تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۲۴۸

کشتار در «لاس وگاس» وقتي همه «قانوني» تفنگ دارند (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/07/19 ـ شماره 26839 ـ صفحه 12)

طي سال‌هاي اخير کشتارهاي دسته‌جمعي در آمريکا به شکلي پايدار هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ابعاد افزايش پيدا کرده است و ما شاهد بوديم که در سلسله اين کشتارها اعم از کشتارهاي اورورا، نيوتاون، اورلاندو و ... هر حمله جديد بزرگتر و چشم‌گيرتر بوده است اما حمله اخير در لاس‌وگاس ابعادي بسيار بزرگتر و متفاوت‌تر از قبل حتي به لحاظ استانداردهاي خشونت‌هاي مسلحانه در آمريکا داشت. با اين حال بعد از هر يک از اين کشتارها هيچ کاري براي متوقف کردن آنها انجام نشده و اين بار نيز نخواهد شد.به گزارش ايسنا، روزنامه ديلي ميل نوشته است: به رغم رخ دادن تمامي اين کشتارهاي جمعي که علت اصلي آنها آزادي خريد و فروش سلاح است، مطلقا هيچ کاري و حتي کوچکترين تغييري در قوانين فدرال آمريکا براي متوقف کردن آنها صورت نگرفته است. اکنون نيز همين روند ادامه خواهد داشت.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا در واکنش به کشتار لاس‌وگاس تلاش کرد تا با جدي‌ترين و حزن‌انگيزترين کلمات از خدا سخن گفت اما او هيچ صحبتي درباره کنترل و محدوديت خريد و فروش سلاح مطرح نکرد! در حقيقت چطور ممکن است که او بتواند اين صحبت را مطرح کند؟ انجمن ملي سلاح آمريکا به عنوان يک سازمان بد‌طينت که به طرزي وحشتناک و مرگبار قانونگذاران آمريکايي را در تسلط خود دارد هنگامي که در کمپين انتخابات رياست جمهوري از دونالد ترامپ حمايت کرد همان زمان توانست سکوت ترامپ را براي خود بخرد.

ترامپ تا پيش از اين تلاش داشت تا با معقوليت کافي درباره سلاح در آمريکا صحبت کند و با خريد و فروش سلاح‌هاي مرگبار و داراي خشاب‌هاي بزرگ مخالفت مي‌کرد اما زماني که فهميد انجمن ملي سلاح آمريکا مي‌تواند او را در انتخابات پيروز کند به طرزي شرم‌آور موضعش را تغيير داده و تبديل به کانديداي حامي سلاح شد.او بعد از آنکه در انتخابات پيروز شد در کنفرانس انجمن ملي سلاح آمريکا گفت: شما اکنون يک دوست و حامي واقعي در کاخ سفيد داريد و حملات هشت ساله به آزادي‌هاي شما بر مبناي اصلاحيه دوم قانون اساسي اکنون به پاياني خفت‌بار رسيده است. ديگر آژانس‌هاي فدرال مالکان سلاح "مطيع قانون" را تحت تعقيب قرار نخواهند داد.با اين حال در کشتار لاس‌وگاس يک شهروند "مطيع قانون" دست داشت که هيچ سابقه کيفري نداشته است. او يک فرد معمولي پا به سن گذاشته بوده که عاشق شکار و قماربازي بود؛ البته او تفنگ‌ها را هم خيلي دوست داشت و تفنگ‌هاي خيلي زيادي داشته است.با اين حال چنين چيزي در آمريکا ابدا مشکلي ندارد! شما مي‌توانيد بي ترديد هرچقدر که سلاح دلتان خواست داشته باشيد چون در قانون اساسي نوشته شده است، پس اين "حق" اين شهروند بوده که سلاح داشته باشد! اما يک روز دل‌انگيز "استفان پداک" که مالک سلاح مطيع قانون و معمولي مثل بقيه بود، يکدفعه ديوانه شد! مسلما شما زماني که کاملا ديوانه شده باشيد تصميم مي‌گيريد که با مسلسل به روي 22 هزار نفر آتش بگشاييد. بنابراين در اينجا "يک آدم خوب صاحب سلاح" يکدفعه تبديل شد به يک "آدم بد صاحب سلاح"! درست به همين سادگي!

اما سوال اين است که چرا؟ ادعاهاي بي‌اساس و منزجر کننده داعش درباره اينکه او يکي از سربازان اين گروه تروريستي بوده را فراموش کنيد البته که او هيچ ربطي به داعش نداشته و اف‌بي‌آي هم سريعا چنين چيزي را تاييد کرد. او فقط يک سفيدپوست آمريکايي ديوانه بوده که يک روز صبح از خواب بيدار شد و خيلي زياد دلش خواست که به همه شليک کند! حتي برادر خود او هم هيچ توضيحي براي اين اتفاق نداشت.اريک پداک، برادر او تنها توانست بگويد "من حتي نمي‌توانم هيچ دليلي براي آن پيدا کنم" و سرش را به نشانه بهت تکان داد البته يک حدس مي‌توان در اين باره زد و آن اين است که استفان پداک مي‌خواسته تبديل به يک چهره مشهور شود، چون داشت پير مي‌شد و حوصله‌اش سر رفته بود و دوست داشت که به يکباره اسم و چهره‌اش در سطح جهاني مشهور شود! بنابراين يک اتاق در هتل اجاره کرد و آن را با 22 سلاح پر کرده و با برنامه‌ريزي زماني منتظر ماند که هزاران زن، مرد و کودک بي‌گناه در مقابل هتل او جمع شوند. بعد از آن سلاح خود را نشانه گرفته و سريع و ديوانه‌وار شروع به شليک کرد. ويدئوهاي وحشتناک اين اتفاق در شبکه‌هاي اجتماعي به آدم حس بازي Call of Duty را مي‌دهد.با اين حال در کشورهاي ديگر نيز افراد ديوانه‌اي مثل پداک پيدا مي‌شوند اما آنها نمي‌توانند به آساني او براي اجراي نقشه‌هايشان سلاح به دست آورند. در آمريکا خريدن يک سلاح به آساني خريدن يک سگ خانگي است و حتي در برخي ايالت‌ها از اين هم آسان‌تر است. ايالت نوادا يکي از آسان‌ترين مکان‌ها براي خريد و استفاده از سلاح است. در اين ايالت حمل يک مسلسل قانوني است و هيچ محدوديتي براي ظرفيت خشاب‌ها وجود ندارد. نياز به هيچگونه مجوزي براي خريد آن نيست و هيچ دوره انتظاري نيز براي خريد سلاح الزام نبوده و فروش شخصي سلاح نيز هيچ مشکلي ندارد.پداک احتياج نداشت که براي ساختن انبار سلاحش تلاش سختي کند؛ جايي که او زندگي مي‌کرد هرکس مي‌توانست اين کار را انجام دهد. همين الان نيز در آمريکا افراد ديگري وجود دارند که شايد براي حملات مشابهي برنامه ريزي مي‌کنند و حتي بخواهند در اين راه از پداک نيز پيشي بگيرند و دست به حملاتي بزرگتر بزنند و شهرت او را نيز کنار بزنند اما باز هم هيچ کاري براي متوقف کردن آنها انجام نخواهد شد.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوري سابق آمريکا خيلي سريع وحشت خود را از اين کشتار اعلام کرد اما زماني که رئيس‌جمهوري بود براي محدود کردن مالکيت سلاح چه کاري انجام داد؟ هيچ چيز!‍ اين همان باراک اوبامايي است که زماني که رئيس‌جمهوري بود براي قربانيان کشتارها گريه کرد و آنها را در آغوش گرفت و سخنراني‌هاي خيلي احساسي درباره آنها ايراد کرد و دائما مي‌گفت که مي‌خواهد کاري براي محدود کردن مالکيت سلاح انجام دهد اما او عملا هيچ کاري انجام نداد. او فقط مانع تراشي‌هاي خصمانه کنگره را مقصر اين وضعيت مي‌دانست اما حقيقت اين است که محدود کردن سلاح براي او هرگز اولويتي پيدا نکرد.

براي ترامپ هم اين موضوع صادق خواهد بود. کاخ سفيد بعد از کشتار لاس‌وگاس سريعا برگشت و گفت: هنوز براي صحبت درباره محدود کردن سلاح در آمريکا خيلي زود است! اين چيزي است که انجمن ملي سلاح آمريکا و حاميانش همواره بعد از اين کشتارها مي‌گويند به اين اميد که همه را ساکت کنند اما دقيقا چه زماني براي صحبت در اين باره مناسب است؟ به طور ميانگين در آمريکا در هر روز 85 نفر توسط سلاح کشته مي‌شوند. در مقام مقايسه اما در بريتانيا در هر سال فقط 32 نفر توسط سلاح کشته مي‌شوند و در ژاپن شايد دو يا سه نفر باشد. اما در آمريکا در هر سال 32 هزار نفر با سلاح کشته مي‌شوند و 70 هزار نفر ديگر زخمي مي‌شوند.اين رقم خيلي بيشتر از مجموع تلفات ناشي از سلاح در 20 کشور ثروتمند بعد از آمريکا در جهان است.

اين کشتار بزرگ در لاس‌وگاس بايد يک بيدارباش براي آمريکايي‌ باشد که شديدا نياز به انجام کاري به منظور تغيير اين فرهنگ منزجر کننده خشونت مسلحانه دارد. با اين حال تجربه نشان داده که اين بيدارباش دوباره به محاق خواهد رفت، چون وقتي که کشتار دانش آموزان کلاس اولي در کلاس درس و مشاهده حفره‌هاي گلوله‌اي به اندازه يک توپ گلف روي ديوار اين کلاس نتواند تغيير ناگهاني و تاثيرگذار در قوانين مربوط به مالکيت سلاح ايجاد کند، اينجا نيز همين اتفاق خواهد افتاد. اين واقعيت عملي و وحشتناک در آمريکا وجود دارد که آمريکايي‌ها نسبت به سلاح و تاثير وحشتناکش بر جامعه آن بي‌حس شده‌اند.تنها در دو هفته گذشته موارد متعددي وجود داشته که کودکان خردسال با تفنگ‌هايي که والدين بي خيال آنها در جايي رها کرده‌اند کودکان ديگري را کشته‌اند و هيچ کدام از آنها تبديل به يک خبر جنجالي نشده است. اين ديگر عادي شده که در آمريکا هر ساله 500 کودک بر اثر سلاح کشته مي‌شوند. اما اگر عامل کشتار لاس‌وگاس يک مسلمان و افراط گر بود ترامپ بي درنگ آن را يک حمله تروريستي مي‌خواند و از آن براي توجيه ممنوعيت مسافرتي خود استفاده مي‌کرد و مسلما اين ممنوعيت را گسترده‌تر مي‌ساخت و بعد از آن قوانين سختگيرانه جديدي به بهانه جلوگيري از رخداد دوباره اين اتفاق تصويب مي‌شد.اما به جاي آن عامل اين حمله فقط يک سفيدپوست آمريکايي سبک مغز بود که به دلايلي که ما هرگز نخواهيم فهميد در ذهنش به دنبال قتل بود؛ بنابراين اينجا ترامپ انگشت‌هايش را در گوش‌هايش فرو و وانمود مي‌کند که هرگز اين اتفاق رخ نداده تا کوچکترين نگراني و ناراحتي براي اربابانش در انجمن ملي سلاح ايجاد نکند.پداک فقط به اين خاطر تا بن دندان مسلح بود چون در آمريکا شهروندان اجازه دارند تا بن دندان مسلح باشند. حقوق افرادي که او کشت و دچار نقص عضو کرد ابدا در مقابل حق او براي مالکيت و شليک سلاح اهميت بيشتري نداشته و در درجه دوم اهميت قرار دارد!در آمريکاي مدرن واقعيت بي رحم و دشوار اين است که شما ممکن است در هر زماني و در هر جايي مورد اصابت گلوله قرار بگيريد. اين يک مشکل تنها منحصر به آمريکاست اما به نظر نمي‌رسد در اين کشور هيچ اراده‌اي و يا هيچ راهي براي درست کردن اين مشکل وجود داشته باشد.

گاه‌شمار خون‌بارترين تيراندازي‌ها در آمريکا

«نانسي پلوسي» رهبر دموکرات‌هاي مجلس آمريکا، درگيري‌ها و خشونت‌هاي مسلحانه در کشورش را يک اپيدمي دردناک عنوان کرد و گفت که خشونت‌ها تنها در سال جاري جان 12 هزار نفر از آمريکايي‌ها را گرفته است.به گزارش ايرنا، پلوسي رهبر اقليت دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا در واکنش به واقعه تيراندازي لاس وگاس با صدور بيانيه اي خشونت‌هاي مسلحانه در اين کشور را يک اپيدمي دردناک و چالشي براي وجدان ملت آمريکا دانست. وي با بيان اينکه اين واقعه بي‌سابقه‌ترين کشتار جمعي در تاريخ معاصر کشورش بوده است، خواستار تشکيل کميته ويژه اي براي رسيدگي به مساله خشونت‌هاي مسلحانه و يافتن راه‌هايي براي مقابله با آن شد.در بيانيه پلوسي آمده است: اين خشونت‌ها روزانه دست کم جان 90 نفر از مردم آمريکا را مي گيرد.تنها در سال جاري در 273 مورد از تير اندازي‌هاي دسته جمعي بيش از 12 هزار نفر از مردم اين کشور جان خود را از دست داده‌اند.رهبر دموکرات‌هاي مجلس آمريکا حفاظت از جان مردم اين کشور را وظيفه برتر کنگره کشورش دانست و افزود: قانونگذاران اين کشور بايستي بدور از جهت گيري‌هاي سياسي با شهامت و تصميم گيري قاطع براي خاتمه دادن به چنين تراژدي‌هايي متحد شوند.

به گزارش شبکه خبري سي‌ان‌ان، فهرست 10 حادثه تيراندازي و کشتار گروهي مرگبار که در يک روز از سال 1949 تاکنون در ايالات متحده رخ داده، به اين شرح است:

1- جشنواره موسيقي محلي، دستکم 59 کشته

يک فرد مسلح 64 ساله به نام استفن پدک در اول اکتبر 2017 (نهم مهر ماه) از طبقه سي و دوم ساختماني به سوي جمعيت بالغ بر 30 هزار نفري که براي شرکت در يک جشنواره موسيقي محلي گرد آمده بودند، تيراندازي کرد و دستکم 60 تن را کشت و بيش از 515 نفر را زخمي کرد. پليس گفته است که اين فرد مسلح خودکشي کرده است.

2- باشگاه شبانه پالس، 49 کشته

عمر صديق متين 29 ساله در 12 ژوئن 2016 با تيراندازي درون يک باشگاه شبانه همجنس بازان در اورلاندو، دستکم 49 نفر را کشت و بيش از 50 تن را زخمي کرد. وي در عمليات ماموران پليس براي رهاسازي گروگان‌هاي درون اين باشگاه، هدف قرار گرفت و به قتل رسيد.

3- ويرجينياتک، 32 کشته

سونگ - هوي چو دانشجوي 23 ساله در 16 آوريل 2007 با تيراندازي در 2 مکان در محوطه دانشگاه ويرجيناتک در بلکسبرگ، 32 نفر را کشت و شمار نامشخصي را زخمي کرد و خود بر اثر خودکشي، جان سپرد.

4- سندي هوک، 27 کشته

آدام لانزا 20 ساله در 14 دسامبر 2012 ميلادي، 20 کودک 6 و هفت ساله و 6 بزرگسال، کارکنان و آموزگار دبستان سندي هوک در نيوتاون کانتيکات را به قتل رساند و سپس خودکشي کرد.

5- رستوران لوبي، 23 کشته

جرج هنارد 35 ساله در 16 اکتبر 1991 در کيلين ايالت تگزاس، وانت خود را به ديوار يک رستوران کوبيد و وارد آن شد. وي پس از خروج از خودرو، شروع به تيراندازي به سوي افراد حاضر در آن مکان کرد و 23 نفر را کشت و سپس خودکشي کرد.

6- فروشگاه مک دونالدز در سن ايسيدرو، 21 کشته

جيمز هوبرتاي 41 ساله در 18 ژوئيه 1984 مسلح به يک قبضه مسلسل يوزي، يک تفنگ ساچمه‌اي و يک سلاح کمري، 21 کودک و بزرگسال را در فروشگاه غذاهاي آماده مک دونالد به قتل رساند. يک تک تيرانداز پليس، هوبرتاي را يک ساعت پس از شروع اين حمله، به ضرب گلوله کشت .

7- دانشگاه تگزاس، 18 کشته

چارلز جوزف ويتمن تفنگدار پيشين ارتش آمريکا با تيراندازي از برج دانشگاه تگزاس در آستين، 16 نفر را کشت و دستکم 30 تن ديگر را زخمي کرد. ويتمن همچنين در همان روز مادر و همسرش را به قتل رسانده بود.

8- سن برناردينو، 14 کشته

يک زوج به نام‌هاي سيد رضوان فاروق و تشفين مالک به سوي گردهمايي کارمندان در مرکزي در سن برناردينو تيراندازي کرده و 14 تن را کشتند و بعدا در جريان تيراندازي متقابل با ماموران پليس، جان خود را از دست دادند.

9- ادموند اوکلاهما، 14 کشته

پاتريک هنري شريل پستچي پاره وقت در 20 اوت 1989 در ادموند اوکلاهما مسلح به سه قبضه سلاح کمري و تپانچه، در مدت 10 دقيقه 14 کارگر پست را کشت و سپس با شليک گلوله به سرش خودکشي کرد.

10- فورت هود، 13 کشته

نزال مالک حسن سرگرد نيروي زميني ارتش آمريکا در پنجم نوامبر 2009 با تيراندازي در فورت هود تگزاس، 13 تن کشت و 32 تن ديگر را زخمي کرد. وي بعدا دستگير، محاکمه و به اعدام محکوم شد.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\10\10-10\20-43-52.htm&storytitle=%98%D4%CA%C7%D1%20%CF%D1%AB%E1%C7%D3%20%E6%90%C7%D3%BB%20%E6%DE%CA%ED%20%E5%E3%E5%20%AB%DE%C7%E4%E6%E4%ED%BB%20%CA%DD%E4%90%20%CF%C7%D1%E4%CF

ش.د9603506

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات