صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 22 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همه ما مسئولان در جمهوری اسلامی احتیاج به تعمیر قلب خود داریم؛ زیرا جمهوری اسلامی بر اساس اهداف و آرمان‌های مهمی، همچون توحید و شریعت الهی، عدالت، آزادی و استقلال به ‌وجود آمده و با حکومت‌های متعارف در دنیا متفاوت است.(1397/1/20) *فرارسیدن سالروز شهادت امام موسی‌کاظم(ع) را تسلیت می‌گوییم*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
خط خبريِ انحرافي!

اوضاع نه چندان خوب اقتصادي کشور و ضعف دولت در مهار و مديريت معضلاتي که عرصه اقتصاد را در اين روزها به چالش کشانده و آخرين نمونه آن نابساماني در بازار ارز است، موجب شده تا طرح نظريات انتقادي درباره دولت و رئيس‌جمهور در حوزه سياسي افزايش یابد و احياناً با اقبالي در افکار عمومي همراه شود. در این میان، دولت و حاميان وي نيز براي تغيير توجهات افکار عمومي از مسائل جدي کشور، بي‌ميل نيستند که با بزرگنمايي برخی شايعات اذهان عمومي را مشغول کرده و فرصتي براي تنفس بيابند! در اين بين برخي رسانه‌ها نيز گويا مأموريت دارند که به مثابه کمک يار دولت عمل کنند و ميدان‌دار اين معرکه شوند!
نمونه‌اي از اين اظهار نظر را مي‌توان در انتشار کلام يکي از نمايندگان مجلس مشاهده کرد که در آخرين روزهاي سال گذشته در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته بود: «اگر يک نظامي رئيس‌جمهور شود، حتماً مي‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد!» در تکميل سخن وي بار دیگر خبرنگار همان پایگاه به گفت‌وگو با يکي ديگر از فعالان سياسي نشسته و از زبان وي استراتژيست بودن را شرط رياست‌جمهوري دانسته و ابراز مي‌دارد: «اگر مفهوم نظامي بودن، معناي استراتژيک بودن در درون خود دارد، من آن صحبت را قبول مي‌کنم.»
انتشار اين مطالب فرصتي را براي برخي جريان‌هاي سياسي فراهم آورده تا از اقدام نظاميان عليه دولت سخن بگویند و نسبت به ورود ايشان به سياست احساس خطر کنند! و بار دیگر جهت توپخانه تهاجمي خود را به سمت سپاه تغيير دهند و در تکميل جورچین فوق برخي کانال‌ها در فضاي مجازي با دامن زدن به شايعات و انتشار اخبار کذب از احتمال نامزدي سردار سليماني سخن بگويند!
درباره اين خط خبري بايد گفت، طرح زودهنگام مسئله انتخابات 1400 و نام بردن از سردار بزرگ جبهه مقاومت که امروز از اوج محبوبيت نزد ملت ايران و ملت‌های منطقه برخوردار است، مبتني بر اخبار نادرستي است که هدفي جز انحراف در افکار عمومي، هجمه به سپاه، تضعیف خط مقاومت و تخریب سردار سلیمانی ندارد!
مسئله اصلي کشور امروز نه انتخابات، که ايجاد ثبات و امنيت در اقتصاد کشور و بسترسازي براي حمایت از توليد کالای ايراني است و هر خط خبري که اذهان عمومي را از اين واقعيت دور کند، خطي انحرافي است که افکار عمومي بايد در قبال آن هوشيار باشد.

▼ گزارش روز
فتوای راهگشا

«مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود.» این جمله کلیدی و مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تعدادی از مسئولان نظام با معظم‌له است که درباره پیام‌رسان‌های داخلی و نگرانی از امنیت این پیام‌رسان‌ها برای کاربران یا سوءاستفاده از اطلاعات کاربران و ورود غیر قانونی در این فضا مطرح می‌کنند؛ موضوعی که شاید بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی و بسیاری از رسانه‌ها با سکوت از کنار آن عبور کرده‌اند و در برشمردن عوامل توفیق نیافتن پیام‌رسان‌های داخلی این مسئله مهم را نادیده گرفته‌اند؛ اما بر خلاف مصلحت‌اندیشی‌های ساده‌انگارانه و عموماً بیجای این چهره‌ها، جریان‌ها و رسانه‌ها، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با صراحت این موضوع را مطرح کردند تا در زمینه رفع این دغدغه مردم، قانونمند کردن این فضا و همچنین افزایش امنیت پیام‌رسان‌های داخلی اقدامات مؤثرتری صورت پذیرد. بی‌تردید فتوای حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم سرآغازی برای پیگیری مجدانه این مسئله و تقویت مطالبه عمومی برای تأمین امنیت کاربران در فضای مجازی و به ویژه پیام‌رسان‌ها خواهد شد و پادزهری خواهد بود در برابر شبهه‌افکنی‌ها و تبلیغات بی‌امان جریان‌های ضد انقلاب و دشمنان نظام اسلامی در این باره و القای این موضوع به جامعه که با استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی اطلاعات کاربران به سرقت می‌رود یا به شکل غیر قانونی کاربران رصد خواهند شد؛ مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب با طرح بموقع آن در زمانی که موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در حال تبدیل شدن به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی و اقتصاد ملی است،‌ می‌تواند بسیار راهگشا باشد که از یک سو تبلیغات دشمن را بی‌اثر می‌کند و از سوی دیگر زمینه مطالبه از مسئولان برای قانونمند کردن فضای مجازی، نحوه نظارت بر این فضا، افزایش امنیت و شرایط ارائه خدمات بهتر مجازی در کشور را فراهم می‌کند. البته مدیران و دست‌اندرکاران پیام‌رسان‌های داخلی هم باید تمام تلاش خود را برای ایجاد فضایی با قابلیت‌های بالا و متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ملی و اسلامی به کار بگیرند.

▼ خبر ویژه                
کاسبان حصر کروبی را فریب دادند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت موضوع رفع حصر اظهار داشت: «آقایانی که می‌گفتند قبل از عید رفع حصر اتفاق خواهد افتاد، هیچ استناد، سند و پشتوانه‌ای نداشتند و نظر خود را بدون پشتوانه عقلی و قانونی اعلام می‌کردند.» وی گفت: «تلاشی که ما می‌کردیم باعث انجام کارهای مثبتی شد و موضوع به شکلی داشت فیصله پیدا می‌کرد، به این صورت که اگر قرار است رفع حصر اتفاق افتد، نظام اسلامی بازنده این صحنه نباشد و ماجرا تمام شود و اقدامات مثبتی هم صورت گرفت.» نماینده مردم قم افزود: «اما سیاسیونی که کاسب حصر هستند و تریبون‌های مختلفی برای شعار دادن و جذب مخاطب از گروه‌های خاص را در اختیار دارند، زمانی که دیدند کارهای مثبتی صورت گرفته است، پوست موز زیر پای آقای کروبی انداختند که ایشان موضعی را بگیرند که اقدامی برای رفع حصر صورت نگیرد.» ذوالنوری گفت: «من اعتقاد دارم عده‌ای این کار را انجام دادند تا رفع حصر صورت نگیرد.»وی در ادامه خاطرنشان کرد: «با این کاری که انجام شده، فعلاً رفع حصر صورت نخواهد گرفت؛ چون با نامه‌ای که کروبی نوشت، اوضاع تغییر کرده است و الآن موسوی و کروبی باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند تا انعطافی از ناحیه نظام رخ دهد.»
 
▼ اخبار
1ـ 64 درصد ثروت جهان تحت تملک یک درصد ثروتمند
روزنامه «گاردین» به نقل از مرکز پژوهش‌های پارلمان انگلیس نوشت: اگر روند اکتساب ثروت از سوی یک درصد ثروتمند جهان که از سال 2008 آغاز شد، به همین منوال ادامه یابد، در سال 2030 معادل 64 درصد کل ثروت جهان تحت تملک یک درصد ثروتمند جهان قرار خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهد، از سال 2008 میزان دارایی‌های قشر یک درصد ثروتمند جهان سالیانه 6 درصد افزایش یافته که حدود دو برابر روند افزایش ثروت 99 درصد دیگر جمعیت جهان بوده است. در صورتی که این روند ادامه یابد، میزان دارایی‌های این قشر یک درصدی از 140 تریلیون دلار کنونی به 305 تریلیون دلار در سال 2030 خواهد رسید. همچنین بنیاد بین‌المللی خیریه «اوکسفام» طی گزارشی اعلام کرده است، در حالی که قشر فقیر در جهان هیچ عایدی از رشد ثروت در جهان در سال 2017 نداشته، یک درصد ثروتمند جهان در این سال 82 درصد کل ثروت ایجاد شده در جهان را به خود اختصاص داده است.

2ـ جاخالی دادن اصلاح‌طلبان در برابر ناکارآمدی برجام!

«نجفقلی حبیبی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» در اظهارات تأمل‌برانگیزی گفته است: «در حالی که مقام ارشد کشور بارها موافقت خود را نسبت به برجام اعلام کرده است و همه زیر و بم توافق هسته‌ای تحت نظارت رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است، بنابراین مخالفان دولت با چه استدلالی به دنبال لغو برجام هستند؟» حبیبی افزوده است: «سخنان و تهدیدات ترامپ در قبال برجام بیشتر به تبلیغات سیاسی و اولتیماتوم شبیه است؛ به همین دلیل دولت به جای نگرانی از عملکرد ترامپ در قبال برجام بیشتر باید نگران کارشکنی‌های مخالفان برجام در داخل کشور باشد.» گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند در متن مذاکرات دخالت نداشتند و تنها خطوط قرمز نظام را مشخص کرده‌اند و رئیس دولت اعتدال نیز به طور رسمی اعلام کرده است که تمام مسئولیت برجام با اوست.

3ـ تجربه شورای شهر اول تهران تکرار نشود

محمد عطریانفر، عضو و رئیس موقت اولین شورای شهر تهران در یادداشتی در روزنامه سازندگی، به اعضای کنونی شورای شهر هشدار داده که مراقب باشند تجربه شورای اول تکرار نشود. عطریانفر اعضای شورای شهر را به پرهیز از اختلافات و دوری از سهم‌خواهی‌های فراکسیونی و حزبی دعوت کرده و نوشته است: «این نگاه جدایی‌طلبانه برای شورای شهر خطرناک است. اعضای شورای شهر باید به‌ دنبال فردی بگردند که بتواند شهر تهران را مدیریت کند، چون اگر در فرصت باقی‌مانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به ‌دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می‌شود.» وی مسائلی را که در جریان استعفای نجفی از شهرداری تهران رخ داد و واکنش اعضای شورای شهر به این موضوع را دور از شأن اعضای شورا به ویژه رئیس دولت دوم خرداد دانست.

4ـ حمله بزدلانه ترامپ به ایران، ریاکارانه است

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان ادعاهای ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را «حمله بزدلانه» توصیف کرد. ظریف در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه حمله بزدلانه ترامپ علیه ایران، ریاکاری است، نوشت: «(ایران) مکررا، استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر کسی را محکوم کرده و خودش به دست صدام که مورد حمایت آمریکا بود، قربانی (سلاح‌های شیمیایی) شده است.» وی در ادامه تهدید ترامپ درباره تکرار «اقدامات تحریک‌آمیز تجاوزکارانه» به سوریه را نشانه‌ای از سیاست آمریکا در کمک به افراط‌گرایان دانست. گفتنی است، ترامپ با متهم کردن ایران و روسیه به شریک بودن در حمله شیمیایی به دوما، هشدار داده بود امروز یا در مدت زمان کوتاهی علیه سوریه اقدام نظامی خواهد کرد.

▼ اخبار کوتاه
تشدید اختلافات بین آمریکا و چین سبب شد تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در آمریکا از سال گذشته میلادی کاهش قابل توجهی یابد. کمیته ملی روابط چین و آمریکا و گروه رودیوم اعلام کردند، شرکت‌های چینی در سال ۲۰۱۷ در آمریکا به تعهد خود در قبال ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آمریکا عمل کردند که نسبت به ۴۶ میلیارد دلار سال ۲۰۱۶، ۳۵ درصد کاهش داشته است.
رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار و جغتای در پایان جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در تذکری با انتقاد از عملکرد دولت و مدیران دولتی در حوزه اقتصاد  گفت: «برای حمایت از کالای داخلی و مبارزه با بیکاری، حداقل کار باید این باشد که برای مدیران دولتی که به هر بهانه‌ای کالای خارجی خریداری می‌کنند، مصادیق مجرمانه تعیین کنند؛ از عزل مدیریتی تا زندان.»
در راستای ساماندهی بازار ارز، ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به دیگر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و کشورهای مشترک‌المنافع به جز عراق 500 یورو یا معادل آن به دیگر ارزها است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما سیاست تک نرخی کردن ارز را با قدرت دنبال می‌کنیم و در نهایت آرامش نیازهای منطقی ارزی جامعه را برآورده خواهیم کرد، گفت: عرضه هرگونه ارز دیگری به جز ارز رسمی بانک مرکزی مصداق قاچاق است و با تمام توان با آن برخورد خواهد شد.
پایگاه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، «تام بوسرت» مشاور امنیت داخلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از سمت خود استعفا کرده است. طی هفته‌های اخیر، چند نفر از مقامات کاخ سفید که برخی از آنها از افراد نزدیک به دونالد ترامپ بودند، از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند.
ولادیمیر چیزوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت: مسکو نسبت به هرگونه اقدام نظامی از سوی آمریکا و متحدانش علیه سوریه هشدار داده است. الکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در بیروت نیز گفته است، اگر آمریکا علیه سوریه اقدام نظامی کند، مسکو به آن پاسخ خواهد داد.
ایران در صدر فهرست دارندگان گاز جهان قرار دارد و طبق تکلیف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید در افق ۱۴۰۴ سهمی معادل هشت تا ۱۰ درصد تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که سهم فعلی ایران فقط دو درصد است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات