صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۲۲

چرا آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج می کند؟

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در یک پیامی توئیتری غیرمنتظره اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می کند. بنا بر تصمیم دولت آمریکا قرار است نیروهای آمریکایی ضمن ترک فوری شمال شرق سوریه، در ۶۰ و ۱۰۰ روز آینده از کل سوریه نیز خارج شوند.
دولت آمریکا در مجموع ۳۰۰۰ هزار نیروی نظامی در سوریه دارد که شامل ۱۰۰۰ نیروی رزمی و ۲۰۰۰ نیروی پشتیبانی است که از نظر کمی کمترین نیروی خارجی در سوریه را تشکیل می دهد که در هشت پایگاه نظامی در شرق سوریه و عمدتا نیز شمال رقه استقرار یافته اند.
علل و چرایی تصمیم دولت آمریکا و بهتر بگوییم شخص ترامپ که به اتخاذ تصمیمات غیرمنتظره و دمدمی مزاج معروف است مبنی بر خروج از سوریه را باید در ماهیت، کیفیت و چشم انداز آتی حضور نیروهای آمریکا در سوریه ارزیابی کرد.
اولا حضور آمریکا در سوریه همانگونه که اشاره شد از نظر کمی و کیفی یک حضور ضعیف است. دولت آمریکا به ویژه شخص ترامپ که به سیاست خارجی از منظر سود و هزینه اقتصادی نگاه می کند به این نتیحه رسیده اند که با توجه به حضور بازیگران قدرتمندی مانند ایران، روسیه و حزب الله چه در روندهای میدانی و چه سیاسی در سوریه، لذا با این وجود آمریکا به راحتی و در آینده نزدیک نمی تواند جای پای محکمی برای خود در سوریه داشته باشد؛ لذا برای حضوری که کم اثر و بدون دستاورد است، واقع بینانه نیست هزینه ای صرف شود.
دلیل دوم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دقیقا در چارچوب و در راستای دلیل نخست ارزیابی می شود. به این معنا که با توجه با نداشتن جا پای محکم در سوریه و همچنین با عنایت به اینکه در روندهای سیاسی مربوط به سوریه نیز آمریکایی ها توسط سایر بازیگران حاضر در سوریه دخالت داده نمی شوند، بنابراین این گذاره ها استراتژیست های نظامی آمریکا را به این جمع بندی رسانده که حداقل در میان مدت و کوتاه مدت آمریکا قادر نخواهد بود توازن قوا در سوریه را آنگونه که می خواهد تغییر دهد. تغییر این توازن نیز بدون شک مستلزم پرداخت هزینه های بسیار سنگین است که در نهایت می تواند آمریکا را در باتلاق سوریه گرفتار کند.
اینکه دولت ترامپ شکست داعش را دلیلی بر پایان ماموریت آمریکا در سوریه اعلام کرده است، چیزی جز عوام فریبی نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات