تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۰۰۰

جناح‌هاي سياسي و الگوپذيري از مشي رهبري

سلوک شخصي و حاکميتي رهبر معظم انقلاب همواره بر حفظ تمام ياران انقلاب با خواسته‌ها و انديشه‌هاي حداقلي و حداکثري است و همين رويکرد اگر توسط دولت‌ها و مسئولان کشور اتخاذ شود، شايد قدرت اجماع سازي و اتحاد آفريني براي موضوعات مختلف بهتر فراهم گردد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ فرهاد مهدوی

حسينيه امام خميني(ره) اين روزها مهمان اقشار مختلفي از مردم است؛ از مهمانان و سفراي خارجي و تشکل‌هاي دانشجويي تا جريان‌هاي سياسي و مسوولان سابق جمهوري اسلامي. اين طيف‌بندي‌ها آنقدر متنوع و گسترده است که به جرات مي‌توان گفت که نمايندگان تمام اقشار در آن حضور دارند.

در اين جلسات که با مديريت رهبر معظم انقلاب برگزار مي‌شود حرف‌ها و سخنان با صراحت بيان مي‌شود و معمولا با انتقادات جدي همراه است که در سه دسته قابل دسته‌بندي است: 1. انتقاد از مسئولان اجرايي، 2. انتقاد از مسئولان نهادهاي انقلابي و کارگزاراني که توسط رهبري منصوب شده‌اند،  3. انتقاد از سياست‌هاي نظام در امور فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي. شدت و لحن اين انتقادها به گونه‌اي صريح است که نمونه آن در کمتر رسانه‌اي اجازه نشر مي‌گيرد و  شبکه‌هاي مختلف رسانه ملي نيز چنين رويکردي را اتخاذ نکرده‌اند.

در ديدار اخير مسئولان کشور شاهد بوده‌ايم که طيف‌هاي مختلف سياسي از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به صورتي فشرده در محضر رهبر معظم انقلاب حضور داشته و سخنان وي را شنيده‌اند. گرد هم آمدن اين طيف‌ها در چنين مراسمي که معمولا با سخنان مهم امام خامنه‌اي همراه است، حکايت از آن دارد که سيره سياسي ايشان نه تنها در نظر و تئوري بلکه در عمل استفاده از همه جريان‌هاي سياسي همراه با انقلاب است. اين سيره را مي‌توان در انتصابات صورت گرفته در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مجمع تشخيص مصلحت نظام، ائمه جمعه و نمايندگان ولي فقيه مشاهده نمود.

تحمل رهبر معظم انقلاب در شنيدن انتقادات هم حکايت از آن دارد که به صرف حضور فرمايشي افراد اکتفا نکرده و مي‌خواهند سخنان مخالفين و منتقدين و دغدغه ها را بشنوند. سعه صدر و برخورد پدرانه رهبري با جريان‌ها و گروه‌هاي که بارها به انقلاب حملات تندي داشته‌اند نشان دهنده کمال و پويايي انقلاب اسلامي است که مي‌تواند سليقه‌هاي سياسي مختلف را در محور خود براي پيشرفت و آباداني کشور جمع نمايد.

حضور گروه‌هاي مختلف سياسي در اين جلسات يادآور راهبرد جذب حداکثري و دفع حداقلي بوده که در ساليان گذشته توسط ايشان بيان شده است. سلوک شخصي و حاکميتي رهبر معظم انقلاب همواره بر حفظ تمام ياران انقلاب با خواسته‌ها و انديشه‌هاي حداقلي و حداکثري است و همين رويکرد اگر توسط دولت‌ها و مسئولان کشور اتخاذ شود، شايد قدرت اجماع سازي و اتحاد آفريني براي موضوعات مختلف بهتر فراهم گردد.

گروههاي سياسي نيز بايد طبق سيره سياسي، مذهبي امام راحل و حضرت امام خامنه‌اي در جهت پيشرفت و ايجاد تمدن اسلامي فعاليت هاي ذيل را در دستور کار قرار دهند.

1. دفاع از ارزشهاي انقلاب اسلامي در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي و مقابله با جريان‌هايي که در تلاش هستند سرمايه هاي معنوي انقلاب را با خسران مواجهه نمايند.

2. يکي از اصول وحدت و حفظ انسجام، داشتن زبان واحد در مقابل دشمنان است؛ از آنجايي که انقلاب اسلامي با تهديدات و کينه‌هاي سران کشورهاي غربي مواجهه است و در راستاي منافعشان از هر گونه ضربه و آسيب به انقلاب و ملت ايران کوتاهي نمي‌کنند، جريان‌هاي سياسي بايد ضمن شناسايي و رمزگشايي از اهداف آنها، در دفاع از انقلاب يک رنگ و يکصدا باشند.

3. همراهي و همگرايي در مقابل جريان ضد انقلاب؛ در سال‌هاي گذشته به موازات افزايش تحريم هاي آمريکا، جريان‌هاي ضدانقلاب فعاليت‌هايي را در سه سطح فکري؛ مقابله با انديشه‌ها و گذشته تابناک انقلاب اسلامي، نفوذ در مراکز حساس ملي و ايجاد ترديد و تشديد اعتراضات مردمي دنبال کرده‌اند. آنچه که باعث انگيزه براي اين گروههاي تروريست شده است به خاطر رفتارها و گرايشاتي بوده که آنها را اميدوار به موفقيت در آسيب زدن به انقلاب کرده است. آنها با کشف قرائت‌هاي نادرست از رفتار ياران انقلاب به اين نتيجه رسيده اند که شرايط براي نفوذ و ناامن کردن فضا فراهم شده است.

4. تلاش براي حل مشکلات مردم؛ حقيقت آن است که عامه مردم با مشکلات اقتصادي مواجهه هستند و دشمن در صدد است که از اين فضاي خلاء استفاده نمايد و مردم را نسبت به اصل انقلاب و نظام بدبين کند؛ جريان‌هاي سياسي دلسوز انقلاب اسلامي بايد براي حراست از اصل انقلاب و مقابله با طرح هاي دشمن وارد ميدان شده و بدور از جهت گيري هاي سياسي در صدد حل مشکلات مردم برآيند.

نکته پاياني آنکه همانگونه که مقام معظم رهبري با برخورد پدرانه خود هم‌افزايي گروه‌هاي سياسي را براي خدمت به نظام به کار گرفته است، گروه‌هاي سياسي نيز بايد به دور از علقه‌هاي تنگ جناحي بر مبناي اصل راهبردي دفاع از انقلاب و نظام وارد ميدان شده و دشمن را نااميد نمايند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات