صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۸۶

از آسیب دیدن ژاپنی‌ها تا متضرر شدن عربستانی‌ها

1ـ مگر دولت چقدر وقت دارد؟
«غلامحسین کرباسچی» گفت: یکی از مشکلات ما در حال حاضر همین عدم تصمیم‌گیری‌هاست. الآن چند وقت است که موضوع ‌ترمیم کابینه مطرح است و به نوعی جامعه و کابینه در حالت صبر و انتظار قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که اعضای کابینه هم که مطمئن نیستند حضورشان تداوم دارد یا نه، در حالت برزخی قرار می‌گیرند و به طور قطع در کیفیت کار خودشان و حتی معاونان‌شان هم تأثیرگذار خواهد بود... احساس می‌شود برخی وزرا و مدیران ارشد در تصمیم‌گیری‌های خود به هر دلیلی دچار تردید و اضطراب هستند. رئیس‌جمهوری اگر می‌خواهد تغییر و تحولی بدهد یا استعفای یک وزیری را قبول کند و سرپرست انتخاب کند، باید سریع‌تر تصمیم بگیرد. ما نمی‌توانیم از وزیری که نمی‌داند هست یا نیست و دائماً با حالت تردید و اضطراب روبه‌رو است، توقع کار داشته باشیم... مگر این دولت چقدر وقت دارد؟ نصف عمر دولت دوم هم تمام شد. این حالت صبر و انتظار یعنی چه؟

2ـ پیروی از ترامپ عربستان را متضرر کرده است
نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» در مقاله‌ای پیامدهای اقتصادی پیروی از دستورات نفتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای صنعت نفت عربستان را بررسی کرد و نوشت: عربستان در تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت نفت، در ماه ژوئن رکورد تولید سه سال گذشته خود را شکست و با تولید 10/8 میلیون بشکه نفت در روز، تلاش می‌کند خلأ ناشی از حذف احتمالی ایران از بازار نفت را پر کند؛ اما چند منبع مطلع که در روزهای اخیر با مقامات دولتی عربستان در تماس بوده‌اند، شنیده‌اند ریاض از باز شدن زودهنگام شیر تولید نفت ناخرسند است و این اقدام به کاهش قیمت نفت و متضرر شدن عربستان منجر شده است؛ چرا که عربستان خیلی زود به سمت اجرایی کردن قول‌های اوپکی خود رفت. این تولید مازاد سبب کاهش بیشتر قیمت می‌شود و دورنمای نبرد تجاری آمریکا و چین که می‌تواند به کاهش خرید منجر شود، پتک سنگین‌تری بر سر قیمت‌ها کوبید.

3ـ بسته پیشنهادی اروپا بدون هیچ‌گونه تضمین
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره بسته پیشنهادی برجام از سوی اروپا گفت: ایران تاکنون بسته پیشنهادی اروپا را نپذیرفته است؛ چرا که اروپایی‌ها در این بسته صرفاً فرضیات و کلیاتی را عنوان کرده‌اند که از قبل هم گفته بودند. وی با بیان اینکه در بسته پیشنهادی اروپا هیچ‌گونه تضمینی وجود ندارد، گفت: آنان در این بسته بدون هیچ‎گونه تضمینی، فقط کلیاتی را مطرح کردند؛ از جمله اینکه از فروش نفت ایران حمایت می‌کنند. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها باید بر اساس توان‌شان به ما تضمین عملی دهند، تصریح کرد: برای نمونه اگر آنان موافق خرید نفت از ایران هستند، باید تضمین دهند که بانک‌های خود را به این اقدام وادار می‌کنند و نباید مشکلی برای چرخش پول در اقتصاد ایران ایجاد شود.

4ـ توقف خرید نفت از ایران به مصرف‌کنندگان ژاپنی آسیب می‌زند
خبرگزاری «کیودو» ژاپن اعلام کرد: در صورتی که این کشور از تحریم‌های آمریکا پیروی و واردات نفت از ایران را متوقف کند، قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان ژاپنی افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش این رسانه، در ژاپن که با کمبود منابع طبیعی روبه‌روست، توقف واردات نفت از ایران به معنای افزایش قیمت بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش هزینه خرید نفت خواهد بود. طبق اعلام اداره منابع ملی و انرژی ژاپن، قیمت بنزین در ژاپن در هفته گذشته به بالاترین حد خود در سه سال و نیم گذشته رسید. گفتنی است، قیمت نفت وارداتی از ایران در مقایسه با دیگر کشورها، نسبتاً مناسب‌تر است و حدود ۵ درصد از مجموع واردات نفت ژاپن، به خرید نفت از ایران اختصاص دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات