بین الملل >>  آمریکاواروپا >> پرسش بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۶۱

چرا ایران مخالف مذاکره بدون پیش شرط است؟

باتوجه به اينکه ترامب آمادگي خود را براي مذاکره بدون پيش شرط اعلام کرد چرا جمهوري اسلامي ايران مخالفت کرده است؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
اگرچه برخي از افراد در واکنش به درخواست مذاکره از سوي ترامپ استقبال کرده و با فرصت خواندن آن پيشنها پذيرش مذاکره را دادند يا برخي ديگر با طرح اين موضوع که در جهان کنوني مذاکره نه سازش است و نه تسليم، مذاکر مذاکره است، به نوعي آن را توجيه پذير دانسته اند، اما رويدادهايي که پس از تجربه برجام رخ داده است و اهداف راهبردي ترامپ و تيم او در کاخ سفيد حقايقي را آشکار مي‌سازد که مي‌تواند دلايل محکمي براي عدم تمکين فشار - مذاکره رئيس جهموري امريکا باشد. 
1.پس از توافق برجام دولت اوباما که خود امضاء کننده آن بوده، نه تنها به همه تعهدات خودعمل نکرد بلکه نقض هاي مکرري  در طولدوران خود داشته که مهمترين آن تمديد ده ساله قانون داماتو بود که آقاي روحاني رئيس جمهوري ايران از آن نقض فاحش ياد کرد. ترامپ نيز پس از ورود به کاخ سفيد تحريم هايي را بر خلاف تعهدات برجامي عليه ايران وضع کرد و سپس با خروج خود از توافق هسته اي که پشتوانه اي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را هم داشته، اين توافق را از پايه فروريخت. از اين رو با کدام منطق  و عقلانيت مي توان به در خواست مذاکره جواب مثبت داد و انتظار منفعت براي منافع ملي کشور داشت.
2. مواضع اعلامي و اعمالي ترامب و تيم او به وضوح نشان مي دهد که محتواي مذاکره از پيش مشخص است.  اهالي کاخ سفيد نتايج دلخواه و مدنظر از مذاکره را قبل از هرگونه مذاکره اعلام کردند. ترامب در سخنان و توئيت هاي مختلفي اعالم کرد که «ايران بايد اينگونه باشد.»، پمپئو وزير خارجه امريکا نيز ابتدا شروط 12 گانه اي را براي مذاکره اعلام کرد. بار ديگر بلافصله پس از درخواست مذاکره بدون شرط ترامب، با تصحيح و تشريح موضع ترامپ، شروطي را براي مذاکره يادآور شد. پيش شرط‌هاي آکار و غير آشکار مقامات آمريکايي نافي وجود اراده آن‌ها براي گفتگوي سازنده است.در واقع در ذهن دولتمردان امريکايي مذاکره به معناي بده وبستان نيست بلکه بده و نيستان است. بنابراين، وقتي نتيجه مذاکره اي که از قبل مشخص است و اراده حقيقي در آن ديده نمي شود، رفتن پاي ميز مذاکره خلاف عقلانيت در ديپلماسي است. 
3.تجربه مذاکره ترامپ با کيم اون که متاسفانه برخي بلافاصله از آن به عنوان الگويي براي جمهوري اسلامي معرفي مي کردند، عبرت انگيز و درس آموز است. زيرا ترامپ بر خلاف امضاي سند توافق، خواسته هاي اضافي و غير سازنده اي را مطرح کرد به گونه اي که دولتمردان کره شمالي در واکنش به آن اعلام کردند در صورت ادامه فشارها براي اين‌که کره شمالي «به‌شکل يک‌طرفه» دست از جنگ‌افزار هسته‌اي خود بردارد، در مورد مذاکرات  با امريکا تجديد نظر خواهد کرد. 
4. اقدامات ترامپ با معاهدات بين المللي و اقدامات يک جانبه گرايانه دليل ديگري است که مذاکره با امريکا ترامپ نه تنها فايده بر آن مترتب نيست بلکه ضرر آن مضاعف است. ترامپ پس از کمتر از دو سال از به قدرت رسيدن خود، تمام توافقات يا معاهدات از جمله توافق‌نامه‌ها با نزديک‌ترين متحدان آمريکا را پاره کرده و آن‌ها را زير پا گذاشته است. ترامپ از معاهده آب و هوايي پاريس خارج شد و توافق مبادلات تجاري آزاد با متحدان اروپايي خود را لغو کرد و يک جنگ تجاري عليه آنان به راه انداخت و با در پيش گرفتن سياست‌هاي حمايتي، ماليات‌هايي را بر کالا‌هاي وارداتي از اروپا، کانادا و مکزيک اعمال کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات