تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۷۹۲۹
حجت‌الاسلام سيدعلي خميني:

برخی‌ دنبال ناامیدی مردم هستند

(روزنامه آرمان – 1396/10/02 – شماره 3497 – صفحه 2)

آنچه امام خمینی(ره) بارها مورد تاکید قرار می‌داد پس از او از سوی یادگارانش به جامعه یادآوری می‌شود و آنها به‌خوبی درصدد آن هستند که آرمان‌های انقلاب که راز تقویت وحدت و سادزندگی در کشور است فراموش نشود. این یادگاران بارها مورد هجمه دلواپسان قرار گرفتند اما هیچگاه از مسیر خود عقب نشینی نکردند و اگر ضعفی در اداره کشور مشاهده کردند، بدون رودربایستی آن را به مسئولان انتقال دادند. حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی یکی از این یادگاران است که اگر چه کم سخن می‌گوید اما زمانی که پشت تریبون قرار می‌گیرد هر آنچه می‌داند به نفع کشور و جامعه است را بیان می‌کند مانند سفری که اخیرا به خوزستان داشت و در دیدار جمعی از طلاب اهواز گفت: امروز یکی از مشکلات جدی تمدن غرب و دنیای غرب این است که انسان‌ها به تدریج در خودشان خلاصه می‌شوند و هیچ‌کسی درد دیگری ندارد در حالی که یک طلبه فارغ از هر دین و آیینی به انسان و به ماهو الانسان متوجه است ما نمی‌توانیم نسبت به انسانیت بی‌توجه باشیم.

یادگار امام با اشاره به‌اینکه «دفاع از مظلوم و ایستادن در برابر ظالم در هر جای دنیا به انسانیت ما برمی‌گردد» گفت: اگر زمانی احساس کردیم که نسبت به ظلم بی‌تفاوتیم و دیگر برای ما که در قم زندگی می‌کنیم اهمیتی نداشته باشد در فلسطین، عراق، کرمانشاه یا خوزستان چه اتفاقی می‌افتد یا احساس کردیم که انسان و انسانیت برای ما از ارزش افتاده است و فقط به خودمان اندیشیدیم یا تنها به خانواده، شهر یا کشور خود فکر کردیم باید بدانیم که از مسیر پیامبر اسلام و آل ایشان فاصله گرفتیم.

بی‌تفاوتی در برابر ظلم

سیدعلی خمینی تصریح کرد: انسان نمی‌تواند در مقابل ظالم بی‌تفاوت باشد و بگوید به من چه ربطی دارد بلکه ممکن است در راهکار عملیاتی و نحوه مقابله تفاوتی وجود داشته باشد؛ لذا مصلحت سنجی‌ها در اصل دلسوزی ما بی‌اثر خواهد بود. متاسفانه عبارت «به من چه» آفت بزرگ دنیای امروز است. وی بیان کرد: مردم از ما طلاب توقع دارند که به تعبیر امام، آدم باشیم. امام همچنین در برابر آمریکا گفتند: «ما از آمریکا چیزی نمی‌خواهیم و حاضریم با آن ارتباط برقرار کنیم به شرطی که آدم باشد» جمله‌ای معروف دیگری از امام نقل می‌کنند که می‌گوید: «ملّا شدن چه سخت است آدم شدن محال است» بدون شک انسان باید به درجه‌ای بالا از انسانیت برسد. سیدعلی خمینی اظهارداشت: اینکه طلبه‌ها توقع دارند پس از آنکه دوران طلبگی را پشت سر می‌گذارند در شهرهای خود از یک در وجوهات بیاید و از دری دیگر کمک‌های مردمی داده شود اشتباه و توقعی بیجاست ما در طلبگی چنین چیزی نداریم.

سیدعلی خمینی گفت: متاسفانه بسیاری از طلاب ما تنها نام «ولایت فقیه» را در این نظریه بلدند و من بعضی اوقات شنیدم که یک روحانی نظریه ولایت فقیه را در یک دقیقه توضیح می‌دهد. مگر می‌شود چنین نظریه‌ای را در یک دقیقه توضیح داد. وی گفت: اگر در جایی دیدیم که نظام و رهبری مظلوم است باید محکم ایستاده و دفاع کنیم و تنها خودمان را نبینیم حتی اگر موجب شود تا افراد بسیاری ناراحت شوند اما اگر در نقطه‌ای از کشور فساد، مشکل، تورم، اختلاس، گرانی و دزدی دیدیم باید فریاد زنیم. گاهی ما معنی دفاع را نمی‌دانیم و خیال می‌کنیم اگر نقد کنیم نظام را تضعیف می‌کنیم درصورتی که چنین نیست. مردم مشکلات را با گوشت و پوست و استخوان خود درک می‌کنند. وی گفت: کاش می‌شد به روی منبرها بگوییم که هیچ فساد فرهنگی در کشور نیست یا هیچ تورم، اختلاس، دزدی یا فقری در کشور نیست. اما من اگر در این شرایط چنین حرف‌هایی را بگویم از آنجا که مردم با این مشکلات مواجه هستند یا می‌گویند که من بی‌اطلاعم یا اینکه اصلا دغدغه‌ای ندارم که‌این ذهنیت‌ها به ضرر نظام و انقلاب است.

اعتماد

نوه گرامی امام با تأکید بر ضرورت اعتماد به مسئولان گفت: به مسئولین خودمان اعتماد داشته باشیم و اطمینان کنیم. دائما هر مسأله‌ای که پیش می‌آید این را حمل بر این نکنیم که می‌خواهند خیانت کنند یا بلد نیستند. سیدعلی خمینی همچنین در شورای اداری استان خوزستان گفت: توصیه امام صادق(ع) این است که اولیای خدا را آزار و اذیت نکن. تلاش کنید به بهترین روشی که مردم کمترین آزار و اذیت را می‌بینند کار را انجام دهید.

اگر قرار است مشکلات جامعه درمان شود، اینکه بعضی از جراحی‌های اجتماعی ضرورت دارد، بعضی از گرانی‌ها و آزارهایی که مردم می‌بینند برای رسیدن به منافع بالاتر ضرورت دارد درست است؛ اما ما مسئولین باید در این روند به بیشترین شکل به فکر مردم باشیم. بعضی‌ها تا عصبانی می‌شود تصمیم می‌گیرد؛ این شایسته یک مسئول نیست. چقدر خوب است که شوراهای مشورتی شکل بگیرد. وی با تأکید بر ضرورت آرامش، گفت: چرا خیال می‌کنیم همه کارها از موضع بالا و با لحن دستوری پیش می‌رود؟ با اجبار و فشار مسأله پیش نمی‌رود و بسیاری از کارها را با یک لحن و زبان نرم انجام می‌شود. اصلا مسئولی که برش نداشته باشد و فقط بخواهد مدارا کند کارش پیش نمی‌رود؛ اما دلیل نمی‌شود که ظلم کند.

حمایت

حجت‌الاسلام و المسلمین ظهر دیروز در مراسم بزرگداشت آیت‌ا... شیخ غلامحسین جمی که در آبادان برگزار شده بود سخنرانی کرد. سیدعلی خمینی با تاکید بر اینکه باید از نظام اسلامی، رهبری معظم و مسئولین حمایت کنیم، گفت: باید بدانیم حمایت کردن به‌این معنی نیست که چشممان را ببندیم و تنها مشکلات را نفی کنیم. اگر چشممان را ببندیم مشکلات حل نمی‌شود، مردم هم ناامید می‌شوند. آنگونه که امام می‌خواستند باید چشمان تیزبینی داشته باشد.

نظام و مسئولین را از خود بدانید، حساس باشیم و نسبت به انحرافات و مشکلات حساسیت نشان دهیم. باید نقد صورت بگیرد، اما نقد ساختار شکنانه به نفع هیچ کس نیست. وی گفت: نقد صحیح و سالم لازم است، اما راه حل مشکلات گفت‌وگو و نقد هنجارمند است. با ساختارشکنی و نقد ساختارشکنانه و هنجارشکنانه کسی سود نبرده است و نخواهد برد. مشکلات کشور با آرامش و تعامل حل شدنی است. اگر می‌بینیم که گروه‌هایی می‌خواهند اختلاف افکنی کنند. گروه‌هایی می‌خواهند قومیت‌ها را به جان هم بیندازند، باید بدانیم که مسیر صلاح مردم کند یا تند از این می‌گذرد که حامی نظام اسلامی و رهبر عزیز و فرزانه باشیم. راه دیگری وجود ندارد.

باید کمک حال دولت‌ها باشیم. نوه امام اضافه کرد: چشممان باز است، نواقص را می‌بینیم و می‌دانیم، گاهی فریاد هم خواهیم زد، اما باید بدانیم راه حل مشکلات عبارت است از آرامش و اقدام گام به گام. اگر مردم آرامش نداشته باشند، پیشرفت‌ها سخت‌تر و حتی محال خواهد شد. لذا باید عوامل وحدت میان قومیت‌ها را تقویت کنیم. عوامل وحدت را باید خدشه ناپذیر حفظ کنیم؛ یکی از این عوامل رهبری معظم انقلاب است.

باید توجه داشته باشیم و مراقب باشیم و این رکن اصیل و اصلی در قانون اساسی را تقویت کنیم. وی با بیان اینکه یکی از ارکان دیگر دولت‌ها هستند، ادامه داد: ما نسبت به دولت‌ها نقد می‌کنیم، اما نقد ما به عنوان مردم این کشور و صاحبان اصلی این کشور با نقدهای ضد انقلاب متفاوت است. آنها اگر نقد می‌کنند در راستای ناامید کردن مردم مشکلات را به گونه‌ای بیان می‌کنند که بگویند نظام اسلامی کارآمد نیست و نمی‌تواند از پس مشکلات برآید. اما ما به عنوان مردم اگر دولت‌ها را نقد کرده و می‌کنیم به عنوان دلسوزان این کشور هستیم و می‌خواهیم دولت‌های برآمده از خواست ملت‌ها موفق باشند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/207842

ش.د9603989

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات