صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۲۴

از خوش‌بینی تا شکست

1ـ سیاست‌های ترامپ شکست خواهد خورد
«فیلیپ جرالدی» از مأموران سابق سیا در توضیح اظهارات متفاوت ترامپ درباره ایران گفت: «ترامپ تمایلی برای مذاکره [با ایران] ندارد. وی خواستار تسلیم شدن ایران و تغییرات در برجام و عدم حمایت ایران از سوریه است. اما هیچ یک از این دو اتفاق نخواهد افتاد و تهدید نابودی ایران هم ایده نامعقولی است که نتایج مثبتی به بار نمی‌آورد و سبب می‌شود ایرانی‌ها با قدرت بیشتری از حکومت خود حمایت کنند.» این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه به جنگ نرم آمریکا اشاره کرد و گفت: «آمریکا تأکید دارد که حامی مردم ایران است، در حالی که همه ما می‌دانیم چنین حرفی درست نیست. شبکه‌های رسانه‌ای سعی دارند مخاطبان ایرانی را تشویق کنند تا در مقابل حکومت کنونی به پا خیزند. این‌ تاکتیک‌ها مشابه تاکتیک‌هایی است که علیه شوروی سابق در دوران جنگ سرد استفاده شدند. آمریکا خواستار تغییر حکومت در ایران است.»

2ـ اعضای کابینه باید اقدامات یکدیگر را تکمیل کنند
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره احتمال خروج «عباس آخوندی» از کابینه دولت دوازدهم گفت: شاید عملکرد یک وزیر به تنهایی خوب باشد؛ اما امروز کارها تیمی پیش می‌رود و اعضای کابینه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و بتوانند هر یک اقدامات دیگری را تکمیل کنند؛ اما متأسفانه در حال حاضر نه تنها در کابینه دولت این اعتماد بین وزرا وجود ندارد؛ بلکه در برخی مواقع یکدیگر را تضعیف می‌کنند که در بخش مسکن نیز اختلاف نظر جدی بین رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی وجود دارد؛ به همین دلیل رئیس‌جمهوری به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر است. رضایی‌کوچی در توضیح این موضوع اظهار داشت: تنها توانمندی افراد نمی‌تواند ملاک انتخاب آنها برای عضویت در کابینه باشد؛ بلکه مهم‌ترین ویژگی وزرا باید اعتماد به یکدیگر و مکمل بودن هم باشد.

3ـ نمی‌توانیم فقط شریک خوشی‌های دولت باشیم!
محمد عطريانفر، فعال سياسي اصلاح‌طلب با اصرار بر ضرورت ادامه حمايت از دولت معتقد است پس از عبور از بحران كنوني، اعتماد عمومي به اصلاح‌طلبان افزايش يافته و مسئله ريزش رأي به صورت خود به خود حل خواهد شد. وی گفته است: نبايد فقط در خوشي‌هاي دولت سهيم باشيم؛ بلكه بايد در مصائب و مشكلات نيز با دولت همراه بود و دستي بر آتش داشت. بزرگان اصلاحات نيز همين نظر را دارند. امروز آقاي خاتمي و دوستان ديگر همين دغدغه را داشتند. موضع شخصي بنده نقد جدي كساني است كه از عبور از اصلاحات سخن مي‌گويند بدون اينكه طرح جايگزيني داشته باشند. اينها فقط در عبور كردن تخصص دارند. عبور كردن كه هنر نيست. هر كسي مي‌تواند در هر شرايطي با گذشته خود خداحافظي كند و بگويد، اين گذشته به من مربوط نيست.

4ـ شرایط امروز نتیجه خوش‌بینی بیش از حد به برجام است
«محمد سلامتی» از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با «آفتاب یزد» گفته است: «آقای روحانی باید از ابتدای کار دولت یازدهم اصل را بر احیا و بازسازی واحدهای تولیدی می‌گذاشت؛ اما بی‌اعتقادی دولتمردان به این امر و خوش‌بینی بیش از حد به برجام مانع این امر شد. ضمناً باید اضافه کنم که معمولاً دولت‌ها برای موفقیت در عرصه اقتصادی باید اولاً برنامه مشخصی داشته باشند و ثانیاً برای اجرای آن، افراد هم‌فکر و هماهنگ را انتخاب کنند. متأسفانه، دولت‌های یازدهم و دوازدهم فاقد این دو مهم بوده و هستند.» او اذعان کرده است، دولت بیش از حد به برجام خوش‌بین بود. این در حالی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب در این موضوع خود آتش‌بیار معرکه بودند و تا پیش از این، برجام را فتح‌الفتوح نامیده و هر انتقادی را با فحاشی پاسخ می‌دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات