صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۱۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به نظر می‌آید این دولت‌ها(اروپایی‌ها) توقع دارند ملت ایران، هم تحریم‌ها را تحمل کند، هم از فعالیت‌های هسته‌ای که نیاز قطعی آینده ایران است، دست بردارد و هم محدودیت‌های تحمیل‌شده بر ایران را ادامه دهد، اما آنها بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد.(1397/3/14) www.basirat.ir

▼ حرف روز
حماسه‌ای دیدنی
راه‌پیمایی روز قدس امسال با حضور امت روزه‌دار و در گرمای هوا در حالی برگزار شد که مسئله فلسطین به منزله مسئله اول جهان اسلام، این روزها به دو دلیل عمده در وضعیت حساسی قرار دارد؛ اول، تلاش صهیونیست‌ها و حامیان آنها برای تحقق معامله‌ قرن و فراموشی آرمان قدس و دوم، قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در پسِ معادلات و تحولات منطقه‌ای. در واقع، با توجه به حساسیت اوضاع فلسطین در روزها و ماه‌های اخیر، حضور گسترده مردمی در راه‌پیمایی روز قدس در ایران و دیگر کشورهای اسلامی حاوی پیام‌های مهمی است؛ از جمله
1ـ برخلاف توطئه‌ صهیونیست‌ها برای به فراموشی سپردن مسئله فلسطین و آرمان قدس، حضور گسترده‌ مردمی، آن هم با زبان روزه‌ و در گرمای شدید هواـ که در برخی شهرها تا 50 درجه می‌رسید‌ـ نشان داد که ملت ایران همچنان به حمایت از مردم مظلوم فلسطین ادامه می‌دهد و اجازه نخواهد داد توطئه‌های گوناگون، سبب فراموشی آرمان فلسطین شود.
2‌ـ حضور گسترده‌ مردمی در ایران و دیگر کشورها نشان داد، صهیونیست‌ها در پرونده‌های گوناگون امنیتی در منطقه دچار شکست شده‌اند. به طور واضح‌تر و در یک نگاه کلان‌تر باید گفت، یکی از اهداف مهم صهیونیست‌ها و حامیان آنها از به راه انداختن فتنه‌ تکفیری‌ها در منطقه، در حاشیه‌ امن قرار دادن خود و در نقطه‌ِ مقابل، به فراموشی سپردن آرمان فلسطین بود که در اوضاع و احوال کنونی، نه تنها آنها در این هدف‌گذاری خود شکست خورده‌اند، بلکه امروز این رژیم به محاصره نیروهایی درآمده که برای نابودسازی آن انگیزه دارند. در این میان، حضور گسترده‌ مردم در راه‌پیمایی روز قدس هم نشانه بزرگی از آن شکست است و هم قوت‌ قلب و پشتوانه‌ای برای تقویت انگیزه‌ نیروهای ضد صهیونیستی در سطح منطقه است.
3‌ـ این راه‌پیمایی بر تحولات داخلی فلسطین نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ به این ترتیب که با طرح قضیه‌ انتقال سفارت آمریکا به قدس و ابتکار راه‌پیمایی بازگشت،‌ که به تقویت موضع گروه‌های طرفدار مبارزه و مقاومت در فلسطین و انزوای گروه‌های طرفدار سازش منجر شده است، این امید وجود دارد که با حمایت‌های ملت‌های مسلمان از مبارزات آنها، موضع مبارزان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی روز به روز بیشتر تقویت شده و آنها دامنه‌ مبارزات خود را گسترده‌تر کنند.

▼ گزارش روز
نشانی غلط!
هر کاری می‌کنند برای روبه‌روی هم قرار گرفتن موضوعاتی که رسیدگی به آنها در یک راستا قرار دارد. منفعت خود را در این می‌بینند که مردم در مقابل مردم قرار بگیرند تا به واسطه این تقابل و دوقطبی‌سازی در جامعه از قدرت جمهوری اسلامی ایران کاسته و وقت و انرژی کشور در این دعواهای ساختگی تلف شود. یکی از این دوگانه‌سازی‌های قلابی و بدلی، شگرد نخ‌نمای قرار دادن مسئله معیشت مردم و حمایت از مقاومت در منطقه است که در روزهای پیش از روز قدس و حتی پس از آن از سوی رسانه‌های ضد انقلاب و برخی چهره‌های مدعی در داخل بر آن دامن زده شد. این گونه که پیش از روز قدس با انتشار چند عکس از برگزاری یک مراسم افطاری در نوار غزه علیه خانواده بزرگ کمیته امداد امام خمینی(ره) که به ویژه در سال‌های اخیر در توانمندسازی اقشار ضعیف و زدودن فقر از کشور کارنامه درخشانی داشته است، جنجال به پا کردند و از عصر روز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان نیز این خط را دنبال می‌کنند که باید مسئله فلسطین را رها کرده و به مشکلات داخل بپردازیم؛ چنانکه یکی از چهره‌های این جریان که سعی می‌کند خود را قهرمان مبارزه با فساد نشان دهد، در فضای مجازی می‌نویسد: «برآورد را‌ه‌پیمایان امروز حداکثر 10 میلیون نفر بود، صدای 85 درصد ایرانیان را بشنوید که مشکلی بزرگ‌تر از اسرائیل دارند. نظام برای مقابله با ترامپ به همه ایرانیان نیاز دارد نه حداقل 10 درصدی»؛ جملاتی کاملاً بی‌بنیان، جدا از آنکه برآورد حضور مردم به مراتب بیشتر از این عدد است که مشخص نیست بر چه اساسی محاسبه شده، ذکر این نکات ضروری است؛ اول اینکه طبق اصول جامعه‌شناسی و افکارسنجی وقتی این تعداد از مردم یک جامعه برای اعلام موضوعی به خیابان می‌آیند، موضع و نظر آنها قابل تعمیم به تقریباً همه جامعه است و در هیچ راه‌پیمایی در تاریخ همه مردم یک کشور شرکت نکرده‌اند! نکته دوم و مهم‌تر آنکه، چه کسی مدعی شده است باید میان ایستادگی در مقابل دشمنان و ظالمان و حل مشکلات کشور یکی را انتخاب کنیم؟ این چه ادعای بی‌اساسی است که راه‌پیمایان دیروز را حامی فساد و مخالف حل مشکلات کشور می‌داند؟! بلکه دقیقاً برعکس، راه حل مشکلات کشور از مسیر تقویت روحیه مقاومت و خودباوری و مقابله با دشمنان کشور، انقلاب و مردم منطقه می‌گذرد.

▼ خبر ویژه
پیش‌بینی‌های برجامی یک اصلاح‌طلب!
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اظهاراتی عجیب گفت: دوره جریان اعتدال و میانه‌روی تمام شد و در صورت منتفی شدن برجام به دهه 80 برمی‌گردیم، به این معنا که حسب آنچه می‌خواهیم، جلو می‌رویم و دیگر برای ما اهمیتی نخواهد داشت که آژانس و اتحادیه اروپا چه می‌کنند. وی درباره توصیه برخی سیاسیون به دولت روحانی برای استعفا گفت: آقای روحانی از ریاست‌جمهوری استعفا بدهد یا ندهد، به اصلاح‌طلبان نزدیک شود یا نشود، همچنان بر خط اعتدال باقی بماند یا نماند، فرقی نمی‌کند؛ چون دیگر حرفی برای گفتن ندارد. وی درباره سرنوشت جریان اعتدالی داخل مجلس با محوریت علی لاریجانی نیز گفت: سیل جریان مخالف دولت آنقدر پرزور و پرشتاب خواهد بود که آقای لاریجانی و اصولگرایان معتدل و میانه‌رو را با خود می‌برد یا آنها را به سکوت وادار می‌کند. دولت آقای روحانی، علی لاریجانی، اصولگرایان معتدل و میانه‌رو و اصلاح‌طلبان دیگر هیچ یک در برابر گردباد سهمگین ناشی از منتفی شدن برجام توان ایستادن نخواهند داشت و به حاشیه عرصه سیاسی کشور رانده می‌شوند!
 
▼ اخبار
1ـ وقتی مکر ضد انقلاب جواب عکس می‌دهد
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در واکنش به تلاش برخی شبکه‌های معاند به منظور تحت فشار قرار دادن کمیته امداد برای کمک به مردم فلسطین و راه‌اندازی کمپین‌های مجازی گفت: این کمپین در حالی راه افتاد که برخی رسانه‌های معاند که جیره‌خواران اسرائیل هستند، شیطنت کرده و به دروغ گفتند کمیته امداد پول داخل را به خارج از کشور برده است؛ به هر حال ما از جیره‌خواران اسرائیل انتظاری جز دشمنی با مردم ایران نداریم. پرویز فتاح در پاسخ به این پرسش که آیا این کمپین توانست از میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد و محرومان جامعه بکاهد یا خیر، گفت: خوشبختانه این کمپین آنها نتیجه عکس داد و مردم بیش از پیش کمک‌های خود را در اختیار نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد قرار دادند؛ برای نمونه در تاریخ‌های 17، 18 و  19 خرداد بیش از 50 هزار نفر در پایگاه محسنین کمیته امداد نام‌نویسی کردند و با کمک‌های خود رکورد کمک‌های مردمی به این کمیته را شکستند.

2ـ تعداد اشتباهات را به چهار نرسانید
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «برجام تمام شده و باید به اشتباهات‌مان پی برده و از آن درس بیاموزیم. اولین اشتباه، حضور نداشتن تیم اقتصادی در مذاکرات بود. دومین اشتباه نیز با دنبال نکردن شروط نه‌گانه رهبر معظم انقلاب از سوی دولت و مجلس اتفاق افتاد. در واقع برجام در حالی نیمه‌کاره رها شد که مذاکرات باید ادامه می‌یافت تا شرایط رهبر معظم انقلاب به صورت متمم به برجام الحاق شود؛ حال آنکه شتابزدگی آقای روحانی در اعلان جشن ملّی برجام، مذاکرات را متوقف کرد. سومین اشتباه، گره زدن اقتصاد به سرنوشت برجام بود که موجب شد کارآفرینان ما بیهوده به مدت چند سال به سراب توافق‌نامه‌ای بین‌المللی چشم بدوزند. اکنون که دولت روحانی با اشتباهات سه‌گانه فوق، خود را در موقعیتی دشوار قرار داده، دست کم باید از ارتکاب اشتباه چهارم پرهیز کند.»

3ـ پیامی که صهیونیست‌ها را خفه کرد
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: جمهوری اسلامی ایران روح جهاد را در کالبد ملت‌های مسلمان دمیده و جوانان با غیرت مسلمان به نبرد با آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش افتخار می‌کنند که این مهم مایه افتخار همه ما است. سردار سلامی تصریح کرد: همه دیدیم پاسخ تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه از جولان اشغالی داده شد و آنها می‌خواستند حملات خود را ادامه بدهند که به آنها پیام داده شد اگر این کار را بکنید، قلب رژیم صهیونیستی موشک‌باران خواهد شد که دیگر خفه شدند و هیچ اقدامی نکردند. خواب از چشم سران اسرائیل ربوده شده، زیرا می‌دانند خطر مقاومت جدی است. وی تأکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم آمریکایی‌ها توان حمایت از نیروهای دست‌نشانده خود در منطقه را ندارند و دیگر هیچ راهی برای آنها مقابل نیروهای مقاومت وجود ندارد.

4ـ ترامپ در حال تهدید نظم قوانین بین‌الملل است
«دونالد تاسک» رئیس اتحادیه اروپا نگرانی خود را از اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا ابراز داشت و گفت: ترامپ از طریق نقض یا مذاکره مجدد درباره تعدادی از قوانین بین‌المللی در حال تهدید نظم قوانین بین‌الملل پس از جنگ سرد است. تاسک پیش از آغاز چهل‌وچهارمین نشست سران جی 7 افزود: از شواهد پیداست که رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر اعضای این گروه همچنان به اختلاف خود درباره تجارت، توافق تغییرات آب‌وهوایی و توافق هسته‌ای با ایران ادامه خواهند داد. رئیس اتحادیه اروپا اضافه کرد: چیزی که مرا بیشتر نگران می‌کند، این واقعیت است که نظم قوانین بین‌المللی در حال به چالش کشیده شدن است.

▼ اخبار کوتاه
در پی امتناع «بنیامین نتانیاهو» از دیدار با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه یک نشست در قدس اشغالی، سفر طرف اروپایی به فلسطین اشغالی لغو شد. آن‌گونه که «تایمز اسرائیل» خبر داده، موگرینی قرار بود هفته آینده در نشست «جامعه یهودیان آمریکا» در قدس اشغالی حضور یابد؛ به همین دلیل درخواست دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای دفتر وی ارسال کرده بود. منابع صهیونیستی هنوز گزارشی از علت پذیرفته نشدن درخواست فدریکا موگرینی از سوی نتانیاهو منتشر نکرده‌اند.
ولی‌الله سیف، رئیس ‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه 25 درصد صادرات نفت کشورمان به چین است، گفت: مقصد بخش عمده‌ای از صادرات محصولات پتروشیمی ایران هم کشور چین است که با توجه به سیاست حفظ منافع دو کشور و راهکار‌های عملیاتی موجود و تأکید بر تعاملات مستقیم ایران و چین به ارز یوان، مشکلی در این حوزه مطرح نخواهد بود. وی تأکید کرد: با وجود فشارهای بسیار زیاد و تحریم‌های اعمال شده در دوره پسا‌برجام، بانک‌ها و شرکت‌های چینی همکاری بسیار خوبی با همتایان ایرانی خود داشته‌اند.
حسین کاظم‌پوراردبیلی، نماینده ایران در اوپک طی مصاحبه‌ای به شدت نسبت به اقدام آمریکا برای بالا بردن تولید اوپک انتقاد کرد. وی با بیان اینکه درخواست مذکور از سوی اوپک رد خواهد شد، افزود: بسیار احمقانه و عجیب است که شاهد آن باشیم دستورات از واشنگتن به عربستان می‌رسد. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا از عربستان خواسته است برای جبران کاهش تولید نفت ایران ناشی از اعمال دوباره تحریم‌ها، تولید نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.
شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد: هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد. گفتنی است، بر اساس قرارداد بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت بوئینگ، قرار بود 80 هواپیما به ایران تحویل داده شود. همچنین مقرر شده بود، ۵۰ فروند از این هواپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن‌پیکر باشند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران‌ایر تحویل داده شوند.
اعضای اروپایی گروه جی۷ پس از شنیدن اصرار رئیس‌جمهور آمریکا بر بازگشت روسیه به مجمع کشورهای صنعتی، گفته‌اند متفق‌القول با بازگشت روس‌ها مخالف هستند. گفتنی است، دونالد ترامپ با موضع‌گیری‌های ضد اروپایی‌اش، جایگاه مناسبی در بین اعضای گروه ندارد.
بنابر اخبار منتشر شده، رژیم صهیونیستی با توجه به مخالفت‌های احتمالی اعضای سازمان ملل، از نامزد شدن برای کسب کرسی عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انصرف داده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات