حسین رضویپور کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتوگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص نوسانات قیمت در بازار ارز و طلا و سیاستهای اشتباهی که بعضا به تورمهای بیشتر دامن میزند اشاره کرد و گفت: برخی از سیاستها ممکن است در وهله اول برای جلوگیری از هجوم سرمایهها به یک بازار و به هم ریختن بازار اتخاذ شود، اما وقتی تصمیمات بدون توجه به سایر اثراتی که روی بازار و نرخ تورم به جا میگذارد گرفته شود قطعا منافع اولیه مد نظر سیاستگذار را تامین نمیکند مثل تمرکز بانک مرکزی بر فروش سکه و پیش فروش سکه.
وی در این باره خاطر نشان کرد: شاید در وهله اول هدف بانک مرکزی از پیش فروش طلا تلاش برای جمعآوری نقدینگی سرگردان جامعه است منتها شاهد هستیم بانک مرکزی تمرکز را بر فروش طلا گذاشت بدون توجه به این موضوع بسیار مهم که فروش طلا به نحوی سیگنال رشد قیمت را به بازار صادر کرد.
حسین رضویپور کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح نمود: به واسطه اینکه قیمتها در بازارهای یک ماهه، دو ماهه و سه ماهه تحویل طلا بالاتر از پیشبینیهای فعلی قیمت ارز گرفته میشود این عوامل دست به دست هم میدهد تا بر فضای روانی اثر بگذارد.
وی افزود: مسئولان امر باید بدانند مدیریت کردن بازار، قیمت سازی و بازارسازی نیازمند فروش نقد است و فروش نقد هم باید با قیمتی نزدیک به قیمت بازار اتفاق بیفتد تا اثرگذار باشد.
حسین رضویپور با انتقاد از اینکه نرخهای پیشنهادی بالاتر از بازار بوده است گفت: اگر این قیمت با قیمت بازار فاصله داشته باشد تنها کاری که میکند منجر به ایجاد و تشکیل صف میشود پس به کاهش نرخ در بازار طلا منتهی نمیشود و به تبع آن مانع کاهش نرخ یا ثبات قیمت در سایر بازارها میشود.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: مهم است که بدانیم دو عامل در بازارسازی مهم هستند اول اینکه فروش باید آنی باشد نه فروش آتی، دوم اینکه فروش با قیمت نزدیک به بازار باشد نه اینکه قیمت را کاهش دهد وقتی این دو عامل اتفاق نمیافتد یعنی فروش به صورت آتی صورت میگیرد باقی ماندن در جو روانی و ذهنیتهایی که درباره قیمت در آینده وجود دارد همچنان بر بازارسازی و قیمتگذاری حاکم میشود و بحران قیمتی را تشدید میکند؛ ضمن اینکه قیمتی که به فروش میرسد اندکی پایینتر از قیمت بازار به صورت آنی نیست، بلکه قیمتی بالاتر از قیمت امروز بازار یعنی براساس قیمتهای آتی است.
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: وقتی فروش به صورت آتی باشد این دو عامل کنار هم باعث میشود که بازارساز سیگنال رشد به بازار بدهد نه سیگنال مدیریت بازار، لذا احساس میشود در فضای روانی که اینک در بازار ارز کشور حاکم شده نیازمند ایفای نقش فعالی از سوی بازارساز هستیم نه نقش منفعلانهای.
حسین رضویپور کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بینالملل گفت: برای ایجاد ثبات و جلوگیری از افزایش نرخها در بازارهای مختلف به نوعی لازم است دولت و بازارساز نقشه خود را ولو با ضرر دادن به سمت و سوی مدیریت کردن بازار ببرد، زیرا هدف غایی یعنی کاهش تورم و کاهش انتظارات تورمی و هدایت نقدینگی به سمت تولید برای خروج از بحرانهای فعلی بسیار مهم است نه فروش در بازار مثل یک فعال اقتصادی که دنبال کسب انتفاع از فروش خود در بازار است.
حسین رضویپور در پایان گفتوگو خاطر نشان کرد: به نظر میرسد برخی محدودیتهای بودجه موجب شده بازارساز به نوعی نقش خود را اشتباه ایفا کند بنحوی که نه تنها مانع افزایش نرخها نشود بلکه خود به نوعی زمینهساز افزایش نرخ در بازارها و بازارسازی شود.