صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۲۶

اخبار کوتاه چهارشنبه 18 اردیبهشت

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که به صورت ناگهانی به بغداد سفر کرده بود، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی گزارش‌ها حکایت از این دارند که ایران قصد دارد با استناد به مفاد برجام برخی از تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد، گفت: «شما یا به این توافق پایبند هستید یا نیستید. ما از این توافق خارج شده‌ایم، آنها می‌توانند تصمیم خودشان را بگیرند.» او همچنین در اظهاراتی شیطنت‌آمیز مدعی شد عراق برای داشتن کشوری مستقل و مقتدر بهتر است به انرژی صادراتی ایران وابسته نباشد و چند منبع متفاوت در اختیار داشته باشد!

یک مقام فرانسوی گفت: در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، اروپا آماده باز اعمال تحریم‌ها خواهد بود. به گزارش رویترز، این مقام فرانسوی افزود: «ما نمی‌خواهیم تهران اقداماتی را اعلام کند که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، چون در این حالت ما اروپایی‌ها مجبور خواهیم بود بر اساس شرایط توافق، به باز اعمال تحریم‌ها بپردازیم.» گفتنی است، در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت، دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیمات ویژه‌ای را در واکنش به تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملیاتی می‌کند.

خورخه آرئازا، وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد این کشور امیدوار است مسیرهای جدیدی برای نقل و انتقال دارایی‌های مالی به منظور جایگزین کردن مسیرهای تحت کنترل ایالات متحده ایجاد کند. البته آرئازا تأکید کرد این روش‌های همکاری یک شبه به نتیجه نخواهد رسید. گفتنی است در ماه مارس ۲۰۱۹، خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات ونزوئلا اعلام کرده بود، در دو ماه گذشته، بیش از ۳۰ میلیارد دلار به درخواست دونالد ترامپ، ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به صورت غیر قانونی از خاک ونزوئلا خارج شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تا وقتی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای برجام پایبند بماند، ایران نیز به این توافق متعهد خواهد ماند. ظریف در این مصاحبه با اشاره به راه‌اندازی نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» از کشورهای اروپایی خواست، برای حفظ توافق هسته‌ای برجام در برابر تهدیدهای آمریکا هزینه کنند.

خداداد غریب‌پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار صادرات و واردات در بخش معدن و صنایع معدنی، گویای آن است که می‌توان تعادل ارزی ایجاد کرد، گفت: سال گذشته 9 میلیارد و 226 میلیون دلار صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی ثبت شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات