صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 29 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک و احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند؛ تصویر دولت در چشم مردم باید کارآمد و تلاشگر باشد، مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند.(1397/4/24)

▼ حرف روز 
فرصت‌طلبی از یک قتل
ماجرای قتل پرحاشیه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی سبب شد محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان با بحران بزرگی روبه‌رو شود؛ اما همزمان با این بحران روند دیگری هم با شدت بیشتر در حال دنبال شدن است که همان عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس است. یکی از رخدادهای مرتبط با موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی، دیدار هیئتی از مسیحیان انجیلی آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی با محمدبن‌سلمان در هفته‌های اخیر بود که می‌توان گفت حاوی پیامی با این مضمون از سوی بن‌سلمان است که برای برداشتن گام‌های بیشتر به سمت رژیم صهیونیستی آمادگی دارد.
روند تحولات مربوط به ارتباطات بین کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی که بخشی از آن تحت تأثیر کشته شدن جمال خاشقجی شدت بیشتری هم پیدا کرده، با سفر چندی پیش نتانیاهو به عمان و ملاقات با سطان قابوس نشان داد تلاش‌های غرب و برخی کشورهای عربی برای احیای روند سازش ادامه دارد. هرچند از نگاه صهیونیست‌ها متوقف بودن موضوع سازش با فلسطینیان چندان اهمیتی برای روابط روزافزون بین آنها با عربستان سعودی ندارد و نسل جدید حاکمان در کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس دیگر ترسی از برقراری رابطه با تل‌آویو ندارند و مدت‌هاست از کانال‌های غیررسمی این رابطه را دنبال می‌کنند.
پایان سخن اینکه مهم‌ترین نقطه تلاقی منافع رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی موضوع ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از شکست از نیروهای مقاومت دچار بحران داخلی است، به دنبال این است که با عادی‌سازی روابط بین این رژیم و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و تقویت پیوندهای اطلاعاتی، نظامی و امنیتی، دشمن مشترک خود (ایران) را تحت فشار قرار دهد. این در حالی است که محمدبن‌سلمان هم به دنبال این است که ضمن همراهی با صهیونیست‌ها در وهله اول به هدف مشترک در قبال ایران برسد و در مرحله دوم هم از چالشی که ماجرای جمال خاشقجی برای او به وجود آورده، عبور کند؛ موضوعی که صهیونیست‌ها هم او را کمک خواهند کرد.

گزارش روز
شاهدی به نفع منتقدان!
«هاوارد ویلکینسون، یک افشاگر دانمارکی در برابر مجلس این کشور شهادت داد دانسک بانک به عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور در یکی از بزرگ‌ترین پولشویی‌های تاریخ جهان دست داشته است. افشای این ابر پولشویی سبب شد تا توماس بورگن، مدیرعامل دانسک بانک استعفا دهد. این حجم پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ رخ داده و بیشتر پولشویی‌های انجام‌ شده در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لاتویا، روسیه و استونی انجام شده است. بنا به گفته اوله اندرسن، عضو سابق هیئت‌مدیره دانسک‌ بانک برای این پولشویی‌ها از هویت شرکت‌های نفتی شل استفاده شده است. مقصد پول‌های شسته شده نیز استونی، لاتویا، چین، سوئیس، ترکیه، انگلیس و حدود ۱۵۰ کشور دیگر بوده است.» این خبر در حالی این روزها به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است که نکته‌ فرامتنی آن می‌تواند میزان اعتبار بسیاری از ادعاها و اظهارات در کشور ما را نشان دهد؛ آن نکته این است که دانمارک که اکنون شاهد این پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی معادل 2/8 هزار تریلیون تومان است، یکی از اصلی‌ترین اعضای FATF (کارگروه ویژه اقدام مالی) محسوب می‌شود و ترکیه، چین، روسیه، سوئیس، اتحادیه اروپا و انگلیس، شش عضو دیگر FATF نیز درگیر این موضوع بوده‌اند. این مسئله ادعاها و اظهارات پر تعداد برخی از رسانه‌ها، چهره‌ها و حتی مسئولان بلندپایه را که مدام موافقت نکردن با FATF را به دلیل نگرانی از مشخص شدن پولشویی و فساد دانسته و پذیرش FATF در داخل کشور را تنها راه مبارزه با فساد و پولشویی می‌دانند، بی‌اعتبار کرده و وزنه حرف منتقدان FATF را سنگین‌تر می‌کند! منتقدانی که معتقدند سازوکار FATF نه برای مبارزه با فساد و پولشویی، بلکه برای نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای خاص به ساختار اقتصادی ایران و استفاده از اطلاعات حاصل از آن برای فشار بیشتر بر کشورمان است.

▼ خبر ویژه
حاج‌قاسم؛ قوی‌ترین ژنرال خاورمیانه
«علی صوفان» مأمور ویژه سابق اف‌بی‌آی و کارشناس خبرنامه آکادمی نظامی آمریکا در یادداشتی با اذعان به شکست ایالات متحده و متحدانش در منطقه غرب آسیا در برابر محور مقاومت می‌نویسد: «ایران طی سال‌های اخیر در خاورمیانه، از لبنان و سوریه تا عراق و یمن، قدرت خود را اِعمال کرده است. یکی از کلیدهای موفقیت این کشور، اتخاذ یک استراتژی منحصربه‌فرد مبنی بر تلفیق قدرت شبه‌نظامی و قدرت دولتی بوده است، استراتژی‌ای که تا اندازه‌ای با الهام از مدل حزب‌الله در لبنان تدوین شده است. همه اذعان دارند معمار برجسته این سیاست، سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده کهنه‌کار نیروی قدس [سپاه پاسداران] ایران است. بدون شک سلیمانی، امروز، قدرتمندترین ژنرال خاورمیانه است. وی همچنین یکی از محبوب‌ترین افرادِ در قید حیات در ایران نیز هست.» وی در ادامه می‌نویسد: «ایران توانسته با ترکیبی از سیاست‌های گوناگون، از جمله مانور ماهرانه دیپلماتیک، ایجاد اتحاد تاکتیکی با ولادیمیر پوتین و روسیه و ارائه سلاح، مشاوره و پول به شبه‌نظامیان شیعه در کشورهای متعدد، به این موفقیت‌ها دست پیدا کند. سلیمانی اگرچه مردم کشورش به او احترام می‌گذارند و دشمنانش در میدان‌های جنگ در سراسر خاورمیانه از او وحشت دارند؛ اما در غرب همچنان غالباً ناشناخته است. این در حالی است که اگر بگوییم امروزه بدون درک کامل قاسم سلیمانی، نمی‌توان ایران را درک کرد، حتی اندکی از حق مطلب را هم ادا نکرده‌ایم.»

▼ اخبار
1ـ ادعاهای مضحک یک چهره اصلاح‌طلب

عبدالله ناصری از چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب گفته است: «گمان آقای روحانی ظاهراً این بود که با امضای برجام بخش اعظمی از مشکلات داخلی و بین‌المللی کشور حل خواهد شد... در همان زمان مذاکرات بسیاری از کنشگران و نخبگان سیاسی، طرفداران گفتمان اصلاح‌طلبی و گفتمان رأی انتخابی آقای روحانی به ایشان و تیم آقای روحانی گوشزد کردند که همه چیز را در سبد برجام نگذارید... امروز آقای روحانی پایگاه بسیار ضعیفی نسبت به اردیبهشت ۹۶ دارد.» گفتنی است، ناصری در حالی حساب اصلاح‌طلبان را از دولت در موضوع توافق جامع هسته‌ای جدا کرده و در ادعای مضحک گفته است، روحانی و نزدیکان وی در دفتر ریاست‌جمهوری و نه تیم مذاکره‌کننده با بی‌توجهی به تذکرات اصلاح‌طلبان، اشتباه کرده و همه چیز را در سبد برجام گذاشتند که طیف اصلاح‌طلب همواره مشغول بزرگنمایی از برجام و ترغیب دولت به چشم دوختن به نقطه‌های خیالی بوده است.

2ـ بحران جدی وجود ندارد
محمد سلامتی، فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش اعتماد عمومی و اینکه آیا این موضوع می‌تواند پاشنه آشیل نظام باشد، گفته است: «علی‌رغم اینکه مردم به اشکال مختلف ناراضی هستند، ولی نمی‌شود گفت این نارضایتی پاشنه آشیل نظام است. البته مسئولان باید بیش از گذشته به این مسئله توجه داشته باشند و خیلی جدی دنبال حل مسائل باشند.» وی تأکید کرده است: «مردم به هر صورت نظام را قبول دارند، انقلاب را قبول دارند و نمی‌خواهند این نظام صدمه ببیند؛ زیرا می‌دانند صدمه خوردن نظام به منزله صدمه خوردن همه مردم است.» سلامتی می‌افزاید: «به اعتقاد من بحرانی که امروز وجود دارد به مراتب ضعیف‌تر از بحران سال‌های آغازین انقلاب و شرایط جنگ است و الآن به آن شکل بحران جدی نیست و بیشتر از آنکه بحران وجود داشته باشد، تبلیغات و جنگ روانی بحران وجود دارد و اثرگذاری روانی این بحران می‌تواند تا حدودی روی اذهان جامعه مؤثر باشد.»

3ـ خاندان سعودی در تکاپوی تغییر جانشینی ملک‌سلمان
خبرگزاری «رویترز» به نقل از سه منبع آگاه در داخل خاندان سلطنتی عربستان سعودی گزارش داد، به دنبال وقایع و تحولات مربوط به قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول، ده‌ها شاهزاده و پسرعمو از خاندان آل‌سعود به دنبال تغییراتی در مسیر جانشینی ملک‌سلمان هستند؛ اما تا زمانی که وی زنده است، اقدام خاصی صورت نمی‌دهند. به نوشته «رویترز» به نقل از همین منابع نزدیک به دربار سعودی، شاهزاده‌ها و پسرعموها در حال بحث در زمینه امکان جانشینی شاهزاده احمدبن‌عبدالعزیز 76 ساله، برادر کوچک‌تر ملک‌سلمان و عموی محمدبن‌سلمان پس از مرگ پادشاه کنونی هستند و معتقدند وی می‌تواند تاج و تخت را در اختیار بگیرد.

4ـ نفوذی‌ها چرخ اقتصاد را مختل کرده‌اند
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس از مذاکرات برجام ظلم بزرگی به کشور ما کردند؛ امروز نفوذی‌های آمریکا در داخل چرخ اقتصاد را مختل کرده‌اند و در وزارتخانه‌ها بیشتر از ترامپ در حال فعالیت هستند و اجازه نمی‌دهند کار انقلابی پیش برود. بدنه لیبرال‌ها و نفوذی‌ها نمی‌گذارند چرخ اقتصاد راه بیفتد. وی تصریح کرد: ناکارآمدی در کشور در تفکرات آمریکایی ریشه دارد و به انقلاب ربطی ندارد. چرا نمی‌گذارند سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا شود؟ چرا برخی از نظارت می‌ترسند و اجازه نظارت نمی‌دهند؟ آنها می‌خواهند مهر ناکارآمدی را به پیشانی انقلاب بزنند. چرا برخی در یک روز با وارد کردن ذخایر بانک مرکزی به بازار پول ملی را بی‌پشتوانه کردند؟

▼ اخبار کوتاه
نعمت‌الله ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه رشد شهرنشینی بحران خطرناکی برای آینده کشور است، گفت: از سال 55 تاکنون جمعیت استان تهران از 3 میلیون نفر به 14 میلیون نفر رسیده است و همه روستاهایی که پیش از این معیشت شهرنشینان را تأمین می‌کردند، از بین رفته است. وی افزود: دولت سال آینده 73 هزار میلیارد تومان برای توسعه و اشتغال روستاها در نظر گرفته است که در قالب وام‌های بدون بهره از یک میلیارد ریال تا 10 میلیارد ریال در اختیار روستاییان قرار می‌دهد.
سه سناتور دموکرات از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به اتهام نقض قانون اساسی این کشور در انتصاب یک مقام بلندپایه شکایت کردند. این شکایت از سوی «ریچارد بلومنتال» از ایالت کانکتیکت، «شلدون وایتهاوس» از ایالت رودآیلند و «مازی هیرونو» از ایالت (هاوایی) در «دادگاه منطقه‌ای کلمبیا» مطرح شده است. در این شکواییه انتصاب «متیو ویتاکر» به عنوان کفیل وزارت دادگستری آمریکا بدون تأیید سنا خلاف قانون اساسی این کشور تلقی شده است.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با عبدالکریم الدغمی، رئیس اسبق پارلمان اردن از وی خواست پیام شفاهی او را به عبدالله دوم، پادشاه اردن منتقل کند. بشار اسد گفت: «به پادشاه اردن بگویید ما به جلو چشم دوخته‌ایم نه به عقب.» به نظر می‌رسد این پیام بیشتر از اینکه پیام سیاسی باشد، پیامی سرزنش‌آمیز است؛ چرا که چشم دوختن به پیش ‌رو به معنای وجود مسئله‌ای در گذشته است که اسد تصمیم گرفته از آن چشم‌پوشی کند.
برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مذاکره‌کننده ارشد ایران با FATF ممنوع‌الخروج شد؛ چرا که «میثم ن» با حضور در کنسولگری آمریکا در امارات درخواست تابعیت برای خود و خانواده‌اش کرده بود. گفتنی است، این فرد مسئولیت پیگیری و پیاده‌سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسئولان ارشد FATF در ایران را برعهده دارد!
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنرانی در کمیته امور خارجی و نظامی پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست» مدعی شد، به ‌جای جنگ داخلی در کابینه، باید با حضور ایران در منطقه مقابله کرد. وی همچنین تأکید کرد: انحلال کابینه در چنین زمانی فقط به نفع مقاومت در منطقه است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا برهم صالح حامل پیامی از مقامات ایران برای سعودی‌ها بود یا خیر، گفت: پیام خاصی از جانب دولت ایران برای دولت سعودی ارسال نشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات