صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۰۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 6 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن‌روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.(1397/11/22)

▼ حرف روز
سهم من در تحقق گام دوم!
در طول دو هفته‌ای که از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی می‌گذرد، بسیاری پیرامون آن نوشته‌اند و هر یک از منظری با برجسته‌سازی یکی از دستاوردها، آسیب‌ها، فرصت‌ها یا یکی از توصیه‌های راهبردی معظم‌له خطاب به جوانان، بیانیه مذکور را تحلیل و تبیین کرده‌اند؛ اما در این زمینه توجه به دو نکته اساسی حائز اهمیت است؛
اولاً، از آنجایی که این بیانیه جزء اسناد بالادستی قرار می‌گیرد و با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب بر اهتمام بر روی آن نباید اجازه داد به سرنوشت تکراری «تبیین سطحی» دیگر گفته‌ها و بیانات‌ دچار شده و مانند منشور مبارزه با فساد که در اردیبهشت 1380 ابلاغ شد یا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سال 1389 بارها تذکر داده شد و در نهایت در سال 1392 به طور رسمی ابلاغ و اجرای آن از دولت خواسته شد، به کاری روتین تبدیل شود؛ بلکه «تحلیل راهبردی» لازم است. ثانیاً، در این تحلیل‌ها و راهبردنویسی‌ها و نسخه‌پیچی‌ها لازم است به یک موضوع بسیار مهم توجه کنیم و آن، «سنجش نسبت بیانیه با وضعیت روز جامعه» است. همگان‌ـ از مردم تا مسئولان گوناگون کشور در هر سطح و جایگاهی‌ـ اگر می‌خواهیم کشور از این وضعیت نابسامان اقتصادی و گرفتار در چنبره تحریم و تهدید دشمنان خونی انقلاب به سلامت بیرون بیاید، باید خود را پایبند و عامل به آن بدانیم و همواره این موضوع جلوی چشم‌مان باشد که «سهم من برای تحقق و عملیاتی‌سازی این بیانیه چیست؟»
از بندهای مهم بیانیه گام دوم که به تعبیر برخی نقطه کانونی بیانیه نیز به شمار می‌آید، مسئله عدالت و مبارزه با فساد است که رهبر معظم انقلاب کمترین فساد را نیز برای مسئولان نظام اسلامی زیاد و غیر قابل قبول دانسته، تأکید می‌کنند: «همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه مقامات حکومت جمهوری اسلامی است» و مسلماً برخورد قاطع با مفسدان و سوء‌استفاده‌کنندگان از رانت قدرت و مسئولیت در اولویت رهبری، مردم و نخبگان و اصحاب رسانه قرار دارد. در همین راستا، درخواست دیروز 35 نفر از نمایندگان خانه ملت از رئیس قوه قضائیه برای برگزاری علنی دادگاه حسین فریدون با مقصود تنویر وضعیت وی و زدودن هر گونه شبهه و شائبه برخورد جانبدارانه با مسئولان و منسوبان آنها از ذهن مردم و رسانه شروع مبارکی در مسیر عملیاتی‌سازی بیانیه و ترمیم و تقویت اعتماد عمومی به دستگاه قضا به شمار می‌آید.  

▼ گزارش روز
حراج امنیت و قدرت!
به نظر می‌رسد نیروهای متمایل به غرب در ایران اسب خود را برای تکرار برجام در مسائل موشکی و منطقه‌ای زین کرده‌اند؛ موضوعی که نشانه‌های آن را به راحتی می‌توان در رسانه‌ها و اظهارات شخصیت‌های این جریان مشاهده کرد. روزنامه «سازندگی» در مطلبی با عنوان «بی‌تفاوت نباشید» به نقل از نهضت آزادی می‌نویسد: «دولت آمریکا مدعی است برجام توافق خوبی نبوده، زیرا برخی موارد از جمله فعالیت‌های موشکی و سیاست خارجی ایران در حوزه خاورمیانه در آن لحاظ نشده است. این ادعاها در صورتی ابراز شده و در مقام بهانه برای نقض توافقی صلح‌آمیز قرار گرفته که برجام از ابتدا قرار نبود به موضوعات غیر هسته‌ای بپردازد و حل موضوعاتی، چون رفتار منطقه‌ای ایران خارج از دستور کار آن بوده است. البته مسائلی از این دست می‌تواند در قالب مذاکرات و توافقات جداگانه و با رعایت و حفظ اصول امنیت کشور، مورد بررسی قرار گیرد.» جملاتی که به طور مشخص می‌توان از آن به عنوان تجویز برجام موشکی و منطقه‌ای یاد کرد؛ اما این جریان به همین توصیه و تجویز بسنده نکرده و حتی انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران گرفته‌اند؛ چنانکه عباس آخوندی، وزیر راه مستعفی دولت به تازگی طی سخنانی گفته است: «مشکل این است که هیچ وقت از اتفاقات تاریخی امکان یادگیری به وجود نمی‌آید؛ یعنی یادگیری جمعی نداریم؛ برای نمونه ما هشت سال جنگ کردیم و درباره هزینه‌های آن آگاهی کامل داریم چون از این موضوعات یاد نمی‌گیریم همواره آماده جنگ هستیم تا صلح.» این اظهارات تعجب‌برانگیز و امتناع از به کار بردن هشت سال دفاع مقدس از سوی کسی است که در نظام اسلامی بر صندلی‌های مختلف مسئولیت و ریاست تکیه زده است! کی و کجا کشور ما مترصد و آغازگر جنگ بوده است؟ نظام اسلامی کی و کجا و بر روی چه کسی آتش گشوده است؟ آیا معنای افزایش قدرت دفاعی ملت ایران آمادگی برای جنگ است! بیان چنین جملاتی از سوی نهضت آزادی یا افرادی چون آخوندی را در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان نتیجه و انعکاس غرب‌باوری و خودباختگی دانست که رهاوردی جز حراج مؤلفه‌های امنیت و قدرت ملی ایرانیان ندارد.

▼ اخبار ویژه               
پیام‌های سرّی به تهران!
شبکه خبری «الجزیره» نوشت: بیشتر تحلیلگران مسائل منطقه‌ای بر صحت اطلاعاتی که علی شمخانی، دبیر شورای علی امنیت ملی ایران درباره ارسال پیام‌های سرّی دوستانه برخی مسئولان اماراتی به تهران مطرح کرد، تأکید می‌کنند. شیخ‌نشین‌های الفجیره، الشارجه و دبی با مشارکت و همراهی شیخ‌نشین ابوظبی برای تهران پیام‌های محرمانه می‌فرستند و تنها به دلیل نگرانی که از برانگیخته شدن خشم ریاض دارند، این دوستی را علنی نمی‌کنند. این شبکه در ادامه می‌نویسد:‌ »ائتلاف عربستان و امارات در حال مبارزه با مرگ است و روند فروپاشی خود را آغاز کرده است؛ به ویژه در زمان حاضر که سعودی‌ها مطمئن شده‌اند امارات در حال بازی روی هر دو بند ایران و عربستان است!»

شنیده شده است، محمود احمدی‌نژاد که این روزها پس از سفرهای استانی علاقه زیادی به مصاحبه پیدا کرده، بعد از گفت‌وگو با اعتماد آنلاین، اواخر بهمن با خبرگزاری فارس هم گفت‌وگو کرده؛ اما با یک تفاوت بزرگ! وی برخلاف هماهنگی‌های انجام شده، اجازه ورود دوربین و حتی وسایل ضبط خبرنگاران را نداده و به مصاحبه‌کنندگان گفته‌ خودمان ضبط می‌کنیم و همان روز فیلم و صوت را تحویل می‌دهیم. حالا بیش از ده روز گذشته است؛ احمدی‌نژاد نه فیلم مصاحبه را تحویل داده و نه صوت گفت‌وگو را.
 
▼ اخبار
1ـ ردّ پای سعودی‌ها و اماراتی‌ها در اقتصاد کشور
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز عرصه جنگ‌ گسترش پیدا کرده است و یکی از زمینه‌های دشمنی در حوزه اقتصاد است. آنها در این حوزه با جلوگیری از فروش نفت و مبادلات ارزی کار خود را شروع کرده‌اند. سردار حاجی‌زاده افزود: همان‌طور که ما موشک‌های‌مان را جایی می‌بریم که آسیب نبینند، اقتصاد هم باید مقاوم باشد. اگر اصل دشمنی دشمنان را پذیرفته‌ایم، خب پس باید خیلی حواس‌مان را جمع کنیم. با وجود رشد فضای سایبری در کشور، از آن سوی مرزها می‌توانند در بخش‌های زیرساختی ما عملیات سایبری انجام دهند و ما متأسفانه در بخش‌های غیر نظامی بسیاری از این تهدیدات را جدی نگرفته‌ایم؛ از این رو باید در حوزه پدافند غیر عامل نگاه‌مان را متحول کنیم. وی‌ گفت: ردپای سعودی‌ها و اماراتی‌ها در اقتصاد ما پیداست. عربستان در پاکستان پول می‌دهد و انسان اجیر می‌کند تا صدها عملیات علیه ما انجام دهند که یکی از آنها موفق می‌شود ‌و 27 پاسدار ما به شهادت می‌رسند.

2ـ حتی حاضر نیستند به جلسات مجمع بیایند!
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دولت فضا را به گونه‌ای کرده است که در صورت تصویب شدن یا نشدن لوایح FATF در مجمع، به فرافکنی خود ادامه دهد. دولتی‌ها، مجمع را زیر فشار گذاشته‌اند که اگر لوایح تصویب نشود، اعضای مجمع باید پاسخگو باشند. خود رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص شرکت نمی‌کند، بعد انتظار دارد این موضوع مورد توجه اعضا باشد. پرویز سروری همچنین افزود: این رفتار سیاسی دولت به چه معناست؟ این یعنی هر آن چیزی که ما گفتیم، باید اجرا کنید و هر نهادی که بخواهد نظری خلاف دولت بدهد، زیر بار سنگین فرافکنی‌های ما قرار خواهد گرفت. پس با چنین شرایطی مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به چه کار می‌آید؟! اگر مجلس و شورای نگهبان صرفاً باید امضاکننده لوایح دولت باشند، به وجود آنها نیازی نیست و باید جمع شود.

3ـ شکایت از وزیر ارتباطات
جواد جاویدنیا، معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: تذکرات متعددی مبنی بر ضرورت اجرای قوانین و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اجرای دستورات قضایی به وزیر ارتباطات داده‌ شده؛ اما متأسفانه آقای وزیر به هیچ یک از این تذکرات تمکین نکرده است. وی با بیان اینکه طرح شکایتی علیه وزیر ارتباطات در دادسرای کارکنان تهران مطرح ‌شده، یادآور شد: این طرح شکایت هم از سوی مدعی‌العموم و هم از سوی دو هزار نفر از مردم اهواز بوده است. جاویدنیا تصریح کرد: مردم اهواز از وزیر ارتباطات بابت عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور شکایت کردند؛ زیرا تعدادی از جوانان جذب گروه‌های تکفیری شده و در نهایت حادثه تروریستی رژه نیروهای مسلح رخ داده و عزیزان‌شان شهید شدند.

4ـ تعدادی از مسئولان انگیزه کار کردن ندارند!
«سیده فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید با بیان اینکه بخش اعظمی از مشکلات موجود، به سوء‌مدیریت برخی مسئولان دولتی برمی‌گردد، اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای از آنان انگیزه کافی برای کار کردن ندارند و صرفاً تحریم را عامل این وضع می‌دانند؛ در حالی که همه مسائل و مشکلات صرفاً بر اثر تحریم نیست و چه بسا با تدبیر، درایت، دلسوزی، نظارت و رصد تحولات در هر حوزه و بهره‌گیری از دانش عملیاتی و علمی و توجه به ظرفیت‌های داخلی و پرهیز از حرکت بر مدار روش‌های خاک‌ گرفته که ناکارآمدی آنها به اثبات رسیده، عبور از شرایط پیش رو را میسر می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد ظریف در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» گفت: این نکته را باید در اینجا بگویم، اینکه ما می‌گوییم ما به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم این وظیفه مردم است؛ بلکه وظیفه ماست که هم مقاومت مردم را پاس بداریم و هم فشار بر مردم را کم کنیم.» وی همچنین در جمع خبرنگاران در زمینه نظر وزارت خارجه و دولت درباره مهلت دوباره FATF به ایران اظهار داشت: دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد، حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین حال هر تصمیمی هم بگیرند، ما تبعیت می‌کنیم؛ اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد.
یک منبع آگاه گفت: براساس آخرین خبرها، شیوه‌نامه و دستورالعمل بازار متشکل ارزی تدوین و نهایی شده و تا چند روز آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد. شکل‌گیری اتاق تسویه ارزی، معامله نقدی ارز، افزایش شفافیت در معاملات و فضای بازار ارز، حضور صرافی‌ها، صرافی‌های بانک‌ها و بانک مرکزی در این بازار و خرید و فروش ارز از سوی این بازیگران، امکان سیاست‌گذاری و مدیریت قیمت‌ها با خرید و فروش ارز از طریق بانک مرکزی و خارج کردن بازار‌های غیر رسمی جزء اهداف این بازار است.  
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: در حال حاضر، ذخایر ارزی روسیه می‌تواند همه بدهی این کشور، یعنی بدهی‌های دولتی و شرکت‌های داخلی را پوشش دهد. وی افزود: در حال حاضر، بدهی خارجی روسیه 453/7 میلیارد دلار است؛ در حالی که ذخایر ارزی این کشور ۴۷۵ میلیارد دلار شده است.
مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اینکه یارانه‌ روزانه بنزین به اندازه درآمد صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز است، بر ضرورت اصلاح قیمت بنزین با اختصاص سهمیه به افراد تأکید کرد.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به کنوانسیون CFT گفت: در حالی مجلس برای رفع اشکالات حق شرط گذاشته است که خود کنوانسیون حق شرط گذاشتن را منع کرده است.

ترنم زندگی
* زنان از صمیمیت بیشتر لذت می‌برند و یکی از نیازهای آنها صمیمی بودن با همسر خود است. اجازه دهید همسرتان بدون دغدغه و اضطراب با آرامش با شما سخن بگوید *
*برای مطالعه بیشتر درباره سبک زندگی به پایگاه www.shamim.ir یا نشانی shamimeashena@ در پیام‌رسان ایتا و سروش مراجعه کنید*

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات