تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۲۱
سخنگوي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب در گفتگو با بصيرت:

سرمايه بزرگ‌ جمنا را نبايد از دست داد

اصولگرايان بايد در ساختار و روش‌هاي ناموفق گذشته بازنگري کنند و با برنامه‌ريزي راهبردي، عملياتي، حضور فعال و مستمر در صحنه و ارائه راهکار در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي، ابتکار عمل را به دست گيرند تا آمادگي رقابت، اقناع مردم و جلب افکار عمومي در مقاطعي چون انتخابات را داشته باشند. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب مي‌تواند نقش تعيين کنند‌ه‌اي در همگرايي، بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و فعال‌سازي نيروهاي توانمند داشته باشد.
پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر سیدمحمد حسینی

اشاره: يکسال از رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم مي‌گذرد و چندان خبري از فعاليتهاي تشکيلاتي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي به گوش نمي‌سد! اين امر موجب شد تا گفتگويي را با دکتر سيدمحمد حسيني سخنگو و عضو شوراي مرکزي جمنا داشته باشيم و آخرين تحولات اين تشکل را از وي دنبال کنيم.

وضعيت کنوني اردوگاه اصولگرايان و اصلاح طلبان را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

با گذشت يک سال از انتخابات رياست جمهوري و اثبات ناکارآمدي اصلاح طلبان و کارگزاران در اداره کشور به طور طبيعي اصولگرايان با حفظ سرمايه رأي ۱۶ ميليوني، در حال حاضر از مقبوليت و پايگاه اجتماعي مناسب‌تري برخوردارند. با فروکش کردن تعصبات و هيجانات انتخابات، جمع قابل توجهي از مردم متوجه شدند ائتلاف رقيب جبهه انقلاب با نگاه "کسب راي به هر قيمتي” و استفاده ابزاري از عواطف و احساسات بوده و وعده‌‌هاي داده شده در عمل تحقق نيافته، بلکه شرايط اقتصادي کشور به مراتب نابسامان‌تر از قبل شده است. عجيب اين که در چهار سال اول هم ضعف دولت يازدهم مشخص شده بود ولي قدرت تبليغات، جنگ رواني و رسانه‌اي در فضاي غبارآلود کشور و مرعوب ساختن جامعه از رقيب رئيس جمهور مستقر به گونه‌اي بود که اکثريت مجدد به آقاي روحاني رأي دادند، در حالي که نيروهاي دلسوز و متعهد، اشکالات را هشدار داده بودند.

با فروکش کردن تعصبات و هيجانات انتخابات، جمع قابل توجهي از مردم متوجه شدند ائتلاف رقيب جبهه انقلاب با نگاه "کسب راي به هر قيمتي” و استفاده ابزاري از عواطف و احساسات بوده و وعده‌‌هاي داده شده در عمل تحقق نيافته، بلکه شرايط اقتصادي کشور به مراتب نابسامان‌تر از قبل شده است.

البته ما به هيچ وجه از آشفتگي فعلي خرسند نيستيم بلکه نقدهاي گذشته بخاطر نگراني از چنين پيامدهايي بود که متاسفانه با تمسخر دلواپسي و قلمداد کردن خود به عنوان "دل ‌آرام"، اعتنايي به حرف‌هاي خيرخواهانه نکردند و حالا فشار اين تبعات منفي و سياسي‌ کاري‌ها را توده مردم بايد تحمل کنند. به هر حال در وانفساي اوضاع فعلي که آمريکا و عوامل منطقه‌اي و داخلي درصدد بهره‌برداي از مشکلات هستند، عليرغم نقدها و اشکالات جدي که به دولت، نيروهاي اصلاح طلب و کارگزاران داريم، فراتر از تنگ نظري‌هاي جناحي، بايد براي برون رفت کشور از معضلات دولت را کمک کنيم و تغيير رويه و رويکرد روحاني را به فال نيک بگيريم تا خصم تبهکار ناکام شود.

البته روشنگري براي ريشه‌يابي قضايا و مطالبات جدي براي احقاق حقوق مردم و خدمت به آنان به ويژه طبقات ضعيف جامعه منافاتي ندارد که از مواضعي چون ”ايستادگي نه تسليم” و ”صدور نفت همه کشورها از جمله ايران يا هيچ کشوري” با قاطعيت حمايت کنيم تا غرب‌زدگان نتوانند رئيس‌جمهور را از اتخاذ چنين مواضع معقول و قاطع منصرف سازند.

علي ايّ‌حالٍ اصولگرايان بايد در ساختار و روش‌هاي ناموفق گذشته بازنگري کنند و با برنامه‌ريزي راهبردي، عملياتي، حضور فعال و مستمر در صحنه و ارائه راهکار در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي، ابتکار عمل را به دست گيرند تا آمادگي رقابت، اقناع مردم و جلب افکار عمومي در مقاطعي چون انتخابات را داشته باشند. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب مي‌تواند نقش تعيين کنند‌ه‌اي در همگرايي، بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و فعال‌سازي نيروهاي توانمند داشته باشد.

پس از انتخابات رياست جمهوري اسلامي، جمنا چه اقدامات تشکيلاتي انجام داده است؟

جمنا داراي يک شوراي مرکزي و هيئت رئيسه مي‌باشد. جلسات هيئت رئيس جمنا به طور مداوم هر هفته برگزار مي‌شود. بعد از انتخابات يک بحث جدي در مورد آسيب شناسي داشتيم. نقاط قوت و ضعف خودمان و شيوه‌هاي قانوني و غيرقانوني که رقيب در پيش گرفت و توانست با تکيه بر جنگ رواني، افکار عمومي را جهت دهد مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. در اين زمينه جلساتي با استان‌ها هم داشتيم؛ دبيران استاني را دعوت کرديم و تبادل نظر صورت گرفت تا وظايف تبيين گردد. همچنين جلسات دبيران کميته‌هاي تخصصي‌ اقشار در حال حاضر دو هفته يک بار تشکيل مي‌شود و امتداد آن در مراکز استان و شهرستان‌ها به جد در دستور کار است و يک بازسازي در ساختار جبهه مردمي صورت گرفته است، زيرا که در سال 1395 فرصت کمي از آغاز فعاليت رسمي جبهه مردمي تا انتخابات داشتيم و نتوانستيم از همه ظرفيت‌ها در آن دوره استفاده کنيم. اين بار قرار شد در هر استان، يک هيئت مؤسس ده نفره با مشورت استان مشخص شود و آن ده نفر محوريت کار را بر عهده بگيرند. در هر شهرستان نيروهاي فعال را دعوت کنند و مجمع و شوراي شهرستان را تشکيل دهند؛ شوراهاي شهرستان در مرکز استان، مجمع استاني را تشکيل مي‌دهد و اين مجمع استاني، شوراي استان را تعيين مي‌کند و شوراهاي استاني، اعضاي مجمع ملي و سراسري خواهند بود. اين سازوکار به دقت طراحي شده و بعد از مشورت‌ها و بحث‌هاي زياد مورد توافق قرار گرفته است. روشي است که نيروها از سطح شهرستان و استان در تعيين اعضاي شوراي مرکزي نقش آفرين هستند و همکاري مي‌کنند و انشاء الله در سه ماهه چهارم سال جاري يعني در زمستان مجمع ملي را داريم. از آغاز فعاليت دو سال گذشته و بايد مجمع را تشکيل دهيم و آن مجمع هست که شوراي مرکزي را انتخاب مي‌کند.

جمنا داراي يک شوراي مرکزي و هيئت رئيسه مي‌باشد. جلسات هيئت رئيس جمنا به طور مداوم هر هفته برگزار مي‌شود. بعد از انتخابات يک بحث جدي در مورد آسيب شناسي داشتيم. نقاط قوت و ضعف خودمان و شيوه‌هاي قانوني و غيرقانوني که رقيب در پيش گرفت و توانست با تکيه بر جنگ رواني، افکار عمومي را جهت دهد مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. در اين زمينه جلساتي با استان‌ها هم داشتيم؛ دبيران استاني را دعوت کرديم و تبادل نظر صورت گرفت تا وظايف تبيين گردد. همچنين جلسات دبيران کميته‌هاي تخصصي‌ اقشار در حال حاضر دو هفته يک بار تشکيل مي‌شود و امتداد آن در مراکز استان و شهرستان‌ها به جد در دستور کار است و يک بازسازي در ساختار جبهه مردمي صورت گرفته است،

در حال حاضر برخي از افراد در شوراي مرکزي به دلايل مختلف فعاليت جدي ندارند و در جلسات شرکت نمي‌کنند مانند آقاي دکتر روستا آزاد به خاطر بيماري و بعضي‌ها به خاطر مسئوليت‌هايي که دارند. اميدوار هستيم با ترميم شوراي مرکزي برنامه‌ها با جديت انجام شود.

البته در اين مدت در قبال مسائل و رخدادهاي سياسي غالبا موضع گيري داشته و بيانيه صادر کرده‌ايم. بعضي اعضاي فعال شوراي مرکزي در مصاحبه با رسانه‌‌ها و سخنراني‌‌ها ديدگاه‌هاي خود را بيان کرده‌اند و اين طور نبوده که جبهه تعطيل باشد. در شرايط عادي و غيرانتخاباتي ديگر احزاب هم چندان فعاليت چشمگيري ندارند، يعني وقت انتخابات نيست که هر روز يا هفته‌اي اتفاقي بيافتد. فعلا زمان بازسازي هست و اين که چگونه مي‌شود از همه ظرفيت‌‌ها استفاده کرد که انشاء الله در مقاطع حساس جبهه بتواند قدرتمند و تاثيرگذار ظاهر شود.

آيا جمنا همچنان مي‌تواند محور وحدت اصولگرايان قرار گيرد؟ منظور اين هست که واقعاً جمنا از اعتبار لازم براي اين اقدام برخوردار است؟

جمنا در انتخابات رياست جمهوري نقش موثري ايفا کرد؛ يعني ما 22 نفر کانديدا داشتيم، مجمع‌هايي که تشکيل شد و برنامه‌هايي که گذاشتيم اين تعداد را به ده نفر، سپس به پنج نفر و در نهايت به گزينه واحد رسيديم. يعني تفرقه و چندگانگي به انسجام و يکپارچگي تبديل شد که کار بزرگي بود. البته به جبهه مردمي انتقادات جدي هم شده است، ما هم نمي‌گوييم اين کار جمعي عاري از ايراد بوده، حتماً اشکالاتي داشته و خود ما هم نقد داريم؛ اما در حال حاضر که بيش از يک سال از انتخابات گذشته هيچ طرح و ايده جايگزيني که مورد وفاق باشد مطرح نشده است. منتقدان و مخالفان جبهه، گام عملي براي وحدت و يا ائتلاف نيروهاي ارزشي و انقلابي برنداشته‌اند و راهکار ديگري را ارائه نکرده‌اند. بله نفيا و به شکل سلبي اشکالاتي بيان کرده‌اند اما به طور ايجابي و اثباتي مکانيزم و راهکاري ارائه نکرده‌اند؛ البته شايد اعتقادي به همراهي ندارند و بر اين باورند که ما تکليف خود را انجام مي‌دهيم و ديگران هم وظيفه دارند حمايت کنند!

فکر مي‌کنيم سرمايه بزرگ‌ جبهه مردمي را نبايد به ثمن بخس از دست داد، بلکه همه کمک کنيم اين ظرفيت ارتقاء پيدا کند، اشکالات را هم برطرف کنيم. مثلاً در حال حاضر شوراي مرکزي جبهه جامعيت نداشته و از بعضي نيروهاي توانمند محروم است، چون در سال ۹۵ کانديداهاي رياست جمهوري نمي‌توانستند در شوراي مرکزي باشند. در حال حاضر چنين ملاحظه و محدوديتي وجود ندارد و در انتخابات جديد مي‌توانند عضو شوراي مرکزي شوند و کمک کنند کار به شکل بهتري انجام شود و ديگر اشکالات هم غالبا قابل برطرف کردن است و کسي بر ادامه ايرادات پافشاري نمي‌کند.

خلاصه با خودمحوري‌ها و منيت‌ها ره به جايي نخواهيم برد! در شرايط دشوار کنوني تکروي جواب نمي‌دهد و مردم از نيروهاي انقلاب توقع فداکاري، ايثار و خدمت شبانه روزي دارند که اميدواريم با همت و همدلي دلسوزان اين انتظار برآورده شود.

با تشکر از آقاي حسيني که وقت خود را در اختيار پايگاه بصيرت قرار دادند.

مصاحبه از: وحيد قاسمي


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی
-
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
0
0
باسلام آنگونه که درجمع اصولگرایان دیده ام وشنیده ام اینطورمی گویندکه: ماآقای حسینی را اصولگرانمیدانیم که شایسته نظردادن درباره اصولگرایی باشندایشان اگراصولگرا بودندچرا آن زمان که احمدی نژادقهر11روزه راانجام دادوبه خانه رفت همین آقای حسینی وزیراحمدی نژادبودندچرا درحمایت ازولایت به احمدی تذکرنداد؟چراآنزمان که احمدی نژادبا صحبتها وحرکات درمقابل آقا ایستادچرا ایشان وجمع دیگرازوزرا اعتراضی نکردند.تذکری ندادندخطشان را ازگروه انحرافی جدانکردند.آیا بخاطرازدست دادن پستشان بود؟که وای برایشان که بخاطردنیاازولایت دفاع نکردند.واگربخاطرچیزدیگربوده که چه چیزمهمترازدفاع ازحریم ولایت درمقابل انحراف وفتنه.شنیده ایم خودرا برای انتخابات مجلس آماده می کنند،بدانندکه مثل دورقبل رای نمی آورندچون این انتقادات ازجناح اصولگرایان به ایشان هست .ازجناح اصلاح طلبان هم که روشن است که رای نمیدهند.خلاصه انسان بایدروراست باشد.واصولگرایان هم بایدفردی رابه میدان بیاورندکه چنین شبهاتی نداشته باشد..........تاانشاالله حتما رای بیاورد.وگرنه خداینکرده بازهم آن اتفاقی می افتدکه انتخابات مجلس قبل دررفسنجان افتاد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات