تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۵۰
نخستين كنگره سراسري حزب كارگزاران برگزار شد

نوسازي كارگزاران

(روزنامه اعتماد - 1394/11/17 - شماره 3459 - صفحه 1)

نخستين كنگره سراسري حزب كارگزاران سازندگي ايران با حضور بيش از ۷۰۰ نفر از اعضاي اين حزب از سراسر كشور روز پنجشنبه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رايزن برگزار شد؛ كنگره‌اي كه پيش از آغاز به گفته رضا امر‌اللهي قرار بود تا 50 درصد تركيب شوراي مركزي حزب كارگزاران را با حضور جوانان و زنان نوسازي كند. اين عضو ارشد حزب كارگزاران تشكيل اين كنگره را جلوه‌اي از فعاليت‌هاي شفاف احزاب شناسنامه‌دار دانست و نمايش و تمرين بيشتر نظم تشكيلاتي را از اولويت‌هاي برگزاري اين نشست برشمرد. امراللهي در ابتداي اين كنگره با بيان تاريخچه‌اي از عمر ۲۰ساله اين حزب، از اكبر تركان، غلامرضا شافعي، محمداسماعيل شوشتري، سيدمحمد غرضي، غلامحسين كرباسچي، عيسي كلانتري، غلامرضا فروزش، مرتضي محمدخان، بيژن زنگنه، محمدرضا نعمت‌زاده، محمدعلي نجفي، محمد هاشمي و سيدمصطفي هاشمي‌طبا به عنوان اعضاي موسس حزب كارگزاران قدرداني كرد و ياد مرحوم محسن نوربخش را گرامي داشت.

وي با بيان اينكه معتقديم بايد قانون اساسي را پاس بداريم و آن را اصل پابرجايي حزب خود و عزت و اعتبار كشور مي‌دانيم اظهار كرد: براين باوريم كه از تماميت ارضي كشور دفاع كنيم و مخالف تروريسم در هر شكل آن بوده و باشيم. همچنين تلاش مي‌كنيم كه پيوسته در استيفاي حقوق كشورمان در صحنه‌هاي مختلف جهاني به ويژه در گام بلند برجام راست قامت بايستيم و نشان دهيم كه شايسته همكاري‌هاي جهاني هستيم. اين عضو ارشد حزب كارگزاران خاطرنشان كرد: بر اين باوريم كه جوانان كشورمان مي‌توانند نقش خود را در علم و دانش در سطح جهان همان‌طور كه در سال‌هاي گذشته نشان داده‌اند، آن را توسعه دهند و مرزهاي دانش را بيش از پيش تسخير كنند و به اين ترتيب باعث اعتبار و آبروي كشورمان شوند و مساله توليد و ساخت را در ابعاد مختلف در كشور حل كنند.

امراللهي، عضو هيات موسس حزب كارگزاران سازندگي در پايان تصريح كرد: وعده ديدار همه ما پاي صندوق‌هاي راي چرا كه ما به سرنوشت كشور بيش از هر چيزي عقيده داشته و داريم. حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران نيز طي سخناني تصريح كرد: با برگزاري اين كنگره و انتخاب هيات رييسه، از اين پس وظايف تاريخي هيات موسس به پايان رسيده و اين وظايف برعهده كنگره خواهد بود. پيش از آغاز كنگره همچنين حسين مرعشي به عنوان رييس كنگره حزب كارگزاران برگزيده شد.

برنامه كارگزاران مبارزه، جنگيدن و پنجه در روي رقبا كشيدن نبود

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران به عنوان نخستين سخنران كنگره اين حزب با اشاره به ادوار مختلف فعاليت اين حزب كه از سال ۷۴ و با اعلاميه 16 نفر از وزراي دولت هاشمي‌رفسنجاني آغاز به كار كرده، اظهار كرد: در سال‌هاي پاياني دولت سازندگي، كارگزاران براي احياي جو سياسي يخ‌زده آن روز و فعال كردن ذهنيت سياسي جامعه براي مشاركت در امر خطير انتخابات مجلس پنجم و دوم خرداد ۷۶ فعاليت پرشوري را آغاز كرد.

وي افزود: آنقدر اين تلاش منطبق با نياز جامعه بود كه در يك فراخوان ساده بيش از ۲۰ هزار متقاضي عضويت در حزب داشتيم. با اساسنامه پيچيده موسسان حزب، كار سازماندهي ۲۰ هزار نفر دشوار بود. همچنين تهاجم به حزب از طرف نيروهاي افراطي آن روز كشور به صورت گسترده آغاز شد، بدون رودربايستي اين تهاجم مانع جدي براي فعاليت سازمان‌يافته و قوي حزب بود. كرباسچي ادامه داد: البته برنامه حزب كارگزاران سازندگي مبارزه، جنگيدن و پنجه در روي رقبا كشيدن نبود بلكه ما معتقديم حزب سياسي بايد فعاليت قانونمند و اخلاقي داشته باشد و اصول اساسي يك رقابت سياسي را سرلوحه كار خود قرار دهد. با اين وجود عدم رعايت قوانين رقابتي حتي در دوره اصلاحات وضعيت حزب را به جايي رساند كه در چهار سال پاياني دولت اصلاحات با تهاجمي كه اين‌بار از ناحيه رقيب اصلاح‌طلب حزب انجام شد، حزب به اين نتيجه رسيد كه براي كمك به دولت و آرام شدن جو جامعه لازم است تلاش حزب را تاحدودي براي ساماندهي وضع سياسي نيرو‌ها نه متوقف بلكه كند كند.

دبيركل حزب كارگزاران سازندگي همچنين خاطرنشان كرد: بنابراين ما فعاليت احزاب را در سراسر كشور محدود‌تر كرديم و از دوستان خواستيم در محافل خصوصي به كار خود ادامه دهند زيرا عدم رعايت قواعد رقابت سياسي براي دولت اصلاحات هم ايجاد مشكل مي‌كرد. لذا بسياري جلسات در منازل و دفا‌تر شخصي تشكيل شد. اين دوره، دوره ركود خودخواسته بود تا نزاع درون جبهه اصلاحات به حداقل برسد.

وي با اشاره به نحوه فعاليت حزب كارگزاران سازندگي در دولت احمدي‌نژاد نيز اضافه كرد: دوره هشت ساله دولت‌هاي نهم و دهم با استقرار نگاه امنيتي به فعاليت سياسي و ركود فعاليت حزبي ادامه يافت، روزنامه حزب توقيف شد و بسياري از فعالان مورد سوءظن‌هاي امنيتي قرار گرفتند.

كارگزاران در طول ۲۰ سال گذشته موثر‌ترين نيروهاي سياسي كشور بوده

كرباسچي در ادامه آغاز دولت حسن روحاني را موجب ايجاد روحيه اميد در جهت گسترش فعاليت‌هاي سياسي عنوان و خاطرنشان كرد: در اين دوران دوستان ما در سراسر كشور فعال شدند و امروز شرايطي وجود دارد كه مي‌توانيم منطبق با اساسنامه فعاليت كنيم. ما معتقديم حزب كارگزاران سازندگي در طول ۲۰ سال گذشته يا موثر‌ترين يا يكي از موثر‌ترين نيروهاي سياسي در جو سياسي كشور بوده است و دوستان ما توانستند در تمام دوره‌هاي انتخابات در انتقال تفكر سازنده و اعتدالگرا موثر باشند.

آثار فعاليت سياسي كارگزاران بر افراطي‌ترين نيرو‌ها مشاهده مي‌شود

اين فعال سياسي با بيان اينكه آثار فعاليت سياسي كارگزاران بر افراطي‌ترين نيرو‌ها در كشور نيز مشاهده مي‌شود، گفت: كساني كه روزي با كوچك‌ترين كار سازندگي و عمراني آشنايي نداشتند و آن را متضاد با ارزش‌ها مي‌دانستند، امروز حداقل در شعار از توسعه، عمران و آباداني كشور سخن مي‌گويند و اين موفقيت براي كارگزاران با وجود همه خوشي‌ها و ناخوشي‌هايي كه بر تشكيلات ما گذشته دلگرم‌كننده است و ما شاهديم كه بسياري از ارگان‌هاي نظام امروز رسما شعار «توسعه همه‌جانبه» مي‌دهند حتي كساني كه در طول اين سال‌ها نقش تخريبي در سازندگي كشور داشتند.

به دنبال گرفتن پست و سهميه‌خواهي در هيچ دولتي نبوده‌ايم

كرباسچي با تاكيد بر اينكه حزب كارگزاران سازندگي به دنبال گرفتن پست و سهميه‌خواهي در هيچ دولتي نبوده است، ادامه داد: در دولت آقاي هاشمي هم اگر سمتي واگذار شد يا كسي مسووليتي قبول كرد براساس درخواست و نياز به توانايي افراد بوده است. ما معتقديم حزب بايد منبعي براي تغذيه نيروي همه ارگان‌ها در مجلس، دولت و قوه قضاييه باشد اما اين امر بايد براساس نياز و درخواست از اين افراد صورت گيرد يعني آنها بخواهند نه اينكه ما از آنها سهميه بخواهيم.

مشي اعتدالي خود را فراموش نكرده‌ايم

وي اضافه كرد: حزب كارگزاران سازندگي در طول اين سال‌ها سعي كرده به همه جامعه آرامش بخشد. ما شرايط را مي‌سنجيم و مصالح را درنظر مي‌گيريم و حتي با مخالفان برخورد از روي تعصب نداشته و نداريم. ما با وجود بداخلاقي‌ها هيچ گاه اخلاق و مشي اعتدالي خود را فراموش نكرده‌ايم.

هر تشكيلاتي كه فرتوت شود امكان ادامه كار را نخواهد داشت

دبيركل حزب كارگزاران سازندگي با تاكيد بر لزوم جوانگرايي در مجموعه حزب كارگزاران سازندگي تصريح كرد: ما بايد با جذب نيروهاي جوان اجازه ندهيم متوسط سن حزب بالا برود زيرا هر تشكيلاتي كه فرتوت شود امكان ادامه كار را نخواهد داشت و اين ايرادي است كه ما به دولت هم داشته‌ايم. خودمان هم تلاش مي‌كنيم از نيروهاي جوان خوشفكر استفاده كنيم زيرا معتقديم آينده حزب در گروي اين است كه متوسط سن حزب در شهرستان‌ها و استان‌ها و مركز بالا نرود. البته ما نيروهاي باتجربه را هم از دست نخواهيم داد.

كرباسچي بر لزوم جدا شدن از شخصيت‌پرستي در مجموعه حزب كارگزاران نيز تاكيد كرد و گفت: تلاش شده با تشكيل دفا‌تر، سازمان‌ها و كانون‌هايي حزب از وابستگي به افراد جدا شود و فعاليت‌مان موكول به اراده جمعي و برآمده از اراده جمعي باشد. همچنين نقش شوراي مركزي و شوراهاي استان‌ها بايد به يك نقش مشورتي تبديل شود و كار اصلي كار جمعي حزب باشد نه موكول به اشخاص تا ان‌شاءالله بتوانيم يك حزب توانمند، قوي و ماندگار با روحيه اعتدال و پايداري در اعتدال را داشته باشيم. وي همراهي با مردم و خدمت به مردم را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فعاليت حزبي عنوان و خاطرنشان كرد: نفوذ اخوان‌المسلمين در جهان اسلام نيز معلول كار اجتماعي عميقي است كه اين حزب در طول ۶۰، ۷۰ سال گذشته داشته است.

دولت روحاني مظلوم است

اين فعال سياسي با تاكيد بر اينكه حزب كارگزاران نبايد نگاهي به دولت داشته باشد، ادامه داد: اگر بخواهيم اقتصاد غيردولتي باشد مردم بايد به عنوان نيروهاي كاري، سازنده و توانمند وارد عمل شوند. دولت مظلوم آقاي روحاني كه بعد از سونامي احمدي‌نژاد روي كار آمده فقط ۳۷ هزار پروژه عمراني نيمه تمام دارد كه اگر همه بودجه عمراني كشور كه ۲۰ هزار ميليارد تومان است براي اين امر اختصاص يابد، به ۳۰ سال زمان نياز است. اگرچه دولت بايد براي عملياتي كردن اين پروژه‌ها اولويت‌بندي كند اما يكي از فعاليت‌هاي ما كه مي‌تواند جايگاه كارگزاران را به عنوان نيروهاي سازنده مشخص كند، مي‌تواند اين باشد كه كانون‌هايي در سراسر كشور براي سازندگي شكل دهيم و با جمع‌آوري سرمايه‌هاي كوچك براي تكميل پروژه‌ها به دولت كمك كنيم.

آيا هاشمي كه عمرش را براي نظام گذاشته از انقلاب برگشته؟

دبيركل حزب كارگزاران سازندگي در بخش ديگر سخنانش به مباحث سياسي و روز پرداخت و با اشاره به نقش آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در زمينه‌سازي براي انقلاب اسلامي ايران خاطرنشان كرد: ايشان ۸۰ سال عمرش را براي نظام گذاشته است. او در سال‌هاي ۴۱ و ۴۲ موفق‌ترين سخنران بوده است. آيا او حالا از انقلاب برگشته است؟ آيا هاشمي از امام (ره) جدا شده است؟ اين چه برخوردي است كه با نيروهاي موثر انقلاب مي‌شود، آن هم كساني كه در سطح بين‌المللي به عنوان چهره توانمند و انقلابي شناخته مي‌شوند.

فرمايش رهبري درباره نفوذ را با جان و دل قبول دارم

كرباسچي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري درباره پروژه نفوذ در جمهوري اسلامي گفت: من اين فرمايش رهبري را با جان و دل قبول دارم كه پروژه نفوذ در جمهوري اسلامي ايران بزرگ‌ترين ضربه است. ما معتقديم نفوذي‌ها با حزب‌اللهي‌ترين قيافه جلو مي‌آيند و از ارزشمند‌ترين سمبل جهاد و شهادت استفاده مي‌كنند و بعد آبروي كشور را با فساد اقتصادي مي‌برند و از كشور فرار مي‌كنند و به آن سوي دنيا مي‌روند. اين نفوذ است و ما بايد به دنبال آنها بگرديم. كساني كه پروژه نفوذ را دنبال مي‌كنند، منتقد نمي‌شوند بلكه نزديك‌ترين و داغ‌ترين شعار‌ها را در حمايت مي‌دهند تا كسي به آنها بدبين نشود.

ساختارشكن نبوده و نيستيم

وي در ادامه سخنان خود به اتهام ساختارشكني كه توسط برخي مطرح مي‌شود پرداخت و گفت: ما و مجموعه كارگزاران سازندگي ايران ساختارشكن نبوده و نيستيم و نخواهيم بود. ما دلسوز‌ترين افراد را در مجموعه خود نسبت به نظام داريم. ما معتقديم انتقاد بزرگ‌ترين خدمت است. ما بايد چهره نظام و انقلاب را چهره درخشاني نگه داريم. امام (ره) به بينش سياسي اسلام در طول تاريخ آبرو داده آيا درست است كه ما امام را به گونه‌اي به دنيا معرفي كنيم كه مظهر افراط شود؟ نفوذ اصلي اين است كه چهره اسلام را با اين افراط آلوده كنيم.

دبيركل حزب كارگزاران سازندگي در پايان سرنوشت و آينده كشور را در گرو استفاده از نيروهاي كارآمد و خوشفكر عنوان كرد و تاكيد كرد: اسلام با فكر درست تقويت مي‌شود و نه شعار افراطي، ما هم اميدواريم با آرامش تمام و بدون عصبانيت و شعارهاي تند بتوانيم همه نيروهاي سياسي جامعه را در يك جهت براي سازندگي، عمران و آباداني كشور به كار بگيريم و همچون گذشته هرچه داريم براي نظام هزينه خواهيم كرد.

ليلاز: دستيابي دولت‌ها به مازاد منابع كل كاركرد اقتصاد را مختل مي‌كند

سعيد ليلاز نيز طي سخناني در نخستين كنگره حزب كارگزاران سازندگي ايران تصريح كرد: نگاه حزب كارگزاران به بازار آزاد از لابه‌لاي كتاب‌ها و نظريات خارج نشده بلكه حاصل تجربه يكصد ساله دخالت دولت در اقتصاد، پس از اكتشاف نفت بوده است. وي ادامه داد: هر زمان كه دولت‌ها به مازاد منابع دست يافتند به گونه‌اي حجم دخالت خود را در اقتصاد افزايش دادند كه به جاي ارتقاي سطح زندگي طبقات فرودست جامعه، كل كاركرد اقتصاد مختل شد و به اين ترتيب هرگاه ثروتمندتر شديم، ساختار اجتماعي ما نامتوازن‌تر شد و عدالت اجتماعي دور از دسترس قرار گرفت. عضو حزب كارگزاران سازندگي با بيان اينكه حزب كارگزاران كه عمده اعضاي آن را كارگزاران دولت تشكيل مي‌دادند به عنوان يك رويكرد راهبردي برگشت ناپذير، معتقد به حداقل دخالت دولت در بازار است، ادامه داد: دولت‌ها چه بخواهند و چه نخواهند، بازار همواره در همه جا برقرار است و نظام عرضه و تقاضا تغيير نمي‌كند. دولتي كه چهار برابر نياز سالانه كشور مجوز توليد ماكاروني مي‌دهد، نظام عرضه و تقاضا را ناديده مي‌گيرد و به اين ترتيب دلارهاي رانتي به دست مي‌آيد.

ليلاز گفت: رويكرد حزب كارگزاران، رويكرد توسعه متوازن بين توسعه سياسي و اقتصادي است و معتقديم كه توسعه سياسي بدون يك جامعه برخوردار از حداقل رفاه و كرامت انساني ممكن نيست. اين اقتصاددان افزود: طرفدار اقتصاد آزاد هستيم و اين هيچ حد مطلق و الگوي خارجي ندارد بلكه در هر جامعه‌اي بايد متناسب با آن جامعه پيش برود. ليلاز با تاكيد بر لزوم دخالت دولت در اقتصاد به شكل نظارت حداكثري و تصدي حداقلي خاطرنشان كرد: اگر دولت‌ها به اين شكل عمل كنند، اقتصاد چنان رشد خواهد كرد كه امكان گسترده‌تري براي حمايت از طبقات فرودست و زير سوال بردن فقر به وجود خواهد آمد. وي با بيان اينكه هرگونه رشد اقتصادي به توسعه سياسي مي‌انجامد، تصريح كرد: اساس اين تفكر را گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي غيرنفتي مبتني بر صنعت، با حداكثر ارزش‌افزوده مي‌دانيم.

اين تحليلگر مسائل اقتصادي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تاكنون بين 3 تا 4 هزار ميليارد دلار به قيمت امروز از محل فروش نفت به اقتصاد تزريق كرده‌ايم اما نسبت به كشورهاي همسايه كه فاقد چنين سرمايه‌اي بوده‌اند سر سوزني توسعه اقتصادي و عدالت اجتماعي نداشته‌ايم، بر اين اساس بايد بر اختيارات نامحدود دولت به معناي عام آن در حوزه اقتصاد لگام بزنيم زيرا هرگونه دخالت دولت در حوزه اقتصاد، موجب نقص رقابت و كاهش بهره‌وري مي‌شود. وي تاكيد كرد: دولت بايد جايگاه خود را از حالت كسي كه دستش را داخل ظرف غذاي رعاياي خود مي‌كند و از آن مي‌قاپد، خارج كند و به يك حاكم مقتدر ناظر در عرصه اقتصادي تبديل شود.

مشايخي: دولت كنوني، كشور را در شرايط نامساعدي تحويل گرفت

استاد دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين كنگره بر لزوم آگاهي احزاب از شرايط اقتصادي كشور تاكيد كرد و گفت: دولت كنوني، كشور را در شرايط نامساعدي تحويل گرفته و كاهش قيمت نفت باعث شده درآمد دولت نيز كاهش و بدهي‌هايش افزايش پيدا كند. علاوه بر اين، در يك روند طولاني بعد از انقلاب بودجه جاري كاهش يافته است. اين در حالي است كه دولت حجيم شده و تعداد كاركنان دولت افزايش يافته اما قدرت خريد كارمندان دولت كم شده تا جايي كه افراد زبده و كارا كمتر حاضر هستند جذب تشكيلات دولتي شوند.

دكتر علينقي مشايخي با اشاره به اثرات اقتصادي برجام و تمايل كشورهاي صنعتي براي سرمايه‌گذاري در ايران، خاطرنشان كرد: برجام هزينه مبادله ما با خارج را كم مي‌كند و با حذف واسطه‌ها در واردات و صادرات، هزينه‌هاي اضافي نيز حذف خواهد شد، بنابراين بعد از برجام گشايشي براي كشور ايجاد شده است. وي با تاكيد بر لزوم به وجود آمدن وفاق و يكپارچگي ملي در شرايط پسابرجام گفت: شرايطي كه براساس آن دولت كشور را با صادرات نفت و هزينه كرد درآمد حاصل از آن اداره مي‌كرد، در حال تغيير است. امروز دولت منابعي ندارد كه آن را در طرح‌هاي عمراني هزينه كند، بنابراين صحنه آباداني و عمران كشور در حال تغيير است.

سند مواضع حزب كارگزاران تصويب شد

سند مواضع حزب كارگزاران سازندگي ايران كه مكمل مرامنامه و اساسنامه اين حزب است، در كنگره سراسري اين حزب كه صبح ديروز در سالن همايش‌هاي رايزن برگزار شد به تصويب رسيد. اين سند در هفت گفتار مشتمل بر حزب آزاديخواه معتدل، متدين، توسعه‌گرا، شهروندمحور، عدالتخواه، اصلاح‌طلب و صلح‌طلب و با تاكيد بر اصول جامعه باز، حكومت معتدل، دين رحماني، برابري حقوق زنان و مردان، انتخابات، احزاب و رسانه‌هاي آزاد و امنيت ملي تدوين شده است. در بخشي از اين سند، «كارگزاران سازندگي ايران» حزبي سياسي، قانوني و برآمده از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي معرفي شده كه مي‌كوشد در چارچوب قانون اساسي با فعاليت تشكيلاتي به بهبود و اصلاح مديريت كشور و حاكميت اصول «حكمراني خوب» كمك كند.

در اين سند همچنين عنوان شده كه كارگزاران مواضع سياسي و فكري خود را در انديشه سياسي يك حزب آزاديخواه معتدل، در انديشه ديني يك حزب آزاديخواه متدين، در انديشه اقتصادي يك حزب آزاديخواه توسعه‌گرا، در انديشه اجتماعي يك حزب آزاديخواه شهروندمدار، در انديشه حقوقي يك حزب آزاديخواه عدالتخواه در سياست داخلي يك حزب آزاديخواه اصلاح‌طلب و در سياست خارجي يك حزب آزاديخواه صلح‌طلب مي‌داند. بخش‌هاي مختلف اين سند در نشست بعدازظهر كنگره كارگزاران به راي اعضا گذاشته شد و به تصويب رسيد.

مرعشي: از هيچ نامزد مستقلي حمايت نمي‌كنيم

در مراسم اختتاميه كنگره حزب كارگزاران حسين مرعشي، رييس كنگره و سخنگوي حزب و غلاحسين كرباسچي درباره برنامه حزب كارگزاران براي انتخابات مجلس سخن گفتند. دبيركل حزب كارگزاران سازندگي ايران نيز در اين كنگره گفت، كه اين حزب در انتخابات آتي آنچه در توان دارد براي اعتلاي كشور انجام خواهد داد. غلامحسين كرباسچي با اشاره به تصويب سند مواضع حزب كارگزاران در نشست ديروز افزود: اين سند از حساس‌ترين و مهم‌ترين متون و مقدمه‌اي براي تكميل و تجهيز نيروهاي جديد به بينش‌ها، روش‌ها و مرامنامه كاري حزب است. وي با اشاره به حساسيت شهيد بهشتي روي سند مواضع حزب جمهوري اسلامي خاطرنشان كرد: اعضاي حزب كارگزاران سازندگي در سراسر كشور نيز بايد از اين سند مواضع دفاع كنند. اين فعال سياسي با تاكيد بر اينكه «بايد در كنار مواضع سياسي، فرهنگ اعتقادي را ريشه‌دار كنيم»، ادامه داد: انتخابات خيلي مهم است اما اگر همه ما را هم رد كردند، به اين فكر كنيم كه وظيفه شرعي ما در انتخابات چيست و مصلحت نظام و انقلاب و مردم چه حكم مي‌كند. اگر ياد خدا همراه ما باشد از لغزش‌ها نجات پيدا خواهيم كرد.

كرباسچي افزود: مثلا آمار طلاق در تهران 25 درصد يا بيشتر است يا اينكه گسترش فضاي مجازي و صحنه باز مبادلات فكري فاجعه‌اي براي نسل جوان شده و شاهديم كه خلأ فكري در جامعه به يك بي‌انگيزگي ملي تبديل شده است. حسين مرعشي نيز در مراسم اختتاميه نخستين كنگره سراسري حزب كارگزاران سازندگي اظهار كرد: به‌شدت به سياستمدار و مدير صادق، آگاه و پاكدست در كشور نياز داريم كه حزب كارگزاران مي‌تواند در جذب و تربيت اين نيروها موثر باشد. وي ادامه داد: بقيه اصلاح‌طلبان نيز با كارگزاران ائتلاف كرده‌اند و از هيچ نامزد مستقلي حمايت نخواهيم كرد زيرا كار ما به صورت حزبي و جمعي است. رييس نخستين كنگره سراسري حزب كارگزاران سازندگي گفت: هم ما و هم شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مساله تاييد صلاحيت‌ها را داريم كه اميدواريم طي يكي، دو روز آينده شاهد اصلاحاتي در اين موضوع باشيم و بتوانيم جمع زيادي از دوستان خود را در قالب فهرست نامزدها مورد حمايت قرار دهيم.

تركيب شوراي مركزي كارگزاران؛ نجفي و طاهرنژاد جاماندند

در جريان كنگره حزب كارگزاران سازندگي، تركيب كامل شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي مشخص شد كه بر اين اساس اسحاق جهانگيري، غلامحسين كرباسچي، سيدحسين مرعشي، فائزه هاشمي، رضا امراللهي، محمد قوچاني، عباس آقاعليخاني، سيدحسين هاشمي، غلامرضا پناه، هدايت‌الله آقايي، پروانه مافي، معصومه كفايتي، فرزانه تركان، شهربانو اماني، فاطمه‌سادات مقيمي، اسفنديار عشوري، مختار طاهريان، محسن هاشمي بهرماني، سعيد ليلاز، محمد عطريانفر، علي هاشمي بهرماني، جهانبخش خانجاني، سيدمحمود عليزاده طباطبايي و احمد نقيب‌زاده شوراي مركزي جديد حزب را تشكيل مي‌دهند. چهره‌هايي همچون محمدعلي نجفي، اسماعيل جبارزاده استاندار آذربايجان شرقي، يدالله طاهرنژاد نماينده حزب در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان، سيد افضل موسوي از اعضاي فعال استان زنجان و الهياري از اعضاي دفتر كرمانشاه در ميان شوراي مركزي ديده نمي‌شوند.

بر مبناي نتايج انتخابات در بخش خانم ها: فرزانه تركان با 508 راي، شهربانو اماني با 488 راي، فاطمه‌سادات مقيمي با 485 راي؛ انتخاب شدند. از ميان كانديداهاي بخش استان‌ها نيز اسفنديار عشوري 334 راي و مختار طاهريان با 331 راي، به شوراي مركزي راه يافتند. از ساير شخصيت‌ها نيز محسن هاشمي با 507، سعيد ليلاز با 480، محمد عطريانفر با 362 راي، علي هاشمي با 353 راي، جهانبخش خانجاني با 347 راي، محمود عليزاده طباطبايي با 297 راي، احمد نقيب‌زاده با 297 راي انتخاب شدند تا در مجموع به عنوان 12 نفر اعضاي شوراي مركزي به 13 نفر اعضاي قبلي شوراي مركزي اين حزب اضافه شوند. در راي‌گيري شوراي مركزي حزب كارگزاران ليلا دودمان، سادات حسيني و محمد آقايي به عنوان بازرسان انتخاب شدند.

همچنين حسن محمدي با 188 راي و كاميار چايچي با 151 راي به عنوان بازرسان علي البدل انتخاب شدند. به گفته حسين مرعشي شوراي مركزي جديد كارگزاران از فروردين ماه سال آينده مستقر شده و كارشان را آغاز خواهند كرد. گفتني است، پيش از اين بر اساس قرعه‌كشي صورت گرفته در شوراي مركزي كنوني حزب كارگزاران عضويت 12 نفر ذيل در شوراي مركزي براي يك سال تمديد شده بود: اسحاق جهانگيري، غلامحسين كرباسچي، سيدحسين مرعشي، فائزه هاشمي، رضا امراللهي، محمد قوچاني، عباس آقا عليخاني، سيدحسين هاشمي، غلامرضا پناه، هدايت‌الله آقايي، پروانه مافي و معصومه كفايتي. يدالله طاهرنژاد از اعضاي اصلي كارگزاران كه نماينده حزب در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز هست، در مورد عدم حضورش در شوراي مركزي جديد گفت: بر اساس آيين‌نامه حزب، ۱۵ نفر به قيد قرعه بايد حذف مي‌شدند و دوباره بايد راي‌گيري انجام مي‌شد، كه اگر نامزد نمي‌شدند اعضاي جديد به شوراي مركزي اضافه مي‌شدند. با توجه به اينكه بنده در كنگره حضور نداشتم، نامزد نشدم، از طرفي بايد به جوانان ديگر فرصت داد.

محمدعلي نجفي از ديگر چهره‌هاي سر‌شناس حزب كارگزاران سازندگي است كه پيش از اين و در جريان انتخابات سال ۸۴ به عنوان كانديداي اوليه حزب براي انتخابات رياست‌جمهوري در نظر گرفته شده بود، در اين دوره در شوراي مركزي حضور ندارد. همچنين احمد نقيب‌زاده از ديگر اعضاي جديد شوراي مركزي حزب كارگزاران است كه مشاور صادق خرازي، رييس هيات موسس حزب ندا بود كه اكنون به عضويت شوراي مركزي حزب كارگزاران انتخاب شده است.

بنابر اساسنامه جديد احزاب قرار است تعداد اعضاي شوراي مركزي از 25 نفر به 35 نفر افزايش يابد و بر اين اساس 10 عضو ديگري كه از سال آينده و همزمان با آغاز به كار شوراي مركزي براساس اساسنامه جديد به اعضاي شوراي مركزي 25 نفره اضافه خواهند شد به شرح زير اعلام شد: علي محمد نمازي، يدالله طاهرنژاد، سيد عبدالله حسيني، علي جمالي، سيد افضل موسوي، عليرضا سياسي‌راد، طاهره ميرساردو، ولي‌الله افخمي و عبدالرضا هاشمي‌زايي. از آنجا كه هنوز شوراي مركزي 35 نفره به تاييد وزارت كشور نرسيده 10 نفر پاياني اين ليست در حال حاضر در شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي حضور ندارند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=36869

ش.د9406058

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات