صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): خدمت آستان مقدس امام هشتم(ع) از بزرگ‌ترین ارزش‌ها و بزرگ‌ترین افتخارات است. بنده هم افتخار مى‌کنم اگر چه به نام و نه به عمل جزء خادمان آستان قدسم... حقیقتاً شیرین‌ترینِ لحظات براى بنده، آن لحظاتى است که به آستان قدس مشرف مى‌شوم.(1367/9/17) *** میلاد با سعادت امام مهربانی، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مبارک باد ***

▼ حرف روز
همگرايي عليه براندازان
جنگ همه‌جانبه آمريکا عليه جمهوري اسلامی ایران به روزهاي حساسي رسيده است که تقابل کلامي آقاي روحاني و ترامپ را مي‌توان اوج اين رويارويي دانست. در اين ميان، آنچه قابل توجه و تأمل است، هوشياري است که باید همه آنهايي که دغدغه سرزمين پهناور ايران و ملت بزرگ آن را دارند، از آن برخوردار باشند. اين وضعيت هرچند مشکلاتي را براي کشور به همراه داشته است، اما فرصت‌هايي را هم براي جمهوري اسلامي فراهم کرده که مي‌توان آن را از برکات رونمايي چهره واقعي دشمنان اين ملت دانست!
یکی از برکات حاصله هوشياري است که نصيب يک جريان سياسي شده و سرانجام توانسته است وضعيت حقيقي صف‌آرايي‌ها در کشور را بشناسد و مطابق با منافع ملي و مصالح ملت تصميم بگيرد و فعالان آن اردوگاه مبتني بر اين مصالح سخن بگويند!
ساليان متمادي است که دوقطبي پررنگ شده اصولگرا‌ـ اصلاح‌طلب از سوی اردوگاه اصلاح‌طلبان با شدت و حدت خاصي به جامعه القا مي‌شود. موضع‌گيري تند اصلاح‌طلبان عليه اصولگرايان تا آنجا بوده که گويا دشمني جز طرف مقابل نداشته و همه همّ و توان ايشان صرف تخريب رقيب شده است!
در اين فضاي دوقطبي شده، اصلاح‌طلبان حاضر به ترسيم مرزهاي خود با ضدانقلاب و مخالف نظام نبودند و ترجيح مي‌دانند توپ رسانه‌اي‌ـ تخريبي ايشان همچنان به سمت اصولگرايان در حال آتش باشد! اين وضعيت البته براي آنان منافع جناحي داشت و محصول آن را در انتخابات مي‌چيدند، هرچند حاصل آن در تعارض با منافع ملي باشد! اين رويکرد در حالي بود که در اين مدت افراد بسياري از اردوگاه اصلاح‌طلبان دچار دگرديسي و استحاله شده و به اردوگاه ضد انقلاب پيوسته‌اند.
اما گویا وضعیت حساس کشور تا حدودي هوش را به عقل اصلاح‌طلبان بازگردانده و اين روزها شاهد اظهارات قابل ملاحظه‌اي در اين زمينه هستيم که تلاش دارد مرزهاي خود را با جريان‌هاي داخلي کم‌رنگ و مسالمت‌آميز کرده و فاصله خود با ضدانقلاب و براندازان را پررنگ کند
اگر اين مرزبندي و فاصله‌گذاري تداوم يافته و به گفتمان فراگير اصلاح‌طلبي بدل شود، مي‌تواند سرآغاز فصلي نو در رقابت‌هاي سياسي در کشور قلمداد شده و حتي در گامي فراتر بسترساز موضوعی باشد که از آن با عنوان گفت‌وگو و وحدت ملي سخن به ميان آمده است.

▼ گزارش روز
نسخه مضحک!
«مدنی‌ترین پاسخ به گزافه‌گویی‌های ترامپ، گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما است. مؤثرترین جواب به سخنان مداخله‌جویانه پمپئو در کالیفرنیا نیز دعوت ظریف از جان کری برای ایراد سخنرانی در تهران است. دفاع از برجام و مخالفت با ماجراجویی ترامپ را باید به درون آمریکا و میان آمریکاییان کشاند.» خنده‌دار! مضحک! تلخ! بی‌اساس! نگران‌کننده! و... جملات مصطفی تاج‌زاده از چهره‌های شناخته شده در جریان اصلاحات همین قدر متناقض و عجیب است! او پیشنهاد می‌کند برای مقابله با ترامپ با اوباما تماس بگیرند و  جان کری را به تهران بیاورند؛ اما سؤال اینجاست که آیا آقای تاج‌زاده واقعاً به چنین نسخه‌ای ایمان دارد؟ آیا واقعا درک سیاسی و  فهم او از مسائل بین‌الملل و سوگیری‌ها در ایالات متحده همین قدر کودکانه و وحشتناک است؟ چطور و بر اساس کدام ادله و منطق و حتی مصلحت‌اندیشی می‌توان برای دفع شر ترامپ  نسخه گرایش به اوباما را پیچید؟! آیا  این چهره جریان فتنه فراموش کرده است باراک اوباما پایه‌گذار سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه جمهوری اسلامی ایران بود و امروز ترامپ به دنبال بازگرداندن همان تحریم‌هایی است که در دوران اوباما طراحی شده و به اجرا درآمده است؟ آنقدر حافظه آقای تاج‌زاده ضعیف است که به یاد نمی‌آورد این دولت اوباما بود که توانست اجماع نسبی علیه ایران ایجاد کند و فشارها علیه کشورمان را به حداکثر برساند؟ چگونه ممکن است برای مقابله با ترامپ که حتی در همراه کردن اروپا و هم‌پیمانان نزدیکش در برابر ایران عاجز است و چین و روسیه رسماً در برابر سیاست ضد ایرانی‌اش ایستاده‌اند، با اوباما تماس گرفت؟! البته شاید ماجرا به گونه‌ای دیگر باشد، شاید ما باید خودمان را جای تاج‌زاده بگذاریم و به یاد بیاوریم آن روزهایی را که رئیس جمهور دموکرات آمریکا کنار فتنه‌گران ایستاده بود! به یاد بیاوریم تحریم دولت وقت را که در حقیقت تحریم ایران بود، چقدر مورد رضایت دوستان بود و...

▼ اخبار ویژه        
دستگیری‌های اخیر در سازمان توسعه تجارت
یک منبع آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در چند روز اخیر چند نفر از مدیران سازمان توسعه تجارت دستگیر شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به آقایان «ع.ع»، «ف.م» و خانم «ش.م» اشاره کرد. وی افزود: اتهام این افراد همدستی با آقای «ص» یکی از طراحان پایگاه ثبت سفارش واردات بوده است که اقدام به واردات 6 هزار و 481 دستگاه خودرو کرده که 1100 دستگاه از این خودروها از گمرک ترخیص شده است. گفتنی است، این شخص دو سال پیش از وزارت صنعت اخراج شده بود. این منبع آگاه گفت: شرکتی منتفع واردات بوده که دختر وزیر سابق صنعت در آن حضور داشته است. وی همچنین گفت: یکی از معاونان وزیر صنعت هم در روزهای اخیر بازداشت شد؛ اما در حال حاضر با قید وثیقه آزاد شده است.

ژن‌های خوب در شهرداری!
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «بیماری قوم و خویش بازی در شهرداری» نوشت: «در روزهای گذشته، فهرستی با عنوان فساد و زدوبند فامیلی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ادعا شده بود افراد جدید زیادی در شهرداری تهران و شورای شهر استخدام شده‌اند که بیشترشان نسبت فامیلی با اعضای شورای شهر و مسئولان‌ـ اصولگرا و اصلاح‌طلب‌ـ دارند. این فهرست به ‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و دوباره بحث ژن خوب را بر سر زبان‌ها انداخت. اگرچه خبرهای تأیید شده حکایت از آن دارد که در کلیت فهرست و اسامی منتشر شده می‌توان شک کرد، اما در میان اسامی منتشرشده، نام افرادی وجود دارد که نسبت فامیلی آنها با مسئولان واقعی است.»
 
▼ اخبار
1ـ سیاست‌های ترامپ شکست خواهد خورد
«فیلیپ جرالدی» از مأموران سابق سیا در توضیح اظهارات متفاوت ترامپ درباره ایران گفت: «ترامپ تمایلی برای مذاکره [با ایران] ندارد. وی خواستار تسلیم شدن ایران و تغییرات در برجام و عدم حمایت ایران از سوریه است. اما هیچ یک از این دو اتفاق نخواهد افتاد و تهدید نابودی ایران هم ایده نامعقولی است که نتایج مثبتی به بار نمی‌آورد و سبب می‌شود ایرانی‌ها با قدرت بیشتری از حکومت خود حمایت کنند.» این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه به جنگ نرم آمریکا اشاره کرد و گفت: «آمریکا تأکید دارد که حامی مردم ایران است، در حالی که همه ما می‌دانیم چنین حرفی درست نیست. شبکه‌های رسانه‌ای سعی دارند مخاطبان ایرانی را تشویق کنند تا در مقابل حکومت کنونی به پا خیزند. این‌ تاکتیک‌ها مشابه تاکتیک‌هایی است که علیه شوروی سابق در دوران جنگ سرد استفاده شدند. آمریکا خواستار تغییر حکومت در ایران است.»

2ـ اعضای کابینه باید اقدامات یکدیگر را تکمیل کنند
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره احتمال خروج «عباس آخوندی» از کابینه دولت دوازدهم گفت: شاید عملکرد یک وزیر به تنهایی خوب باشد؛ اما امروز کارها تیمی پیش می‌رود و اعضای کابینه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و بتوانند هر یک اقدامات دیگری را تکمیل کنند؛ اما متأسفانه در حال حاضر نه تنها در کابینه دولت این اعتماد بین وزرا وجود ندارد؛ بلکه در برخی مواقع یکدیگر را تضعیف می‌کنند که در بخش مسکن نیز اختلاف نظر جدی بین رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی وجود دارد؛ به همین دلیل رئیس‌جمهوری به دنبال تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر است. رضایی‌کوچی در توضیح این موضوع اظهار داشت: تنها توانمندی افراد نمی‌تواند ملاک انتخاب آنها برای عضویت در کابینه باشد؛ بلکه مهم‌ترین ویژگی وزرا باید اعتماد به یکدیگر و مکمل بودن هم باشد.

3ـ نمی‌توانیم فقط شریک خوشی‌های دولت باشیم!
محمد عطريانفر، فعال سياسي اصلاح‌طلب با اصرار بر ضرورت ادامه حمايت از دولت معتقد است پس از عبور از بحران كنوني، اعتماد عمومي به اصلاح‌طلبان افزايش يافته و مسئله ريزش رأي به صورت خود به خود حل خواهد شد. وی گفته است: نبايد فقط در خوشي‌هاي دولت سهيم باشيم؛ بلكه بايد در مصائب و مشكلات نيز با دولت همراه بود و دستي بر آتش داشت. بزرگان اصلاحات نيز همين نظر را دارند. امروز آقاي خاتمي و دوستان ديگر همين دغدغه را داشتند. موضع شخصي بنده نقد جدي كساني است كه از عبور از اصلاحات سخن مي‌گويند بدون اينكه طرح جايگزيني داشته باشند. اينها فقط در عبور كردن تخصص دارند. عبور كردن كه هنر نيست. هر كسي مي‌تواند در هر شرايطي با گذشته خود خداحافظي كند و بگويد، اين گذشته به من مربوط نيست.

4ـ شرایط امروز نتیجه خوش‌بینی بیش از حد به برجام است
«محمد سلامتی» از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با «آفتاب یزد» گفته است: «آقای روحانی باید از ابتدای کار دولت یازدهم اصل را بر احیا و بازسازی واحدهای تولیدی می‌گذاشت؛ اما بی‌اعتقادی دولتمردان به این امر و خوش‌بینی بیش از حد به برجام مانع این امر شد. ضمناً باید اضافه کنم که معمولاً دولت‌ها برای موفقیت در عرصه اقتصادی باید اولاً برنامه مشخصی داشته باشند و ثانیاً برای اجرای آن، افراد هم‌فکر و هماهنگ را انتخاب کنند. متأسفانه، دولت‌های یازدهم و دوازدهم فاقد این دو مهم بوده و هستند.» او اذعان کرده است، دولت بیش از حد به برجام خوش‌بین بود. این در حالی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب در این موضوع خود آتش‌بیار معرکه بودند و تا پیش از این، برجام را فتح‌الفتوح نامیده و هر انتقادی را با فحاشی پاسخ می‌دادند.

▼ اخبار کوتاه
تازه‌ترین خبرهای رسیده نشان می‌دهد، با تصمیم جدید رئیس‌جمهور بناست عبدالناصر همتی جایگزین ولی‌الله سیف و رئیس کل بانک مرکزی شود. گفتنی است، عبدالناصر همتی پیش از این ریاست بیمه مرکزی را بر عهده داشت و اکنون سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین است. همتی درباره صحت و سقم این خبر اظهار داشت: این تصمیم از سوی رئیس‌جمهور گرفته شده ولی هنوز نهایی نشده است. گفته می‌شود حکم نهایی امروز پس از جلسه هیئت وزیران صادر خواهد شد. همچنین گفته می‌شود قرار است علی طیب‌نیا، جایگزین محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه شود.
عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: «تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد. شایعه بی‌اساس رفع فیلتر تلگرام که به منظور تنفس مصنوعی به پیکر نیمه‌جان این شبکه هر از چند گاهی منتشر می‌شود، نمی‌تواند روند مهاجرت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی را متوقف کند. ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده نزدیک با برطرف شدن برخی موانع، مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی تکمیل شده و گام بلندی در تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته خواهد شد.»
حسین مقصودی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: دولت و مجلس رویکرد مثبتی در جلوگیری از به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌های مدیریتی دارند. طبق آمار غیر رسمی حدود 17 استاندار، نزدیک به 80 معاون استاندار و 1200 مدیر بازنشسته باید از پست‌های مدیریتی خود کنار روند. البته مدیران بازنشسته لابی‌های بسیاری در مجلس برای جلوگیری از تصویب این قانون صورت داده‌اند؛ اما مجلس تحت تأثیر این فضا قرار نگرفت.
به دنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری طی نامه‌ای رسمی خطاب به پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت دولت ایران درباره بازگشت یکجانبه تحریم‌های دولت آمریکا، تأکید کرد: از هر گونه اقدام جدید اجتناب کنید و شرایط را تغییر ندهید.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جمع کهنه‌سربازان آمریکایی در شهر کانزاس گفت: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای یکجانبه و وحشتناک ایران خارج کردم و ایران دیگر آن کشور سابق نیست.» ترامپ اضافه کرد: «باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، اما آماده توافق واقعی هستیم، نه توافقی که توسط دولت قبلی حاصل شد و فاجعه بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات