صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئله‌ تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق خیلی مهم است. واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ کافی تولید می‌شود، باید حرام قانونی و شرعی شمرده شود.(1396/1/1) *یاد و خاطره آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران امام(ره) و انقلاب را گرامی می‌داریم* www.basirat.ir

▼ حرف روز
راهبرد محکوم به شکست
درست دو ماه پیش بود که مایک پمپئو‌ـ رئیس سابق سیا‌ـ به جای رکس تیلرسون بر کرسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تکیه زد و سکان دیپلماسی این کشور را به دست گرفت. پمپئو که در بین سیاستمداران آمریکایی، به ویژه دموکرات‌ها جنگ‌طلب، اسلام‌ستیز و حامی براندازی و تغییر نظام‌های مخالف آمریکا شناخته می‌شود، در دفاع از خود در کمیته روابط خارجی سنا گفته بود، لقب «جنگ‌طلب» برای او درست نیست و در مقام وزیر خارجه خواهد کوشید که همه راهکارهای دیپلماتیک موجود برای پیش‌برد اهداف رئیس‌جمهور را پیش روی دونالد ترامپ بگذارد؛ اما خیلی زود با خروج آمریکا از برجام مشخص شد راه‌های دیپلماتیک از نظر ترامپ و دوستانش چه معنا و مفهومی دارد!
اما از زمان روی کار آمدن پمپئو در وزارت خارجه آمریکا تقریباً کمتر روزی است که پیام‌ها و توئیت‌هایی درباره اوضاع داخلی ایران از طرف او منتشر نشود؛ از ادعای بیکاری 30 درصد جوانان ایرانی تا دروغ تظاهرات رو به گسترش مردم ایران در چند هفته پیش که هیچ تجمع و اعتراضی وجود نداشت و ارائه نمودارهای ناشیانه و غلط درباره اوضاع اقتصادی ایران از زمینه‌سازی برای ایجاد ناآرامی و بحران‌سازی در کشور حکایت دارد. وضعیت بازار ارز و نوسان شدید سکه و... با فضای سنگین عملیات روانی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضد انقلاب که به دنبال القای ناامیدی از توان دولت برای مهار و مدیریت وضعیت پیش‌آمده هستند، سبب نگرانی کسبه و البته سوءاستفاده جریانی برای به تعطیلی کشاندن بازار در روزهای اخیر شد. در این میان، عناصر تابلودار ضد انقلاب به سرعت درصدد تبدیل اعتراض و مطالبه صنفی تعدادی از مردم به موضوعات سیاسی برآمدند تا با انحراف خواسته اصلی معترضان، به ایجاد درگیری و... دامن بزنند. آنها در فضای موجود از همه توان خود برای ایجاد بحران‌هایی از این دست تلاش خواهند کرد که نیازمند هوشیاری همگانی است.
روشن است که یکی از برنامه‌های دولت آمریکا با ترکیب جدیدش، سیاست تغییر نظام و براندازی در ایران است که از اعلام آن هم ابایی ندارند. البته تلاش برای براندازی سیاستی نیست که آمریکا به تازگی آن را در دستور کار قرار داده باشد و در دولت‌های گوناگون آمریکا در دستور کار بوده و میلیون‌ها دلار برای آن هزینه شده؛ اما همواره ناکام مانده است و این بار هم به طور قطع با اتخاذ تدابیر صحیح و بموقع و هوشمندی مردم با شکست مواجه خواهد شد.

▼ گزارش روز
درخواست لازم نیست!
سخنگوی دولت از مردم خواسته است برای کمک به دولت به منظور مدیریت بازار، دلارها و طلاهای خود را به میدان بیاورند تا وضعیت بازار تغییر کند. برخی از حامیان دولت نیز  تصاویری از مردم کره جنوبی را هنگامی که در صف‌های طولانی ایستاده‌اند تا برای عبور کشورشان از بحران طلاهای شخصی خود را در اختیار دولت‌شان بگذارند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند؛ اما در این باره باید نکاتی را به این دوستان متذکر شد؛ آقای نوبخت چطور انتظار دارند مردم این‌گونه برای حل مشکلات اقتصادی که دولت در حل آن ناتوانی نشان داده است وارد میدان شوند، در حالی که می‌بینند دولت تدبیر و امید در همه این سال‌ها با رویگردانی از تولید‌کنندگان داخلی، کارآفرینان و کارگران داخلی نگاه به بیرون مرزها داشته و به جای باور جوانان ایرانی  و نگاه به درون، منتظر معجزه‌گری بیگانگان برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور بوده است؟! حامیان دولت لازم نبوده و نیست از کشورهای دیگر مثال بیاورند، کافی است کمی به عقب‌تر بروند و عملکرد مردم ایران در روزهای جنگ و تحریم در سال‌های پیشتر را ببینند که چگونه با از خود گذشتگی در برابر دشمنان این کشور ایستادند وقتی احساس کردند به آنها اعتماد وجود دارد، وقتی احساس کردند دولتمردان در مبارزه با دشمن خارجی صادق و مصمم هستند و منفعت‌طلبی و سودجویی وجود ندارد با جان و مال خود ایستادند و کشور را از گردنه‌های صعب‌العبور، گذراندند. بله، مردم برای حل مشکلات امروز اقتصاد کشور می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند؛ اما جناب آقای نوبخت و دیگر مسئولان دولتی و کشوری باید بدانند که پیش‌شرط همراهی و همگامی مردم در این مسیر، اصلاح نگاه آنان است. مردم اگر ببینند مسئولان به آنها اعتماد دارند، اگر ببینند مسئولان هم مانند مردم عادی زندگی می‌کنند، نه آنکه در تنگنای اقتصادی حقوق‌های کذا دریافت کنند، مردم وقتی بدانند همه و همه منافع مشترک داریم، بدون آنکه کسی از آنها بخواهد وارد می‌شوند و همه تلاش خود را برای حل و رفع مشکلات می‌گذارند؛ اما افسوس که امروز شرایط متفاوت است.

▼ خبر ویژه                     
وضعیت بحرانی ارتش صهیونیستی
به نوشته روزنامه «هاآرتص»، ژنرال «یتسخاک بریک» بازرس ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در گزارش سالیانه خود یک فصل کامل را به مسئله ترک زودهنگام افسران جوان از ارتش اختصاص داده و این مسئله را یکی از معضلات ارتش این رژیم برشمرده است. بریک با بیان اینکه پدیده ترک زودهنگام ارتش، به طور عمده در واحدهای فناوری رخ می‌دهد، نوشته است: «این امر به پایگاه علمی ارتش لطمه زده و این لطمه به سختی قابل ترمیم است.» به گفته وی، در نتیجه این مسئله «کسانی که باقی مانده‌اند، بهترین‌ها نخواهند بود.» انتقادات بریک به وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی به این مسئله محدود نیست و او موارد دیگری از جمله ضعف آموزش نیروهای ذخیره را هم نقد کرده و نوشته است: «در مقایسه با گذشته تمرین‌های بیشتری برگزار می‌شود، اما کیفیت در این تمرین‌ها برای نیروهای ذخیره افول کرده است.» بازرس ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه میزان نیروهای زمینی این رژیم به میزان قابل توجهی کاهش یافته، نوشته است: «در نتیجه برنامه‌های چند ساله، میزان وظایف محول‌ شده به افسران، از منابع انسانی که در اختیار دارند، فراتر رفته است.» در گزارش بریک به فرهنگ حاکم بر ارتش رژیم صهیونیستی هم اشاره و عنوان شده است، فرماندهان ارتش این رژیم حتی در بالاترین سطوح، با زیردستان خود رفتاری «تحقیرآمیز و نژادپرستانه» دارند.

▼ اخبار
1ـ نگاه‌مان را به داخل برگردانیم
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم با انتقاد از برخی نگاه‌ها در کشور گفت: طولانی شدن صف‌های مقابل صرافی و هجوم مردم برای خرید و فروش دلار ناشی از نگاه به خارج و واردات‌محوری است. اگر اقتصاد ما بر داخل تکیه داشته باشد، این واردات‌محوری هم محدود می‌شود و طبیعی است دیگر شاهد این ولع نسبت به بازار ارز نباشیم. اما اگر بازار داخلی را رونق ندهیم، این وضعیت هم طبیعی است. کسی که پسرش سه‌تابعیتی است؛ هم تابعیت کانادایی دارد، هم تابعیت انگلیسی و هم تابعیت ایرانی، آیا می‌تواند نگاه به داخل و مصرف کالای ایرانی را ترویج کند؟! بیایید به داخل نگاه داشته باشید. وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزء این ۲۵۰۰ نفر باشند. امروز اگر این افراد از آمریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات آمریکا می‌فروشند.

2ـ مسئولان اقدام عاجل داشته باشند
آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید از سکوت برخی در برابر انواع فساد در جامعه، به ‌ویژه فساد اقتصادی انتقاد کرد و با اشاره به وضعیت حال حاضر کشور، گفت: اینکه مردم از وضعیت بد اقتصادی ناراضی هستند، حق‌ دارند و نباید اجازه دهیم عناصر نفوذی خواسته‌های مردم را به انحراف کشیده و از آن سوءاستفاده کنند. وی با تأکید بر لزوم برخورد جدی با کسانی که به اقتصاد کشور لطمه می‌زنند، خاطرنشان کرد: مسئولان نیز باید به فکر اقشار پایین‌دست و ضعیف جامعه باشند و برای حل مشکلات و مدیریت بازار تلاش کرده و اقدام عاجل داشته باشند. این مرجع تقلید افزود: برخی با سخنان بیهوده و بی‌فایده به دنبال قطبی‌سازی جامعه هستند و این مسئله برای کشور بسیار خطرناک است، باید به‌ جای ابراز این سخنان که هیچ فایده‌ای به حال مردم ندارد، به آنان خدمت کرده و از هیچ تلاشی برای از بین بردن مشکلات اقتصادی دریغ نکنند.

3ـ نتیجه اظهارات ضد و نقیض دولت!
«محمود جامساز» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه «قانون» گفت: «هر بار یکی از دولتمردان از وضعیت اقتصادی سخن می‌گوید و امیدهایی را به دل مردم راه می‌دهد که پس از مدت زمان اندکی به حسرت تبدیل می‌شوند. این صحبت‌های ضد و نقیض و استفاده از آمار و ارقام متناقض به مردم و فعالان اقتصادی کمک نمی‌کند و تنها آنها را به دولت و آینده اقتصادی کشور بدبین‌تر می‌کند... یکی از دولتمردان مطالبی را مطرح می‌کند و روز بعد شخص دیگری آن را نقض می‌کند. این تناقضات برای چیست؟ اگر اقتصاد دارای رشد 4/6 درصدی است، چرا در موضوع تقاضا دچار مشکل هستیم و این تناقض را چگونه می‌توان توضیح داد؟»

4ـ برجام محکم سر جای خودش است!
وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت برجام و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ این قرارداد بین‌المللی تصریح کرد: برجام سر جایش و محکم است. وی با اشاره به روند مذاکرات ایران و دیگر کشورهای باقی مانده در برجام، از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به سرپرستی اتحادیه اروپا تصریح کرد: باید ببینیم اعضای برجام و دیگر اعضای جامعه بین‌المللی چقدر آمادگی دارند که اقدامات لازم را برای حفظ این توافق بین‌المللی انجام دهند. وی تأکید کرد: تاکنون گفت‌وگوهای خوبی داشته‌ایم و باید ببینیم این گفت‌وگوها تا چه حد به اقدام می‌رسد.

▼ اخبار کوتاه
یک دیپلمات اروپایی به اظهارات مقام آمریکایی درباره رساندن فروش نفت ایران به صفر از ماه نوامبر واکنش نشان داد. «لاورنس نرمن» خبرنگار ارشد «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی که اشاره‌ای به نامش نشده، نوشت: «این، کاملاً غیر سازنده است و بخشی از برنامه‌ها برای دامن زدن به تنش‌ها است. ما عمیقاً با آن مخالفیم.» پیش از این، رسانه‌ها گزارش دادند یک مقام آمریکایی از کشورهای متحد این کشور خواسته است تا ماه نوامبر واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: در حال حاضر، پس از اقدام قهرمانان ارتش و کمیته‌های مردمی مبنی بر قطع ارتباط متجاوزان در طول نوار ساحلی، آنها کم و بیش در حالت فروپاشی کامل هستند. وی افزود: ده‌ها خودروی زرهی و تانک نیروهای متجاوز را به غنیمت گرفته‌ایم و نیروهای متجاوز دیگر به دلیل قطع بسیاری از خطوط امدادرسانی، امکان ورود سلاح‌های سنگین در طول ساحل غربی را ندارند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت گفت: رئیس‌جمهور باید خانه‌تکانی کرده و همه نیروهایی را که در حوزه پولی و اقتصادی نقش دارند، تغییر دهد. وی ادامه داد: دولت برای خانه‌تکانی و تغییر کابینه و چابک کردن خود و جوان‌گرایی به استخاره نیاز ندارد. تصور بنده آن است که اتاق جنگ دولت خوب تصمیم نگرفت. به بیان دقیق‌تر، مسئولان مربوطه غافلگیر شده‌اند و تدبیری نیندیشیده‌اند و فقط در لاک خود حالت دفاعی گرفته‌اند.
پایگاه خبری عبری‌زبان «والا» از توقف کمک مالی آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد. این رسانه نوشت: قطع کمک مالی واشنگتن به تشکیلات خودگردان فلسطین به موجب قانون «تیلور فورس» صورت گرفته است که این قانون از تشکیلات خودگردان می‌خواهد پرداخت حقوق خانواده‌های اسرا و شهدای فلسطینی را متوقف کند.
دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفت: ما به صراحت اعلام کردیم اگر ترکیه «اس 400» را از روسیه خریداری کند؛ با عواقبی مواجه خواهد شد. «وس میچل» افزود: ما بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (قانون موسوم به کاتسا) تحریم‌هایی علیه ترکیه وضع خواهیم کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی که در پایگاه نخست‌وزیری این رژیم منتشر شد، نوشت:  می‌دانید مهار پنالتی رونالدو چقدر دشوار است؟! من زمانی فوتبال بازی می‌کردم و می‌دانم مهار این ضربه تقریباً ناممکن است؛ با این حال ایرانی‌ها ناممکن را ممکن کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات