صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۸۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 24 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز قدرت آمریکا رو به زوال است. در زمان اوباما هم همین‌طور بود اما در زمان این آقا(ترامپ) که واضح است؛ با هر تصمیمش در دنیا مخالفت می‌شود. قدرت سخت آمریکا یعنی قدرت اقتصاد و نظامی‌گری‌اش هم رو به افول است.(1397/8/12)

▼ حرف روز
سلام به آينده
جشن باشکوه چهلمين دهه فجر انقلاب اسلامي با حضور بي‌نظير ملت ايران در راه‌پيمايي 22 بهمن به اوج رسيد و فصلی نو در پیش روی انقلاب اسلامی آغاز شد. فصل پنجمی که باید با همه توان برای شکوفاسازی آن حرکت و تلاش کرد. دهه پنجم دیگر دهه تکرار و خطا نيست؛ بلکه باید از تجربیات گذشته آموخت و با اتقان و تدبیر بیشتری گام برداشت؛ از این رو باید به ملاحظات زیر توجه کرد:
1ـ پیشرفت و آبادانی کشور بدون داشتن الگو و حرکت مبتنی بر آن حاصل نخواهد شد. فقدان الگو موجب سردرگمی و حرکت‌های سینوس‌واری می‌شود که در نهایت تنها به اتلاف انرژی و سرمایه و توان می‌انجامد و ما را از دستیابی به اهداف و مقصد باز می‌دارد. مبتنی بر این ایده، باید نگاه ویژه‌ای به الگوی اسلامی‌ـ ایرانی پیشرفت داشت و تلاش کرد تا تصمیمات و اقدامات مبتنی بر آن اتخاذ شود.
2‌ـ فهم اولویت‌ها یکی دیگر از ضرورت‌های تاریخی است که در دهه پنجم باید در دستور کار قرار گیرد. بی‌توجهی به اولویت‌ها و ترجیح کارهای غیرضروری نیز عاملی برای کند شدن حرکت پیشرفت کشور و گاه از دست رفتن فرصت‌های جبران‌ناپذیر خواهد بود و حاصل کلان کار القای ناکارآمدی به افکار عمومی است.
3‌ـ مبارزه با کجی‌ها و انحرافات و فسادها، اولویت و فوریتی است که این روزها بیش از پیش اهمیت خود را یافته و به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است. دهه پنجم انقلاب باید دهه مبارزه با فساد و فراگیرسازی گفتمان عدالت‌خواهی باشد تا با رفع شر آثار فساد، تلاش و پیشرفت‌های کشور بیش از پیش هویدا شود. تعبیر مولانا به خوبی از این ضرورت حکایت می‌کند که می‌گوید: «اول ای جان دفع شر موش کن/ وانگهان در جمع گندم کوش کن»
واقعیت آن است که اگر فساد در عرصه‌های گوناگون رخنه نکرده بود، امروز دستاوردهای انقلاب اسلامی خیلی بیش از آنچه امروز تجلی یافته، عیان شده و در زندگانی مردم به ویژه طبقات محروم و مستضعف جاری می‌شد.
4‌ـ اعتماد به جوانان و میدان‌داری ایشان اصل اساسی پیشرفت و حرکت در دهه پنجم انقلاب اسلامی است. واقعیت آن است که چهل سال برای پختگی نسل جوان متولد پس از انقلاب کافی است و باید امور کشور را به این نسل سپرد تا با توان و انگیزه و پویایی دوران جوانی کارهای ناممکن را ممکن کند.

▼ چلچراغ/ 40
سرآغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی
با برگزاری جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن ماه 1397، نظام اسلامی وارد پنجمین دهه حیات خود شد. اکنون در آخرین شماره از ستون چلچراغ ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران این نکته را مطرح می‌کنیم که اکنون و در همین روزهای ابتدای دهه پنجم باید بیندیشیم که ان‌شاءالله در سال 1407 و در جشن پنجاهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پاسداشت نیم قرن امتداد انقلاب قرار است کجا ایستاده باشیم! ما در 39 شماره این ستون برخی از دستاوردهای نظام اسلامی را در صنعت، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست، علم و... برشمردیم و بسیاری دیگر از قلم افتاد؛ اما آیا انبوه این نتایج درخشان و پیشرفت‌های قابل ملاحظه به معنای این است که هیچ نقطه ضعفی وجود ندارد؟ به معنای این است که سرعت حرکت ما با توانایی‌ها، استعدادها و ظرفیت کشور همخوانی دارد؟ مطمئناً این گونه نیست و ما از همه ظرفیت انقلاب و همه ظرفیت کشور استفاده نکرده‌ایم. امروز جامعه ایران نیاز دارد برای شتاب در پیشرفت انقلاب اسلامی، برای جلوگیری از آنکه دشمن بتواند با فتنه‌انگیزی‌ها، فشارها و ایجاد ترس‌ها و تهدیدها مانع تحقق اهداف انقلاب مردم ایران بشود، عوامل کند شدن حرکت کشور در برخی حوزه‌ها یا دلایل دور شدن از بعضی آرمان‌ها و کم‌رنگ شدن‌شان در فضای جامعه را بیابیم و تلاش مجدانه‌ای برای از میان برداشتن موانع داشته باشیم! یکی از این موانع که در بسیاری از مواقع ترمز انقلاب اسلامی را در حوزه‌های مختلف کشیده و در مسیر پیشرانی ایران اسلامی سنگ‌اندازی کرده، مسئله نفوذ دشمن و بسط تفکرات آمریکایی است. به عبارت بهتر نیروهایی که چشم امیدشان به بیرون مرزهاست و به جوان ایرانی، به ظرفیت‌ها و استعدادهای ملی و به مؤلفه‌های قدرت‌ساز نظام اسلامی ایمان ندارند از اصلی‌ترین موانع راه ملت ایران هستند. امروز اگر می‌خواهیم مسیر پیشرفت ایران را هموار کنیم، باید عزمی جدی برای مقابله با مسئله نفوذ داشته باشیم که سبب تغییر اولویت‌ها و نگرش‌ها در کشور شده است.
         
▼ اخبار ویژه                
واکنش نتانیاهو به سخنان سردار جوانی
بنیامین نتانیاهو در واکنش به اظهارات معاون سیاسی سپاه با انتشار ویدئوی کوتاهی در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفت: من نسبت به تهدیدات نظام ایران بی‌اعتنا نیستم؛ البته نسبت به این تهدیدات متعجب هم نیستم. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به ظاهر در واکنش به اظهارات سردار جوانی، ولی در باطن در واکنش به حضور میلیونی مردم در راه‌پیمایی‌های جشن چهل سالگی انقلاب، به ملت ایران هشدار داد و با عصبانیت گفت، اگر ایرانی‌ها بخواهند به حیفا و تل‌آویو حمله کنند آخرین ایامی از انقلاب‌شان خواهد بود که آن را جشن گرفته‌اند! گفتنی است، «سردار جوانی» معاون سیاسی سپاه به تازگی در واکنش به تهدیدات آمریکا گفته بود اگر آمریکا به ایران حمله کند، ایران تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.

در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی ‎بر اینکه رهبر معظم انقلاب دستور داد‎ه‌اند شورای رهبری برای سه سال تشکیل شود و سپس از بین آنها یک نفر برای رهبر آینده انتخاب شود! آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، یکی از اعضای کمیسیون اصل 107 و 109 مجلس خبرگان رهبری خبر پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای تشکیل شورای رهبری و انتخاب جانشین وی را تکذیب کرد و گفت: «اصلاً چنین موضوعاتی در مجلس خبرگان مطرح نشده ‎است.»

▼ گزارش روز
به حکم آرمان و منافع
پیش از پرواز به سمت لهستان و حضور در نشست ورشو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای بی‌اساس و همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت که تل‌آویو هر روز علیه تهران اقداماتی را انجام می‌دهد! این جملات «بنیامین نتانیاهو» برای ملت ایران توضیح واضحات است! ملت بزرگ ایران همواره به دشمنی سران رژیم سفاک صهیونیستی علیه ایران اسلامی واقف بوده و هستند! اما این جملات می‌تواند جالب توجه باشد برای آن دسته از جریان‌ها و رسانه‌های خاصی که در ماه‌های گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن منافع جمهوری اسلامی ایران در این توافق نسخه پذیرفتن مشروعیت رژیم صهیونیستی را پیچیدند تا مشکلات کشور حل شود! اکنون و با اشاره به این اظهارات نتانیاهو باید از آنها پرسید که حتی اگر آرمان فلسطین عزیز را نادیده بگیریم و خلاف انسانیت، عقلانیت و اهداف آرمان‌های انقلاب اسلامی، مخالف خواست عمومی مردم ایران و مطالبه ملت ما برای جلوگیری از ظلمی که بر فلسطینیان عزیز می‌رود، چشم بر همه جنایات هولناک و اشغال‌گری‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی ببندیم، چطور ممکن است رژیم جعلی و اشغال‌گری را به رسمیت بشناسیم و با آن همکاری کنیم که همه تلاش خود را برای ضربه زدن به ملت ایران به کار بسته است؟ چگونه می‌شود با یک رژیم که اساس آن دشمنی با انقلاب اسلامی و مسلمانان و حقوق ملت‌هاست و به دنبال تغییر چهره خاورمیانه است، مدارا کرد؟ نه تنها آرمان‌های ما، که منافع ما به ایستادگی در مقابل این رژیم و حذف آن از معادلات منطقه و خشکاندن این غده سرطانی در غرب آسیا حکم می‌کند.

▼ اخبار
1ـ سرمایه‌گذاری برای گسترش افراط‌گرایی!
«فایننشال تایمز» نوشت: قرار است بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان با چمدانی از پول و قول سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری به پاکستان سفر کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، عربستان احتمالاً از این کشور خواهد خواست تا در ازای این کمک‌ها به گسترش اسلام افراط‌گرا در این کشور کمک کند که این مسئله می‌تواند توازن در منطقه را به هم بزند. این در حالی است که عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در دبی با یکدیگر دیدار کردند و در صورتی که پاکستان با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت بسته کمک مالی به نتیجه برسد، دست بازتری برای مقاومت در برابر فشارهای عربستان پیدا کند.

2ـ جلوگیری از خروج یک میلیارد دلار ارز
علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میزان تولید بنزین در ایران به مرز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده و واردات بنزین از مهر ماه قطع شده است. گفتنی است، با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه خلیج‌فارس به تولید روزانه بنزین ایران، ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر اضافه شد. وی درباره صرفه‌جویی ارزی از واردات بنزین گفت: برای واردات بیش از دو میلیارد لیتری بنزین و با نرخ ۵۰ سنتی بازار فوب خلیج‌فارس باید طی این مدت بیش از یک میلیارد دلار پرداخت می‌کردیم. در ضمن کل بنزین سوپر مورد نیاز ایران در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود و به واردات در این حوزه نیز نیازی نیست.

3ـ پیشنهادهای پادشاهان سعودی به رژیم صهیونیستی
شبکه 13 رژیم صهیونیستی در گزارشی به روابط پنهانی این رژیم و عربستان سعودی طی سال‌های اخیر اشاره کرد. بر اساس این گزارش، در آخرین روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در آگوست 2014، عربستان سعودی به این رژیم پیشنهادهایی داده است؛ از جمله اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان نسخه به‌روز شده طرح صلح عربی را تهیه خواهند کرد، عربستان اعلام خواهد کرد که نزاع فلسطین‌ـ اسرائیل وارد روند تسویه شده است، مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان از سرگرفته خواهد شد و عربستان سعودی اقدام منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازسازی غزه را برعهده خواهد گرفت.

▼ اخبار کوتاه
نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» با اشاره به برگزاری نشست ضد ایرانی در ورشو، نوشت: تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. جان بولتون و مایک پمپئو در حال کشاندن ترامپ به جاده شکست هستند. در حالی که جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به پایان رسیده، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ترامپ مشغول جمع‌آوری ائتلافی ضد ایرانی در ورشو هستند! اما هیچ ابتکاری در طرح بولتون و پمپئو وجود ندارد. در واقع، واشنگتن پیش از این بارها و بارها این مسیر را پیموده و همواره نیز با شکست روبه‌رو شده است.
«کریس مورفی» نماینده مجلس سنای آمریکا به پیام اخیر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مدعی شده بود ایران به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است، پاسخ داد و نوشت: «در اینجا بولتون می‌گوید که ایران به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است. این حرف، به کلام ساده دروغ است. دستگاه‌های اطلاعاتی، نظرشان عکس این است و او این موضوع را می‌داند.»
معاون وزیر رفاه گفت: یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سامانه‌های اعلام شده، متقاضی دریافت بسته حمایتی بودند که طبق قانون (هر خانواده یک بسته حمایتی) به یک میلیون نفر از این افراد سبد تعلق خواهد گرفت. مدیری خاطرنشان کرد: همچنین ۲۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت واجد شرایط هستند اما سبد حمایتی را دریافت نکرده‌اند که آنها نیز جزء مشمولان هستند.
بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بخش پولی و بانکی کشور، کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا پایان آذر ماه سال جاری به این صورت بوده است: تسهیلات قرض‌الحسنه 73/7 هزار میلیارد تومان، مشارکت مدنی ۴۰۳ هزار میلیارد تومان، فروش اقساطی ۳۲۳ هزار میلیارد تومان و مرابحه حدود ۱۱۳ هزار میلیارد تومان.
پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ناجا نوشت: یگان تکاوری ۱۰۶ «قطار خنجک» زاهدان در تعقیب و گریز با خودروی قاچاقچیان دچار انحراف از جاده شده و در اثر این سانحه سرباز محمد حسینی به شهادت رسید. در این حادثه تعدادی دیگر از کارکنان این یگان دچار مصدومیت شدند که حال یکی از آنان وخیم است.
شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گزارش داد: شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفتند تحت تأثیر صحبت‌های دونالد ترامپ علیه ایران قرار نگرفته‌اند. «فرد پلایتگن» خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: بسیاری از کسانی که در میان جمعیت بودند، آمریکا را به تمسخر می‌گرفتند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات