تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۲۵
تروريست‌ها در جهنم راموسه به سازمان ملل متوسل شدند

باز هم طرح آمريكايي آتش‌بس در حلب

پایگاه بصیرت / محمد بابايي

(روزنامه جوان – 1395/05/20 – شماره 4881 – صفحه 15)

سناريوي امريكايي كه سه ماه قبل در سوريه اجرا شد، يك بار ديگر در شرف تكرار شدن است. اين بار تروريست‌ها در حلب محاصره و تنها از باريكه «راموسه»، آن هم زير جهنم آتش‌باري ارتش سوريه و متحدين به دنياي خارج وصل شده‌اند. همه مهره‌ها براي يكسره كردن كار داعش در كنار هم قرار گرفته ولي امريكايي‌ها يك مرتبه ديگر، مانند اواسط ارديبهشت، خواستار آتش‌بس شده‌اند؛ سناريويي كه اين بار سازمان ملل هم از آن حمايت مي‌كند. اواسط ارديبهشت هم بشار اسد در نامه‌اي به پوتين، حلب را استالينگراد سوريه خوانده بود.

از بامداد روز سه شنبه درگيري در اطراف منطقه راموسه آغاز شد. گروه‌هاي تروريستي به رهبري جبهه الفتح الشام (جبهه النصره سابق) روز شنبه موفق شدند پس از يك هفته حملات مداوم و گسترده اين منطقه را به كنترل خود در آورند. هرچند با اين پيشروي گروه‌هاي مسلح موفق شدند مناطق تحت كنترل خود در شرق و غرب را به يكديگر وصل كنند اما به دليل اينكه راموسه هم از سمت جنوب و هم از سمت شمال زير آتشباري نيروهاي مقاومت قرار دارد، اين موفقيت از سوي كارشناسان بي ثمر توصيف شده است. درگيري‌ها در اين منطقه طي روزهاي يك‌شنبه و دوشنبه تا حدود زيادي متوقف شده بود و نيروهاي ارتش سوريه و متحدانش تنها از طريق حملات هوايي و توپخانه‌اي مواضع تروريست‌ها را هدف قرار مي‌دادند.

شهر حلب بزرگ‌ترين شهر سوريه و پايتخت اقتصادي اين كشور قبل از شروع بحران بود و از اهميت نمادين و راهبردي زيادي براي هر كدام از طرفين جنگ سوريه برخوردار است. نبرد بر سر اين شهر پس از آنكه نيروهاي مقاومت بر جاده كاستيلو مسلط شدند و در نتيجه آن مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي در شرق حلب را به صورت كامل تحت محاصره قرار دادند، بقاي گروه‌هاي مسلح در پي اين محاصره شديدا به خطر افتاده است و به همين دليل آنها تمام تلاش خود را براي شكست محاصره نيروهاي دولتي آغاز كرده‌اند. در همين حال منابع خبري از حمايت گسترده كشورهاي خارجي از گروه‌هاي مسلح در اين عمليات خبر دادند. اما پس از گذشت بيش از 10 روز گروه‌هاي مسلح هنوز نتوانسته‌اند مسير امني براي كمك رساني به خود در شرق حلب ايجاد كنند.

ديپلماسي براي شورشيان

همزمان كه تلاش‌هاي تروريست‌ها براي شكست محاصره حلب بدون نتيجه مانده است، غرب تلاش‌هاي خود را در دو مسيرتشديد كرده است. نگراني‌هاي غرب از شكست در حلب گريبان انگليس را هم گرفته است. بي‌بي‌سي گزارش داد كه به تصاويري دست يافته كه نشان مي‌دهد نيروهاي ويژه ارتش بريتانيا در سوريه حضور پيدا كرده‌اند. بي‌بي‌سي مدعي است اين نيروها به عمليات ارتش آزاد سوريه كمك مي‌كنند. همزمان غربي‌ها فشارهاي ديپلماتيك خود را براي نجات تروريست‌ها از طريق برقراري آتش‌بس به كار گرفته است. شوراي امنيت سازمان ملل روز دوشنبه جلسه‌اي با محوريت درگيري‌هاي حلب برگزار كرد.

اين جلسه با حضور يكي از نيروهاي امدادرسان و دو پزشك امريكايي از جامعه پزشكي امريكايي-سوري كه اخيراً از حلب بازگشته بودند، برگزار شد. «سامانتا پاور» سفير امريكا در سازمان ملل اعلام كرد: «ما يكبار ديگر از روسيه مي‌خواهيم تا تسهيل محاصره مناطق بيشتر در حلب توسط نيروهاي ارتش سوريه را متوقف كند و ضمن استفاده از نفوذ خود بر دمشق خواستار توقف اين محاصره‌ها در سراسر سوريه شود.» الكسيس لاميك، معاون نماينده فرانسه در شوراي امنيت نيز هشدار داد تحولات حلب احتمالاً موجب نابودي توافقنامه وين شود و عمليات مبارزه با تروريسم هرگز در سوريه كارايي نداشته باشد و تنها غيرنظاميان قرباني شوند. در همين حال، سازمان ملل خواستار اعمال آتش‌بس 48 ساعته به منظور توقف درگيري‌ها و تسهيل امدادرساني و توزيع كمك‌هاي بشردوستانه در حلب شده است.

اين درخواست سازمان ملل و مقامات غربي با عنوان بشردوستانه با واكنش منتقدان مواجه شد. منتقدان مي‌گويند «سازمان ملل در شرايطي احتمال گرمازدگي كودكان حلب را بهانه كرده است كه نسبت به كشتار وحشيانه كودكان در يمن عكس‌العملي نشان نداده و اخيراً گزارش رسمي خود را نيز به درخواست سعودي‌ها پس گرفت.» روز دوشنبه «جوان» گزارش داد كه موازي با تداوم درگيري‌ها براي كنترل حلب، امريكا كانال‌هاي مذاكره با روس‌ها را باز نگه داشته تا سناريويي شبيه به سناريوي چند ماه قبل را تكرار كند؛ سناريويي كه منجر به آتش‌بس محدود و تعويق عمليات نظامي براي آزادسازي حلب شد. مقامات مسكو از ديروز از مذاكره امريكا با روسيه براي برقراري آتش‌بس ۴۸ ساعته در اين شهر خبر مي‌دهند. به‌گزارش اينترفكس، «الكسي بوروداوكين» نماينده روسيه در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام كرد كه روسيه و امريكا در حال حاضر تقويت آتش‌بس در حلب و نيز آتش‌‌بس ۴۸ ساعته را براي ارسال كمك‌هاي انساني بررسي مي‌كنند.

معاون پيشين سيا: تلفات ايران افزايش يابد

«مايك مورل» معاون پيشين آژانس مركزي اطلاعات امريكا (سيا) مي‌گويد واشنگتن بايد با تسليح بيش از پيش گروه‌هاي مسلح فعال در سوريه، آمار كشته‌هاي ايران و روسيه را افزايش دهد. وي كه با شبكه «پي‌بي‌اس» گفت‌وگو مي‌كرد، در مورد پيشنهادش براي پايان بحران سوريه گفت: «ما بايد به آنها (گروه‌هاي مسلح فعال در سوريه) چيزهايي را كه نياز دارند بدهيم تا هم با اسد مبارزه و هم به روسيه و ايران هزينه تحميل كنند.

زماني كه ما در عراق بوديم، ايراني‌ها به شبه‌نظاميان شيعه كه نيروهاي ما را مي‌كشتند، سلاح مي‌دادند تا به ما هزينه تحميل كنند. ما هم بايد كاري كنيم كه ايراني‌ها در سوريه متحمل هزينه شوند، بايد كاري كنيم تا روس‌ها متحمل هزينه شوند.» او در پاسخ به اين سؤال «چارلي رز» كه آيا «منظورت اين است كه بايد با كشتن روس‌ها، با كشتن ايراني‌ها، براي آنها هزينه درست كرد»، گفت: «بله، بله، به صورت مخفيانه... قرار نيست پنتاگون بيايد بگويد كه اين كار من بود، اما بايد مطمئن شد كه مسكو و تهران از اين مسئله مطلع شده‌اند. اين كاري است كه به نظرم بايد انجام شود.» مورل كه از حاميان «هيلاري كلينتون» نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري به شمار مي‌آيد، افزود: «مي‌خواهم دنبال چيزهايي بروم كه اسد آنها را به عنوان مبناي قدرتش به شمار مي‌آورد. مي‌خواهم اسد را بترسانم.»

http://www.javanonline.ir/fa/news/803482

ش.د9505148

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات