صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۹۳

از تقصیر آمریکا تا نگاه هاشمی

1ـ نگاه هاشمی به مسائل متأثر از اطرافیانش بود
عباس عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگو درباره عملکرد مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گفت: «با اطمینان می‌توان گفت ریشه بخش عمده‌ای از مشکلات کشور، ناشی از نوع تربیت کارگزاران اجرایی در دوره آقای هاشمی بود؛ به این معنا که آنان فکر می‌کردند باید با قدرت جلو رفت و خود را چندان ملتزم به قانون یا رضایت دیگران نمی‌دیدند. برای نمونه، حضور وزارت اطلاعات در امور اقتصادی یکی از بدترین اتفاقات آن دوره بود. در حالی که این وزارتخانه در بخش حاکمیتی تعریف می‌شود و نباید وارد این حوزه‌ها شود.» وی همچنین درباره شخصیت هاشمی افزود: «آقای هاشمی این قدرت را داشت که خود را با شرایط تطبیق بدهد، اما من مجموعه نیروهایی که با او همراه بودند، به ویژه فرزندان آقای هاشمی را مهم می‌دانم. نگاه آقای هاشمی به حکومت به ویژه از سال 88 به بعد به کلی متأثر از اطرافیان او نیز هست.»

2ـ اگر برجام نتیجه نداد، تقصیر آمریکا نیست
روزنامه «شرق» در سرمقاله خود با این ادعا که بی‌نتیجه بودن برجام تقصیر منتقدان برجام است، نوشت: «با امضای برجام گمان می‌رفت به‌ زودی ایران به صحنه اقتصادی جهان بازگردد و امیدی در دل‌ها پدید آمده بود که با رفع موانع، رفاه، اشتغال و گشایشی نیز نصیب مردم شود؛ اما همزمان با هر نتیجه‌گیری مثبتی در مراحل اجرایی برجام از داخل ایران، پیام‌های تند و تیز و تهدیدآمیزی از سوی برخی تریبون‌های به‌ هر حال رسمی مطرح می‌شد که عملاً مانع یا بهانه‌ای بود برای جلوگیری از بهره‌برداری اقتصادی از منافعی که از برجام انتظار می‌رفت و دلواپسان ناکامی‌های حاصل از دست‌پخت‌های خودشان را به حساب ناکارآمدی برجام و برجامیان می‌گذاشتند و بستانکار می‌شدند.» گفتنی است، این جملات بیش از آنکه حمله به جریانی در داخل کشور باشد، تلاشی برای تطهیر آمریکا و نادیده گرفتن بدعهدی‌های آشکار کاخ سفید است!

3ـ طرح شورای شهر تهران صدای روزنامه اعتماد را هم درآورد
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «عصبانی هستیم» نوشت: «صحبت از تعیین مکانی برای ابراز اعتراض در شهر مطرح شده است. یک ایرادی در مدیران و مسئولان ما هست؛ در رسیدگی به بحران‌های اجتماعی معلول‌‌گراییم، نه علت‌گرا. لازم نیست ما به مردم بگوییم بروید فلان‌جا و فریاد بزنید، باید مشکلاتی که باعث می‌شوند مردم نیاز به فریاد زدن داشته باشند را کم کنیم. به مسئول عزیز در شورای شهر توصیه می‌کنم که به جای پیگیری محلی برای اعتراض، پول این پروژه را صرف این کنند که برای صد نفر از آن کسانی که نیاز به فریاد زدن دارند، کار پیدا کنند. کارگران را سر کار برگردانند، زمینه‌ای فراهم شود که پدران شرمنده فرزندان‌شان نباشند و این عصبیت و سرخوردگی در خانواده کاهش پیدا کند.»

4ـ حزب‌الله یکی از اعضای دولت لبنان است
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گفت: «حزب‌الله یکی از اعضای دولت است و این دولت فراگیر، تمامی احزاب سیاسی را وارد پیکره خود کرده است و همین امر ثبات سیاسی در لبنان را موجب می‌شود.» وی وجود طرح و برنامه ویژه برای رویارویی با حزب‌الله را رد و تصریح کرد: «هدف اساسی من حفظ ثبات سیاسی به منظور اتحاد در کشور است.» سعد حریری در این مصاحبه، از سخن گفتن درباره جزئیات سفرش به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در اوایل ماه نوامبر گذشته، که طی آن سفر تحت فشار مقامات سعودی استعفای خود از سمت نخست‌وزیری لبنان را اعلام کرده بود، خودداری و ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی آماده کمک اقتصادی به لبنان باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات