صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۴۷۶۳

اخبار کوتاه شنبه 21 اردیبهشت

محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان ضرورت صادرات فرآورده به جای نفت خام، به تجربه تحریم‌های سال 1390 اشاره کرد و گفت: در فروش نفت خام مشکلات وجود داشت؛ زیرا هر نفت خامی مشخصات خاص خود را دارد و در هر بندر و اسکله‌ای با یک آزمایش ساده مشخص می‌شود این نفت از کدام کشور آمده و به سادگی صادرات نفت خام قابل رصد و تحریم‌پذیری است، ولی فرآورده‌های نفتی اینطور نیست. مسلم بدانید اگر فرآورده باشد، صادرات آن خیلی آسان‌تر صورت می‌گیرد.
«نعیم العبودی» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت: «فشار آمریکا به دولت عراق کاملاً مردود است و دولت عراق باید با تحولات و رویدادهای منطقه‌ای از موضع قدرت برخورد کند؛ چرا که عراق با داشتن منابع انسانی و مادی‌ قوی است و می‌تواند در این حوادث سیاسی نقش‌آفرینی کند.» وی تأکید کرد: «ما فشارهای آمریکا علیه عراق را رد می‌کنیم و قبول نمی‌کنیم که عراق را بخشی از تحریم‌هایش علیه ایران قرار دهد؛ چرا که این دو کشور پیوند تاریخی و جغرافیایی دارند. بنابراین مصلحت ما اقتضا می‌کند با این محاصره همراه نشویم.»
«علی‌اکبر فرازی» دیپلمات پیشین ایران در اروپا در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفت: «واقعیت این است که یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و قول و قرارهایی که اتحادیه اروپا گذاشت، مشخص شد اتحادیه اروپا نمی‌خواهد بیش از این توان اجرایی از خود نشان بدهد. به جای این توان اجرایی، اروپا سعی می‌کند با گفتار درمانی موضوع را به نحوی اداره کند تا هم جمهوری اسلامی ایران در برجام باقی بماند و هم یکطرفه از مزایای برجام بهره‌مند شوند.»
آمارهای گمرک درباره تجارت کالا در فروردین ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، در فروردین ماه 8/5 میلیون تن کالا به ارزش 2/5 میلیارد دلار صادر و در مقابل 1/2 میلیون تن کالا به ارزش 2/3 میلیارد دلار وارد کشور شده است. گفتنی است، تراز تجاری کشور بدون احتساب نفت خام طی یک ماهه نخست امسال، معادل ۲۱۳ میلیون دلار مثبت بوده است.
روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی به نقل از خبرنگار خود «پل ترو» در قدس اشغالی با عنوان «بحران غزه، هشدار سازمان ملل متحد درباره فاجعه انسانی» آورده است: یک‌میلیون انسان با رنج گرسنگی در غزه روبه‌رو خواهند شد. وی افزوده است: مسئولان این سازمان بین‌المللی بر نیاز فوری به کمک‌های مالی برای کاهش این بحران در غزه تأکید کرده‌اند. ‎

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات