صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 11 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بهترین راه مقابله با دشمن، همین حمایت از کالای ایرانی است. دشمنان فهمیده‌اند که در جنگ سختِ نظامی طَرفی نخواهند بست. بنده قبل از این هم در دوره‌ رئیس‌جمهور دیگر آمریکا گفتم که دوران بزن و دررو گذشته‌ است. بزنید، می‌خورید.(1397/2/10) ***ولادت با سعادت حضرت قائم آل محمد(عج‌الله تعالی فرجه) مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جشن سیاسی

نیمه شعبان سالروز میلاد منجی بزرگ و صاحب عصر و زمان مهدی موعود(عج) است. مردی از سلاله نور که دقت در باورها و اعتقادات ادیان گوناگون نشان می‌دهد نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه پیروان مذاهب دیگر نیز با تعابیر خود در انتظار آمدنش هستند. نیمه شعبان در تقویم روزگار، نماد و نشانه روز بزرگی است که آن را به یمن قدوم امام غايب به جشن و سرور می‌نشینیم، جشنی که همواره با دلتنگی غیبتش همراه است و سرور دل شیعیان با غم دوری از امام خود را در هم می‌آمیزد و حس خاصی را که نشئت گرفته از شیدایی و انتظار است، در وجود پیروانش پدید می‌آورد.
جشن نیمه شعبان تنها یک مراسم دینی و مذهبی نیست؛ بلکه یک آیین سیاسی است که پیام آن، انگیزه و انتظار فعالانه و همراه با تلاش برای خودسازی و کمک به اصلاح جامعه برای فراهم آوردن مقدمات پایان غیبت است تا وعده الهی مبنی بر اینکه مستضعفان و مظلومان پیشوایان مردم شوند، محقق شود. روح حاکم بر این جشن در کنار خوشحالی و خرسندی از تولد پربرکت امام عدالت و مهربانی، لحظه‌شماری جان‌های خسته‌ای است که از ظلم و جور زمانه به تنگ آمده و ظهور منجی منتقم را لحظه‌شماری می‌کنند.
با توجه به اهمیت و حساسیت این مقطع مهم، برای نقش‌آفرینی و اثرگذاری در آن، چند نکته مهم را نباید از نظر دور داشت؛
اول اینکه، در کنار خودسازی و کسب آمادگی‌های فردی برای قرار گرفتن در جرگه منتظران واقعی، هر حرکتی که به نام امام عصر انجام می‌شود، باید مظهر وحدت و یکپارچگی پیروان و منتظرانش باشد که بی‌شک به فراهم شدن بستر ظهور و تحقق حکومت اسلامی او منجر می‌شود که پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی مقدمه و زمینه آن را فراهم آورده است.
دوم هوشیاری در برابر افکار و جریان‌هایی است که با سو‌ء‌استفاده از باورها و اعتقادات دینی مردم به دنبال مقاصد و منافع خاص خود هستند. کسانی که احساسات پاک مردم را بازیچه شعارهای فریبنده خود می‌کنند و مصداق «کلمه الحق یراد به الباطل» هستند. کوتاهی و غفلت از چراغ‌های راهنما، هدایت امام و رهبری جامعه اسلامی، و فرو افتادن در دام چنین انحرافاتی می‌تواند زمینه تضعیف پایه‌های اعتقادی را فراهم آورد که پایان آن ضلالت و گمراهی خواهد بود.     

▼ گزارش روز
وارونه‌انگاری!

تصویرسازی و توان القای قرائت مطلوب خود از اتفاقات به افکار عمومی یکی از فرصت‌هایی است که ابزار رسانه در اختیار سیاست‌مداران، جریان‌ها و نیروهای سیاسی قرار می‌دهد. رسانه‌ها می‌توانند با شبیه‌سازی و وارونه‌انگاری از اتفاقات، تقطیع جملات، تفسیر به رأی، حذف بخشی از واقعیت و شبیه‌سازی‌های دروغین و بدلی به افکار عمومی یک موضع را بقبولانند؛ تازه‌ترین نمونه از سود جستن از ابزار رسانه برای نیل به اهداف خاص، موضوع احتمال ملاقات رهبران کره شمالی با مقامات آمریکایی است، دیداری که رسانه‌های غربی و آمریکایی تلاش می‌کنند با وجه مشترک موضوع هسته‌ای میان مناقشه آمریکا با کره شمالی و مناقشه آمریکا با ایران آن دو را شبیه هم نشان داده و این‌گونه جلوه دهند که «کیم جونگ اون» در برابر آمریکا ناچار به تسلیم شد و ایران نیز اگر به دنبال رفع تحریم‌ها و محدودیت‌هاست، باید همان مسیر کره شمالی را برگزیند. تلاش‌های رسانه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که موضوع کره شمالی با جمهوری اسلامی ایران کاملاً متفاوت است؛ چون ایران برخلاف کره شمالی هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نیست که بازرسی‌ها و گزارش‌های آژانس بین‌المللی هسته‌ای کاملاً این موضوع را تأیید می‌کند. همچنین اساساً کره شمالی در برابر آمریکا تسلیم نشده است و با برنامه مشخص به دنبال تأمین منافع خود است و آنچه رسانه‌های غربی امروز تسلیم کره شمالی در برابر آمریکا می‌خوانند، در حقیقت مذاکره از موضع قدرت است؛ این رسانه‌ها در حالی که رهبر کره شمالی گفته است «اگر در جریان مذاکرات با ایالات متحده آمریکا اعتماد متقابل حاصل شود و به جنگ و تخاصم میان دو کشور پایان داده شود، دیگر داشتن سلاح هسته‌ای با این همه دردسر و مشکلات ارزشی ندارد.» با حذف بخش اصلی موضع «کیم جونگ اون»، یعنی در صورت تن دادن غرب به خواسته‌های کره و دست کشیدن از دشمنی، تنها بخش دوم صحبت او، یعنی «داشتن سلاح هسته‌ای با این همه دردسر و مشکلات ارزشی ندارد» را تیتر می‌کنند. این خط خبری بخش دیگری از راهبرد اصلی غرب و رسانه‌های وابسته به آن و خط انحرافی است که متأسفانه در برخی رسانه‌های داخلی نیز دنبال می‌شود. آنها درصدد پوچ نشان دادن مقاومت و انگیزه ملت‌ها در ایستادگی مقابل خواسته‌های نامشروع و ظالمانه قدرت‌های غربی هستند تا انگیزه ملت‌ها و دولت‌های مستقل را در هم بشکنند.

▼ خبر ویژه
وقتی هیچ‌کس به استقبال هاشمی نرفت

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران چندی پیش با یک قرار قبلی و به دعوت رسمی برای بازدید، عازم مؤسسه همشهری، ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران شده بود که حضورش در همشهری با حاشیه همراه شد. بر اساس گفته منابع آگاه هنگام حضور محسن هاشمی در مؤسسه همشهری، «مرتضی حاجی» مدیر عامل و «خسرو طالب‌زاده» مدیرمسئول روزنامه و همچنین معاون مالی همشهری، در مؤسسه حاضر بوده‌اند؛ اما به استقبال هاشمی نرفته‌اند. به گفته ناظران، محسن هاشمی با مشاهده این صحنه، به حالت قهر، مؤسسه همشهری را ترک کرده است. گفته می‌شود این اقدام با اهداف خاصی صورت گرفته است. گفتنی است، طی هفته‌های گذشته و پس از طرح نام محسن هاشمی برای حضور در شهرداری تهران بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب و نزدیکان به رئیس دولت اصلاحات با انتخاب هاشمی به عنوان شهردار مخالفت کرده و همه تلاش خود را برای تخریب وی به کار گرفته‌اند.

▼ اخبار
1ـ جلوی ضرر را هر کجا بگیرید سود است!
محمدعلی ابطحی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: آقای روحانی به جای گلایه‌های علنی از وزرایش، باید هرچه سریع‌تر کابینه‌اش را ترمیم کند... البته اگر ترمیم به دلایل گوناگون به حذف اقلیت معتقد به شعارهای روحانی منجر نشود. روحانی در سه سال آینده به کابینه‌ای نیاز دارد که حامی شعارهای او در ایام انتخابات باشند، البته اگر خودش به آن شعارهای رأی‌آور باور دارد. موج کم‌نظیر ناامیدی در جامعه با عمل‌هایی که متناسب با شعارهای اقتصادی و سیاسی باشد، کم رنگ می‌شود، نه با گلایه و سخنرانی. به ضرب‌المثل‌های ایرانی اعتماد کنیم: «جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم، سود است.» حسین مرعشی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز در واکنش به شکایت روحانی از عملکرد وزرای دولت گفته است: «این‌گونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم. وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رئیس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است. اگر فردی ناامید یا ناتوان است، رئیس‌جمهور باید او را برکنار کند.»

2ـ نمایش مضحک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران برنامه‌ای مخفیانه برای ساخت سلاح هسته‌ای در پیش گرفته است. «بنیامین نتانیاهو» در برابر دوربین پخش زنده، مدعی شد که ایران پس از امضای برجام، به جهان دروغ گفته و تلاش خود برای مخفی کردن برنامه ساخت تسلیحات اتمی را تشدید کرده است. وی با نشان دادن عکسی از یک انبار که مملو از گاوصندوق بود، مدعی شد مدارکی دارد که ایران پس از امضای برجام، مواد رادیواکتیو مربوط به این برنامه تسلیحاتی را به جایی در جنوب ایران منتقل کرده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چندین بار این جمله را تکرار کرد: «ایران با بی‌شرمی، دروغ می‌گوید. آنها دروغ می‌گویند که هیچ‌گاه برنامه‌ ساخت سلاح هسته‌ای نداشته‌اند.» نتانیاهو به برنامه موشکی ایران هم اشاره کرد و با نام آوردن از شهاب 3، آن را موشکی دانست که با داشتن توانایی برای حمل کلاهک هسته‌ای، «تل‌آویو، ریاض و مسکو» را در برد خود دارد.

3ـ درب‌های کاخ سفید به روی منافقین باز می‌شود

نشریه آمریکایی «فارن‌پالیسی» در مطلبی به تلاش‌ افرادی، چون «جان بولتون» مشاور امنیت ملی«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حضور پر رنگ گروهک منافقین در کاخ سفید و تلاش برای حمایت بیشتر آنها از سوی دولتمردان آمریکا اشاره کرد. فارن‌پالیسی نوشت: اکنون با حضور بولتون، منافقین که در پی تغییر نظام ایران (براندازی) هستند، یک حامی را در کاخ سفید پیدا کرده‌اند. به نوشته این نشریه، گروهک منافقین افزون بر نوع ساختار مرموز سرکردگانش، در غرب به دلیل اتخاذ مواضع ضد نظام ایرانی از آغاز پیروزی انقلاب به این سو معروف است و سابقه‌ای از روابط با قانونگذاران غربی، به ویژه آمریکایی را همراه دارد. یک دستیار سیاست خارجی در کنگره آمریکا نیز در این زمینه می‌گوید: «بولتون به طور مثبتی به منافقین تمایل دارد و آنها نیز دست‌کم به کاخ سفید دسترسی‌هایی پیدا می‌کنند.»

4ـ راه‌اندازی اولین کترینگ هوایی حلال در خاورمیانه

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر که اولین کترینگ دارای تأییدیه گردشگری حلال در خاورمیانه به همت ایران‌ایر ایجاد شد، گفت: در کترینگ فرودگاه امام(ره) ما ظرفیت تولید 60 هزار پرس غذا را داریم که اگر 24 ساعته شود به 120 هزار پرس افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه ساختمان کترینگ هما شش سال بدون استفاده مانده بود، گفت: سالیانه 250 تا 300 میلیون تومان فقط هزینه نگهداری این تجهیزات خاموش می‌شد، اما بخش‌های گوناگون هما پای کار آمدند و با حداقل هزینه (یک‌ونیم میلیارد تومان) به جای 10 میلیارد تومان این کترینگ راه‌اندازی شد.

▼ اخبار کوتاه
«محمد البرادعی» معاون سابق رئیس‌جمهور مصر و مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از رویکرد خفت‌بار برخی رژیم‌های عربی که سبب شد ترامپ از واژه گاو شیرده برای آنها استفاده کند، خواستار بازنگری این کشورها در مواضع خود و تغییر واقعیت موجود شد و گفت: اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه کشورهای عربی نمی‌توانند یک هفته بدون آمریکا زندگی کنند، برای همه ما تحقیرآمیز و ننگ‌آور است.
رژیم آل‌خلیفه مسجد امام حسن عسکری(ع) در منطقه مدینه حمد را تخریب کرد. این مسجد که از جمله ۳۸ مسجدی است که پس از انقلاب ۱۴ فوریه بحرین در سال ۲۰۱۱ تاکنون به دست رژیم بحرین تخریب شده‌اند، به تازگی با همت اهالی منطقه بازسازی شده بود و مردم با هزینه شخصی آن را به صورت موقت بنا کرده بودند که بار دیگر رژیم آل‌خلیفه آن را تخریب کرد.
مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی گفت: در سال 96 میزان سرمایه‌گذاری مصوب خارجی 3/5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 95 که میزان جذب سرما‌یه‌گذاری خارجی 2 میلیارد دلار بوده، به میزان 75 درصد رشد داشته‌ایم. بهرامی تأکید کرد: در 20 سال گذشته مجموع میزان جذب سرمایه‌گذاری کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت 40 میلیارد دلار بوده است.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از اتمام 40 پروژه ملی و راهبردی در 40 سالگی انقلاب اسلامی از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه قدردانی کرد و گفت: اتمام این پروژه‌ها در چهلمین سال انقلاب برای ملت ایران شیرین خواهد بود.
«محمد المؤمنی» وزیر امور اطلاع‌رسانی دولت اردن اعلام کرد، خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره بمباران مناطق سوریه از اراضی اردن صحت ندارد. وی تأکید کرد، اردن در مواضع خود در حمایت از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران سوریه به عنوان تنها راه حل، ثابت قدم است.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: وی مذاکره درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران را بعید نمی‌داند. دونالد ترامپ افزود: ما قبل از 12 می (22 اردیبهشت) تصمیم خود را خواهیم گرفت، ولی این به معنای این نیست که ما برای توافقی واقعی مذاکره نخواهیم کرد.
محمود شکرآبی، مدیرعامل قشم‌ایر با بیان اینکه در حال پیگیری فاینانس خارجی برای خرید هواپیما هستیم، از استقبال بانک‌های ایرانی برای جذب فاینانس خبر داد و افزود: فعلاً باید تا 20 اردیبهشت و تصمیمات آمریکا در این حوزه صبر کنیم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات