صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برخی دولت‌های اروپایی توقع دارند ملت ایران، هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود که نیاز قطعی آینده کشور است دست بکشد. بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد.(97/3/14) www.basirat.ir

▼ حرف روز
انقلاب در حج!
در آستانه‌‌ ایام حج و آغاز اعزام حجاج بیت‌الله‌الحرام به سرزمین وحی، دست‌اندرکاران و کارگزاران حج کشورمان، دیداری با امام خامنه‌ای، ولی امر مسلمین داشتند. محورهای مهم این دیدار معطوف بود به شاخصه‌ها و الزامات حج ناب اسلامی، مسائل جهان اسلام، از جمله تحولات ملت مظلوم و مقاوم یمن، تلاش مثلث شوم آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع عربی منطقه برای تحمیل معامله قرن به فلسطین و چالش‌ها و مانع‌سازی‌هایی که دشمنان کافر و سعودی‌ها به منزله متولیانِ متحجرِ در خدمتِ دشمنان برای برگزاری حج واقعی ایجاد می‌کنند.
نقطه کانونی بیانات معظم‌له بررسی تأثیر پیروزی انقلاب اسلامی و تفکر امام خمینی(ره) در حج بود که اگر از آن به «انقلاب در حج» تعبیر کنیم، سخنی به گزاف نیست. رهبر معظم انقلاب به درستی اشاره کردند که ملّت ایران پس از پیروزی انقلاب، به برکت هدایت امام بزرگوار، مفاهیم جدیدی از حج را درک کرد که حاصل آن حجّ همراه با برائت، حجّ همراه با تفاهم با مسلمین و حجّی است که مظهر «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» و «رُحَماءُ بَینَهُم» است.
اکنون نیز با همین نگاه با توجه به تنگ‌تر شدن حلقه محاصره جهان اسلام از سوی دشمنان و «متأسفانه بعضی از دولت‌های اسلامی که بر اثر بی‌اعتقادی به اصل اسلام‌ـ چه برسد به مسئله‌ فلسطین‌ـ پیشمرگ آمریکایی‌ها شده‌اند»، نیاز مبرم داریم و البته این پرچم و این قدرت الهام‌بخشی و الگوآفرینی همچنان دست حجاج و مسلمانان و مسئولان ایران اسلامی قرار دارد و انتظار این است که با وجود همه سختی‌ها، موانع و «صد عن سبیل‌الله»هایی که سعودی‌ها در مسیر اقامه یک حج اسلامی ایجاد می‌کنند، حجی متأثر و متأسی از انقلاب اسلامی و نگاه امام و رهبری که میدان عملی برای نشان دادن آمیختگی دین و سیاست، دین و زندگی، دین و علم، آمیختگی دنیا و آخرت و آمیختگی معنویت و مادیت باشد، به منصه ظهور برسد.
اما هدف‌گذاری جدید دشمن در تبلیغ مجدد جدایی دین و سیاست، تحت تأثیر قرار دادن نسل‌های جدید مسلمانان در جهان و سبک زندگی آنهاست. به طور مسلم از اهداف مهمّ حجی با شاخصه‌های انقلابی، اجتماع، همدلی و هماهنگی مسلمان‌هاست تا با تبدیل صداهای تفرقه‌افکن و تفرقه‌انگیزی که سلسله‌جنبانش دشمنان هستند، به صدای توحید و توحید در صدا، دشمن را هدف قرار دهند. 

▼ گزارش روز                    
حراج سرمایه ملی!
نقشه تهران را بردارید و اردوگاه شهید باهنر را در شمال تهران پیدا کنید؛ اردوگاهی وسیع در گران‌ترین مناطق تهران و درست چسبیده به ارتفاعات شمال تهران که یکی از باغ‌های مهم تهران نیز به شمار می‌آید؛ ملکی که به منظور استفاده اردوگاهی و برگزاری برنامه‌های آموزشی و تفریحی برای دانش‌آموزان استان‌های گوناگون در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داده شده است! اما اخبار منتشر شده، از سودجویی و زد و بندها بر سر این اردوگاه مهم حکایت دارد که نه تنها از نظر آموزش، بلکه از منظر زیست محیطی نیز برای شهری مانند تهران قابل تأمل است. چنانکه حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور افشا کرده است، آموزش و پرورش اردوگاه شهید باهنر تهران را به ثمن بخس(یک سوم قیمت) در قالب اجاره به شرط تملیک در اسفند ماه 1395، به فروش رسانده است‌! در صورت صحت این ماجرا و جلوگیری نکردن از این فاجعه، می‌توان آن را مصداق دیگری از مسئله کوه‌خواری و زمین‌خواری دانست. موضوعی که رهبر معظم انقلاب پیشتر و در دیدار با مسئولان محیط زیست درباره آن هشدار دادند و از مسئولان امر خواستند برای جلوگیری از گسترش این پدیده عزم خود را جزم کنند. اهمیت موضوع برای ایشان تا حدی است که حتی در یک مصداق خود شخصاً به موضوع ورود کردند و با دستور معظم‌له باغ‌هایی واقع در شمال شرقی تهران به جای واگذاری، به بوستانی(یاس فاطمی) برای استفاده عموم مردم تبدیل شد. خبر منتشر شده درباره این مجموعه در واقع نشان‌دهنده حراج یک سرمایه ملی دیگر است؛ حراجی که هم سرمایه آموزش و پرورش کشور را بر باد خواهد داد و هم پایتخت را از باغی سرسبز و زیبا که در تصفیه هوای این شهر نقش مهمی ایفا می‌کند، محروم و آن را به برج‌های تجاری بدقواره تبدیل می‌کند؛ لذا ضروری است هم دستگاه‌های نظارتی و قضایی، هم دستگاه اجرایی و هم افکار عمومی به ماجرا ورود کرده و مانع این اتفاق ناگوار شوند.

▼ اخبار ویژه               
حذف دروس دینی در مدارس عربستان!
به گزارش پایگاه خبری القدس العربی، وزارت آموزش و پرورش عربستان در بخشنامه‌ای اعلام کرد، طرح «آگاهی فکری، مصونیت و بینش اسلامی» را که در قالب «بینش اسلامی» در مدارس تدریس می‌شد، لغو کرده است و به دنبال آن همه کمیته‌های مربوط به آن منحل می‌شود. وزارت آموزش و پرورش سعودی در پی لغو این برنامه‌های اسلامی قرار است همه فعالیت‌ها را در قالب برنامه‌ای به نام «آگاهی فکری» به اجرا درآورد و این برنامه را به تازگی آغاز کرده است. برنامه‌های دینی «بینش اسلامی» از سال 1969 میلادی در مدارس این کشور اجرایی شد و طی سال‌های گذشته بر طرح‌های اسلامی و مراکز برگزاری دروس دینی در دوره‌های تابستانی نظارت داشت.

اصرار بر دادن امتیازهای بدون نتیجه!
در ادامه موضع‌گیری‌های جریان خاص سیاسی مبنی بر کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های غربی‌ها، روزنامه اصلاح‌طلب بهار نوشت: «... جلسه اخیر ایران با اعضای 1+4 هم هیچ دستاوردی نداشت؛ زیرا در آنجا سه موضوع حقوق بشر، آزمایش موشکی و حضور در سوریه و یمن مطرح شد... نباید فراموش کرد که در این مسیر ما باید امتیازاتی هم به غربی‌ها بدهیم. نمی‌توان صرفاً انتظار داشت که آنها به ما امتیاز بدهند و هیچ خواسته‌ای نداشته باشند»! گفتنی است، اصرار به دادن امتیازهای بیشتر به اروپا در حالی مطرح می‌شود که همچنان سرنوشت مابه‌ازا و دستاورد امتیازهای متعددی که در برجام به طرف غربی داده شد، در هاله‌ای از ابهام است.

▼ اخبار
1ـ مسئولیت‌ناپذیری اصلاح‌طلبان!

«عباس عبدی» فعال اصلاح‌طلب و از نظریه‌پردازان جریان سیاسی خاص، به تازگی در اظهارات تعجب‌بر‌انگیز مدعی شده است: «اصلاح‌طلبان چه رادیکال‌تر شوند و چه محافظه‌کارتر و...، هیچ دلیلی ندارد که سرنوشت خود را با دولت یا هر پدیده دیگر پیوند بزنند. به نظرم دولت مسئولیت وظایف خود را دارد و اصلاح‌طلبان نیز در سال ۹۲ به دلیل محدودیت‌های خود از این دولت دفاع کرده‌اند. در سال ٩٦ نیز یک بار دیگر همین کار را کردند و اکنون هم اگر با مشابه آن دو مقطع مواجه شوند، بهترین کار همان بود که انجام دادند. اما این به معنای آن نیست که مسئولیت حقوقی رفتارهای دولت یا سیاست‌گذاری دولت را به عهده دارند. باید هر جا ایراد و ابهامی دیدند، صریح و شفاف بگویند. نباید برای بیان انتقادات خود در چینش نیروهای کابینه و دولت، مبارزه با فساد، سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصاد و سیاست خارجی و... هیچ محدودیتی برای خود در نظر بگیرند.»

2ـ بعضی‌ها مرد این روزها نیستند
اکبر ترکان از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی درباره وضعیت دولت گفت: شما می‌بینید مربیان بزرگ، در مقابل تیم رقیب، یک ارنج خاصی را به میدان می‌فرستند. وقتی شرایط بازی عوض می‌شود، ارنج را حفظ می‌کنند یا تغییر می‌دهند؟ خب، در چنین شرایطی، دو سه بازیکن را روی نیمکت می‌آورند و چند بازیکن دیگر را به زمین می‌فرستند. ما امروز در شرایطی هستیم که تحریم‌های ایالات متحده، به شکل ظالمانه‌ای علیه ما آغاز شده است. این شرایط، شرایط خاصی است. ما باید مردانی را که برای مقابله با تحریم‌ها مناسب هستند، به عرصه بفرستیم؛ بنابراین باید تعدادی به روی نیمکت بیایند و تعدادی وارد میدان شوند که بتوانند با تحریم‌ها مقابله کنند. آنهایی که می‌خواهند همه چیز گل و بلبل باشد، آنهایی که می‌خواهند بازار ایرانی، مملو از جنس خارجی شود و کالای ایرانی سرکوب شود، مردان این عرصه نیستند.

3ـ اذعان به شکست سعودی‌ها در یمن
روزنامه «هاآرتص» در گزارشی درباره ناکامی سعودی‌ها و اماراتی‌ها در غلبه بر نیروهای مقاومت یمنی، نوشته است این دو کشور با وجود بهره بردن از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی جهان، ظرف چهار سال نتوانسته‌اند به اهداف خود در یمن برسند. این روزنامه «نداشتن تجربه، اتکا به ایالات متحده برای سوخت‌رسانی و تأمین مهمات و مسائل مربوط به سرمایه انسانی» را مهم‌ترین نقاط ضعف ارتش سعودی خوانده و اضافه می‌کند: «ناتوانی ائتلاف عربی در پیروزی یا حتی پیشروی در یمن، دلیلی دو وجهی دارد: این حقیقت که حوثی‌ها در موقعیت مناسبی برای دفاع از حملات نیروهای خارجی قرار گرفته‌اند و این واقعیت که ارتش سعودی از ناکارآمدی ساختاری رنج می‌برد و حتی با وجود تلاش امارات برای به میدان آوردن قدرت خود برای مبارزه در جنگ موفقیتی به دست نیاورده‌اند.»

4ـ چین اعتنایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌کند!
یک مقام بلندپایه آمریکا در حوزه انرژی در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» اظهار داشت: واشنگتن پیش‌بینی می‌کند چین همه محموله‌های نفتی ایران را که دیگر کشورها به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از خرید آن سر باز می‌زنند، خریداری کند. طبق گفته‌های این مقام آمریکایی، پکن احتمالاً از طریق همان بانکی که در دور پیشین تحریم‌های آمریکا علیه تهران برای دور زدن تحریم‌ها از آن استفاده کرده بود، خریدهای نفتی خود را انجام خواهد داد. این بانک با نام «شرکت کوئن لون با مسئولیت محدود» وابسته به شرکت ملی نفت چین است و مراودات مالی محدودی با نظام مالی جهانی دارد. این در حالی است که آمریکا تهدید کرده است پس از اجرایی شدن تحریم‌ها از ماه نوامبر، «همه» از جمله چین را در صورت خرید نفت از ایران تحریم می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «اعتماد» در مطلبی نوشت: «حجم نقدینگی به رقم بی‌سابقه ۱۵۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال پیش حدود ۲۲ درصد رشد داشته است. از این حجم عظیم نقدینگی ۶۷ درصد آن در اختیار بانک‌های کشور است و مابقی یعنی ۳۳ درصد، رقمی حدود ۵۲۱ هزار میلیارد تومان در اختیار خانوارها و بنگاه‌های جامعه است که این نقدینگی به اصطلاح سرگردان هر از گاهی در بازارهای سکه، ارز، بورس، مسکن، ماشین و نظایر آن تعادل بازار را بر هم می‌زند.»
علی معقولی، مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران درباره دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به پرونده تخلف واردات خودرو با ارز دولتی، گفت: پس از این دستور، ما آمار تعداد دقیق ترخیص‌ها، اسامی، نوع خودرو، شماره ثبت سفارش و دیگر موارد را فوری به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کردیم تا بر اساس دستورات رئیس‌جمهوری اقدام شود.
دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه پیشرفت چند دهه گذشته ترکیه را مدیون محدودیت‌های داخلی ایران دانست و اعلام کرد، ایرانی‌ها در رتبه اول توریسم ترکیه هستند و هشت برابر آسیای میانه به این کشور سفر می‌کنند؛ به‌ گونه‌ای ‌که امسال حدود یک‌ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه گردشگری ایرانی‌ها در ترکیه شده است.
به دنبال بروز مشکلاتی در تهیه آب شرب برخی از شهرهای استان خوزستان، آستان قدس رضوی خدمت‌رسانی خود را به مردم این منطقه به ویژه در روستاها آغاز کرده است. بنیاد کرامت امام رضا(ع) با استقرار ستاد خدمت‌رسانی خود در خوزستان، روزانه بیش از 600 هزار لیتر آب شرب در 30 روستای اطراف شهرستان آبادان پخش می‌کند.
بر اساس آمار بانک مرکزی، دولت در سال ۱۳۹۶ با چاپ ۳۴۱۰۰ میلیارد تومان پول داغ، رکورد چاپ پول در تاریخ اقتصاد کشور را شکست. حجم پایه پولی در پایان سال ۱۳۹۶ نیز به 213/9 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.
حسین کاظم‌پور‌اردبیلی، نماینده ایران در اوپک خطاب به ترامپ گفت: اگر ما در ایران تنها یک ماه صادرات خود را متوقف می‌کردیم و می‌دیدید که چه اتفاقی برای اقتصاد جهان می‌افتد، شما در تصمیم اشتباه‌تان تجدید نظر می‌کردید.
به نوشته «جروزالم‌پست»، نتانیاهو در نشست حزب حاکم لیکود گفت: «ما رئیس‌جمهوری ایالات متحده را متقاعد کردیم در برابر کل جهان ضد این توافق (برجام) و (هم‌اکنون) ضد رژیم ایران بایستد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات