تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۳۸
آفتاب یزد گزارش می‌دهد

هفت راند شورای شهر برای شفاف‌سازی بدهی‌های شهرداری

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/05/04 ـ شماره 4950 ـ صفحه 4)

بعد از انتخابات حال و هوای شورای شهر هم تغییر کرد. شورای شهری که در لفافه و تیکه‌های سیاسی سعی می‌کردند با هم درگیر نشوند حالا به راحتی با هم درگیر می‌شوند و از این درگیری‌ها هم ابایی ندارند. سیصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران که در روز سه‌شنبه (3 مرداد 1396) برگزار شد هم از این قاعده مستثنی نبود.

راند اول: جدیدی - امانی - طلایی

در تذکرهای پیش از دستور اولین جنجال و تنش توسط جدیدی کلید خورد. جدیدی در تذکر پیش از

دستور ادعا کرد: «شهر اداره کردن سبک و سیاق دیگری دارد و در واقع احداث اتوبان و بزرگراه وظیفه شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران است و شهرداری باید به رفت و روب و نظافت شهر رسیدگی کند که این شیوه نیز طی ۱۰۰سال گذشته روال بوده است. متاسفانه مسئولان شهرداری برای حضور جلو دوربین از مسئولان دولتی سبقت گرفته‌اند و این در حالی است که باید پیمانکاران جلو دوربین بیایند و گزارشی از وضعیت پروژه‌ها اعلام کنند. مسئولان شهرداری باید درخصوص هزینه‌های مالی پروژه‌ها پاسخگو باشند. تا کی می‌خواهند به پاسخگو نبودن خود ادامه دهند؟ رفتن جلو دوربین هنر نیست. همین الان شهرداری بدهی میلیاردی پشت دست مردم تهران گذاشته است. متاسفانه علی رغم نامه‌های متعدد به شهرداری هیچ پاسخی در خصوص املاک شهرداری به بنده داده نشده و این املاک به املاک مریخی تبدیل شده است.»

صحبت‌های جدیدی به مذاق ناصر امانی، معاون قالیباف خوش نیامد. امانی به تمام کسانی که

پیش از دستور تذکر داده بودند، گفت: ...

... «چرا تمام این چهار سال ساکت بودید و الان که کار به آخر رسیده، تذکر می‌دهید؟»

امانی سعی کرد جدیدی را تخریب کند و گفت: «اگر پروژه‌ای دیدید که فاقد برنامه است به ما نامه بدهید.»

میکروفن جدیدی خاموش بود او با همان صدای بلندش گفت: «اگر می‌توانید جواب نامه ما را بدهید.» و این اقدامش باعث شد که طلایی به او تذکر دهد که شان شورا را رعایت کند.

**راند دوم: علیرضا دبیر

مقرر شد علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه سیصد و شصت و سوم شورای شهر گزارش نظارتی یکساله پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال 95 شهرداری تهران را قرائت کند. با همین گزارش جلسه شورا به درازا کشید و در آخر هم خیلی از اعضا نتوانستند حرف دلشان را بازگو کنند.

این جلسه با ریاست مرتضی طلایی آغاز به کار کرد و تا ساعت 11 غایبان بسیاری داشت و به حدنصاب نرسید با این حال دبیر گزارش خود را ارائه کرده و می‌گوید: « بدهی شهرداری تهران به اشخاص حقیقی، حقوقی و موسسات مالی و بانک‌ها برای اولین بار تا پایان 31 خرداد سال 95 محاسبه شد که بر این اساس دیون به پیمانکاران(اشخاص حقیقی و حقوقی) 5182میلیارد تومان و دیون حاصل از تملک 1713میلیارد تومان بوده است همچنین 481میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تامین اجتماعی 1138میلیارد تومان بوده و میزان بدهی به موسسات و بانک‌ها 11981میلیارد تومان بوده است که این مبلغ در مجموع 20هزار و 495میلیارد تومان می‌شود. مجموع مطالبات شهرداری از دولت‌های گذشته تاکنون هم در مجموع حدود 14هزار میلیارد تومان است.» در بین ارائه گزارش توسط دبیر، مهدی چمران هم رسید و روی صندلی معصومه آباد (از غایبان این جلسه) جا خوش کرد. گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که تمام شد رئیس شورای شهر با یک تابلو فرش آماده شد تا از هابیل درویش؛ مدیر عامل متروی تهران به دلیل عملکردش تقدیر کند. اعضای شورای شهر هم ایستادند اما فقط حافظی بود که از صحن خارج شد تا در این تقدیر حضور نداشته باشد. برخی این رفتار حافظی را به جدال لفظی او با هابیل درویش و مازیار حسینی (در چند جلسه گذشته) ارتباط دادند. برخی که با روحیات حافظی آشنایی بیشتری داشتند معتقد بودند که حافظی به دلیل ناایمن بودن خط7 و عقب‌ماندن توسعه مترو از برنامه 5ساله از صحن خارج شد.

**راند سوم: رحمت‌اله حافظی – کمیسیون بودجه

بعد از ارائه گزارش برخی اعضا از دبیر تشکر کردند اما انتقادات خود را هم به دبیر رساندند. یکی از این افراد دکتر رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر بود. او می‌گوید: «تامین اعتبار پروژه‌های غیر مصوب از محل منابع پروژه‌های مصوب از انحرافات جدی بودجه شهرداری است. تخصیص اعتبار سلیقه‌ای نیز منجر به هرج و مرج می‌شود. انتظار داریم این گزارش را شهرداری ارایه کند تا مسئولیت آن و پاسخگویی را هم بپذیرد. طی سال گذشته بارها از ریاست شورا درخواست شد که این گزارش‌ها قبل از ارائه به صحن، در اختیار کمیسیون‌ها قرار گیرد اما این امر محقق نشد، البته اگر قصد ارائه گزارش به صورت صوری دارید به همین روش ادامه دهید.»وی با بیان اینکه در این گزارش درباره علت عدم تخصیص منابع به بسیاری پروژه‌ها، دلایلی مطرح شده است، می‌افزاید: «برای نمونه، علت عدم‌تخصیص اعتبار برای احداث پیاده راه دریاچه چیتگر،‌ تشکیل شرکت جدیدی اعلام شده، سوال اینکه شرکت جدید متعلق به چه کسی است و آیا مجوز شورای شهر را دارد یا نه؟ همچنین درباره پروژه خرید و نصب خانه‌های دوچرخه، نوشته شده است هزینه‌های غیر مرتبط، این توضیح چه معنایی دارد؟»

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه کمک به ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی شهید تهرانی مقدم و شهید شوشتری مصوبه شورای شهر دارد، تاکید می‌کند: «در این گزارش درباره علت عدم اجرای این مراکز نوشته شده «فاقد اولویت». شهرداری مجتهد نیست و مقلد است، رساله عملی شهرداری، کتابچه بودجه است. شهرداری در جایگاهی نیست که در این زمینه تصمیم بگیرد، این پروژه‌ها مصوبه شورا است و منابع برای آن پیش‌بینی شده و بودجه سنواتی هم صددرصد محقق شده، این پول‌ها کجا رفته است؟»

حافظی با اشاره به این که بر اساس گزارش، در جدول تطبیقی سنواتی مناقصات عمومی و ترک تشریفات، شاخص مد نظر، تعداد پروژه‌هاست در حالی که باید منابع ریالی باشد، می‌گوید: «اجرای پروژه در اراضی غیر ملکی شهرداری، اختصاص مکرر اعتبار به پروژه‌های بزرگ و عدم تخصیص اعتبار به سایر پروژه‌ها از دیگر مشکلات این گزارش است، این موارد چه معنی دارد؟ یعنی خارج از سقف بودجه مصوب، اعتبار پیش‌بینی شده است یا در محاسبات اعتبار لازم در پروژه خطا داشته‌اند که این می‌تواند خودش باعث انحراف بودجه شود.»

**راند چهارم: علیرضا دبیر – مجتبی شاکری

بعد از سالیان سال که دکتر حافظی و مجتبی شاکری کنار یکدیگر روی صندلی‌های شورا می‌نشینند، مجتبی شاکری نظرات حافظی را تایید کرد اما نه با تشکر از علیرضا دبیر. او معتقد بود که «چنین گزارشی نیاز به تشکر ندارد.» و در ادامه می‌گوید: «این گزارشات قبل از ارائه در صحن به کمیسیون‌ها داده نمی‌شود، پس جای انتقاد دارد چون فرصت انطباق و مقایسه با برنامه اصلی وجود ندارد. این نوع نظارت، نظارت منطقی به نظر نمی‌آید مثلا در بخش بودجه فرهنگی - اجتماعی تغییرات زیادی ایجاد شده که می‌توان آن را شخم‌زدن بودجه فرهنگی - اجتماعی توصیف کرد در حالی که نباید این عدد جابه‌جا می‌شد. نامه اعتراض‌آمیزی در این رابطه به کمیسیون برنامه و بودجه زده‌ایم.»

لحن مجتبی شاکری آنقدر تند است که علیرضا دبیر را به حرف می‌آورد. دبیر می‌گوید: «آقای شاکری هر چه بگوید ما خبردار در مقابلش ایستاده‌ایم اما این را هم باید اضافه کنم نمی‌توانیم به پیشنهاد هر فردی برای احداث مسجد بودجه بگذاریم. این موضوعات فردی نیست بلکه باید به طور کلی و بر اساس برنامه بررسی شود.»

**راند پنجم: تندگویان – کمیسیون بودجه

این گزارش محمدمهدی تندگویان را هم به حرف آورد. او به بدهی‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: این اعداد و ارقام مربوط به پروژه‌هایی است که احتمال دارد تا سال 98 طول بکشد اما می‌بینیم هزینه پروژه‌های تمام شده چندین برابر بودجه‌ای است که برای آن مشخص شده است با توجه به این نکته چگونه می‌توان ارقام و اعداد دقیقی ارائه داد. این مسئله کاملا بی‌منطق است. اگر در شهرداری افزایش دارایی داشته‌ایم با توجه به اینکه بخشی از بودجه شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شود پس بخشی از درآمد شهری نمی‌تواند هزینه پروژه‌ها شود. از سوی دیگر ایشان ادعا می‌کنند درآمد شهرداری افزایش یافته در حالی که مدام گزارش‌هایی مبنی بر کاهش درآمد دریافت می‌کنیم. همه مناطق می‌گویند که کاهش درآمد داشته‌اند. یا مناطق گزارش اشتباه به شورا ارائه می‌دهند یا گزارش ارائه شده درست نیست چطور می‌شود با وجود کاهش درآمد، دارایی‌ها را افزایش داد؟ چطور می‌شود مطالبات خود را تسویه کرد؟ چطور می‌شود پروژه‌های خود را تمام کنند؟ این بیشتر شبیه معجزه‌ای است که ما از آن سر در نمی‌آوریم.»

تندگویان می‌گوید: من به عنوان عضو شورای شهر در اینجا ننشسته‌ام که هر روز از شهرداری به خاطر انجام دادن وظایفش تقدیر کنم وظیفه من رصد، پایش و بیان مشکلات شهرداری است. میزان درآمد شهرداری و پروژه‌های انجام شده آن در این 12سال شفاف نیست. در این شرایط انجام وظایف پوز دادن و منت گذاشتن ندارد.»

این عضو شورای شهر با اشاره به برنامه پنجساله شهرداری ادامه داد: «طبق آماری که آقای دبیر می‌دهد از خرداد 95 پروژه جدیدی انجام نشده است، اگر بپذیریم که پروژه‌ جدیدی در شهرداری انجام نشده است پس تکلیف برنامه پنجساله چی می‌شود؟ با این شرایط شورای پنجم یا باید کل برنامه پنجم را تغییر دهد یا اینکه تکلیف آن را مشخص کند چرا که دو سال است ادعا می‌کنیم پروژه جدیدی شروع نشده است اما با این حال بر اساس اعداد و آماری که من آن را قبول ندارم اعلام می‌کنیم که در بخش پروژه‌ها 20هزار میلیارد تومان عقب هستیم. در بخش دارایی‌ها و مطالبات نیز که پیش از این اعلام کرده بودند 20هزار میلیارد عقب هستیم. بر اساس تهاترهای صورت گرفته در رابطه با بانک شهر با شهر آفتاب و شهروند هنوز میزان این تهاتر مشخص نیست و هنوز ارزش واقعی شهر آفتاب و شهروند مشخص نشده است. همه اینها را جزو کارهای انجام شده می‌آورید و می‌خواهید گزارش مثبت ارائه دهید.»

او می‌گوید: «اعداد و ارقامی که در این گزارش ساختگی است هر چقدر هم که حقیقت را کتمان کنیم بالاخره شورای پنجم مسائل را بررسی کرده و واقعیت را متوجه می‌شود. پس بهتر است که خودمان همه چیز را شفاف کنیم و به مردم توضیح دهیم. ما به دنبال سیاه نمایی نیستیم و به نفع همه ماست که اعلام کنیم این شهر هیچ گونه بدهی ندارد. ولی واقعیت این است که ما بر اساس برنامه پنجساله نه‌تنها از بسیاری از پروژه‌ها عقب هستیم، بلکه بسیاری از پروژه‌ها هنوز اجرایی هم نشده‌اند. در همین مترو امروز که از مدیرکل آن تقدیر شد از برنامه پنجم عقب است. بر اساس مصوبه شورای شهر قرار بود در احداث شهر آفتاب سرمایه‌گذاری بیرونی صورت گیرد پس چرا امروز می‌شنویم 1500میلیارد تومان از هزینه‌های شهرداری صرف ساخت آن شده است.»

تندگویان به جلسه گذشته شورا اشاره می‌کند و تاکید می‌کند: «علیرضا جاوید معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری هزینه تمام شده پروژه پل صدر و تونل نیایش را 4هزار میلیارد تومان اعلام کرد. بودجه‌ای که اول برای اتمام پل صدر و نیایش در نظر گرفته شد، چقدر بود؟ پس چطوری می‌توانم این اعداد و ارقامی که دبیر ادعا می‌کند را بپذیرم. شکی ندارم که

10برابر این مقدار هزینه شده و این مطالبات همه جزو بدهی‌های شهرداری باقی می‌ماند. من هنوز معتقدم در کل شهرداری 60هزار میلیارد تومان بدهی دارد 20هزار میلیارد آن مربوط به مطالبات بوده و 40هزار میلیارد نیز مربوط به پروژه‌های تمام نشده است.»

**راند ششم: سالاری – کمیسیون بودجه – تقی‌پور

محمد سالاری هم به گزارش متناقض مربوط به بدهی‌ها و هزینه‌های پروژه‌های نیمه تمام شهرداری اعتراض کرده و می‌گوید: «چگونه است که حدود 7ماه پیش در جلسه رسمی شورای شهر رقم اعتبارات مورد نیاز برای پیشبرد پروژه‌های نیمه تمام 41هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود اما امروز این رقم 19هزارمیلیارد تومان؟! با توجه به مشکلات جدی حوزه نقدینگی شهرداری تهران و دستور توقف تداوم پروژه‌های زیر 50 درصد پیشرفت از سوی شهردار تهران و کاهش نسبی صدور پروانه‌های ساختمانی در سال آخر، توقف بلندمرتبه‌سازی و تغییر رویکرد کمیسیون ماده5 از سوی شورای شهر و شورای‌عالی شهرسازی و معماری نسبت به درآمدزایی از این محل، چگونه است که شهرداری تهران ظرف مدت چند ماه موفق به انجام حدود 22هزارمیلیارد تومان در حوزه پروژه‌های نیمه‌تمام شده است؟!»

تقی‌پور به سالاری می‌گوید: «شما هنوز یک حسابداری ساده را بلد نیستید. بگویید تفریق چیست؟ شما کوچک‌ترین مسئله حسابداری را نمی‌دانید. ما در کمیسیون بودجه زحمت کشیدیم که گزارش تهیه شده است.»

سالاری به حرفش‌ ادامه داد و با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی شورای چهارم و شورای پنجم و کارشناسان حوزه مدیریت شهری در محافل کارشناسی عدم شفافیت وضعیت اقتصادی شهر و فرآیندهای مالی و بخصوص بدهی‌ها و تعهدات باقیمانده شهرداری تهران است، می‌گوید: «مهم‌ترین رسالت ما تعیین تکلیف و شفاف سازی و ارائه یک گزارش جامع به همگان در این خصوص می‌باشد و بنابراین باید جلسات دیگری در این خصوص در شورا تشکیل شود. با وجود گزارش‌هایی که در ارتباط با مجموع واگذاری‌های املاک و اراضی و انعقاد قراردادهای مختلف به ما می‌رسد باید بگویم که این روند به مصلحت شورای چهارم و آقای قالیباف نیست.»

سالاری با طرح این موضوع که چرا علی رغم اظهار صریح شهردار تهران مبنی بر عدم ایجاد تعهد برای مدیریت آتی، در همین مرحله گذار شاهد انتقال مجموعه اراضی، پردیس متروی دردشت شرق تهران بودیم، گفت: «این روزها اخباری مبنی بر واگذاری سهم شهرداری از پروژه هزار و یک شهر و ساختمان‌های سازمان مشارکت‌های مردمی و شرکت سرمایه گذاری شهر و... هستیم. اینکه برای مدیران مناطق شمالی تهران برای الزام صدور پروانه برای املاک متعلق به بانک شهر ظرف 20روز ضرب‌الاجل تعیین شده، جای نگرانی و شائبه دارد و باید توضیح دهند که هدف از این فشارها چیست؟ شهردار تهران در این خصوص شفاف سازی نماید.» سالاری به تذکر هفته قبل خود اشاره کرده و می‌افزاید: «چرا شهرداری منطقه 22 به شخصی اجازه ساخت حدود 17 طبقه را بدون داشتن پروانه می‌دهد و ظرف 40روز گذشته پروانه آن را صادر می‌کند؟ این روند کاملا غیرقانونی و اجحاف به منابع شهرداری و عدول از ضوابط شهرسازی و معماری است که نامه اعتراض و تذکر خودم را مکتوب به شهرداری و اعضاء شورا ارسال کردم.»

**راند هفتم – عباس جدیدی – چمران – شورای شهر

ساعت از 12:15 گذشته و هنوز همه نشسته‌اند تا تکلیف بدهی‌های شهرداری مشخص شود. نوبت عباس جدیدی که می‌رسد، ناصر امانی از چمران وقت می‌خواهد که چند مورد حقوقی را اعلام کند و این باعث می‌شود که میکروفن جدیدی دوباره خاموش شود. جدیدی می‌گوید: «نوبت من است و می‌خواهم حرف بزنم.» چمران جواب می‌دهد: « 4نفر دیگر هم وقت گرفته‌اند. وقت شما برای جلسه بعد محفوظ می‌ماند.» جدیدی بلند می‌شود و می‌خواهد از جلسه بیرون برود و که با پادرمیانی حقانی و اصرار چمران دوباره به جای خودش می‌نشیند. چمران به جدیدی می‌گوید: «عباس جان برگرد، وقت زیاد است. ان‌شاءالله که عمری باقی است و در جلسه بعد صحبت می‌کنی.» جدیدی جواب می‌دهد: «اما الان موضوع داغ است و تذکرات من فایده دارد.» به نظر می‌رسد اعضای شورای چهارم جلسات را جدی نمی‌گیرند. با توجه به این که تاریخ استقرار شورای پنجم هم مشخص نشده، سردرگمی‌‌ اعضای شورای چهارم بیشتر است و اعضای شورای پنجم بلاتکلیف‌ هستند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=79195

ش.د9604302

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات