صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۰۴

از اظهارات ظریف تا مقاومت روحانی

1ـ همه در یک کشتی نشسته‌ایم
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی و مخالف دولت همه در یک کشتی هستیم. هدف نه نظام است، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که برای بعضی اهداف و تمایلات، مانع است. وی با تأکید بر بدعهدی آمریکا، افزود: بعضی‌ها در ایران می‌گویند زمانی آمریکایی‌ها حاضر شدند از برجام خارج شوند که فکر کردند ایران در برجام می‌ماند، این طور نیست. اتفاقاً تمام تلاش آمریکا این بود که ایران خارج شود. البته این به معنای آن نیست که ما هیچ وقت از برجام خارج نمی‌شویم، بلکه به این معناست که ما هدف طرف مقابل را می‌دانیم. وی همچنین با اشاره به جنگ روانی علیه ایران، ادامه داد: خبرگزاری رویترز روزی ٥٠ خبر دروغ از اقتصاد ایران تولید می‌کند و در جریان باشید که یک گروه مشخصی از سوی یکی از کشورهای همسایه ما حمایت مالی می‌شود که در جهان این را پخش کند که همه دارند از ایران خارج می‌شوند!

2ـ عدم پذیرش سولانا به دلیل سفر به ایران
دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست «خاویر سولانا» دبیر کل اسبق ناتو (1999ـ 1995) و مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا (2009ـ 1999) برای سفر به آمریکا را رد کرده است. وبگاه روزنامه اسپانیولی‌زبان «País El » با اعلام این خبر، مدعی شده است درخواست الکترونیکی سولانا به دلیل آنکه سال 2013 برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده، رد شده است. روزنامه اسپانیولی ردّ این درخواست را به فرمان منع مهاجرتی «دونالد ترامپ» علیه ایران و چند کشور دیگر ربط داده، اما در بخش مربوط به ایران از فرمان ضد مهاجرتی ترامپ، محدودیتی برای سفر به ایران از سوی اتباع کشورهای غیر ایرانی در نظر گرفته نشده است؛ بلکه به نظر می‌رسد این اتفاق، در صورت وقوع، به قانون دیگری مربوط باشد که در سال 2016 در کنگره آمریکا به تصویب رسید و با امضای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اجرایی شد.   

3ـ مقاومت رئیس‌جمهور در برابر تغییرات!
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «چرا روحانی در مقابل تغییر مقاومت می‌کند؟» نوشت: «تا این جای کار همه مایل به تغییر کابینه هستند، اما رویکرد دوگانه حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این خصوص مسئله را قدری مبهم می‌کند. واضح است که آقای روحانی از عملکرد تیم خود راضی نیست؛ چراکه اگر بود آنها را به دو گروه «ناامید» و «امیدوار» تقسیم‌بندی نمی‌کرد. اگر کابینه فعلی توانسته بود رئیس خود را راضی کند، از آنان که «با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند»، گلایه نمی‌کرد. او می‌خواست پاشنه ورکشیده‌ها را دور هم جمع کند؛ اما خروجی کار نشان می‌دهد موفق نشده است. خودش هم خوب می‌داند که موفق نبوده و قصد ایجاد تغییرات دارد؛ اما نه آن تغییراتی که مورد نظر سیاسیون و نمایندگان مجلس است. روحانی هنوز هم در مقابل تغییر وزرا مقاومت می‌کند.»

4ـ گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منابع ارزی‌مان بیش از مصارف کشور است، مشکل کنونی را افزایش اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز دانست. رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تا امروز منابع کشور برای تأمین نیازهای اساسی و ضروری پاسخگو بوده است؛ اما اگر همه به دنبال خرید سکه، طلا و... باشند، هیچ کشوری قادر به تأمین این مقدار نخواهد بود. محمدباقر نوبخت بیان کرد: ما می‌توانیم به کالاها و خدمات ارز دهیم؛ اما نمی‌توانیم (هزینه) ویلا، خانه و سرمایه خارج کشور را تأمین کنیم. بنابراین به هر دلیلی مانند وجود نقدینگی، بسیاری تلاش می‌کنند ریال را به دلار تبدیل کنند که برای این تعداد درخواست، دلار نداریم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات