صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۹۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 20 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بهترین راه مقابله با دشمن، همین حمایت از کالای ایرانی است. دشمنان فهمیده‌اند که در جنگ سختِ نظامی طَرفی نخواهند بست. بنده قبل از این هم در دوره‌ رئیس‌جمهور دیگر آمریکا گفتم که دوران بزن و دررو گذشته ‌است. بزنید، می‌خورید.(1397/2/10)

▼ حرف روز
فاجعه انسانی در یمن!
چشمان بسته جهان بر سه سال جنایت مداوم رژیم سعودی و حامیانش در یمن بار دیگر فاجعه رقم زد و این بار شاهد حمله مرگبار جنگنده‌های سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در شهر «ضحیان» بودیم که ۵۵ نفر کشته و ۷۷ نفر زخمی بر جای گذاشت. بنا بر اعلام صلیب‌سرخ، بیشتر قربانیان این حمله کودکان زیر ۱۵ سال بوده‌اند که از یک اردوی تابستانی باز می‌گشتند. تداوم جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن که مانند همیشه در سایه سکوت مرگبار جامعه بین‌المللی و حمایت‌های آمریکا به منصه ظهور می‌رسید، سرانجام صدای اعتراض سازمان‌های مستقل حقوق بشری را بلند کرد و پس از مباحث زیاد بر روی «مستقل» یا «غیر مستقل» بودن تحقیقات در زمینه حمله سعودی‌ها به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی، سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله خونین، آن را «جنایت جنگی» خواند و شورای امنیت خواستار انجام «تحقیقات موثق» درباره آن شد. با وجود این آمریکا همچنان نه تنها حاضر به محکومیت این جنایت نشده، بلکه با انجام تحقیقات مستقل نیز مخالف ا‌ست و هم‌نوا با سعودی‌ها که این اقدام وحشیانه را «اقدامی نظامی و مشروع» می‌دانند، معتقد است خود سعودی‌ها در زمینه جنایتی که به ارتکاب آن متهم‌ هستند، تحقیق کنند.
عربستان سعودی با مشارکت امارات متحده عربی و حمایت آمریکا و انگلیس تجاوز نظامی خود به یمن را در روز شش فروردین 1394 آغاز کرده است. در طول این مدت هزاران حمله هوایی به وسیله جنگنده‌های ائتلاف سعودی‌ـ آمریکایی در یمن انجام گرفته که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر از جمله زنان و کودکان شده است. متجاوزان همچنین از آن زمان تاکنون محاصره اقتصادی شدیدی را ضد یمن اعمال کرده و مانع از ورود دارو و لوازم اساسی و مورد نیاز زندگی به این کشور شده و محدودیت‌ها و اقدامات سختی را در برابر ورود کمک‌های انسانی به مناطق گوناگون یمن در پیش گرفته‌اند و حتی بسیاری از دولت‌های اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی نیز در برابر جنایت سعودی‌ها سکوت کرده‌اند.
به راستی ملت‌ها و دولت‌های مسلمان به اندازه «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی که در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ایالات متحده با پشتیبانی از جنگ ائتلاف سعودی در یمن از طریق ارائه تسلیحات، سوخت‌رسانی هوایی و کمک به هدف‌یابی، در این قساوت شریک است.» حاضرند از مردم مظلوم و مقاوم یمن حمایت کنند؟!

▼ گزارش روز
پاسخ معکوس!
«من به عنوان یک شهروند عراقی مخالفت خود را با اظهارات العبادی درباره تحریم‌های شرم‌آور تحمیلی بر جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم، من با ایران ابراز همبستگی می‌کنم؛ کشوری که از ما در جنگ با داعش حمایت کرد و خون فرزندانش با فرزندان ما درآمیخت؛ آن هم در زمانی که شرکای وطن به ما خیانت کردند. #همبستگی با ایران #العبادی نماینده ما نیست.» این جملات تنها یکی از نوشته‌های پر تعداد کاربران عراقی در فضای مجازی علیه سخنان حیدر العبادی درباره همراهی این کشور با تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکاست! اما واکنش به این اظهارات عجیب تنها به کاربران و مردم عراق محدود نماند؛ «سازمان بدر: تحریم‌های ظالمانه، غیر قانونی و یکجانبه آمریکا علیه ملت عظیم ایران و جمهوری اسلامی را به شدت محکوم و تأکید می‌کنیم این تحریم‌ها با همه عرف‌ها و منشورهای بین‌المللی و ارزش‌های اخلاقی و حقوق بشری که آمریکا سنگ آن را به سینه می‌زند، در تضاد است»، «حزب‌الله عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیانگر سیطره لابی صهیونیستی و پول عربستان بر دونالد ترامپ است و مردم وفادار عراق همه در کنار برادران‌شان در ایران خواهند ایستاد»، «جنبش عصائب اهل الحق: موضع نخست‌وزیر تأسف‌برانگیز بود و این موضع‌گیری در دولت آینده عراق ادامه نخواهد داشت»، «عمار حکیم: تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گذر از اراده بین‌المللی و تعهدات و توافق‌نامه‌های امضا شده است»، «جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق: دوسوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند، پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند. معلوم نیست چه کسانی به تو (حیدرالعبادی) مشاوره می‌دهند! مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی؟! جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدای‌شان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟!»؛ «مقتدی صدر: آمریکا ملت‌ها را به بهانه خصومت با دولت‌ها «مجازات» و زیر فشار اقتصادی قرار می‌دهد و اگر آمریکا از تصمیماتش دست برندارد؛ ما دست بسته نخواهیم ماند»، «آیت‌الله محمدتقی مدرسی: ملت عراق با برادرانش(ایران) قوی‌تر از همه مکرها و نیرنگ‌هاست و ما هرگز لطف و کمک برادران‌مان در ایام محنت بزرگ هنگام بیرون راندن تروریست‌ها و نیز حمایت از اقتصادمان در سخت‌ترین شرایط را فراموش نخواهیم کرد»، «شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق: وقتی یهود و نصاری برای نبرد با مسلمانان ایران حرکت کنند، هزاران نفر از اهالی شام برای دفاع از اصل اسلام به میدان می‌آیند، (من نیز می‌گویم که) خود نخستین فرد خواهم بود که برای دفاع از ایران به میدان می‌آیم.» «جلیل النوری، معاون اول «مقتدی صدر»: عراقی‌ها نباید در مواضع و سخنان خود از قدرت‌های شیطانی تبعیت کنند. این تصمیم جریان الصدر عراق نه سیاسی بوده و نه از روی تملق و چاپلوسی است، بلکه دفاع از ایران واجب شرعی و اخلاقی است که دین، مذهب و مرجعیت ما آن را بر ما املا می‌کند.» و... .
اینها نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد سخنان نسنجیده حیدر العبادی در روزهای پایانی حضورش در مسند نخست‌وزیری که به باور کارشناسان برای رضایت لابی‌های سعودی در عراق بیان شد، برخلاف انتظار او به نمایش وحدت ملت عراق با ایران تبدیل شد؛ پاسخی معکوس که تیر خلاصی شد بر رؤیای تمدید حضورش در مسند نخست‌وزیری!
 
▼ اخبار
1ـ طرح تشکیل ناتوی عربی علیه ایران محکوم به شکست است
خبرگزاری رویترز هفته گذشته مدعی شده بود کاخ سفید در حال پیشبرد بی‌جار و جنجال طرح «تشکیل ناتوی عربی» به منظور ایجاد یک ائتلاف سیاسی- امنیتی میان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس است که یکی از اهداف آن مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. «مروان کابالان» تحلیلگر الجزیره نوشته است: «طرح ناتوی عربی ترامپ برای مقابله با ایران محکوم به شکست است.» وی افزوده است: «اصل زیربنایی امنیت جمعی را «یکی برای همه و همه برای یکی» تشکیل می‌دهد. تجاوز یا جنگ علیه یکی از اعضای یک نظام امنیت جمعی، جنگ علیه تمامی اعضا محسوب می‌شود. اما در اینجا، جنگ و تهدید جنگ، از خود سازمانی ناشی می‌شود که قرار است امنیت ایجاد کرده و امنیت بقیه را تقویت کند.» مطابق این تحلیل، در سطح دولت‌ـ جامعه، شکاف‌های میان حاکمان و مردمان‌شان از ادراک تهدیدها به مراتب بیشتر است. در حالی که برخی از دولت‌های عربی ایران را مهم‌ترین تهدید علیه امنیت خودشان تصور می‌کنند، عده بیشتری از آنها معتقدند اسرائیل و آمریکا تهدید مهم‌تری نسبت به امنیت اعراب محسوب می‌شوند.

2ـ اقدامات آمریکا را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم!
دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه گفت تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های روسیه، به مثابه اعلان جنگ اقتصادی علیه مسکو است. او طی بازدید از مناطق شرقی روسیه، تأکید کرد اگر بانک‌های روسیه از تحریم‌های آمریکا آسیب ببینند، مسکو نیز اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی و سیاسی علیه واشنگتن اجرا خواهد کرد. نخست‌وزیر روسیه با ضروری دانستن واکنش روسیه به این جنگ اقتصادی آمریکا، گفت: «نیاز است به این جنگ اقتصادی، به صورت سیاسی یا از طرق دیگر، پاسخ دهیم و دوستان آمریکایی ما باید این را درک کنند.» گفتنی است، ایالات متحده به بهانه نقش ادعایی روسیه در مسمومیت جاسوس دوجانبه انگلیسی، دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه اعمال کرد، همچنین مجلس سنای آمریکا پیشتر با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های بانکی روسیه با نظام مالی آمریکا و واحد پول دلار اعمال کرد.

3ـ فاتحه اصلاح‌طلبان را باید خواند!
قدرت‌الله علیخانی، از نمایندگان سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «من معتقدم واقعیت‌ها با اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور می‌دهند، فاصله دارد. سخنان (رئیس‌جمهور) با واقعیت‌های جامعه و مشکلات عدیده مردم سازگار نیست. انگار رئیس‌جمهور اطلاعات جای دیگری را بیان کرد؛ چرا که اساساً اطلاعات او با آنچه در جامعه رخ می‌دهد، منطبق نبود... وعده‌های آقای روحانی از دید مردم در داخل عملیاتی نشده است... من نمی‌خواهم بگویم که وزرا افراد بدی هستند؛ اما عده‌ای از این وزرا به درد شرایط امروز نمی‌خورند. این وزرا به‌ درد کابینه نمی‌خورند. رئیس‌جمهور و سایر مسئولان دولتی باید نگاهی به نظرسنجی‌ها داشته باشند. نارضایتی‌ها زیاد است. من معتقدم آقای روحانی نباید از واقعیات جامعه فاصله بگیرد... من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند.»

4ـ فراخوان رئیس‌جمهور ترکیه برای حمایت از پول ملی
رئیس‌جمهور ترکیه، از شهروندان این کشور خواست ارزهای خارجی خود را برای حمایت از لیر ترکیه که در اثر اختلافات دیپلماتیک با واشنگتن به پایین‌ترین حد در برابر دلار آمریکا رسیده است، به فروش برسانند. آسوشیتدپرس به نقل از رجب طیب اردوغان گفت: یوروها، دلارها و طلاهایی را که زیر بالشت‌های خود مخفی کرده‌اید، در بانک‌های ما به لیر تبدیل کنید. این مبارزه‌ای داخلی و ملی است. گفتنی است، ارزش پول ترکیه در روز گذشته تقریباً ۲۰ درصد سقوط کرده و هر یک دلار 6/64 لیر شده است. در حال حاضر، این ارز بدترین هفته خود از سال ۲۰۰۱ را تجربه می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس آمارهای منتشر شده از صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است ایران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان باقی بماند؛ اما در سال 2021 با پشت سر گذاشتن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود کند.
تحلیلگران می‌گویند حتی اگر دولت ترامپ از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا برداشت کند، بعید است رانندگان آمریکایی شاهد کاهش قیمت سوخت باشند، چرا که در حال حاضر تولید نفت آمریکا در بالاترین حد خود است. برداشت احتمالی از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر، با این هدف خواهد بود که به رانندگانی که در یک سال گذشته شاهد افزایش ۵۰ سنتی قیمت بنزین بودند، اندکی دلداری دهد.
وزارت خارجه کره شمالی هشدار داد اگر آمریکا بر سناریو‌های قبلی که شکست خورده‌اند اصرار داشته باشد، وعده‌های نشست سنگاپور محقق نخواهد شد. کره شمالی همچنین ضمن متهم ‌کردن برخی مقامات ارشد آمریکا به تلاش برای افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌‎یانگ هشدار داد: این تلاش‌ها سبب توقف غیر هسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره می‌شود.
گفته می‌شود سیدتقی نوربخش مدیرعامل کنونی سازمان تأمین اجتماعی، احمد میدری معاونت رفاه وزارت تعاون و انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی سه گزینه پیشنهادی برای سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که رئیس‌جمهور در حال بررسی آنها است.
پس از طرح مطالبی در کانال‌های گوناگون خبری رسانه‌ها با موضوع «سرنوشت نامعلوم ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی»، ‌بانک مرکزی اعلام کرد سرنوشت 9 میلیارد دلار کاملاً مشخص است و اظهارنظرهای رسانه‌ای باید با اطلاعات دقیق باشد‌.
یحیی آل‌اسحاق، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در مجموع حدود 200 میلیارد دلار تا پایان سال بالقوه در کشور ارز وجود دارد؛ در صورتی که ارز مورد نیاز تا پایان امسال تنها 70 میلیارد دلار است.
منابع آگاه خبر دادند، ارزیابی دولت ترامپ از کاهش صادرات نفت ایران حدود روزانه یک میلیون بشکه است که با توقف کامل فروش نفت آن فاصله دارد و واشنگتن آماده می‌شود تا مورد به مورد معافیت‌هایی به کشورها اعطا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات