تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۷۸

تحولات يمن ، بازيگران مختلف و آينده‌اي نامعلوم

اشاره: ائتلاف سعودي حمله به يمن، با گذشت سه سال از آغاز تجاوز روز به روز از اهداف خود دور شده و اکنون، اين هزينه‌ها و مصائب حمله به همسايه جنوبي است که پيش چشم ناظران خودنمايي مي کند.به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش‌هاي خبري ايرنا، ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن در چند روز گذشته مواضع نيروهاي ائتلاف حمله به اين کشور را هدف قرار داده و پيشروي اين نيروها به رهبري سعودي را ناکام گذاشتند. پايان ماموريت نماينده پيشين سازمان ملل در امور يمن و انتخاب جانشين وي در کنار تلاش‌هاي ديپلماتيک ديگر در زمينه بحران اين کشور، بار ديگر تحولات يمن را مورد توجه ويژه رسانه‌ها قرار داد. گزارش پيش رو به مهمترين محورهاي خبري- تحليلي رسانه‌هاي عرب زبان درباره تحولات يمن طي روزهاي گذشته مي پردازد.

(روزنامه اطلاعات – 1396/12/05 – شماره 26948 – صفحه 12)

نگاهي به تحولات ميداني يمن

تارنماهاي «سبا نت» يمن و «النشره» لبنان شکست و اختلاف نيروهاي ائتلاف حمله به يمن را مورد توجه قرار دادند. سبا نت درباره تحولات اخير چنين نوشت: ده‌ها تن از مزدوران عربستان سعودي و آمريکا در نتيجه عمليات بي نظير ارتش يمن و کميته‌هاي مردمي در جبهه‌هاي مختلف به هلاکت رسيدند. در جبهه‌هاي نبرد رشاحه، محجوبه و الضيق در نجران نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردمي توانستند جلوي پيشروي مزدوران عربستان را بگيرند و ده‌ها تن را زخمي کنند و به هلاکت برسانند. در منطقه الظيق و صحراي البقع در نجران جنگ‌افزارهاي نيروهاي ائتلاف هدف قرار گرفت و به دشمن صدمات سنگيني وارد شد.

در جيزان يگان‌هاي توپخانه‌اي ارتش و کميته‌هاي مردمي پايگاه سربازان عربستان را هدف قرار دادند و در نتيجه حمله توپخانه اي به پايگاه القرن جنگ افزارهاي عربستان منهدم شد. در منطقه الدار الابيض در حمير هم حملاتي عليه پايگاه‌هاي مزدوران صورت گرفت و تعدادي از آنان به هلاکت رسيدند. در العديد هم شمار ديگري از مزدوران به هلاکت رسيدند و نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردم توانستند پيشروي اين نيروها را متوقف کنند. به گزارش تارنماي النشره، درگيري ميان هواداران «عبدربه منصور‌هادي» رئيس جمهوري متواري يمن و نيروهاي وابسته به شوراي انتقالي جنوب هنوز هم ادامه دارد، به طوري که روز يکشنبه هشتم دي ماه شهر عدن پايتخت موقت دولت مستعفي به صحنه درگيري مسلحانه عناصر وابسته به جريان‌هاي جنوبي يمن و نيروهاي نظامي هوادار عبدربه منصور‌هادي تبديل شد.

پافشاري عربستان بر جنگ‌طلبي

روزنامه «الشرق» قطر و تارنماي «البديل» مصر با اشاره به تلاش‌هاي ديپلماتيک براي حل بحران يمن، سياست‌هاي عربستان را مانع بزرگي در مسير حل بحران يمن به شمار آوردند. به نوشته روزنامه الشرق، عربستان به دنبال راه حل سياسي براي پايان دادن به جنگ يمن است زيرا هزينه اين جنگ پس از سپري شدن سه سال بالا رفته است. برپايه اين گزارش، شماري از رهبران گروه انصارالله با يک هواپيماي عماني از صنعا به مسقط منتقل شده اند تا در مذاکراتي که ميان شماري از ديپلمات‌هاي کشورهاي عربي و ديگر کشورها در جريان است، حضور داشته باشند. هدف از اين مذاکرات يافتن راه حلي براي پايان دادن به جنگ يمن است. اين مذاکرات زير نظارت مستقيم وزارت امور خارجه عمان پيش مي رود و ديپلمات‌هايي از آمريکا، روسيه و انگليس هم در آن حضور دارند.

گزارش‌ها نشان مي دهد کنشگران بين المللي براي آغاز دور تازه اي از مذاکرات ميان طرف‌هاي درگير در يمن تلاش مي‌کنند و نماينده جديد سازمان ملل در امور يمن هم در اين راستا انتخاب شده است. «بوريس جانسون» وزير امور خارجه انگليس هم روز پنجشنبه هفته گذشته به عمان سفر و با سلطان قابوس پادشاه اين کشور ديدار کرد. اين در شرايطي بود که دو روز پيش از سفر وي «مارتين گريفيتس» ديپلمات انگليسي به عنوان نماينده جديد سازمان ملل در امور يمن انتخاب شد. به نوشته تارنماي البديل، از زماني که عربستان اعلام کرده کمک‌هاي انساندوستانه به مردم يمن ارائه مي دهد و در لندن نيز نشست چهارجانبه با حضور نمايندگان امارات، عربستان و آمريکا براي بررسي راه‌هاي سياسي با هدف حل بحران يمن برگزار شد تحرکات بين المللي براي حل بحران يمن ادامه دارد.

در همين زمينه خبرهايي درباره نشست سري ميان بوريس جانسون و «محمد بن سلام» سخنگوي انصارالله در يمن منتشر شد. البديل افزود: هنوز هم يمن پس از سپري شدن حدود سه سال در باتلاق خشونت، درگيري و دسيسه‌ها گرفتار است و نشانه و افق روشني براي خروج از بحران وجود ندارد. با وجود اينکه نمايندگاني از سازمان ملل براي پايان دادن به بحران تلاش کردند اما هنوز هم خودسري سعودي‌ها متغيري اصلي در مذاکرات سياسي است. اين در شرايطي است که ائتلاف حمله به يمن به سردمداري عربستان هنوز هم به شکست خود در جنگ اعتراف نمي کند و هنوز هم قلدرمآبي و خودبزرگ بيني سعودي مانع اصلي رسيدن به راه حلي براي بحران يمن است.

به نظر مي رسد پس از سپري شدن سه سال از حمله عربستان به يمن، چنته «اسماعيل ولد الشيخ احمد» فرستاده ويژه سازمان ملل از هرگونه راه حل سياسي و پيشنهادي براي حل بحران خالي شده است و او در حل بحران يمن به طوري که همه طرف‌هاي راضي شوند با شکست روبرو شد. در مدتي که وي براي حل بحران يمن ماموريت داشت نه تنها بحران اين کشور حل نشد بلکه اين بحران پيچيده تر هم شد و طي اين مدت حدود 10 هزار تن از مردم يمن به خاک و خون کشيده شدند، بزرگترين بحران انساني در جهان رقم خورد و تلاش‌هاي او به بن بست رسيد. در اين راستا سازمان ملل اعلام کرد مارتين گريفيتس به عنوان نماينده جديد اين سازمان در امور يمن انتخاب شده است. او تجربه گسترده اي از نظر راهبردي و کاربردي در زمينه امور انساني و سياسي دارد.

گرفتاري عربستان در باتلاق يمن

تارنماي البديل مصر و روزنامه «العربي الجديد» در بخشي از گزارش‌هاي خود، به شکست‌هاي عربستان در جنگ يمن و قدرتيابي نيروهاي يمني پرداختند. به نوشته البديل به نقل از روزنامه «هيل»، داستان واقعي در اين نهفته است که عربستان تلاش مي کنند روي شکست خود در جنگ يمن سرپوش نهد.

از آغاز جنگ در سه سال پيش عربستان تلاش کرد عبدربه منصور‌هادي رئيس جمهوري فراري يمن را به قدرت برساند اما در اين زمينه شکست خورده است. رسانه مصري افزود: پس از حمله‌هاي عربستان به يمن، نيروهاي امارات با کمک مزدوراني از کلمبيا به سرعت شهر ساحلي عدن را به کنترل خود در آوردند اما نيروهاي گروه مردمي انصارالله با همپيمانان خود توانستد صنعا و 20 درصد از اراضي يمن را که 80 درصد از جمعيت کشور را در خود جاي داده بود به کنترل خود در آورند. عربستان تنها توانست در بخش اندکي از سرزمين‌هاي ساحل درياي سرخ پيشروي کند اما اوضاع نظامي به طور کلي برخلاف خواست عربستان پيش مي رود.

نيروهاي انصارالله اکنون بخش‌هايي از عربستان را از مقابل مرزهاي شهر جازان تا نجران به مساحت 100 مايل مربع در اختيار دارند. در ماه نوامبر موشک نيروهاي يمن نزديک اصلي‌ترين فرودگاه رياض فرود آمد. يک ماه بعد نيروهاي يمن قصر پادشاهي را در پايتخت عربستان هدف قرار دادند. در ماه گذشته هم انصارالله موشکي را به سوي تاسيسات هسته‌اي در حال ساخت امارات در ابوظبي شليک کرد. به طوري که مسئولان غربي اعتراف کرده‌اند گروه انصارالله با توسعه موشک‌هاي خود مي‌تواند تهديد واقعي براي امارات باشد.

به نوشته روزنامه العربي الجديد، پس از سپري شدن بيش از هزار روز از آغاز حمله عربستان به يمن با عنوان «توفان قاطعيت» هنوز هم اين کشور در باتلاق يمن گرفتار است. با وجود اينکه «محمد بن سلمان» پس از انتخاب به عنوان وزير دفاع عربستان تصميم حمله به يمن را گرفت اما او انتظار نداشت که اين جنگ در بدترين حالت بيشتر از سه ماه ادامه داشته باشد. اين در شرايطي است که هنوز هم اين جنگ پس از سه سال ادامه دارد. در نتيجه برخي از مردم عربستان به ويژه کساني که زندگي روزانه آنان از اين جنگ تاثير پذيرفته است سوال مي کنند دستاورد عربستان در اين جنگ چه بوده است؟

به نظر مي رسد در سايه نبود راه حل‌هايي براي پايان دادن به اين جنگ پيامدهاي اين جنگ براي يمن و عربستان ادامه خواهد يافت. برخي از ناظران تنها راه پايان اين جنگ را رسيدن محمد بن سلمان به کاخ پادشاهي مي دانند. آنان معتقدند او تلاش مي کند با پيروزي در اين جنگ خود را به عنوان يک قهرمان نشان دهد تا براي رسيدن به پادشاهي زمينه سازي کند. اين جنگ پيامدهاي بسيار ناگواري به دنبال داشته است. پس از سه سال از اين جنگ اکنون يمن در نتيجه محاصره و بسته شدن بندرها با بزرگترين مصيبت انساني روبرو است. انواع بيماري‌ها در اين کشور شيوع پيدا کرده است و زيرساخت‌هاي آن ويران شده و نوعي شکاف طايفه‌اي در جامعه رواج يافته است.

شهرهاي عربستان هم در تيررس موشک‌هاي گروه انصارالله هستند و اين تهديدها متوقف نشده است. العربي الجديد افزود: گروه انصارالله سرزمين‌هاي عربستان به ويژه رياض را هدف قرار داده و اين موضوع مايه نگراني شهروندان عربستاني شده است. موشک باران شهرهاي عربستان قدرت گروه انصارالله را نشان مي‌دهد. شهروندان عربستان نگران هستند که گروه مردمي انصارالله در آينده با تعداد بيشتري از موشک رياض را هدف قرار دهد و نبرد را به مرحله ديگري منتقل کند . همچنين جنگ سبب فرسودگي و خستگي ارتش عربستان شده است. ماهيت سرزمين‌هاي نبرد و پستي و بلندي‌هاي جنوب عربستان و شمال يمن سبب شده است که يکسره کردن نبرد بسيار دشوار باشد. اين موضوع موجب شده است نيروهاي عربستان در شرايط بغرنجي قرار گيرند و تعداد کشته شدگان در ميدان‌هاي نبرد افزايش يابد.

عربستان در اين جنگ فقط از نظر نظامي زيان نکرد، بلکه اين جنگ سبب هلاکت شمار زيادي از نيروهاي حاضر در ميدان نبرد شده است که آمار آنان به طور رسمي اعلام نشد. برخي از گزارش‌ها نشان مي دهد حدود پنج هزار تن از نيروها ائتلاف عربستان در اين نبرد کشته شده اند اما به دليل که روحيه ارتش خراب نشود در اين زمينه آماري داده نشده است. در همين حال،خسارات سنگين انساني در صفوف نظاميان سعودي و شبه‌نظاميان وابسته به آن و همچنين فشار مالي جنگ بر اقتصاد عربستان، اين کشور را به اجراي طرح سربازگيري اجباري واداشته است.

به گزارش فارس، حمله نظامي ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان و چراغ سبز آمريکا و کشورهاي غربي به يمن در غروب 26 مارس 2015 با عنوان عمليات «توفان قاطعيت» و به بهانه بازگرداندن قدرت به دولت مستعفي عبد ربه منصور‌هادي در اين کشور آغاز شد و پس از چند روز از آغاز اين عمليات که ناکام ماند، نام آن به «احياي اميد» سپس «نيزه طلايي» تبديل شد.وبگاه يمني «النجم الثاقب» در گزارشي با اشاره به شکست اين عمليات نظامي که با پشتيباني نيروهاي آمريکايي، غربي و عربي همراه است، نوشت: تجاوز به يمن براي ائتلاف سعودي چيزي جز نابودي صدها تانک، خودروي زرهي و تجهيزات نظامي و کشته شدن هزاران نيروي ارتش عربستان و امارات يا مزدوران و منافقين يمني، چيزي به همراه نداشته است.

در اين گزارش آمده است: تجاوز شکست خورده و باطل عربستان و دست نشانده‌هاي عربي آن در منطقه، عليه يمن خسارات زيادي و بخصوص در بخش‌هاي اقتصادي و انساني برايشان به همراه داشته به گونه‌اي که اين کشورها شاهد کاهش بزرگ رشد اقتصادي خود بودند.النجم الثاقب افزود: در رأس اين کشورها عربستان است که در آن محمد بن سلمان با بالا بردن قيمت‌ها و به مشقت انداختن وضعيت معيشت مردم آنها را به فقر کشانده تا مجبور شوند براي يافتن لقمه‌اي نان به دستگاه نظامي اين کشور بپويندند چون نظاميان در عربستان از بالاترين حقوق و دستمزد برخوردارند.اين وبگاه يمني آورده است: در همين حال چشمپوشي از تلفات انساني صفوف ارتش عربستان در جبهه‌هاي نبرد در مرزهاي يمن با عربستان شامل مناطق نجران، جازان و عسير غيرممکن است.

شمار زيادي از نظاميان سعودي به ضرب گلوله تک تيراندازها و نظاميان پياده و ديگر حملات ارتش يمن و کميته‌هاي مردمي در اين جبهه‌ها کشته شدند که دوربين‌هاي رسانه جنگ نيز آن را ثبت و ضبط کرده است.النجم الثاقب ادامه داد: ارتش عربستان در پي شکست در رويارويي با ارتش يمن و کميته‌هاي مردمي تلاش کرد شمار بيشتري مزدور آفريقايي از کشورهاي سودان، اريتره، جزاير کومور و غيره به خدمت گيرد تا به جاي نظاميان سعودي بجنگند اما وقتي که اين نظاميان جنازه‌هايشان به کشورشان بازگشت، خانواده‌هاي آنها رژيم‌هاي حاکم بر کشورهايشان را که فرزندانشان را به مهلکه يمن مي‌کشانند محکوم کردند و امروز رژيم آل سعود با اين شکست اقتصادي و انساني مجبور به سربازگيري اجباري شده به گونه‌اي که از اوضاع اقتصادي و دشواري که ملت عربستان با آن به سر مي‌برند به نفع وضعيت نظامي خود سوء‌استفاده کرد.

وبگاه يمني آورده است: بر اساس داده‌هاي نظامي و رسانه‌اي، رژيم آل سعود پس از از دست دادن هزاران مزدور و صدها نظامي خود در جريان درگيري‌هاي سال گذشته ميلادي (2017) در يمن اقدام به سربازگيري اجباري کرده است و نيروهاي متجاوز عليه يمن با کمبود شديد شمار نظاميان جنگجوي خود مواجه هستند، از همين رو درصدد جبران اين نقص برآمدند.النجم الثاقب نوشت: طرف‌هاي ذيربط در عربستان هم به خارجي‌ها درباره پيوستن به نيروهاي مزدور آل سعود هشدار داده و به آنها توصيه کردند در صورتي که مجبور به پيوستن به پادگان‌هاي آموزشي عربستان شدند به هر طريقي شده از آنجا بگريزند.

آنها به مردم عربستان هم درباره پيوستن به ارتش آل سعود هشدار داده و گفتند که با اين کار جان خود را براي دفاع از بن سلمان در ازاي دريافت هيچ، فدا مي‌کنند.محمد بن سلمان با صدور حکمي پاداشي به مبلغ پنج هزار ريال سعودي براي نظاميان حاضر در صفوف مقدم جبهه‌هاي جنوبي جنگ در جنوب اين کشور اختصاص داد تا آنها را براي ماندن در جبهه‌ها اميدوار کرده و ديگران را هم به طمع دريافت اين پاداش براي کار در نهاد نظامي اين کشور ترغيب کند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2018\02\02-23\20-14-07.htm&storytitle=%CA%CD%E6%E1%C7%CA%20%ED%E3%E4%20%A1%20%C8%C7%D2%ED%90%D1%C7%E4%20%E3%CE%CA%E1%DD%20%E6%20%C2%ED%E4%CF%E5%9D%C7%ED%20%E4%C7%E3%DA%E1%E6%E3

ش.د9605020

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات