صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۵۱

حرف روز/ بالا گرفتن منازعه در آمریکا

این روزها وضعیت درون آمریکا به شدت متلاطم نشان داده می‌شود؛ هر چند برخی معتقدند این وضعیت خودساخته و طراحی شده است؛ به اعتقاد این گروه در دوره کنونی، پارادایم حاکم بر سیاست خارجی ایالات متحده، بر اساس شهر آشوب و محوریت نقش بازیگر دیوانه شکل گرفته که ابهام و پیچیدگی قابل توجهی دارد[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

یادداشت: این روزها وضعیت درون آمریکا به شدت متلاطم نشان داده می‌شود؛ هر چند برخی معتقدند این وضعیت خودساخته و طراحی شده است؛ به اعتقاد این گروه در دوره کنونی، پارادایم حاکم بر سیاست خارجی ایالات متحده، بر اساس شهر آشوب و محوریت نقش بازیگر دیوانه شکل گرفته که ابهام و پیچیدگی قابل توجهی دارد. بر همین مبنا است که ترامپ، بولتون و پمپئو با نگارش توئیت‌های بعضاً متناقض، بر این ابهام افزوده و بر اساس آن عمل می‌کنند.
اما نشانه‌های دیگر گویای آن است که فضای به هم ریخته درون آمریکا بر سر نحوه مواجهه با جمهوری اسلامی ایران کاملاً جدی به نظر می‌رسد. نقطه اوج این وضعیت در اختلافات پیش‌آمده بین ترامپ و مشاور امنیت ملی او، یعنی جان بولتون پدید آمده که برخی رسانه‌ها از برکناری وی در روزهای آینده خبر می‌دهند. نخستین نشانه‌های عزم جدی ترامپ برای برکناری بولتون از سمتش روز سه‌شنبه جاری مشخص شد، زمانی که «نیویورک‌تایمز» از طرح ارائه شده از سوی وزارت دفاع(پنتاگون) مبنی بر اعزام بیش از ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه با حمایت بولتون خبر داد؛ اما ساعاتی بعد ترامپ با جعلی خواندن این خبر آب سردی بر پیکر ایده‌های مشاور امنیت ملی‌اش ریخت. دونالد ترامپ با صراحت گزارش اختصاصی «نیویورک‌تایمز» درباره اعزام نیرو به خاورمیانه را تکذیب کرد و در این راستا گفت: «فکر می‌کنم این خبر جعلی است»؛ حالا نشریه «نشنال‌اینترست» براساس داده‌هایی که به تازگی برخی مقامات دولتی در اختیار خبرنگارش قرار داده‌اند، در این‌باره نوشته است: «شواهد نشان می‌دهد ترامپ برای برکناری بولتون خیز برداشته و انگار قصد دارد داگلاس مک گروگور، فرمانده نظامی پیشین و بازنشسته ارتش را به عنوان جانشین او برگزیند.»
با این حال، این همه ماجرا نیست؛ در ادامه مخالفت‌های داخلی در آمریکا با تشدید تنش‌آفرینی‌های این کشور با ایران در منطقه غرب آسیا، برخی رسانه‌های آمریکایی هم تشدید تدابیر نظامی آمریکایی‌ها در منطقه را رد کرد‌ه‌اند. در اینکه ایران برای هر بازیگر سیاسی در نظام بین‌الملل، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد، جای تردیدی وجود ندارد؛ با این حال معلوم است منازعات سیاسی در این زمینه باید در آمریکا شدت یابد و کنش‌گران سیاسی و امنیتی را متوجه کند که نمی‌توان با ایران از دریچه تهدید وارد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات