صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): زبان ما در مقابل دنباله‌روهای آمریکا در منطقه، زبان نصیحت است و بنا نداریم به حرف‌های برخی جهال پاسخ بدهیم اما آنها را نصیحت می‌کنیم که خدمت به ظالمان جهانی به ضرر خود آنهاست و به فرموده‌ قرآن، همراهی با ظالمان سرانجامی جز نابودی ندارد.(1396/9/15)
مدعيان دروغين عدالت
حاشيه‌آفريني براي دستگاه قضايي و تقابل با رئیس قوه قضا در اين روزها که مسائل مهمي چون؛ تصويب بودجه سال 1397، اعلام قدس به پایتختی رژيم صهيونيستي از سوی آمريکا و... در جريان است، متأسفانه بخشي از اذهان عمومي را به خود مشغول کرده است. جريان انحرافي که اين روزها پرونده برخي اعضاي آن به دادگاه کشيده شده و بايد بابت اتهامات وارده پاسخگو باشد، به جاي پايبندي به قانون، افشاگري و هجمه به مسئولان دستگاه قضايي را در دستور کار خود قرار داده و با سو‌ءاستفاده از مداراي نظام، توهين‌آميزترين عبارات را عليه رئیس قوه قضائيه به کار برده و خوراک مناسبی را برای ضد انقلاب فراهم آورده است!
آخرين شوي تبليغاتي اين جريان تعيين ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته براي رئیس دستگاه قضا و تهديد وی بود که در صورت عدم عذرخواهي يا ارائه اسناد لازم، عليه وي افشاگري‌هايي صورت خواهد گرفت. با پايان اين زمان، کلیپی منتشر شده که در آن با صراحت از عدم صلاحيت و مشروعيت آيت‌الله آملي‌لاريجاني سخن گفته شده و خواستار کناره‌گيري وي شده است. این اظهارات که مملو از دروغ و اتهام و قضاوت‌های مغرضانه است، در حالی است که مدعیان، پرچم عدالت‌خواهی در دست گرفته و خود را حامی انصاف و عدالت و طبقات محروم معرفی می‌کنند!
نکته اساسی در این میان آن است که مدعیان عدالت خود باید پاکدست بوده و به دور از جنجال و دروغ‌پراکنی و اتهام‌زنی این مسیر را دنبال کنند، وگرنه با به کارگیری شیوه‌های باطل به حقیقت و عدالت نخواهیم رسید! همچنین باید هوشیار بود که انحراف از حقيقت همواره با نام‌ها و شعارهاي عوام‌فريبانه صورت مي‌گيرد! پرچمدار واقعي عدالت در نظام اسلامي امام جامعه است که در دوران غيبت اين پرچم به دست فقيه جامع‌الشرايط عادلي سپرده شده است که خود بيش از ديگران بر ضعف‌ها و قوت‌هاي نظام اسلامي واقف بوده و همو براي انتقاد و اعتراض به عملکرد دستگاه قضايي راه را باز گذاشته است؛ اما به خوبي و هوشمندانه و به تکرار اعلام داشته است که اين حق اعتراض بايد منصفانه و از طريق راه‌های قانوني و فارغ از جنجال و فريب و شعبده‌بازي‌هاي سياسي‌ـ رسانه‌اي دنبال شود.
طريق در پيش‌گرفته برخي از مدعيان عدالت، بيراهه‌اي است که پاياني جز انحراف و انفعال و دشمني با عدالت نخواهد داشت، هرچند با شعارهاي پرطمطراق و شيوه‌هاي پوپوليستي و عوام‌فريبانه صورت گيرد!

▼ گزارش روز
حربه جدید جریان خاص
مصطفی ایزدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و از نزدیکان آیت‌الله منتظری در برنامه «بررسی زندگی سیاسی مرحوم منتظری» که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، با ادعای اینکه بین امام(ره) و آقای منتظری مشکلی نبوده و این دو تنها در شیوه اداره کشور اختلاف‌نظر داشتند، گفت: «در برهه‌ای از زمان شروع به تخریب آقای منتظری کردند و اطلاعاتی به امام دادند که مبنای تصمیم‌گیری ایشان شد که البته اگر این اطلاعات غلط باشد، مقصر امام(ره) نیست.» این جملات در کنار انتشار مطالبی که گهگاه در فضای مجازی و از سوی جریان رسانه‌ای خاص درباره عدم اطلاع دقیق رهبر معظم انقلاب از وضعیت کشور و طرح این موضوع که درباره اوضاع جامعه، اطلاعات نادرستی در اختیار معظم‌له قرار می‌گیرد و ایشان اشراف دقیقی نسبت به وضعیت کشور و مردم ندارند، در هفته‌های اخیر می‌تواند موذیانه باشد. به نظر می‌رسد این جریان خاص که با وجود تمامی تلاش‌هایش برای القای این معنا که جریانی است دانشگاهی و آگاه و مطلع از اوضاع کشور و جهان، در ارائه تحلیل از وضعیت داخلی، منطقه‌ای و جهانی دچار اشتباه بوده و عموماً پیش‌بینی‌ها و راهبرد‌هایش غلط از آب درآمده است و تلاش دارد برای ترمیم چهره خود و همچنین برای بی‌اهمیت جلوه دادن تدابیر و دوراندیشی‌های مثال‌زدنی رهبر حکیم انقلاب؛ مانند آنچه درباره حوادث منطقه، جنگ با تروریسم، سرنوشت مذاکره با آمریکا، برجام و موضوعاتی از این قبیل رخ داده و میزان راستی ادعاهای هم چیز دانی این جریان را برملا کرده است، رویکرد تهاجمی و فرافکنانه گرفته و درباره اشراف و تسلط و درایت رهبر معظم انقلاب و پیشتر از آن امام خمینی(ره) تردید و شبهه ایجاد کند تا شاید از این رهگذر، هم ضعف خود در این زمینه را پنهان کند و هم بتواند در اثبات این موضوع که تحلیل رهبر معظم انقلاب دقیق‌ترین تحلیل‌ها و سیاست‌ها در همه این سال‌ها بوده است، مانعی ایجاد کند.

▼ اخبار ویژه                        
حاضر نشدیم خط‌كشي كنیم
روزنامه اعتماد در مطلبی با بررسی عملکرد اصلاحات‌طلبان اعتراف کرد؛ برخي از اصلاح‌طلبان حتي با نيت‌هاي درست، از جمله «در اردوگاه نظام قرار دادن گروه‌هاي بيشتري از مردم» حاضر نشدند بين خود و مخالفان جدي نظام، خط‌كشي كنند. نكته ديگر اينكه اصلاح‌طلبان، دست‌كم در حوزه انديشه، نگاه‌شان به دين از بيرون بود. با اين نگاه، دين هر چه كه بود با آزادي و دموكراسي و حقوق شهروندي و نظاير آن قهر بود و اصلاح‌طلبان گويي آمده بودند كه اين مقولات را با مذهب آشتي بدهند. حال آنكه ديني كه از متن تفكر امام(ره) و انقلاب برآمده بود، آزادي و حق مردم را به مثابه یک ركن در خود جاي داده بود.

تجار ایرانی را تلکه می‌کنند!
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه ما بازار کشورهای آسیای میانه را با برنامه‌ریزی به دست نیاورده‌ایم و دری به تخته خورده است و صادرات صورت گرفته است، گفت: تجار حرفه‌ای در این بازارها حضور ندارند، این در حالی است که بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک‌ترین بازارهایی است که پیش روی تجار ایرانی قرار گرفته است. به همین دلیل میزان تلکه‌ای که از تجار ایرانی در این بازارها می‌شود، جمع جبری را برای فروش کالا در این بازار منفی می‌کند.
 
▼ اخبار
1ـ هر کس این کار را کرده، اشتباه کرده است!
حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این پرسش که «چرا در انتخابات طوری وانمود شد که در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی معجزه خواهد شد؟»، می‌گوید: «هر کس این کار را کرده، اشتباه کرده است.» پس از آن سؤال می‌شود: «پس شخص آقای روحانی اشتباه کرده است؟! وقتی می‌گوید به من رأی بدهید، رأی بالای شما باعث می‌شود من بعضی چیزها را تغییر دهم و تغییر نمی‌دهد.» و وی می‌گوید: «در انتخابات آقای قالیباف یا آقای رئیسی رقیب روحانی در قامت یک کاندیدا هستند. هر چیزی می‌توانند به هم بگویند و هیچ خط قرمزی در آنجا وجود ندارد؛ اما بعد از انتخابات دیگر طرف آقای روحانی، آقای رئیسی نیست؛ بلکه سیاست‌های کلانی است که ممکن است آقای روحانی منتقد آن سیاست‌های کلان هم باشد، ولی طبق قانون اساسی موظف است در چارچوب سیاست‌های کلان، کار کشور را به پیش ببرد.»

2ـ بن‌سلمان سرنوشتی مشابه سرنوشت شاه ایران دارد
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی نوشت: «بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی، اشتباهات بزرگ راهبردی مرتکب شده و سرنوشتی همچون شاه مخلوع ایران در انتظار وی است.» اسپوتنیک نوشت: «بحران عربستان، تنها در قالب توزیع عادلانه ثروت و مبارزه با فساد، توقف جنگ‌ها و دخالت‌های بیهوده در دیگر دولت‌های عربی و پیروی از اسلوب مذاکره بین همسایگان برای رفع اختلاف‌ها، حل می‌شود.» این رسانه روسی در گزارش خود به نزدیکی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: «بهانه این نزدیکی، مقابله با خطر ایران شیعه است؛ اما دو دلیل مهم‌تر، یکی شکست‌های ریاض در سوریه، یمن، قطر و لبنان و دیگری سیاست ترامپ مبنی بر عدم مداخله در نبردهای مسلح در خارج از آمریکاست و ترامپ می‌داند آمریکایی‌های حامی او، مخالف استفاده از سلاح و سربازهای آمریکایی برای محافظت از عربستان سعودی هستند.»

3ـ بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عربستان سعودی
سلمان‌بن‌عبدالعزیز پادشاه سعودی عصر دیروز بودجه سال 2018 این کشور را در شورای وزیران اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ملک سلمان با بیان اینکه بودجه جدید، بزرگ‌ترین بودجه تاریخ عربستان محسوب می‌شود؛ مدعی شد که تا میزان 50 درصد از اتکا به نفت در بودجه‌بندی اجتناب شده است. به نوشته روزنامه عکاظ، میزان درآمد عربستان 783 میلیارد ریال سعودی (معادل 208 میلیارد دلار) و هزینه‌های این کشور 978 میلیارد ریال سعودی (معادل 260 میلیارد دلار) برآورد شده است که با این حساب بودجه سال 2018 عربستان سعودی 195 میلیارد ریال سعودی (معادل 52 میلیارد دلار) کسری دارد. در همین حال بودجه نظامی سال آتی میلادی عربستان را 210 میلیارد ریال سعودی (معادل 56 میلیارد دلار) اعلام کرد که این بودجه نظامی شامل تجهیزات، سلاح، ذخایر تسلیحاتی و تأسیسات حمایت از ارتش خواهد بود.

4ـ جدال لفظی میان امارات و ترکیه
«عبدالله‌بن‌‌زاید» وزیر خارجه امارات در توئیتر خود، توئیتی را بازنشر کرد که رئیس‌جمهور ترکیه آن را توهین به خود و ترکیه قلمداد کرد و سبب شد میان این دو کشور جدال لفظی در بگیرد. در این توئیت آمده است: «فخرالدین پاشا (آخرین حاکم امپراتوری عثمانی) در مدینه‌النبی علیه ساکنان این شهر مقدس مرتکب جنایت و سرقت اموال آنها شده است.» همچنین نوشته شده است که فخرالدین پاشا «آباء و اجداد اردوغان و سابقه (رفتار) آنها با اعراب است.» در سایه تنش آنکارا با ریاض، اکنون ترکیه با امارات نیز دچار تنش شده و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه به این اقدام وزیر خارجه امارات به شدت انتقاد کرد و گفت: «وی یک دروغ تبلیغاتی را باز نشر داده که هدف از انتشار آن، قرار دادن اعراب و ترک‌ها در برابر یکدیگر است.»

▼ اخبار کوتاه
پس از دومین شلیک موفقیت‌آمیز موشک بالستیک یمنی‌ها به ریاض، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر در قامت وکیل مدافع سعودی‌ها ظاهر شد و با این ادعا که موشک شلیک‌ شده به کاخ پادشاهی «الیمامه» نشانه‌های موشک ایرانی را دارد، از تلاش‌ها برای برداشتن گام‌های ضد ایرانی در شورای امنیت دم زد. این در حالی است که سازمان ملل چندی پیش درباره شلیک اول حوثی‌ها به سمت ریاض، اعلام کرده بود؛ «هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده این موشک‌ها بوده است، وجود ندارد.»
پس از آغاز اجرای رسمی توافق بلندمدت کریدور اقتصادی چین‌ـ پاکستان، وزیر داخلی پاکستان به خبرنگاران گفته است که در حال بررسی استفاده از یوآن به جای دلار در مبادلات تجاری بین پاکستان و چین هستیم. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ارزش کل مبادلات تجاری دوجانبه بین این دو کشور به 8/13 میلیارد دلار رسید. به گفته اقبال، پاکستان در مبادلات داخلی خود همچنان از روپیه استفاده خواهد کرد.
به گزارش رویترز، ارتش مصر از کشته شدن یکی از افسران خود و مجروح شدن دو نفر دیگر در حمله موشکی به فرودگاه نظامی واقع شده در سینای شمالی، خبر داد. گفتنی است، پیشتر برخی منابع از تلاش گروه تروریستی داعش برای حضور در صحرای سینا خبر داده بودند.
مرکز پژوهش‌های مجلس درباره لایحه بودجه سال 97 نوشت: ایجاد اشتغال از محل منابع افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی رفتاری متناقض است، محاسبات از کاهش 75/0 تا یک درصدی رشد اقتصادی حکایت دارد که می‌تواند به کاهش 360 تا 480 هزار نفری اشتغال منجر شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس در جریان تذکری، نطق خود را با کنایه به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس آغاز کرد و گفت: با عرض سلام خدمت رهبر فرزانه و نمایندگانی که عصاره ملت در خانه ملت هستند و نه عصاره فهرست، مثل بعضی از افراد!
دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده حصر گفت: تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد به صورت تدریجی در حال انجام است.
اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از سیاست‌های نظام بانکی کشور گفت: رئیس کل بانک مرکزی پنج سال است می‌گوید ارز را تک‌نرخی می‌کند، ولی چه زمانی و به چه نرخی، کسی نمی‌داند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات