صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۴۲

آخرین آوردگاه رویارویی دشمن با جمهوری اسلامی

ایران به جای اینكه بلافاصله امتیاز بدهد روش‌های مختلف دور زدن تحریم‌ها را در پیش گرفت و در كنار آن نیز پالایشگاه‌های خود را باز طراحی كرد تا نیاز بنزین داخلی را تأمین كند. پس ایران توانست از این فشار عبور كند... ایران فشار ناشی از منع واردات بنزین را احساس كرد اما آن را قابل مدیریت كردن دانست و از آن عبور نمود.

آمریکا باز هم تحریم های خود را افزایش داد؛ بنابر دستور اجرایی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا امروز صادر کرد؛ بخش فلزات و معادن ایران که به گفته آمریکایی‌ها می‌تواند در تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران موثر باشد، مشمول تحریم شده است.این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس اعلام شده است.ترامپ در این دستور به اشخاص حقیقی و همه کشورها هشدار داده است که هر گونه معامله با ایران در بخش فلزات و یا اجازه دادن به ورود محصولات این بخش به بندرهای این کشورها برای آن‌ها پیامدهای وخیمی از جمله مصادره اموال و قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا به دنبال خواهد داشت و ناقضان این تحریم از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

تحریم آخرین آوردگاه رویارویی دشمن با جمهوری اسلامی است و آخرین نفس‌های دشمنی آمریکا است.مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند: «در میدان‌های واقعی، تنها دو عامل مادّی در اختیار جبهه‌ی استکبار بوده و هست: یکی تهدید نظامی، یکی تحریم. استکبار غیر از این دو هیچ چیز در اختیار ندارد. از لحاظ قدرت منطق، قدرت استدلال، توانایی بر اثبات حقّانیت، دست استکبار بسته است.» ۱۶/۴/۹۳ ایشان همچنین می فرمایند: تهدید نظامی اما بلوفی بیش نیست برای اینکه «آمریکایی‌ها هم می‌دانند که اگر جنگی را اینجا شروع کنند، صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد. جمهوری اسلامی و ملّت ایران آن مجموعه‌ای هستند که هرکس به آنها تعرّض بکند ممکن است ضربه بزند، امّا ضربه‌ی بزرگ‌تر را خودش خواهد خورد.» ۲۲/۵/۹۷ پس تنها گزینه‌ی پیشِ روی آنها تحریم است.
اما تحریم نیز موضوع لاینحلی نیست و در طول سال‌های بعد از انقلاب، بارها با آن مواجه بوده و در بسیاری از مواقع موفق به حل آن شده‌ایم. مثلا ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران در دولت اوباما، توضیح می‌دهد که چگونه ایران توانست با یک برنامه‌ی منسجم مبتنی بر استفاده‌ از ظرفیت‌های داخلی، در ماجرای مهم "تحریم بنزین" آمریکا علیه ایران چیره شود. او چنین می‌نویسد: "در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ خرد جمعی در واشنگتن ایجاب می‌كرد كه اعمال تحریم‌ها بر واردات بنزین ایران و سایر محصولات نفتی و بنزینی می‌تواند دولت ایران را از پای در بیاورد. به‌همین دلیل تحریم واردات بنزین ایران در قانون سیسادا گنجانده شد. اما چه اتفاقی افتاد؟ ایران به جای اینكه بلافاصله امتیاز بدهد روش‌های مختلف دور زدن تحریم‌ها را در پیش گرفت و در كنار آن نیز پالایشگاه‌های خود را باز طراحی كرد تا نیاز بنزین داخلی را تأمین كند. پس ایران توانست از این فشار عبور كند... ایران فشار ناشی از منع واردات بنزین را احساس كرد اما آن را قابل مدیریت كردن دانست و از آن عبور نمود. "

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات