تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۱۹

فرار تروریستهای داعش از دیرالزور

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1396/06/16 ـ شماره 10965 ـ صفحه 16)

رسانه جنگ سوریه به نقل از اتاق هماهنگی‌های مخالفان مسلح اعلام کرد، ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش دو عملیات هلی‌برن را در حومه دیرالزور انجام داد.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، این رسانه اعلام کرد: نیروهای ائتلاف آمریکا یک عملیات هلی برن را در منطقه "کب الملا" در اطراف روستای البولیل در حومه جنوب شرقی دیرالزور از طریق دو بالگرد انجام دادند.این عملیات به فرار سران داعش از میدان نفتی التیم به همراه اموالش و چهار خانواده داعشی دیگر منجر شد.

به گفته منابع، ائتلاف آمریکایی عملیات هلی برن دیگری را در حومه دیرالزور در نزدیکی منطقه الرحبه در بیابان المیادین انجام داد. این عملیات از طریق چند بالگرد انجام شد و به فرار هشت فرمانده داعشی منجر شد.

از سوی دیگر دو منبع سوری مخالف در دیرالزور اعلام کردند که در نتیجه حملات فشرده هوایی جنگنده‌های روسیه و نیروهای دولتی سوریه تروریست‌های داعش مجبور به تخلیه مقرهایشان و عقب‌نشینی به سمت حومه جنوبی دیرالزور شدند.این منابع تاکید کردند که حملات نیروهای دولتی مانع استفاده داعش از خودروهای بمب‌گذاری شده است و تروریست‌ها نمی‌توانند خود را مخفی کنند همین مساله به نیروهای دولتی اجازه داد تا محاصره دیرالزور را بشکنند.

این منابع پیش‌بینی کردند که تروریست‌های داعش بعد از عقب‌نشینی از اطراف شهر به حومه آن بروند.

شکستن محاصره بعد از تلاقی نیروهای ارتش از غرب شهر دیر الزور با نیروهای محاصره شده در مقر تیپ 137 که متصل به محله‌های واقع در تحت سیطره ارتش است، صورت گرفت.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد، محاصره شهر دیر الزور ظهر روز سه‌شنبه بعد از رسیدن نیروهای پیشروی‌کننده از حومه غربی به سمت مقر تیپ 137 شکسته شد. مقر تیپ 137 پایگاهی نظامی در همجواری محله‌های غرب شهر است که تحت کنترل ارتش سوریه است.

در پی این تحول، روند پیشروی ارتش سوریه حومه جنوبی دیر الزور را از حومه شمالی آن جدا می‌کند به طوریکه نیروهای نظامی در شهر "معدان" آخرین شهر واقع در کنترل داعش در حومه جنوب شرقی رقه و متصل به دیر الزرو توقف کردند.

ابعاد گسترده شکستن محاصره دیرالزور

در این راستا "عمر معربونی"، کارشناس نظامی و تحلیلگر سیاسی منطقه خاطرنشان کرد: پیروزی ارتش سوریه با شکستن محاصره محور مهم شرق سوریه پیامدهای سیاسی مهمی دارد و محاصره‌ای که آمریکا در تلاش بود از طریق آن مرزهای سوریه را از عراق جدا کرده و در نتیجه راه را مقابل مسیر تهران، بغداد و دمشق ببندد و به طرح مقاومت که مایه نگرانی اسرائیل بود، ضربه وارد کند، شکسته شد.

در سطح خارجی معبربونی تاکید کرد: شکستن محاصره دیرالزور پیامدهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت و به زودی تمامی کشورهای عربی و ترکیه و همچنین رژیم صهیونیستی و تمامی کشورهای غربی به سیطره ارتش سوریه بر صحنه سوریه و پایان دادن به طرح تکفیری - تروریستی اذعان می‌کنند.

وی گفت که به لحاظ داخلی نیز شکستن این محاصره منجر به این می‌شود که ارتش سوریه پیشروی سریعی به سمت شهرها و روستاهای اطراف فرات و بادیه دیرالزور و اطراف آن خواهد داشت و پس از آن این مناطق را به صورت کامل از دست داعش آزاد می‌کند و به حضور داعش از شرق سوریه پایان می‌دهد.

در همین حال "علی مقصود"، کارشناس نظامی و تحلیلگر استراتژیک منطقه با ستودن این پیروزی استراتژیک گفت که با در هم شکستن صفوف دفاعی داعش در اطراف دیرالزور، طرح آمریکا و اسرائیل فرو پاشید و این طرحی بود که هدف از آن تقسیم و تجزیه منطقه بود تا محور مقاومت را از بین برود.

وی در مصاحبه با العهد تاکید کرد: پس از اینکه ارتباطات داعش در مناطق التنف، الحمیمه، السخنه و همچنین حمله شدید به داعش و منهدم کردن مقرهایش در الحویقه، این پیروزی به سرعت برای ارتش سوریه حاصل شد و داعش سیطره خود را بر این مناطق و ارتباطش را با گروه‌های هم‌پیمانش از دست داد.

وی در خصوص مسائل اقتصادی نیز گفت: پیشروی به سمت دیرالزور به آزادسازی مساحت‌های گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی انجامید که مردم سوریه بخشی از حبوبات خود را از آنجا تامین می‌کردند و این پیشروی به کنترل بر دشت‌ فرات و آزادسازی تعدادی از چاه‌های نفت و گاز می‌انجامد که تنها در استان دیرالزور 40 درصد از منابع انرژی سوریه وجود دارد.

فرماندهی کل ارتش سوریه نیز در هم شکستن محاصره شهر دیر الزور را "تحولی استراتژیک" در جنگ علیه تروریسم دانست و تاکید کرد که این دستاورد قدرت ارتش سوریه و هم‌پیمانان و عزمشان برای نابودی کامل طرح تروریستی در سوریه را ثابت می‌کند.

پوتین «پیروزی استراتژیک» در دیرالزور را به اسد تبریک گفت

در همین رابطه رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به بشار اسد، شکستن محاصره شهر دیرالزور واقع در شرق سوریه را به وی تبریک گفت.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، پوتین در این پیام به بشار اسد، پیروزی نیروهای دولتی با حمایت روسیه در دیرالزور را "پیروزی استراتژیک" خواند و به اسد برای به دست آوردن چنین تحولی در جنگ سوریه تبریک گفت.

سخنگوی کاخ کرملین با اعلام این خبر گفت: هم اکنون جنگ با داعش در دیرالزور خیابان به خیابان ادامه دارد و تا پاکسازی کامل شهر پیگیری خواهد شد.

او گفت: حملات هوایی روسیه که باعث وارد آوردن خسارات و تلفاتی زیادی به داعش شد، نیروهای دولتی را یاری کرد تا بتوانند در منطقه به سرعت پیشروی کنند.

سناریوی جدید ترکیه درباره عملیات ادلب و متحد کردن دوباره مخالفان سوری

در حالی که رسانه‌های ترکیه‌ای از سناریوی جدیدی برای عملیات نظامی احتمالی علیه هیئت تحریرالشام (النصره سابق) در ادلب خبر می‌دهند منابعی دیگر اعلام کردند که آنکارا از تلاش‌های گسترده برای اتحاد تعداد زیادی از گروه‌های مخالف سوری در قالب یک ارتش یکپارچه با بیش از 40 هزار نیرو حمایت می‌کند که احتمالا مرکز استقرارشان در مناطق تحت کنترل نیروهای "سپر فرات" خواهد بود.

به گزارش ایسنا، تناقض میان این خبرها به وضوح دیده می‌شود اما کارشناسان و ناظران معتقدند که ترکیه به هماهنگی‌های خود با روسیه و ایران درباره عملیات نظامی احتمالی علیه تندروها در ادلب ادامه می‌دهد اما همزمان در راستای راضی کردن هیئت تحریر الشام برای خروج از این استان جهت دور ماندن از عملیات مذکور و یا برقراری اتحاد میان گروه‌های مخالف تلاش می‌کند تا مخالفان بتوانند در صورتی که مجبور به شرکت در عملیات نظامی شدند کنترل استان را حفظ کرده و مانع ورود نیروهای دولت سوریه و یا کردها به این استان شوند.

روزنامه صباح ترکیه نزدیک به دولت اردوغان نوشت، ترکیه در ماه جاری میلادی عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه شبه‌نظامیان تندرو در استان ادلب سوریه انجام خواهد داد.

این روزنامه هدف ترکیه از شرکت در این عملیات را حمایت از امنیت ملی خود و پایان دادن به حالت عدم ثبات در شمال سوریه دانست.

روزنامه "ینی شفق" چاپ ترکیه نیز نوشت، آنکارا از تلاش‌های گسترده گروه‌های مخالف سوری در راستای اتحاد میان این گروه‌ها در قالب یک ارتش حمایت می‌کند و گروه‌های مخالف در تلاش هستند نزدیک به 40 هزار تن از مخالفان را تحت یک عنوان جدید و یا "ارتش ملی" سوریه وابسته به مخالفان درآورند.

ینی شفق نوشت: بسیاری از گروه‌های بزرگ مخالفان در سوریه موافقت اولیه خود را با این پیشنهاد اعلام کرده‌اند اما در مورد تبعیت باورها و شیوه انحلال هیئت تحریر الشام که دیگر گروه‌ها و یا دولت مخالفان سوری را به رسمیت نمی‌شناسد، دشواری‌های بزرگی وجود دارد.

این روزنامه در ادامه پیشنهاد مذکور را در رابطه با نگرانی‌های اساسی و مشترک ترکیه و مخالفان سوری دانست و نوشت، ترکیه از این نگران است که نیروهای دولت سوریه و یا نیروهای کرد بر این مناطق کنترل یابند، مخالفان سوری نیز از این می‌ترسند که عملیات مذکور به طور کلی به حرکت سیاسی آنها پایان دهد.

برخی منابع سوری در چند روز گذشته از فراخوان مرکزی به عنوان "شورای اسلامی سوریه" برای تشکیل "ارتش ملی" و موافقت برخی از گروه‌های مخالف با آن خبر دادند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=147595

ش.د9603387

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات