صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 28 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها احتیاج دارند به اینکه هارت و پورت کنند. می‌گویند رفتار ما ایران را تغییر داد! بله، تغییرش این بود که نفرت مردم ایران از آمریکا ۱۰ برابر و نزدیک شدن آنها به منافع جمهوری اسلامی برای‌شان دست نیافتنی‌تر شده است.(1398/2/24)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بالا گرفتن منازعه در آمریکا

این روزها وضعیت درون آمریکا به شدت متلاطم نشان داده می‌شود؛ هر چند برخی معتقدند این وضعیت خودساخته و طراحی شده است؛ به اعتقاد این گروه در دوره کنونی، پارادایم حاکم بر سیاست خارجی ایالات متحده، بر اساس شهر آشوب و محوریت نقش بازیگر دیوانه شکل گرفته که ابهام و پیچیدگی قابل توجهی دارد. بر همین مبنا است که ترامپ، بولتون و پمپئو با نگارش توئیت‌های بعضاً متناقض، بر این ابهام افزوده و بر اساس آن عمل می‌کنند.
اما نشانه‌های دیگر گویای آن است که فضای به هم ریخته درون آمریکا بر سر نحوه مواجهه با جمهوری اسلامی ایران کاملاً جدی به نظر می‌رسد. نقطه اوج این وضعیت در اختلافات پیش‌آمده بین ترامپ و مشاور امنیت ملی او، یعنی جان بولتون پدید آمده که برخی رسانه‌ها از برکناری وی در روزهای آینده خبر می‌دهند. نخستین نشانه‌های عزم جدی ترامپ برای برکناری بولتون از سمتش روز سه‌شنبه جاری مشخص شد، زمانی که «نیویورک‌تایمز» از طرح ارائه شده از سوی وزارت دفاع(پنتاگون) مبنی بر اعزام بیش از ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه با حمایت بولتون خبر داد؛ اما ساعاتی بعد ترامپ با جعلی خواندن این خبر آب سردی بر پیکر ایده‌های مشاور امنیت ملی‌اش ریخت. دونالد ترامپ با صراحت گزارش اختصاصی «نیویورک‌تایمز» درباره اعزام نیرو به خاورمیانه را تکذیب کرد و در این راستا گفت: «فکر می‌کنم این خبر جعلی است»؛ حالا نشریه «نشنال‌اینترست» براساس داده‌هایی که به تازگی برخی مقامات دولتی در اختیار خبرنگارش قرار داده‌اند، در این‌باره نوشته است: «شواهد نشان می‌دهد ترامپ برای برکناری بولتون خیز برداشته و انگار قصد دارد داگلاس مک گروگور، فرمانده نظامی پیشین و بازنشسته ارتش را به عنوان جانشین او برگزیند.»
با این حال، این همه ماجرا نیست؛ در ادامه مخالفت‌های داخلی در آمریکا با تشدید تنش‌آفرینی‌های این کشور با ایران در منطقه غرب آسیا، برخی رسانه‌های آمریکایی هم تشدید تدابیر نظامی آمریکایی‌ها در منطقه را رد کرد‌ه‌اند. در اینکه ایران برای هر بازیگر سیاسی در نظام بین‌الملل، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد، جای تردیدی وجود ندارد؛ با این حال معلوم است منازعات سیاسی در این زمینه باید در آمریکا شدت یابد و کنش‌گران سیاسی و امنیتی را متوجه کند که نمی‌توان با ایران از دریچه تهدید وارد شد.

 

▼ گزارش روز

سر سفره دشمن!

پس از آنکه «رابرت مکِر» سفیر انگلستان در ایران، در توئیتی نوشت: «باعث افتخار بود که شب گذشته میزبان شماری از همکاران دولت، بخش خصوصی و دیگر دیپلمات‌ها برای صرف افطار در سفارت بودیم. بیش از سه میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند و بسیاری از سفارت‌های بریتانیا در دنیا مراسم افطار طی ماه رمضان برگزار می‌کنند.» و مشخص شد تعداد قابل توجهی از مدیران دولتی بر سر سفره دولت انگلیس روزه خود را افطار کرده‌اند، حالا سفیر فرانسه در ایران از حضور تعدادی از چهره‌های مهم سیاسی در میهمانی این سفارت‌خانه در تهران خبر داده است!
معنای این میهمانی‌ها در شرایطی که دولت‌های اروپایی عملاً در وضع سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ملت ایران در کنار ایالات متحده آمریکا ایستاده‌اند، چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید سابقه، روش و مشی این دولت‌ها برای نفوذ در کشورها را مرور کنیم؛ آنجا که سفارت‌خانه‌های اروپایی پررنگ‌ترین نقش را در جذب سیاسیون، مدیران و مسئولان دولتی کشورها داشته‌اند و با برگزاری میهمانی‌هایی از این دست سعی کرده‌اند نیروهای مد نظر خود را برای تشکیل شبکه همکار جذب کنند؛ نیروهایی که نمک‌گیر این سفارت‌خانه‌ها شده و سر بزنگاه می‌توانند خواسته‌های دولت‌های اروپایی را برآورده کنند! همانطور که در بحث جاسوسی «عبدالرسول درّی‌اصفهانی» در مذاکرات هسته‌ای چنین سیاستی از سوی سفارت‌خانه‌های اروپایی در تهران مؤثر واقع شد. نشست‌ها یا جشنواره‌های سینمایی که به تازگی در سفارت استرالیا در تهران برگزار شده است، از دیگر مصادیق این ماجرا است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد هوشیاری بیشتر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و همچنین سیاسیون، فعالان فرهنگی و مدیران را می‌طلبد. هوشیاری و دقتی که مانع تحقق سناریوهایی از این دست از سوی سفارت‌خانه دولت‌های غربی شود.

 

▼ اخبار ویژه

تحلیل اصلاح‌طلبان از سیل اخیر!

یکی از موضوعات مطرح در جلسات اخیر اصلاح‌طلبان،‌ بازتاب اجتماعی حضور نیروهای جوان و انقلابی در کمک به سیل‌زدگان کشور بوده است. به اعتقاد بیشتر اصلاح‌طلبان حاضر در این جلسات، نیروهای انقلابی اعم از سپاه، بسیج، روحانیون و اعضای اردوهای جهادی با حضور سریع و به موقع خود در مناطق سیل‌زده تصویری جدید از خود ارائه دادند که نماد مردم‌داری، کمک به هم‌وطن، رأفت و کارآمدی است. اصلاح‌طلبان همچنین گفته‌اند: «ما در ماجرای سیل عقب افتادیم. شبکه قوی و فراگیری نداشتیم. خیلی دیر وارد میدان شدیم و سازمان‌دهی مشخصی نداشتیم و همین باعث شد نتوانیم فضا را مدیریت کنیم. تعلل ما سبب واگذاری فضا به سپاه و نیروهای انقلابی شد.»

دو کلیدواژه مهم دشمن در وضعیت کنونی کشور

رصد فضای مجازی و رسانه‌ای دشمن در روزهای اخیر نشان می‌دهد، آنها روی تکثیر و فراگیری دو کلیدواژه «جنگ نظامی» و «قحطی و کمبود» عملیات رسانه‌ای گسترده‌ای انجام می‌دهند. ارزیابی‌های داخلی نشان می‌دهد، مردم نه تنها از تهدید به حمله نظامی هراسی ندارند؛ بلکه به دلیل اعتمادی که به ساخت درونی نیروهای مسلح کشورمان و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی دارند، به این موضوع به نگاه طنز و خنده می‌نگرند و آن را جدی نمی‌گیرند؛ اما متأسفانه موضوعات قحطی و کمبود کالا را جدی می‌گیرند و تسلیم آن می‌شوند که در رفتارهای اجتماعی‌شان قابل مشاهده است.

 

▼ اخبار

1ـ کابوس سران تل‌آویو!

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی مفصل ضمن اذعان به نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در زمینه تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران، از نگرانی شدید امنیتی تل‌آویو درباره پیامدهای درگیری مستقیم بین واشنگتن و تهران برای صهیونیست‌ها خبر داد. این روزنامه نوشت: «اسرائیل در حال فشار (بر آمریکا) برای انجام اقدامات علیه ایران است؛ اما خواهان جنگ نیست.» این روزنامه از قول «آموس یادلین» رئیس بنیاد مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو نوشت: «هیچ کسی به تغییر رژیم از طریق نظامی فکر نمی‌کند؛ بلکه به نظر من هدف نهایی تضعیف رژیم (ایران)، تضعیف اقتصاد ایران و ایجاد شرایطی است که مردم ایران رژیم را تغییر دهند؛ چرا که اگر مقابله مستقیم آمریکا‌ـ ایران به درگیری تمام‌عیار بینجامد، اسرائیل قطعاً در خط مستقیم آتش (این درگیری) قرار خواهد داشت.» این روزنامه می‌افزاید: «مقامات و تحلیلگران صهیونیست درباره احتمال حملات به رژیم صهیونیستی از سه جبهه فلسطین، لبنان و سوریه بسیار نگرانند و برای اسرائیل هیچ چیزی ترسناک‌تر از اقدام محتمل ایران در زمینه از بند رها کردن زرادخانه حزب‌الله نیست.»

2ـ اظهار تعجب یگان‌های سایبری روسیه از کم توجهی ایران به فضای مجازی!

برخی تیم‌های سایبری روسیه در دیدار با گروهی از فعالان فضای مجازی کشورمان در تهران، از ساماندهی یک یگان سایبری قوی در روسیه برای دفاع از مقامات ارشد و مسئولان عالی‌رتبه کشورشان خبر داده‌اند. اعضای این تیم گفته‌اند: «همان‌گونه که برای مقابله با حملات سایبری آمریکایی‌ها اقدام به راه‌اندازی تیم‌ها و یگان‌های قوی و با تجربه سایبری کرده‌اند، برای پاسخ‌گویی به شایعات، هجمه‌ها و تخریب‌ها و اتهاماتی که به مسئولان ارشد روسیه با هدف اعتمادزدایی و اعتبارزدایی از آنان در افکار عمومی انجام می‌شود، ‌یگان‌های مجهز و آنلاین رسانه‌ای را ترتیب داده‌ایم تا با موج‌های سازمان‌یافته سایبری مقابله کنیم.» آنها گفته‌اند: «این باعث تعجب است؛ در حالی که در سال‌های اخیر در بیشتر کشورهای دنیا این یگان‌های سایبری شروع به کار کرده‌اند،‌ جمهوری اسلامی ایران که آماج تخریب‌های فضای مجازی قرار دارد، در این زمینه به صورت جدی وارد عمل نشده است!»

3ـ جنگ با ایران ویرانگر است

دو رسانه آمریکایی در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای دوری‌گزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌های خودسرانه برخی از مشاورانش برای کشاندن او به جنگ با ایران، ناخرسند است. روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشته است: ترامپ فکر می‌کند برخی از مشاوران او قصد دارند ایالات متحده را به درگیری نظامی با ایران بکشانند؛ او این را برخلاف وعده دیرینه‌اش برای دوری‌گزینی از جنگ‌های پرهزینه می‌داند و به همین سبب، بابت چنین تلاش‌هایی ناخرسند است. «سی‌ان‌ان» هم با تأیید خبر واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه نوشته است: ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود. طبق این گزارش، ترامپ به اعضای دولتش گفته است در صورتی که او آغازگر درگیری جدیدی باشد، وعده‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر دوری‌گزینی از مداخله‌های خارجی را زیر پا گذاشته است.

4ـ یک‌چهارم زنان آمریکایی مورد تجاوز محارم‌شان قرار می‌گیرند!

با تصویب مجلس سنا، در ایالت آلاباما در آمریکا، سقط جنین غیر قانونی اعلام و به «جرم‌« تبدیل شد و تنها در شرایطی که «جان مادر واقعاً در خطر باشد» امکان این عمل وجود دارد. به دنبال این مصوبه، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در گزارشی آمار وحشتناک تجاوز سالیانه به 900 هزار زن در آمریکا را یادآور شد که بخش قابل توجهی از این آمار مربوط به تجاوز به محارم (اعضای خانواده) است! بر اساس آنچه در گزارش رسانه دولتی انگلیس به آن تصریح شده، یک چهارم زنان آمریکایی مورد آزار و تجاوز جنسی محارم‌شان قرار می‌گیرند.

 

▼ اخبار کوتاه

یک مقام اطلاعاتی ناتو درباره ادعای پمپئو در زمینه افزایش حالت تهاجمی ایران در غرب آسیا گفت، ماهیت اطلاعاتی که آمریکایی‌ها ارائه داده‌اند کاملاً غیر قانع‌کننده و حتی توهین‌آمیز است. این مقام ناتو که خواست نامش فاش نشود، اضافه کرد: آیا فکر می‌کنید ما احمق هستیم. آنها همیشه آماده بودند و این موضوع تازه‌ای نیست. از زمانی که آمریکا نیروهای خود را در عراق و افغانستان مستقر کرد، آنها آماده حمله به آمریکا در صورت بروز جنگ بزرگ منطقه‌ای هستند.

سیدحسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: به طور کلی بازار تجهیزات پزشکی در کشور 2 و نیم میلیارد دلار به خود اختصاص داده که 35 درصد ارزش دلاری آن مربوط به تولید داخل و 65 درصد مابقی مربوط به واردات است. وی ادامه داد: 60 درصد محصولات و ملزومات مورد نیاز را به لحاظ عددی تولیدات داخل تأمین می‌کند و 40 درصد مربوط به تجهیزات خارجی در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی و آزمایشگاهی است.

یکی از مقامات آمریکا گفت،‌ سران این کشور همچنان در انتظار تماس مسئولان جمهوری اسلامی ایران هستند. خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مقام مسئول در دولت ترامپ گزارش داد، هنوز ایرانی‌ها تماسی با آمریکایی‌ها نداشته‌اند. این مقام گفت: «ما کنار تلفن نشسته‌ایم؛ ولی هیچ پاسخی (تماسی) از سوی ایران در ارتباط با گفت‌وگوهای رو‌ در رو دریافت نکرده‌ایم.»

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سیاست‌های راهبردی نظام در حوزه‌های گوناگون از سوی این شورا تعیین و ابلاغ می‌شود، افزود: برخی اخبار منتشر شده درباره چگونگی تعیین و اجرای سیاست‌های مربوط به مدیریت تنش‌های منطقه‌ای که به یکی از نمایندگان مجلس منتسب شده، اظهار نظر شخصی است.

آمار گمرکات کشور از واردات ایران در فروردین ماه امسال نشان می‌دهد، طی یک ماه نخست سال، بیش از یک میلیون دلار غذای سگ و گربه به کشور وارد شده است. بر اساس این گزارش، این فرآورده‌های غذایی سگ و گربه از سه کشور آلمان، فرانسه و هلند به صورت بسته‌بندی برای خرده‌فروشی وارد کشور شده است.

شیخ عبداللطیف الهمیم، رئیس دیوان اهل تسنن عراق در یک فتوای بی‌سابقه، اهل تسنن را به دفاع از ایران فراخواند و گفت: همه باید آماده دفاع از ایران باشند. نه فقط عراق، بلکه از همه امت اسلامی انتظار می‌رود در برابر سیاست‌های تجاوزگرانه آمریکا علیه ایران بایستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات