تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۵۷
وزیر امورخارجه در سفر به بیروت با مقام‌های مختلف لبنانی دیدار و گفت‌وگو کرد؛

دیپلماسی ظریف در لبنان

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1395/08/19– شماره 269 – صفحه 3)

هنوز یک هفته از مشخص‌شدن انتخاب میشل‌عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان نگذشته بود که وزیر امور خارجه ایران عازم بیروت شد. تردیدی نیست که سفر محمدجواد ظریف به بیروت و ترتیب‌دادن دیدارهای متعدد با مقامات لبنانی نشانگر اهمیت این کشور و تحولات صورت‌گرفته در آن برای ایران است. پس از آنکه گروه‌های لبنانی مدت زیادی برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور مشغول کشمکش بودند، سرانجام میشل عون، نامزد مورد حمایت حزب‌الله بود که توانست گوی سبقت را از دیگران برباید و راهی کاخ ریاست‌جمهوری شود و این تحول از دید برخی‌ها پیروزی رویکرد ایران بر عربستان سعودی در لبنان بود. قطعا سفر ظریف به بیروت مهر تأییدی بر خوشایندی ایران از تحولات صورت‌گرفته اخیر است. خوشحالی ظریف از انتخاب میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان در اظهارات اعلام‌شده او نیز هویدا بود.

ظریف در اظهارنظری در بیروت با عنوان این مطلب که لبنان برای ما سمبلی از مقاومت و استقامت است و آینده این کشور برایمان بسیار اهمیت دارد، تأکید کرد: ما از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید لبنان بسیار خوشحال هستیم و برای عرض تبریک به دولت و ملت لبنان به اینجا آمده‌ایم. این دیدار از این رو نیز دارای اهمیت است که ظریف نخستین مقام خارجی است که پس از انتخاب میشل عون راهی بیروت می‌شود که خود دارای پالس‌های متفاوتی است. رویترز در گزارشی سفر ظریف به لبنان را تأییدکننده رقابت ایران با عربستان دانسته است. بر‌اساس گزارش این خبرگزاری، این اتفاق همچنین نشان‌دهنده موضع تقلیل‌یافته عربستان، اصلی‌ترین حامی سعد الحریری در منطقه بود که به نظر می‌آید روی مقابله با نفوذ ایران در هر جای دیگری در این منطقه متمرکز است.

دیدارهای میشل عون با مقامات ایرانی و نمایندگان سوری در همان روزی انجام شد که سعد الحریری گفت، دولت جدید لبنان فرصتی است برای جان دوباره بخشیدن به روابط با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس. در همین‌باره یک روزنامه لبنانی از نارضایتی عربستان از سفر وزیر امور خارجه ایران به بیروت خبر داده است. بر‌اساس گزارش روزنامه السفیر چاپ بیروت، عربستانی‌ها از سفر نمایندگان ایران و سوریه به لبنان برای تبریک گفتن به میشل عون، ناراضی هستند، به همین دلیل تصمیم گرفتند که واکنشی نشان دهند و سفیران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با سعد الحریری، نخست‌وزیر منتخب، دیدار کردند.

این روزنامه در ادامه مطلب آورده است: سفر ظریف به لبنان پیام حمایت از میشل عون را در بردارد زیرا ظریف از طرف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیروزی میشل عون را تبریک گفت و از او خواست که در اولین فرصت به تهران سفر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به سفر محمدجواد ظریف به لبنان گفت: ما نمی‌خواهیم نتیجه‌گیری خاصی از این سفر و اینکه دولت جدید لبنان به چه سمت و سویی می‌رود، داشته باشیم. به گفته مارک تونر، آمریکا نمی‌خواهد لزوما این سفر را به طور مجزا و به‌عنوان شاهدی بر اینکه رئیس‌جمهوری جدید، دولت جدید و نخست‌وزیر جدید لبنان قرار است چگونه دولتشان را هدایت کنند، بررسی کند. ظریف در جریان سفر خود به بیروت با مقام‌های مختلفی از لبنان از جمله میشل عون، رئیس‌جمهوری؛ تمام سلام، نخست‌وزیر کنونی، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و سعد الحریری، نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ملاقات ظریف با سیدحسن نصرالله

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف و سیدحسن نصرالله در این دیدار که سیدمحمد ایرانی، مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه، محمدفتحعلی، سفیر ایران در لبنان و برخی مقامات ارشد حزب‌الله نیز حضور داشتند، درباره تحولات و رخدادهای سیاسی لبنان و منطقه گفت‌وگو کردند.

دیدار با نبیه بری و رایزنی درباره منطقه

دیدار و گفت‌وگو با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، یکی از برنامه‌های وزیر امورخارجه ایران در بیروت بود؛ طرفین در این دیدار درباره تحولات و رویدادهای لبنان و منطقه به‌ویژه سوریه، راه‌های گسترش مناسبات و روابط ایران و لبنان درزمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی در دوران جدید بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان گفت‌وگو کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ظهر سه‌شنبه و بعد از ملاقات با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، گفت: ما به جناب آقای نبیه‌بری برای نقشی که در لبنان ایفا کرده‌اند و به‌ویژه نقش سازنده‌ای که در تشکیل دولت جدید لبنان با درنظرگرفتن منافع مردم دارند، تبریک می‌گوییم.

ظریف بعد از این ملاقات در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: امیدواریم با تلاش‌های گروه‌های مختلف لبنان، شاهد تشکیل دولت لبنان بر‌اساس اجماع و وحدت ملی باشیم. وزیر امورخارجه ایران تأکید کرد: همین‌طور امیدواریم مشکلات منطقه‌ای با همکاری همه کشورهای منطقه هرچه سریع‌تر حل‌وفصل شود. وزیر امورخارجه ایران همچنین در نشستی خبری در لبنان در پاسخ به پرسشی درباره شهروند لبنانی‌ای به نام نزار زکا (که به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران) بازداشت شده است، گفت: آنچه برای ایشان اتفاق افتاده، مشکلی بین ایران و لبنان نیست و مشکلی است درباره اقدامات خلاف قانونی که از دیدگاه قوه‌قضائیه ما از سوی یک فرد انجام شده و مشکل درواقع، مشکل بین ایالات‌متحده و ایران است.

ملاقات با حریری و نگاه به آینده

محمدجواد ظریف در سفر به بیروت در شرایطی با سعد الحریری، نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد که او از مدت‌ها پیش تاکنون مورد حمایت عربستان سعودی است. بااین‌حال و به گفته ظریف، ما با نگاه به آینده با جناب آقای سعد الحریری ملاقات کردیم و امیدواریم با درایتی که او و سایر رهبران لبنانی نشان دادند و توانستند مشکل انتخاب رئیس‌جمهوری را خاتمه بخشند، در آینده نیز مسائل لبنان را حل کنند. او خاطرنشان کرد: امیدواریم روابط بسیار خوب ایران و لبنان که شامل همه لبنانی‌هاست، در زمان نخست‌وزیری ایشان همچنان به پیش برود. وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: ما معتقدیم هر موفقیتی برای لبنان و مردم آن، موفقیت برای ایران است و امیدواریم این پیروزی با تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید مستحکم‌تر شود.

باید جلوی خونریزی‌ها در سوریه و یمن گرفته شود

محمدجواد ظریف، روز سه‌شنبه گفت که در دیدار با تمام سلام، نخست‌وزیر فعلی لبنان، درباره بحران‌های سیاسی منطقه به‌ویژه در سوریه و یمن گفت‌وگو و تأکید کرده است که باید هر چه زودتر جلوی خونریزی‌ها در این دو کشور گرفته شود. ظریف بعد از ملاقات با تمام‌سلام در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: باید برای راه‌حل سیاسی مناسب به‌‌منظور حل این دو بحران پیچیده اندیشیده شود و همه تأکید کنند تنها راه‌حل این بحران‌ها راه‌حل سیاسی است. وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: دیدار با آقای تمام‌سلام، فرصت خوب و گرانبهایی بود و من از این فرصت استفاده کرده و به مردم عزیز لبنان برای پیروزی اخیر و انتخاب رئیس‌جمهوری تبریک می‌گویم.

او خاطرنشان کرد: به خواست خدا به‌زودی شاهد پیروزی دیگری در لبنان یعنی تشکیل دولت جدید خواهیم بود. ظریف تصریح کرد: به آقای تمام سلام اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران از رویکرد سیاسی کنونی در لبنان که رویکرد سازنده‌ای است، حمایت می‌کند. وزیر امورخارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، عزم راسخ دارد تا همکاری‌های دوجانبه با کشور برادر، لبنان، را در همه زمینه‌ها به‌ویژه درزمینه اقتصادی و تجاری گسترش دهد. او در ادامه گفت: بزرگ‌ترین دلیل برای این عزم راسخ، حضور یک هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و تجاری است که در این سفر مرا همراهی می‌کند و نمایندگان دو بخش خصوصی و دولتی ایران در آن حضور دارند.

همایش اقتصادی ایران و لبنان

سفر ظریف به بیروت فقط برای ملاقات و گفت‌وگو با مقامات لبنانی نبود؛به‌طوری‌که او روز سه‌شنبه و در سومین برنامه روز دوم سفرش به لبنان در همایش فرصت‌های اقتصادی ایران و لبنان که با حضور جبران باسیل، وزیر امورخارجه و آلان حکیم، وزیر اقتصاد این کشور و هیأت‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و لبنان برگزار شد، شرکت کرد. ظریف در مراسم افتتاح این همایش یک روزه گفت: ملت لبنان به جهانیان نشان دادند

اگر بخواهند تغییر ایجاد کنند، هیچ‌چیز مانع آنها نخواهد شد. او با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و لبنان گفت: ما فرصت‌های زیادی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی پیش‌رو داریم و باید فعالیت خود را در‌این‌زمینه شروع کنیم. ظریف تأکید کرد: توافق هسته‌ای، تحریم‌های ایران را برداشته است و فرصتی را فراهم کرده تا به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه دهیم. وزیرامور خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درزمینه نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی بسیار پیشرفته است و این می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های دو کشور فراهم کند. او تأکید کرد: ایران، خواهان همکاری‌های اقتصادی بیش از گذشته با لبنان است.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/38950

ش.د9504784

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات