صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۶۲

از حضور قانونی تا سطحی‌نگری یک دیپلمات

1ـ اظهار تعجب از نگاه سطحی یک دیپلمات!
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با روزنامه «شرق» با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت: «به تازگی مقاله‌ای در روزنامه «شرق» به قلم یکی از دیپلمات‌های سابق با عنوان «برگ‌های برنده را نسوزانیم» منتشر شد که از نظر من خیلی تعجب‌آور بود. بیشتر از این زاویه که چطور شخصی که سابقه کار طولانی در عرصه دیپلماتیک دارد، با نگاهی بسیار سطحی و متأثر از فضاهای ژورنالیستی غربی مسائل منطقه را تحلیل می‌کند.» گفتنی است، در مقاله مذکور به قلم یکی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات با اشاره به نفوذ منطقه‌ای کشورمان به منزله برگ برنده و تأکید بر ضرورت حرکت به سوی برجام منطقه‌ای نوشته شده بود، باید به دیپلماسی فرصت داده شود با حفظ منافع حداکثری از این برگ‌ها که هنوز در دست ماست، برای تثبیت دستاوردهای اقدامات پرهزینه نظامی و بالابردن قدرت چانه‌زنی در عرصه‌های دیگر استفاده شود.

2ـ محض اطلاع ولی‌عهد سعودی!
روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از برخی منابع مدعی شده است، پادشاه عربستان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرانسه تهدید کرده است در صورت دستیابی قطر به سامانه پدافند موشکی «اس 400»، علیه این کشور اقدام نظامی خواهد کرد. به نوشته لوموند، ملک‌سلمان با بیان اینکه تحویل «اس۴۰۰» منافع امنیتی عربستان را تهدید می‌کند، از فرانسه خواسته است فشارها را بر قطر برای جلوگیری از خرید این سامانه افزایش دهد. در واکنش به این موضوع، «شاهین السلیطی» ژنرال سابق وزارت اطلاعات قطر در توئیتر خود با بیان اینکه استفاده از هرگونه سامانه موشکی برای دفاع از استقلال، اراضی و دستاوردهای قطر، حق دوحه است، نوشت: «محض اطلاع «محمدبن‌سلمان» [ولی‌عهد سعودی]، قطر توافق خرید این سامانه را تمام کرده و به آن دست یافته است.» وی مدعی شد: «دوحه سامانه «اس۴۰۰» را آزمایش کرده و این سامانه اکنون بخشی از پدافند هوایی این کشور به شمار می‌رود.»

3ـ مصرف 50 میلیارد نخ سیگار در سال
 دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به مصرف سالیانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور گفت: در حال حاضر، آمار میزان قاچاق دخانیات به کشور به 1200 تریلی در سال می‌رسد. مسجدی افزود: با توجه به ارزان و در دسترس بودن دخانیات در کشور ما حدود 14 درصد مردم جامعه به مصرف این مواد رو آورده‌اند و این 14 درصد بیشترین هزینه را به بودجه درمان کشور تحمیل می‌کنند. وی افزود: سالیانه در جهان حدود 6 میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که با توجه به آمار این رقم در کشور ما به 50 هزار نفر می‌‌‌رسد. نکته جالب توجه اینجاست که 10 درصد از این مرگ‌ومیرها مربوط به افرادی است که در معرض دود سیگار قرار دارند؛ یعنی 6 هزار نفر در سال قربانی سیگار کشیدن دیگران می‌شوند که از این آمار نیز 20 درصد سهم کودکان زیر 14 سال است.

4ـ جمهوری اسلامی ایران با درخواست ما اینجاست
«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: ایران از همان ابتدای بحران از جمهوری عربی سوریه در مقابله با تروریسم حمایت کرده است و ما از رهبری و ملت ایران به دلیل این حمایت‌ها تشکر می‌کنیم. وی با انتقاد از حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده از گروه‌های تروریستی در سوریه خاطرنشان کرد: ایران هیچ حضور نظامی در خاک سوریه ندارد؛ بلکه مستشارانی از این کشور کنار ارتش عربی سوریه حضور دارند (و به آنها کمک می‌کنند). المعلم با بیان اینکه سوریه کشوری دارای حاکمیت مستقل است، تأکید کرد: حضور ایران در سوریه قانونی است و بنا به درخواست دولت سوریه بوده، برخلاف حضور آمریکا، فرانسه و ترکیه که بدون اجازه دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات