صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۶۴

حرف روز/ سازوکار ناسازگار!

در حالی که مردم ایران برجام را تجربه کرده‌اند، دوباره عده‌ای درصددند امیدواری کاذب را این بار ازطریق INSTEX (سازوکار مالی جدید اروپا) در حوزه اقتصاد به وجود بیاورند؛ اما هدف این سازوکار اقتصادی نیست[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
یادداشت: در حالی که مردم ایران برجام را تجربه کرده‌اند، دوباره عده‌ای درصددند امیدواری کاذب را این بار ازطریق INSTEX (سازوکار مالی جدید اروپا) در حوزه اقتصاد به وجود بیاورند؛ اما هدف این سازوکار اقتصادی نیست. بیانیه سه کشور اروپایی در روز اعلام INSTEX یا سخنرانی پیش و پس از آن نشان می‌دهد، این بار هدف یا امنیتی است یا سیاسی. از این رو به سه نکته اساسی باید توجه کرد:
1ـ پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا درصدد برآمد ایران را در برجام نگه دارد و از این رو وعده تأمین منافع اقتصادی ایران را طبق مفاد برجام اعلام کرد. طبق برجام باید همه تحریم‌ها علیه کشورمان برداشته می‌شد که اروپا نیز در این زمینه نقش محوری داشت. رفتار اتحادیه اروپا نشان‌دهنده آن بود که آنها درصدد القای مستقل بودن این اتحادیه از آمریکا هستند و از سوی دیگر همواره خواهان نگه داشتن جمهوری اسلامی ایران در برجام برای دستیابی به اطلاعات هسته‌ای و در نتیجه زمینگیر کردن صنعت هسته‌ای بودند.
2ـ فشار سیاسی جمهوری اسلامی ایران به سه کشور اروپایی و مطرح شدن زمزمه‌های خروج ایران از برجام، اروپا را به رفتار عملی وادار کرد که اعلام سازوکار پشتیبانی از به اصطلاح مبادلات تجارت در این راستا بود؛ اما بررسی دقیق موضوع حاکی از آن است که سه کشور اروپایی در کمال بی‌اعتنایی به تعهدات برجامی خود، به دنبال گرفتار کردن کشور در موضوعات غیر هسته‌ای، مانند غذا و دارو هستند. امروز کشور ما به برکت انقلاب اسلامی در حوزه امنیت غذایی وضعیت بسیار ایده‌آلی دارد و در حوزه صنعت دارویی نیز جزء ده کشور برتر جهان محسوب می‌شود. تولید بیش از 97 درصد دارو در کشور نشان می‌دهد، ایران در آینده بسیار نزدیک جزء صادرکنندگان اصلی دارو در جهان خواهد بود. بنابراین کشوری که در حوزه غذا و دارو خودکفا باشد، بدون شک در برابر همه فشارهای بین‌المللی به راحتی مقاومت خواهد کرد؛ از این رو تمرکز اروپایی‌ها در INSTEX بر روی غذا و دارو به معنای وابسته کردن ایران در غذا و دارو است.
3- INSTEX نشان داد، آنها در عین اینکه همچنان می‌خواهند ایران را در برجام نگه دارند، به دنبال تحمیل برجام‌های دیگر به کشورمان هستند. سیاستی که نشان می‌دهد، اروپا با هماهنگی آمریکا درصدد ناکارآمدی انقلاب اسلامی است و از این رو تغییر نرم در اولویت این کشورهاست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات