدل شود»؟هرچند خلق شخصیت «ترمیناتور» با بازی «آرنولد شوارتزنیگر» در دهه 80 میلادی از سوی‌هالیوود و پر و بال دادن به سری فیلم‌های اینچنینی کمتر تحلیلگری را به این سمت سوق می داد که جامعه آمریکایی خود نیز با تأسی به این شخصیت‌های خیالی و پوشالی روزگاری تاوان اسطوره سازی کاذب برای دیگران را خواهد داد. قرار نیست به زعم دستگاه تبلیغاتی - رسانه ای غرب همواره جهان را نظامی‌های چشم آبی، اطو کشیده و شیک که خود عامل بی ثباتی و ناامنی آن بوده اند، نجات دهند.رویکرد دروغین‌هالیوود اکنون جامعه آمریکایی را متاثر کرده و افراطیون حال در لباس هر مذهب و مسلک، غرب را دچار مخاطره کرده‌اند به نحوی که تئوریسن‌های غربی خود در تشخیص علاج و پی‌جویی نسخه شفا برای جوامع خویش مانده اند.

به عقیده کارشناسان، جنایت لاس وگاس هشداری برای دولتمردان خشن آمریکایی که بی محابا دنیا را از تربیون‌های مختلف تهدید می کنند، است. تیغ در دست زنگی و مست و شهر در تسخیر سیاستمداران و سیاست بازان دیوانه است.ترامپ که در دوران زمامداریش در کاخ سفید ناامنی و مصیبت در جامعه آمریکایی افزایش یافته در پیامی حادثه لاس وگاس را اقدامی شرورانه خواند. رئیس جمهوری آمریکا این اقدام را شرورانه محض نامید و گفت که ملت امروز در غم، شوک و اندوه با هم متحد هستند .ترامپ در واکنش به تیراندازی در محل برگزاری کنسرتی در لاس وگاس، دستور داد پرچم‌های کاخ سفید، همه مراکز دولتی، قرارگاه‌های نظامی و کشتی‌های نیروی دریایی در آمریکا و قلمروهای آمریکایی، به احترام قربانیان این حمله به حال نیمه افراشته درآیند. در حالی که گروه داعش مدعی حمله لاس وگاس بود، ترامپ بدون اشاره به ادعای تروریست‌ها ، گفت: در لحظات فاجعه و وحشت، آمریکا به شکل یک ملت واحد متحد می شود، ضمن اینکه وحدت ما با اقدام شرارت آمیز قابل برهم خوردن نیست و تعهدات ما با خشونت شکسته نمی شود.صاحب نظران عقیده دارند که تعهد آمریکا در قبال خشونت دخالت نکردن در امور جهان و پرداختن به امورات کشور خود برای ساختن جامعه ای امن برای آمریکایی‌هاست.ترویج رسمی خشونت، جامعه را خشن و بیگناهان قربانی عصیان افراطی‌ها می شوند.

عامل مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا را بهتر بشناسیم

پلیس آمریکا عامل حمله لاس‌وگاس را که باعث کشته شدن دست‌کم 60نفر و زخمی شدن بیش از ۵۲۰نفر شد، «استفن پادوک» ۶۴ساله معرفی کرده است. اما استفن پادوک که بود؟به گزارش خبرگزاری مهر، در حالیکه آمار قربانیان حادثه تیراندازی لاس وگاس در حال افزایش بود گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت اما پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کرد که عامل تیراندازی مرگبار در «لاس وگاس» آمریکا هیچ ارتباطی با گروه‌های تروریستی بین‌المللی نداشته است.این در حالیست که خبرگزاری اعماق وابسته به گروهک تکفیری- وهابی داعش با انتشار خبری مسئولیت تیراندازی در «لاس وگاس» آمریکا را بر عهده گرفته بود.مقامات آمریکایی پیشتر ارتباط «استفن پادوک» (Stephen Paddock) عامل این حادثه را با گروه‌های تروریستی رد کرده بودند.

استفن پادوک کیست؟

یورو نیوز در گزارشی در معرفی عامل مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا می نویسد: استفن پادوک یک بازنشسته که برای قمار بازی اغلب به هتل‌ها سر می‌زده است. بزرگ شده سان وله در کالیفرنیا که در طی سال‌های اخیر در مسکیت نوادا در ۸۰مایلی شمال شرقی لاس وگاس زندگی می‌کرده است. به زعم برادرش شهروندی «مطیع قانون» که تاکنون خلافی از او سر نزده بوده است.

درباره پادوک چه می‌دانیم؟

در اداره پلیس لاس‌وگاس غیر از تخلف معمولی رانندگی چیز بیشتری درباره استفن پادوک ثبت نشده است،جسد استفن پادوک در طبقه ۳۲هتل ماندلی بِی پیدا شد. پلیس و مقامات آمریکایی معتقدند که وی خودکشی کرده است،- پدر او فردی سابقه دار بوده است. به گزارش رسانه‌های آمریکایی نام بنیامین پادوک در میان فهرست افرادی دیده می شود که اف بی ای در اواخر دهه ۶۰میلادی در جست‌وجوی آنها بوده است. او در اوایل دهه ۱۹۶۰به جرم سرقت از بانک به ۲۰سال زندان محکوم می شود اما در سال ۱۹۶۸از زندان می گریزد، دست‌کم ۱۰قبضه مسلسل در اتاق پادوک در هتل ماندلی بِی پیدا شد، محل زندگی عامل حمله، یک خانه دو طبقه است که در مکانی که بازنشسته‌ها ساکن هستند قرار دارد،پلیس وضعیت خانه عامل حمله را خوب، تمیز و عادی معرفی کرد،یکی از همسایگان سابق پادوک می گوید که وی یک قمارباز حرفه‌ای و آدمی «عجیب و غریب» بود،رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که پادوک یک حسابدار بازنشسته بود. مجوز پرواز با هواپیماهای کوچک را نیز داشت و خود صاحب دو هواپیما بود. او همچنین مجوز شکار داشت، پروانه ای که در آلسکا صادر شده بود، پلیس پیشتر اعلام کرده بود که در جستجوی یک زن آسیایی تبار به نام «ماری لو دانلی» است که در هنگام تیراندازی همراه فرد مهاجم بوده است اما تحقیقات نشان داد که وی ارتباطی با تیراندازی نداشته است،پلیس اعلام کرد که خانم لو دانلی، ۶۲ساله زمانیکه عامل حمله در هتل ماندلی بِی اتاق گرفت، همراه وی نبوده است. ماموران تحقیق همچنین اعلام کرده‌اند این زن که خانواده مهاجم از وی با عنوان نامزد پادوک نام برده‌اند، خارج از ایالات متحده آمریکا بوده است،اریک پادوک برادر عامل حمله به سی بی اس گفت که برادرش چندین سلاح کمری و احتمالا یک سلاح مخصوص تک تیراندازی داشت،برادر عامل این حمله همچنین گفت که برادرش گاهی در لاس‌وگاس قمار بازی می‌کرده است و آخرین بار در زمان طوفان ایرما با برادرش حرف زده است، برادرش، وی را یک میلیاردر معرفی کرده که در بخش مستغلات سرمایه گذاری می‌کرده است،پلیس فدرال آمریکا اعلام کرده است که عامل حمله لاس‌وگاس ارتباطی با گروه‌های تروریستی بین‌المللی نداشته است.

مواردی که هنوز نامشخص هستند

انگیزه عامل این حمله نامشخص است،این موضوع همچنان نامشخص است که عامل حمله به تنهایی این حمله را برنامه‌ریزی کرده بود یا احتمالا همدستی داشته است.

آمریکا و یک آمار نگران کننده

تیراندازی و خشونت مسلحانه در حالی هر سال جان هزاران آمریکایی را می‌گیرد که لابی قدرتمند سلاح و حامیان آن در دستگاه‌های اجرایی و کنگره آمریکا از تصویب و اجرای قوانین بازدارنده و ضد حمل آزادانه سلاح در آمریکا، به‌ دلیل منافع شخصی جلوگیری می‌کنند.بر اساس آمار موسسات آمریکا، شمار کودکانی که در این کشور در معرض خشونت مسلحانه قرار دارند، ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار نفر برآورد شده است.یک مطالعه دیگر در آمریکا نشان می ‌دهد، روزانه حداقل ۷کودک و نوجوان آمریکایی قربانی استفاده از سلاح گرم می‌شوند. تنها در سال ۲۰۱۱بیش از 3000کودک و نوجوان با شلیک گلوله در آمریکا کشته‌ شده‌اند.آمار واقعی جرم و جنایت در آمریکا توسط دولت و رسانه‌های این کشور سانسور می‌ شود، با این حال طبق آمار رسمی، میزان جرم و جنایت در آمریکا، بیست برابر سایر کشورهای توسعه یافته است.طبق گزارشها، ۳۰شهر آمریکا در سال ۲۰۱۶شاهد افزایش جرم و جنایت بودند. فقط در شهر بالتیمور ۲۱۵نفر به قتل رسیده اند. در سنت لوئیس ۱۳۶نفر و در میلواکی ۱۰۴نفر کشته شده اند.شهر واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا نیز شاهد افزایش ۴۴درصدی جرم و جنایت با ۱۰۵نفر کشته است. تیراندازی در بخش‌هایی از این شهر تقریباً هر روز اتفاق می افتد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\10\10-11\20-57-28.htm&storytitle=%E4%E3%C7%ED%D4%20%C7%E3%E4%ED%CA%20%D3%C7%D2%ED%20%CA%D1%C7%E3%81%20%C8%D1%C7%ED%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%ED%ED%20%E5%C7

ش.د9603503

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات