صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 دی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حادثه‌ تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش بر اثر آتش‌سوزی و غرق را، که حقاً مصیبت‌بار و تأثرانگیز است به خانواده‌های عزادار و بازماندگان آن عزیزان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.(96/10/24) *عروج شهادت‌گونه سربازان گمنام جبهه اقتصادی را تسلیت می‌گوییم.*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ملوانان شجاع عرصه اقتصاد
امروز بنا به اعلام دولت، روز عزای عمومی در سوگ دریانوردان دریادلی است که در مسیر انجام مأموریت و تلاش برای پیشبرد اهداف کشور و بر اثر سانحه‌ای دردناک جان به جان‌آفرین تسلیم کردند و به جمع شهیدان خدمت پیوستند. ملت عزیز ایران از شنبه هفته گذشته که خبر دهشتناک تصادم نفتکش ایرانی با کشتی باربری چینی را شنید و از پشت شیشه تلویزیون شاهد انفجارهای پی‌در‌پی هزاران تن میعانات سمی گازی بود، غم، حسرت و گریه را جرعه جرعه با چرخش کند عقربه‌های ساعت در هشت روز در کام ریخت. اوج این مصیبت دیروز بود که در کنار خاموش شدن کورسوی امید برای نجات دریانوردان دریادل کشورمان شاهد غرق شدن این کشتی در دریا بودیم؛ آری، ملت بزرگ و قدرشناس ایران، بحق در غم از دست دادن ملوانان عزیز که سربازان شجاع عرصه جهاد اقتصاد مقاومتی بودند، غمگین است.
در ادبیات ما شجاعت از مفاهیم ارزشی و مقدسی است که هم طیفی از معانی را به خود اختصاص داده و هم بروز و ظهورش به شکل‌های متفاوتی است. گاهی شجاعت، تحمل سختی‌ها و رنج‌هاست و تلاش مستمر به امید روزهایی که زندگی بهتر را به ارمغان می‌آورد و گاهی شجاعت به معنای خنثی‌سازی توطئه دشمنی است که می‌خواهد با ایجاد «معیشت ضنکا» راه گلوی ملت را بفشارد. اما آنچه ستودنی است، شکل واقعی شجاعت به معنای بخشیدن زندگی‌ات به دیگری است که در ادبیات ما ایثار معنا می‌شود. آری، کارکنان نفتکش ایرانی، مانند شهدای عزیزمان، درگیر جهاد این بار در حوزه اقتصاد و رونق معیشت برای مردم بودند و سختی روزها و ماه‌ها روی آب بودن و زندگی توأم با اضطراب در کنار بشکه‌های باروت میعانات گازی را برای چیزهایی مهم‌تر از خود تحمل می‌کردند. آنها حقا انسان‌های شجاعی بودند که باید یادشان، راه‌شان و اهداف‌شان را گرامی داشت و به پاس خدمات آنها به خانواده‌های آنها توجه جدی کرد. اما این موضوع به معنای توجیه برخی کوتاهی‌ها نیست و مسئولان باید به برخی پرسش‌هایی که پیرامون این موضوع در اذهان خانواده‌های داغدار و مردم وجود دارد پاسخ بدهند تا شاهد موج‌سواری و یک کلاغ چهل کلاغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دروغ‌باف نشویم که به دنبال فرصت برای نیل به اهداف شوم خود هستند.

▼ گزارش روز 
درست می‌گویید اما...
راست است که فتنه آینده فتنه ناامید کردن مردم است و رسانه‌ها و اهالی رسانه باید امید را به جامعه پمپاژ کنند؛ اما سخت می‌شود وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور با وجود نارضایتی مردم و حتی حامیان سرسخت دولت دوازدهم از عملکرد آن، به جای ورود جدی به میدان برای پاسخگویی به مطالبات مردم و تلاش برای حل مشکلات و پیشبرد کشور به دنبال ایراد سخنان جنجال‌برانگیز باشد، از نقد امام معصوم حرف بزند و تلاش کند یک امام جمعه را در مقابل مردم قرار دهد! باور کنید سخت است بسط امید وقتی رئیس دولت به جای آنکه در پیشگاه مردم به دلیل اعتماد به آمریکا و معطل کردن کشور به پای قراردادی که مقامات کاخ سفید هر روز تهدید می‌کنند که آن را از بین خواهند برد، بگوید آثار دائمی برجام هیچ وقت از بین نخواهد رفت! اگرچه او درست می‌گوید؛ آثار مخرب برجام بر صنعت هسته‌ای و فرصت‌های از دست رفته کشور در سال‌هایی که صرف مذاکره و برچیدن تأسیسات هسته‌ای شد، هرگز جبران نخواهد شد و الی یوم‌القیامه باقی خواهد ماند.
 باور کنید ما هم می‌دانیم فتنه آینده، فتنه ناامید کردن مردم است؛ اما چگونه می‌شود امید را در جامعه گسترش داد وقتی مرهم‌ها و همدردی‌ها همواره پس از دردها می‌آیند. نفتکش ایرانی یک هفته تمام در آن سوی جهان می‌سوزد و حتی یک مصاحبه کوتاه از وزیر نفت در تمام این مدت نمی‌بینیم؛ دستگاه دیپلماسی کشور هم آنطور که باید پیگیر ماجرا نمی‌شود و کسی نیست پرسش‌های بسیاری درباره نفتکش و حادثه برخورد و آتش‌سوزی را پاسخ دهد و فقط زمانی که خبر جان باختن همه کارکنان نفتکش بر روی خروجی رسانه قرار می‌گیرد، مسئولان برای تسلیت گفتن و توئیت کردن به صف شده‌اند! درست است که فتنه آینده فتنه ناامید کردن مردم است؛ اما باور کنید این فتنه با به خط کردن رسانه‌ها و دستور و ابلاغیه به منظور امیدوار کردن مردم مرتفع نخواهد شد، برای عبور از آن، نیازمند اقدام و عمل و محتاج مدیریت جهادی با پیروی تمام‌عیار از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم.

▼ خبر ویژه
کار غیر قانونی نایب‌‌رئیس مجلس!
حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اعلام وصول طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی در جلسه روز گذشته (یک‌شنبه 24 دی) گفت: اگرچه ربیعی در چند روز گذشته در مجلس برای متقاعد کردن نمایندگان برای انصراف از استیضاح خود لابی‌های انجام داد اما موفق به این کار نشد و نمایندگان همچنان اصرار به استیضاح وی دارند. وی با بیان اینکه در جلسه علنی روز گذشته مجلس، «علی لاریجانی» رئیس مجلس به «اکبر رنجبرزاده» عضو هیئت ‌رئیسه پارلمان دستور داد تا استیضاح علی ربیعی در همان روز و پس از نطق میان دستور نمایندگان اعلام وصول شود، ادامه داد: اما پس از آنکه علی لاریجانی ریاست جلسه را به مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول سپرد، وی از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر تعاون و کار و رفاه امور اجتماعی جلوگیری کرد. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: پس از آنکه پزشکیان مخالفت خود را با اعلام وصول طرح استیضاح ربیعی اعلام کرد، برخی نمایندگان اعتراضاتی را به نائب‌رئیس اول مجلس داشتند. نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه پزشکیان اعلام کرد طرح استیضاح وزیر تعاون باید روز سه‌شنبه اعلام وصول شود، اظهار داشت: این کار نایب‌‌رئیس مجلس غیر قانونی بود.

اخبار
1ـ اعتراف دیرهنگام اصلاح‌طلبان!

محسن آرمین از چهره‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه «شرق» درباره عملکرد رسانه دولتی انگلیس در اتفاقات اخیر نوشت: «بي‌بي‌سي طي اين ماجرا برخلاف شيوه معهود، با وضوح تمام از سطح حرفه‌اي خود فاصله گرفت، به‌گونه‌اي كه حتي ضرورتي به تظاهر به رعايت اصول و قواعد خبررساني نديد و شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» در تمامي گزارش‌هاي خبري و تحليلي بي‌بي‌سي تكرار شد... خط خبري و تبليغاتي بي‌بي‌سي در اين مدت را مي‌توان اين چنين خلاصه كرد: پايان كار اصلاح‌طلبان و فقدان نيروي سياسي مردمي و موجه در درون نظام كه بتواند مطالبات مردم را پيگيري كند و ضرورت انتقال رهبري اپوزيسيون به خارج از كشور و پوشاندن اين قبا بر تن رضا پهلوي.» یادداشتی که نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان نیز این روزها به دنبال هویدا کردن ماهیت این رسانه هستند؛ اما باید از آنها پرسید چرا اینقدر دیر و چرا حالا که منافع خود را در خطر می‌بینند؟!

2ـ مذاکره شاهزاده زندانی با مقامات سعودی
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد، بن طلال شاهزاده 62 ساله و یکی از ده‌ها اعضای خاندان سلطنتی، مقامات دولتی و تجار سعودی است که اوایل ماه گذشته میلادی در موجی از بازداشت‌های تجار و شاهزادگان به دست دولت ریاض، دستگیر شد. رسانه‌ها خبر داده‌اند، مقامات سعودی اعلام کردند اگر او خواستار آزادی است، باید حداقل شش میلیارد دلار پرداخت کند. در این باره یک مقام ارشد عربستان سعودی به این رسانه غربی خبر داده است بن طلال در حال مذاکره با مقامات است تا راه‌حلی برای پرونده و موضوع بازداشت او حاصل شود؛ اما تاکنون درباره شرایط مورد اجماع دو طرف به توافق نرسیده‌اند. بر اساس این، گفته می‌شود بن طلال حاضر به پرداخت مبلغ درخواستی است؛ اما به این شرط که مقامات عربستان تأیید کنند او هیچ کار غیرقانونی انجام نداده است.

3ـ پاسخ آستان قدس درباره موضوع پرداخت مالیات
آستان قدس رضوی در ردّ ادعای علی مطهری درباره پرداخت مالیات آستان قدس اعلام کرد: «در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی، همانند همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، «مالیات تکلیفی» و «مالیات بر ارزش‌افزوده» حسب دستور رهبر معظم انقلاب مطابق قواعد قانونی پرداخت می‌شود. تولیت محترم آستان، بیشترین تأکید را بر ضرورت شفافیت مالی در همه بخش‌های آستان داشته‌اند و اسناد این پرداخت‌های مالیاتی کاملاً شفاف و در دسترس است. در خصوص نذورات و موقوفات آستان قدس (مانند دیگر بقاع متبرکه)، مطابق نص صریح قانون، موقوفات، نذورات و هدایای نقدی و غیرنقدی اهدایی به همه عتبات مقدسه، مساجد، تکایا و... مشمول معافیت مالیاتی هستند. بر‌ همین ‌اساس، احتمالاً جناب آقای مطهری خوب می‌دانند که چرا بابت مؤسسات فرهنگی و انتشاراتی که مدیریت آنها را برعهده دارند، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند!»

4ـ 42 میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند
کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم‌اکنون 226 هزار نفر در کشور بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که از این تعداد 52 هزار نفر مربوط به شهر تهران است. وی با اشاره به کسری درآمد 75 هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه بیکاری کشور در سال 1392، افزود: سال‌های 1393، 1394 و 1395 حدود 55 هزار میلیارد تومان از این میزان کسری با تلاش و برنامه‌ریزی جبران شده است. یاوری با بیان اینکه به ازای هر شش بیمه شده یک مستمری‌بگیر در کشور وجود دارد، عنوان کرد: 13 میلیون نفر بیمه شده اصلی و 9 میلیون و 300 هزار نفر بیمه شده اجباری در کشور وجود دارد و جمعیت زیر پوشش تأمین اجتماعی نیز 42 میلیون نفر است.

▼ اخبار کوتاه
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای درباره شبهات مطرح‌ شده در زمینه قابل نقد بودن ائمه معصوم(ع) اعلام کرد: «اکیداً توصیه می‌کنیم بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به‌جای آن، تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم معطوف کنند. آنچه مردم از شماها انتظار دارند، گره‌گشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهارنظر در مسائل اعتقادی و تخصصی، که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند، که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.»
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با انتقاد از گمرک ایران گفت: گمرک در جایی که نباید اجازه واردات دهد، این اجازه را می‌دهد و در جاهایی که باید اجازه واردات دهد، آنقدر سنگ‌اندازی می‌کند که هزینه واردات را برای تولید‌کننده افزایش می‌دهد. رسول شجری با بیان اینکه سالیانه هفت میلیون دلار کفش به صورت رسمی به کشور وارد می‌شود، افزود: براساس تخمین سالیانه حدود 500 میلیون دلار کفش به صورت قاچاق از کشور وارد می‌شود.
حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به آمار فرار دختران از منزل در سال ۹۵، گفت: با مقایسه این آمار در نیمه نخست سال جاری مشخص می‌شود، آمار فرار دختران افزایش یافته است؛ به‌ گونه‌ای که در این زمان بالغ بر سه هزار دختر از منزل فرار کرده‌اند.
«حیدر مستخدمین‌حسینی» معاون اسبق وزیر اقتصاد گفت: «شیوه فکری تیم اقتصادی کنونی سبب شده است عقب‌افتادگی‌ای را در حوزه اقتصادی یدک بکشیم... وضعیت اقتصادی کنونی کشور شرایط آرامی را طی نمی‌کند و اقتصاد ما بیمار است و به بستری‌شدن در مراقبت‌های ویژه نیاز دارد.»
اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره اخبار منتشر شده درباره تشکیل نیروی مرزی جدیدِ ۳۰ هزار نفری در مرز سوریه با هدایت ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا متشکل از گروه‌های کُردی مورد حمایت واشنگتن گفت: این تصمیم آمریکا نگران‌کننده است.
سید پرویز فتاح در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه اظهار داشت: متأسفانه دولت هنوز به هیچ یک از زلزله‌زدگان کمک بلاعوضی را که وعده داده بود، نداده است.
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنرانی درباره شهر قدس خطاب به ترامپ گفت: «هرگز طرح تو را قبول نخواهیم کرد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات