صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 8 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن علیه ملت و انقلاب عظیم و جمهوری اسلامیِ ما که فریاد عدالت را در جهان سر داده و ملت‌ها را متوجه خود ساخته بارها اقدام کرده و ناکام شده... اما بدانند ملت ایران در مقابل آنها به زانو درنخواهد آمد.(1398/2/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

از اضطراب جریانی تا استحکام مردمی!

سخت‌گیری‌های بی‌منطق ترامپ بر جمهوری اسلامی ایران در کنار بی‌عملی و خلف‌وعده اروپایی‌ها در کاهش آثار تحریم‌های آمریکا بر ایران، جریان سیاسی متمایل به غرب و شبکه همکار داخلی آمریکا را با نوعی اضطراب و «بی‌قراری گفتمانی» و گاهی «تناقض‌گویی»های راهبردی و تاکتیکی مواجه کرده است. در دسته‌بندی واکنش آنها به اقدامات غربی اعم از آمریکا و اروپا می‌توان چند گروه را از هم تفکیک کرد؛ برخی که عقلایی و سیاسی‌تر می‌اندیشند، فرصت شش ساله اخیر به آمریکا و اروپا را کافی می‌دانند و معتقدند بیش از این نباید منافع مردم را به زلف آشفته وعده‌های غربی گره زد. اینها نیم‌نگاهی هم به انتخابات آخر سال دارند و این‌گونه با شیب ملایم شروع به نقد کردن دولت به نفع اردوگاه سیاسی خود می‌کنند و ایجاد فاصله بین خود و دولت را نیز کلید می‌زنند تا خود را در فردای انتخابات کمتر در معرض نقد مردم و گروه‌های سیاسی قرار دهند.
برخی دیگر، اشکال را در گفتمان اصلاحات و بنیان‌های نظری آن می‌دانند و معتقدند این گفتمان برای امروز تاریخ مصرف خود را از دست داده و دیگر نه گفتمان اصلاح‌طلبی «کفایت نمادین» برای ایجاد چسبندگی گفتمانی بین هویت‌های چهل تکه گروه‌های به وجود آمده از پیروزی دوم خرداد 76 دارد و نه حاملان و عاملان آن از مشروعیت گذشته برخوردارند و چاره‌ای جز بازگشت به اصول و تعریف نواصلاح‌طلبی و درانداختن طرحی نو نیست؛ اما از نظر گروهی دیگر، درب سیاست خارجی غرب‌محور همچنان بر همان پاشنه ارتباط و تعامل می‌چرخد و به رغم دریافت ضرباتی از بیرون، معتقدند نباید همه پل‌های ارتباطی را خراب کرد. آنها درباره اروپا نیز همچنان به تَکرار مذاکره و نرمش در برابر شرایط جدید می‌اندیشند.
صرف‌نظر از بخشی از مواضع که طعم انتخاباتی زودهنگام دارند، این جماعت متکی به بیگانه، آدرس غلط می‌دهند و فرار به جلو با ژست طلبکاری دارند و به جای غر و لند بر سر غرب که مسبب مشکلات امروز و دیروز ملت ایران است، دنبال تهی‌سازی مؤلفه‌های قدرت کشور هستند، در حالی که رفتار نامردانه آمریکا و خنجر از پشت اروپا در بزنگاه‌ها پیش روی چشم ملت ایران قرار دارد و مردم عزیز ایران نیز همانند رهبر معظم انقلاب، علاج کار را مقاومت در برابر زیاده‌خواهی غرب و خوداتکایی در همه حوزه‌ها می‌دانند که آغازش با رونق تولید و عملی‌سازی اقتصاد مقاومتی است.

 

▼ گزارش روز

خسارت مضاعف

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در تازه‌ترین شماره خود نوشته است: «کشورهای اروپایی در تلاشند راه‌هایی برای مهار برنامه موشک‌های بالستیک ایران پیدا کنند. اتحادیه اروپا از طریق تدابیری جدید مانند اعمال فشار بر کشورهای غیر عضو جهت کاهش فروش «فناوری‌های حساس» به ایران و سخت‌گیرانه‌تر کردن شرایط صادرات به ایران به دنبال تحقق این هدف است. فرانسه، آلمان و انگلیس همراه با برخی از کشورهای متحد نظیر هلند و دانمارک همچنین به دنبال جلب موافقت اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی، نظیر مصادره اموال و صدور فرامین منع سفر علیه مقام‌ها و مؤسسات در این راستا هستند.» درست همان هدفی که ترامپ یک سال پیش و پس از خروج از برجام بر زبان آورده بود و اینجا در تهران برخی رسانه‌ها در مقابل آن زیاده‌خواهی‌ها تیتر می‌زدند و در ستون‌های خود می‌نوشتند اروپا در کنار ایران می‌ماند و ترامپ نمی‌تواند کاری از پیش ببرد! اما کاش ماجرا همین قدر ساده بود و تنها به چند تیتر و یادداشت خلاصه می‌شد! ولی این‌گونه نیست و فراتر از آن، سیاست‌گذاری و رویکرد دولت و وزارت خارجه نیز بر اساس «امید به اروپا» تنظیم شده است؛ امیدی که یک سال است کشور را معطل کرده بدون آنکه دستاوردی جز افزایش فشار و تحریم داشته باشد! همه این یک سال به جای آنکه وقت و انرژی کشور، مسئولان و دستگاه‌ها صرف تقویت قدرت درونی کشور شود، درگیر بحث‌ها و اختلاف دیدگاه‌ها درباره پیوستن یا نپیوستن به FATF ، پالرمو، انتظار برای تحقق کانال ارتباط مالی اروپا و مباحث بی‌پایان و بدون سرانجام این‌چنین شد و متأسفانه با وجود آنکه اکنون نیز دست اروپایی‌ها کاملاً رو شده، باز هم برخی جریان‌ها اصرار به جلب رضایت سران اروپا دارند و بر ادامه راه غلط خود مصر هستند و مشخص نیست تا چه زمانی می‌خواهند سرمایه‌های کشور را معطل نگه دارند و خسارت محض برجام را مضاعف کنند!

 

▼ اخبار ویژه

شرط و شروط بازندگان احتمالی برای حضور!

«هادی غفاری» از فعالان اصلاح‌طلب و حامیان فتنه 88 درباره انتخابات مجلس یازدهم که جریان چپ زمزمه «حضور مشروط» در آن را مطرح کرده، گفت: «صندوق آرا نباید از سر ناچاری و استیصال باشد. کسی که قرار است در انتخابات شرکت کند، نباید به این قضیه فکر کند با صندوق رأی به‌جای اینکه در چاه بیفتد در چاله بیفتد بهتر است. باید شرایطی رخ بدهد که مردم بین خوب و خوب‌تر انتخاب کنند و موازنه منفی جای خود را به موازنه مثبت در این زمینه بدهد. تنها در این شرایط است که اصلاح‌طلبان هم خود در انتخابات شرکت می‌کنند و هم توده‌های مردم را دعوت می‌کنند در انتخابات حضور پیدا کنند. اگر شرایط به این شکل رقم نخورد و رأی ما تنها زینت‌المجالس باشد، اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای دعوت از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی نخواهند داشت.» این اظهارات در حالی است که براساس بسیاری از نظرسنجی‌های معتبر و همچنین به اذعان برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب، این جریان تقریباً با توجه به عملکرد اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد.

اطلاعات دریافتی حاکی است عادل عبد‌المهدی، نخست‌وزیر عراق در دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب ادبیاتی که نسبت به معظم‌له و انقلاب ایران به کار برده، در سطح بالایی بوده است. وی از امام خامنه‌ای به مرشد اعظم تعبیر کرده و تحلیل خیلی خوبی درباره روابط ایران و عراق ارائه کرده است. وی گفته است، آمیختگی روابط ایران و عراق بالاتر از دو کشور همسایه است و ما یک وحدت استراتژیک با هم داریم.

 

▼ اخبار

1ـ ایران ترامپ را در دام توهماتش ساقط می‌کند

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «روسیه در کنار ایران، از دو نقطه وارد عمل شده است؛ اول، بازداشتن واشنگتن از توسعه نفوذ در خاورمیانه و دوم، درک مسکو از اینکه موفقیت واشنگتن در تحمیل سیاست‌هایش بر دیگر کشورها و منطقه، بی‌شک منجر به تسری آن برای محاصره روسیه و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور می‌شود. همان‌طور که روسیه می‌داند، ایران حامی اصلی سیاست‌های متوازن و معتدل روس‌ها در منطقه است و پیوندهای مشترک زیادی وجود دارد که رابطه استراتژیک طولانی‌مدت بین مسکو و تهران، بر اساس آن استوار است. اگر نظری داشته باشیم به قدرت عبور ایران از تحریم‌های اقتصادی که پیش از اینها علیه آن اعمال شده است، سلاح تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هرگز موفق نمی‌شود. علاوه بر اینکه در حال حاضر، روسیه، چین و ترکیه با تحریم‌های آمریکا مخالف هستند و این منظومه اقتصادی سبب شکست واشنگتن و سیاست‌های اقتصادی آن در منطقه شده و ترامپ را در دام توهماتش ساقط می‌کند.»

2ـ همه مشکلات را به تحریم وصل می‌کنند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت در شرایط فعلی باید به جای فروش نفت خام در راستای صادرات فرآورده‌های نفتی گام بردارد. وی افزود: ایران، هم‌پیمانان بسیار زیادی دارد که حتی در شرایط تحریم هم نفت ایران را به خوبی خریداری می‌کنند و برخلاف تصور دولتمردان آمریکا، ایران می‌تواند نفت را به هر میزانی که می‌خواهد، به فروش برساند. حاجی‌دلیگانی با انتقاد از عملکرد دولت در حل مشکلات اقتصادی کشور، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب، مسئولیت فرماندهی جنگ اقتصادی را به رئیس‌جمهور دادند و بر اساس این رئیس‌جمهور اختیارات بسیار فراوانی دارد و باید به دلیل شرایط موجود پاسخگوی ملت باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: آنان اقدامات درخوری برای عبور از این مشکلات انجام نمی‌دهند و صرفاً مشکلات موجود را به تحریم‌ها وصل می‌کنند.

3ـ نابغه کمدی!

روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» در گزارشی با بررسی اکانت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان نوشت: «احمدی‌نژاد فروردین امسال چنین توئیت کرد: اخیراً از مرگ «نیپسی هاسل» مطلع شدم و از شنیدن مرگ او و ۱۰ نفر دیگر که در هفته گذشته در لس‌آنجلس کشته شدند اندوهگین شدم. چگونه می‌توان زندگی شخصی را به این راحتی گرفت؟ عزیزم گریه نکن، سرت را بالا بگیر، حتی وقتی که جاده سخت است، هرگز تسلیم نشو.» توئیت احمدی‌نژاد موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی از سوی کاربران ایرانی و خارجی به همراه داشته است. سوزان مالونی یک مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا و کارشناس مسائل ایران در مؤسسه بروکینگ (مطالعات خاورمیانه) با به اشتراک گذاشتن این توئیت نوشته است: «هر کسی که توئیتر احمدی‌نژاد را می‌گرداند، یک نابغه کمدی است.»

4ـ ارزش معاملات بورسی شش برابر شد

علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران از افزایش ۳۸۵ درصدی صدور کد معاملاتی جدید در بورس و همچنین افزایش 6/5 برابری ارزش معاملات در بورس تهران خبر داد و گفت: شاخص کل در ابتدای سال، ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد بود که به ۲۰۴ هزار و ۳۷۶ واحد رسید و بیان‌کننده ۱۴ درصد افزایش است. وی با بیان اینکه هدایت درست نقدینگی موجود در جامعه به بورس می‌تواند سپر تورم و سبب خلق ثروت و افزایش تولید ملی شود، درباره ارزش بازار سهام گفت: ارزش بازار سهام از ۶۸۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۷۸۴ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ابتدای سال با افزایش ۱۵ درصدی همراه است. وی تعداد کل شرکت‌های حاضر در بورس را ۳۲۶ مورد اعلام کرد که ۱۳۸ شرکت در بازار اول و ۱۸۸ شرکت در بازار دوم حضور دارند.

 

▼ اخبار کوتاه

با تلاش مأموران نیروی انتظامی استان همدان، ساعت 4 صبح امروز قاتل حجت‌الاسلام «مصطفی قاسمی» روحانی 46 ساله که روز گذشته بر اثر تیراندازی جان خود را از دست داد، شناسایی و کشته شد. به گفته فرمانده انتظامی استان همدان عملیات دستگیری مجرم که یک شرور سابقه‌دار بود، بیش از 20 دقیقه به طول انجامید و در این درگیری مسلحانه دو نفر از مأموران دچار جراحت سطحی شدند. این روحانی مقابل درب مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی‌همدانی واقع در خیابان شهدای همدان به ضرب دو گلوله کشته شد.
طبق اعداد و ارقام گردآوری شده از سوی «فدرال‌رزرو» میزان بدهی در شبکه مالی آمریکا به ۷۲ تریلیون دلار رسیده است. در این تخمین جدید که مقدار بسیار بالاتری را نشان می‌دهد، وام‌های دریافت شده از سوی شرکت‌ها، مصرف‌کننده‌ها و همچنین بدهی دولت‌های ایالتی و محلی هم حساب شده است. طبق اعلام «ورد پاپیولیشن رویو» جمعیت کنونی آمریکا 328/675/066 نفر است. هر مرد و زن و کودک آمریکایی حدود ۲۲۰ هزار دلار بدهی دارند، یعنی یک خانواده ۴ نفره حدود ۸۸۰ هزار دلار در این بدهی عظیم سهم دارند.
علی‌مراد سرافرازی، پس از بازدید از عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی در مرتع جازموریان جنوب استان کرمان گفت: در حال حاضر، حدود 200 هزار هکتار از زمین‌های کشور در شش استان به آفت ملخ صحرایی آلوده شده و مبارزه در سطح 50 هزار هکتار از این زمین‌ها انجام شده است. بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر F.A.O در غرب آسیا (SWAC) مبنی بر مبارزه نکردن با ملخ‌های صحرایی در عربستان سعودی، دسته‌های زیادی از این حشرات به سمت جنوب ایران در حرکت هستند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا بر اساس اسناد و مدارکی که به صورت انحصاری در اختیار دارد، گزارش داد: ۲۵ متهمی که حکم اعدام آنها در عربستان اجرا شد، حکم‌شان تنها پس از سه جلسه محاکمه در سال ۲۰۱۶ صادر شده بود و ۱۱ نفر از آنها به اتهام واهی «جاسوسی برای ایران» به اعدام محکوم شدند. ۱۴ متهم دیگر به تشکیل یک «گروهک تروریستی» در تظاهرات ضد دولتی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در شهر شیعه‌نشین العوامیه محکوم شدند.

 

شماره 894 صبح صادق منتشر شد:

در بخش ویژه این شماره، «هشتمین فرمانده» می‌خوانید؛ سلام سپاه به سردار سلامی/ هشت فرمانده در یک نگاه/ سپاه و سیاست در گام دوم
به همراه: اسطوره‌ای که بر روی پرده نقره‌ای تنها ماند و گفت‌وگو با معاون تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی سپاه

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات