صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۹۲

از حزب‌الله هراسی تا فشار بر تهران

1ـ روایت یک روزنامه اصلاح‌طلب از اختلاف اصلاح‌طلبان در شورا
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «محرمانه‌های کناره‌گیری شهردار» نوشت: «با گذشت حدود ۱۰ روز از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، دیگر وجود اختلاف دو حزب «اتحاد ملت» و «کارگزاران سازندگی»ـ دو فراکسیون اصلی شورای شهر تهران‌ـ بر کسی پوشیده نمانده است. این اختلاف ابتدا در استعفای نجفی خود را نشان داد. کارگزاران از استعفا استقبال می‌کرد و اتحاد ابراز نگرانی. موضوع استعفا در دل خود آبستن چالش دیگری بود؛ مسئله انتخاب «شهردار بعدی» و این دقیقاً اختلاف دوم این دو حزب اصلاح‌طلب است. اختلاف در سطح عمومی و در لابه‌لای موضع‌گیری‌ها و مصاحبه‌ها ظهور و بروز یافت؛ وضعیتی که بزرگان اصلاح‌طلب را نگران می‌کرد. عبدالله‌نوری پا پیش گذاشت و میانجیِ گفت‌وگوی سران این دو حزب شد تا مانع از تنشی شود که اجتناب‌پذیر بود. گویا جلسه خوب پیش رفت. اما چند روز بعد، گزارشی در روزنامه سازندگی‌ـ ارگان رسمی حزب کارگزاران‌ـ این نشست را خبری و طرف مقابل را به «نقض عهد» متهم کرد.»

2ـ لحن و کلام رئیس‌جمهور شایسته نبود

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «سخنان سینوسی روحانی» با انتقاد از رئیس‌جمهور، سخنرانی‌های پس از انتخابات وی را متناقض و متضاد خواند و با اشاره به اظهارات اخیر روحانی درباره دستگاه‌های نظارتی کشور، نوشت: اخیراً شاهد ادبیات و لحنی نامتعارف از سوی رئیس‌جمهوری درباره دستگاه نظارتی و منتقدان بودیم، در حالی که حق نظارت، انتقاد و اطلاع، شعار اصلی دولت بوده است، در این سخنرانی تأکید شد که نهادهای نظارتی در امور اجرایی دخالت نکنند. فارغ از محتوای سخنان رئیس‌جمهوری، ادبیات و لحنی که از سوی ایشان مورد استفاده قرار گرفت نیز به هیچ عنوان شایسته نبود؛ این ادبیات نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری هنوز جایگاه نهادهای نظارتی را در ذهن نپذیرفته و این در حالی است که به هر حال نهاد نظارتی وظیفه دارد از مسئولان اجرایی سؤال کند... مسئولان اجرایی موظف به پاسخگویی منطقی به نهادهای نظارتی هستند.

3ـ اقدام مجلس سنای آمریکا علیه حزب‌الله لبنان

برخی سناتورهای آمریکا در اقدامی هدفمند و ضد محور مقاومت، با ارائه پیش‌نویس طرحی خواستار تصویب قانون برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان شدند. روزنامه «الاخبار» لبنان با پرداختن به این اقدام سناتورهای آمریکایی، آن را پروژه حزب‌الله‌هراسی در کنگره آمریکا دانست و نوشت: این پیش‌نویس با عنوان «قانون خلع سلاح حزب‌الله» از سوی «تام سیوزی» سناتور دموکرات و «آدام کینزینگر» سناتور جمهوریخواه مطرح شده است. این روزنامه هدف اصلی آمریکا از طرح پیش‌نویس این قانون را حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت عنوان و اضافه کرد: تل‌آویو متحد حیاتی واشنگتن است؛ به همین دلیل برخی سناتورهای آمریکا از دستگاه اطلاعات داخلی این کشور خواسته‌اند تا تحقیقاتی را برای تخمین زدن توانمندی‌های حزب‌الله از جمله توانمندی‌های نظامی و دفاعی آن و منابع تأمین‌کننده مالی‌ـ تسلیحاتی حزب‌الله انجام دهد.

4ـ افزایش فشار بر ایران همراه با حفظ برجام

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر به واشنگتن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز»، گفت: هیچ طرح دومی برای برجام ندارد و معتقد است تا زمانی که راهکار جایگزین بهتری وجود نداشته باشد، ایالات متحده باید به این توافق پایبند بماند. وی با ابراز نگرانی از قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران افزود:‌ «من از وضعیتی که در ارتباط با ایران وجود دارد، راضی نیستم. من می‌خواهم علیه برنامه موشک‌های بالستیک آنها مبارزه کرده و نفوذ آنها در آن منطقه را مهار کنم. بنابراین، حرف من این است که تا زمانی که گزینه بهتری در مسئله هسته‌ای ندارید، برجام را ترک نکنید و بیایید آن را با مهار منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک تکمیل کنیم.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات