تهران بزرگ >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۰۷

دشمن شناسی قرآنی؛ درس بزرگ ماه رمضان

خداوند متعال در آیه 2 سوره ممتحنه می فرماید:" اگر آن ها بر شما مسلط شوند دشمنتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدی بر شما می گشایند و دوست دارند شما به کفر بازگردید."
پایگاه بصیرت / فرامرز رضوی
ماه رمضان که ماه نزول قرآن، ماه برکت، رحمت، مغفرت و بهره گیری معنوی از میزبان رحمان و رحیم است به پایان رسید. اما آنچه که مهم است این است که سفره معرفت گسترده شده در این ماه می تواند سرآغازی امید بخش در طول سال پیش رو و حتی سال های آتی باشد. در این یادداشت به بیان درسهایی الهام بخش از آیات الهی پرداخته شده که تدبر در آنها می تواند به عنوان منشأ حرکت ما در تمام سطوح زندگی، اعم از شخصی و اجتماعی قرار گیرد. از جمله این درس ها که در صحنه سیاسی بسیار کاربرد دارد و باید سرلوحه اقدامات عملیاتی ما باشد، توجه به آیات قرآن و تدبر در آنها برای عمل در صحنه سیاسی در برخورد با دشمنان، اعم از داخلی و خارجی است که اگر مورد توجه و عمل قرار گیرد در شناخت جبهه حق و باطل همواره می تواند صراط مستقیم را برای رهپویان طریق حق هموار سازد.
در ادامه به نمونه هایی از این آیات که می تواند مبنای تصمیم و حرکت ما در حوزه های مختلف باشد، اشاره می شود:
1- در بحث همیشگی بودن رویارویی جبهه حق و باطل که از خلقت آدم تا امروز نمونه های بسیار به خود دیده است، قرآن کریم در سوره انعام آیه112اشاره نموده و میرفرماید:"این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین جن و انس قرار دادیم، آنها به طور سری (در گوشی) سخنان فریبنده و بی اساس برای اغفال مردم به یکدیگر می گفتند."
این یک نمونه از استنادات دینی و وحیانی برای جلب توجه مسئولان است که بدانند تقابل بین جبهه حق و باطل همیشگی بوده و هست و خواهد بود و لذا نباید به لبخند دشمن خوش بین بود، چراکه ریشه خصومت و تقابل بین این دو جبهه مبنایی، فکری و اعتقادی است و رفع این دشمنی مگر با نابودی یا تسلیم یکی از طرفین امکان پذیر نیست و لذا باید با مقاومت و امید به وعده و نصرت الهی برای نابودی و به زانو در آوردن دشمن و به تسلیم واداشتن او به صورت جهادی و انقلابی عمل کرد. در این راستا ضمن هوشیاری نباید از حملات دشمن شکست خورده و زخم دیده از انقلاب اسلامی غفلت کرد.
2- اساس دشمنی استکبار با ما مبانی اعتقادی و دینی ماست و لذا تا اسلام ناب حاکم است، دشمنی هم ادامه دارد. خداوند متعال در سوره بقره آیه 217 می فرماید:" و ایجاد فتنه حتی از قتل بالاتر است و مشرکان پیوسته با شما می جنگند تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند."
با توجه به ترجمه آیه ذکر شده مشخص است که برخلاف قتل که جنایتی جسمی است فتنه جنایتی است که با جان و روح و ایمان انسان سر و کار دارد و امروزه با انواع شگردهای تبلیغاتی و عملیات روانی، با ایجاد شبکه های گسترده اطلاع رسانی توسط دشمنان، ایمان و باور های مردم هدف قرار گرفته و طبیعی است که این هجمه در غالب جنگ نرم به مراتب بسیار پیچیده تر و خطرناک تر از جنگ سخت خواهد بود. این مسأله حکایت از تلاش دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی با تخریب ایمان و باور مردم و آشتی ناپذیری عمیق آنان نسبت به اعتقادات جامعه اسلامی دارد که هشداری از جانب خداوند به ما در زمان حال نیز تلقی می شود.
3- پیمان و دوستی با دشمنان ممنوع است. خداوند متعال ما را سفارش نموده که در صورت باور و اعتقاد به من دیگر شایسته نیست به سمت دشمنان من و دشمنان خودتان دست دوستی دراز کنید که در این خصوص در سوره ممتحنه آیه 1 می فرماید:" ای کسانی که ایمان آوردید دشمن من و دشمن خویش را دوست قرار ندهید .... شما مخفیانه با آنها رابطه دوستی برقرار می کنید در حالی که من آنچه را پنهان یا آشکار می کنید از همه بهتر می دانم." و لذا در ماه مبارک رمضان که ما قرائت و تدبر در آیات قرآن کریم است و آمادگی بهتری از این حیث در ماه رمضان وجود دارد، باید روحیه دشمن شناسی و دشمن ستیزی را در خود تقویت کرد.
4- در صورت سلطه دشمنان، شرارت های آن ها علیه شما افزایش پیدا می کند. همانطور که خداوند متعال در سوره ممتحنه آیه 2 می فرماید:" اگر آن ها بر شما مسلط شوند دشمنتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدی بر شما می گشایند و دوست دارند شما به کفر بازگردید."
لذا استکبار دنبال سلطه فرهنگی از طریق جنگ نرم برای کاهش و نابودی ایمان و معنویت در میان مردم و به تبع آن کاهش روحیه جهادی و انقلابی می باشد که در نتیجه آن هجمه به مقدسات و عزت و غیرت ملی از سوی دشمن افزایش پیدا خواهد کرد که این مهم از طریق تعامل با دشمن سرعت بیشتر یافته و بسترسازی برای نفوذ دشمن را ممکن می کند. بنابراین با هوشیاری و حفظ این معنویت ناشی از یک ماه در محضر الهی و مهمان سفره معنوی پروردگار بودن، باید کوشید و در شناخت توطئه های دشمن و حفظ سنگرهای معنوی، مدد الهی را به کمک طلبید و نقشه دشمنان را خنثی کرد. تکمیل کننده این هوشیاری نسبت به دشمن کلام مولا علی (ع) خطاب به مالک اشتر در نامه ی 53 نهج البلاغه است که می فرماید:"حتی بعد از صلح، از خدعه دشمن بر حذر باش زیرا دشمن گاهی به شما نزدیک می شود تا شما را غافلگیر کند." خداوند متعال در آیات 51 و 52 سوره مائده ولایت و دوستی با یهود و نصاری را ممنوع کرده است که همه این موارد درس هایی برای زندگی امروزی ماست که دوستی با کفار کسی را به عزت نمی رساند چرا که بر اساس استناد به آیات و روایات، دشمن هیچ گاه به کمتر از تسلیم قانع نمی شود و نباید فریب لبخند دشمن و دستکش های مخملین او را خورد. بنابراین با عمل به قرآن و اعتماد به وعده الهی و با حمایت اراده پولادین مردم می بایست ضمن ایستادگی بر مواضع اصولی و انقلابی خود تلاش کنیم با تأسی از کلام وحی و سیره معصومین و تبعیت از ولایت تلاش کنیم تا ضمن افزودن بر افتخارات بی شمار در صحنه داخلی، منطقه ای و بین المللی، با مقاومت جامعه اسلامی ایران، این الگوی حسنه را در تمامی عرصه ها به دنیا معرفی نماییم.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات