تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۷۴

اشتباهات راهبردي

پایگاه بصیرت / سيدمسعود علوي

(روزنامه رسالت - 1395/12/18 - شماره 8894 - صفحه 1)

اشتباهات راهبردي دولت يازدهم به ويژه در حوزه ديپلماسي خارجي بايد زير چکش نقد ديپلمات هاي برجسته کشور قرار گيرد. يکي از مأموريت هاي دولت يازدهم رفع تهديدهاي نظامي و برداشتن گزينه نظامي روي ميز بود. يک بررسي سطحي پيرامون رويدادهاي منطقه و جهان نشان مي دهد اين تهديد به طور بالقوه وجود دارد. آمريکايي ها با روي کار آمدن ترامپ، در حال تدارک يک جنگ نيابتي عليه ايران اسلامي توسط عربستان هستند. همان طور که 36 سال قبل با تحريک صدام، به او قبولاندند که يک جنگ تمام عيار را به نيابت از آمريکا و رژيم صهيونيستي راه بيندازد.

سه سال پيش که دولت عزم حل مناقشات هسته اي با 1+5 را داشت، رئيس جمهور قبل از اعزام تيم براي مذاکرات اعلام کرد؛ «خزانه مملکت خالي است!» اين اظهار عجز و ضعف نه تنها واقعيت نداشت بلکه دشمن را تحريک کرد تا از موضع بالاتر نسبت به ما وارد مذاکره شود. در طول مذاکرات يک بار هم رئيس جمهور گفت؛ «همه چيز ما به برجام مربوط است حتي آب خوردن ما!» حال آنکه اين گزاره هم صحيح نبود، اما باز نوعي اعلام عجز بود. اين مواضع نه تنها مشکلات ما را در برجام حل نکرد بلکه به دشمن کمک کرد کالاي برجام را به ما گران تر بفروشد.

رئيس ديپلماسي خارجي ما هم يک بار در دانشگاه تهران به اين جمله تفوه نمود که؛ «اگر آمريکا اراده کند در عرض چند دقيقه کل امکانات نظامي ما را منهدم مي کند» و چندي بعد هم يکي از مشاوران رئيس جمهور در بيان ضعف هاي اقتصادي ما گفت؛ «ما تنها در بخش آبگوشت بزباش و... مي توانيم با غرب رقابت کنيم!»

موضع گيري و بيان چنين سخناني از سوي مقامات دولت به دور از حکمت سياسي و تدبير ديپلماتيک بود. اين مواضع، دشمن را تحريک مي کند که برخورد سخت را به جاي نرم در دستور کار خود قرار دهد.

مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان راهيان نور فرمودند:

- علت شروع جنگ تحميلي اين بود که دشمنان در ما احساس ضعف کردند.

- اين يک قاعده کلي است که احساس ضعف موجب تشويق دشمن به حمله مي شود.

اين يک واقعيت است. از آن هنگام که جمهوري اسلامي توانايي هاي نظامي خود را ارتقا داد، دشمن سنگر به سنگر عقب نشيني کرد و سراغ تدارک جنگ نرم رفت.

اما اشتباهات راهبردي دولت يازدهم و دادن علامت هاي غلط به رقيبان منطقه اي و جهاني جمهوري اسلامي، دوباره آنها را به طمع انداخت که گزينه پوسيده نظامي را به رخ ما بکشند. علت اينکه آمريکايي ها در طول مذاکرات هسته اي و پس از آن حتي در زمان ترامپ که حال جنگيدن ندارند، گزينه نظامي را به رخ ما مي کشند، همين خبط عظيم سياسي و ديپلماتيک است. همچنين علت اينکه ما در مذاکرات و برجام به گفته مقامات دولتي، دستاورد «تقريباً هيچ» داريم، همين است و نيز در حوزه اقتصادي هم همين طور. دولت به جاي تکيه بر توانايي هاي شگرف ملت ايران و ذخاير عظيم روزميني و زيرزميني کشور، بارها اظهار ضعف کرده و اين بهانه اي براي فشار بيشتر به ملت ايران شده است.

ديروز ترامپ، ايران را جزء 6 کشوري که اتباع آنها از ورود به آمريکا منع شده اند، اعلام کرد. آمريکايي ها قبلاً با جلوگيري از ورود سفير معرفي شده از سوي دولت يازدهم براي نمايندگي در سازمان ملل، ارزش پاسپورت ايراني را به ما ابلاغ کردند! اين بار با اين تصميم ترامپ معلوم شد مذاکرات برجام نه تنها ارزش پاسپورت ايراني را در مرتبت قبل از مذاکرات حفظ نکرده، بلکه آن را در حد توهين آميزتري فروکاهيده است. اخيراً مؤسسه تحقيقاتي نوماد کاپيتاليست با سنجش ميزان ارزش و اعتبار پاسپورت 199 کشور جهان، ايران را در رتبه 191 قرار داد!

آمريکايي ها به اين توهين هم اکتفا نکردند و در گزارش سالانه وزارت خارجه در مورد ادعاي نقض حقوق بشر حتي انتخابات سال 92 را که آقاي روحاني منتخب ملت ايران است زير سؤال بردند و با ادعاي نقض حقوق بشر، دموکراتيک ندانستند!

اين بي پروايي هاي دشمن، ناشي از چيست؟ ناشي از آن است که برخي فکر مي کنند اگر با خصم، مهربان و با دوستان در داخل، عصباني و غضبناک باشند، دشمن با آنها راه خواهد آمد و از فشار خود مي کاهد. حال آنکه اين موضع نه تنها جواب نداده بلکه اوضاع را بدتر از گذشته کرده است.

به نظر نگارنده، رئيس دولت لازم است حتماً پاسخ اين اهانت آمريکايي ها نسبت به ملت ايران و منتخب ملت ايران در سال 92 را بدهد.

خبر ناگوار ديگري که از اين دست عقب نشيني هاي دولت در برابر دشمن رسيده، اين است که نيويورک تايمز اعلام کرده دادگاهي در لوکزامبورگ 6/1 ميليارد دلار از دارايي هاي بانک مرکزي را توقيف کرده است به اين بهانه که چند آمريکايي در قضاياي نبردهاي رژيم صهيونيستي با حماس و حزب الله به درک واصل شده اند. خانواده هاي اين معدومين که قبلاً شکايات خود را به دادگاه هاي آمريکا مي بردند، اخيراً به دادگاه هاي اروپا شکايت برده و حکم توقيف اموال ايران را به بهانه خونبهاي آنان گرفته اند! اين مفتضحانه ترين برخوردي است که مي توان شاهد بود. در طول جنگ تحميلي و پس از آن اصلاً غربي ها جرأت نمي کردند از اين حرف ها بزنند. همين طور پيش برود، آمريکايي ها فردا يک کيفرخواست عليه ملت ايران صادر مي کنند و جنگ هاي داخلي آمريکا در يکصد سال اخير را به ايران نسبت داده و از ما طلب خسارت خواهند کرد!

مسئولان ديپلماسي کشور بايد بپذيرند با اين اشتباهات راهبردي، دشمن را در دشمني اش جري تر کرده اند و اگر نبود قدرت نمايي ارتش و سپاه و نيروهاي مسلح ايران، و اگر نبود ضرب شست حزب الله و حماس در مجازات رژيم صهيونيستي در نبردهاي 33 روزه و 52 روزه و 8 روزه، و از همه مهم تر اگر نبود هل من مبارز طلبيدن ملت ايران در تظاهرات روز قدس و 22 بهمن، معلوم نبود کار مخاصمه آنان با ملت ايران به کجا مي کشيد؟!

ماشين تبليغات انتخاباتي دولت نبايد مرتکب اين اشتباه شود که واقعيت هاي انکارناپذيري را که مثل روز روشن است، تخطئه کند. واقعيت اين است که اگر يک قدم عقب بنشينيم، دشمن صد قدم جلو مي آيد اما اگر 10 قدم جلو برويم دشمن قطعاً از مقابله با ما منصرف مي شود. اوضاع موصل و حلب شاهد اين ادعاست. ما از دولت مي خواهيم از مواضعي که باعث مي شود دشمن به فشار بيشتر ترغيب شود، پرهيز کند. اگر در اين مورد کوتاهي کند، بداند ملت حتماً اين کاستي را با موضع درست و بجا در انتخابات آينده برطرف مي نمايد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=253845

ش.د9504514

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات