صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۴۳

از بهانه‌های ساختگی تا اظهارات واقع‌گرایانه

1ـ به دنبال تحمیل FATF  با بهانه‌های ساختگی!
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «ضرورت‌های پذیرشFATF » نوشت: «در ابعاد اقتصادی اگر بخواهیم به عنوان یک کنشگر فعال و بازی‌ساز در عرصه نظام بین‌الملل حضور داشته باشیم، باید الزامات و قواعد این نظام را نیز بپذیریم؛ چرا که ما عملاً نمی‌توانیم جدای از دیگر بازیگران و عناصر مؤثر در این حوزه فعالیت چندانی داشته باشیم... حتی اگر ما به بهانه سخت شدن راه حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش با شروط FATF مخالفت کنیم، باز هم اشتباه بزرگی کرده‌ایم. پس زدن شروط FATF و انزوای اقتصاد ما در نهایت فشارهایی چند برابر فشارهای موجود به اقشار گوناگون وارد خواهد کرد که بعید به نظر می‌رسد جامعه ما تاب تحمل آن را داشته باشد. اولین نتیجه چنین فشارهایی بروز مجدد آشوب‌های عمومی در سطوح وسیع خواهد بود[!] بنابراین به هیچ عنوان عاقلانه نیست که نتایج تأثیر این قبیل عوامل را از معادلات خود برای پذیرش شروط FATF کنار بگذاریم.»

2ـ مشتریان نفتی ایران در اروپا به خرید ادامه می‌دهند
شرکت‌های نفتی اروپایی حتی با وجود تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید، همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند. ایران حدود چهار درصد نفت جهان را تولید و حدود 450 هزار بشکه در روز نفت خام به اروپا صادر می‌کند. «مارتا لیورنته» سخنگوی شرکت نفتی اسپانیایی «سپسا» که یکی از مشتریان نفت ایران در اروپاست، گفت: فعالیت‌های تجاری ما به طور معمول انجام می‌شود. شرکت «انی» ایتالیا که دیگر خریدار نفتی اروپایی ایران است، اعلام کرد به خرید ماهیانه دو میلیون بشکه‌ای خود از ایران ادامه می‌دهد. گفتنی است، کارشناسان هشدار دادند، اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌تواند قیمت بنزین در آمریکا را به سه دلار در هر گالن افزایش دهد که بالاترین میزان طی چهار سال گذشته محسوب می‌شود. افزون بر این، خروج آمریکا از برجام سبب شده است مردم انگلیس شاهد افزایش قیمت سوخت در این کشور باشند.

3ـ اخراج به دلیل تأیید پایبندی ایران به برجام؟!
«تِرو واریوراناتا» رئیس بخش بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی ناگهانی، از سمت خود استعفا داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز» استعفای وی بدون ارائه هیچ دلیلی و آن هم در زمان حساس پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتفاق افتاد. واریوراناتا رئیس بخشی از آژانس است که در گزارش‌های فصلی، پایبندی ایران به معاهده منع اشاعه و عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام را بارها تأیید کرده است. سخنگوی آژانس اتمی با اعلام این خبر، گفت: «ماسیمو آپارو» سرپرست فعلی دفتر راستی‌آزمایی ایران، به عنوان سرپرست موقت این بخش انتخاب شده است. گفتنی است، برخی منابع خبری و تحلیلگران بر این باور هستند که تأیید پایبندی ایران به برجام و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران موجب شده است وی را مجبور به استعفا کنند.

4ـ اروپا نمی‌تواند مستقل عمل کند
«علی تاجرنیا» از چهره‌های اصلاح‌طلب و حامیان برجام در یادداشتی نوشت: «یکی از اصلی‌ترین طرف‌های معاهده برجام آمریکا بوده است. اروپایی‌ها در این مدت نشان داده‌اند در صورت همراهی نکردن آمریکا حاضر به اتخاذ یک موضع مستقل نیستند و در عمل نشان دادند که با آمریکایی‌ها همراهند. بحث خروج از برجام باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.» تاجرنیا در ادامه تأکید کرد: «حقیقت این است که نباید موضوع برجام را آنقدر حیثیتی کنیم که نتوانیم نسبت به آن تصمیم عاقلانه‌ای مبتنی بر منافع ملی بگیریم.» این اظهارات واقع‌گرایانه در حالی مطرح می‌شود که دولت و بیشتر چهره‌های جریان اصلاحات تلاش خود را برای القای این مسئله که می‌توان بدون آمریکا و همکاری با اروپا برجام را ادامه داد، آغاز کرده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات