صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۹۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 29 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد.(1398/2/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انتخابات مجلس استانی می‌شود؟
مدتی است طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به ویژه تغییر در روش برگزاری انتخابات مجلس از شیوه فعلی به شکل استانی در جلسات علنی پارلمان مطرح است که در آخرین رفت و برگشت بین دو نهاد تقنینی، شورای نگهبان بیش از ده اشکال و ابهام به مصوبه مجلس وارد کرده است و امروز در کمیسیون شوراهای مجلس این ابهامات و ایرادات با حضور نمایندگان طراح و سایر اعضای کمیسیون بررسی می‌شود.
سخن گزافی نیست اگر گفته شود استانی شدن انتخابات مجلس از بحث‌برانگیزترین موضوعات در دو دهه اخیر مجلس شورای اسلامی بوده و همواره مخالفان و موافقان جدی داشته است. نخستین بار در سال 1378 مطرح شد و در سیر ادوار قانون‌گذاری مجالس کشور از دوره پنجم تا دهم، با انتقادات و واکنش‌های متفاوتی از سوی نمایندگان موافق و مخالف آن همراه بوده تا اینکه در مجلس فعلی فوریت طرح و مصوبه آن رأی آورد و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان رفت. این شورا با طرح ابهام‌ها و ایرادهایی، بار دیگر طرح را برای اصلاح یا احاله به مجمع تشخیص، به مجلس شورای اسلامی بازگرداند. طبق توئیت سخنگوی شورای نگهبان، این شورا با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس موافق است؛ اما آن را دارای اشکالات اجرایی و ابهامات قانونی می‌داند.
به نظر می‌رسد بیشتر ایرادات و ابهامات شورای نگهبان در دو سطح شکلی‌ـ روشی و محتوایی‌ـ مبنایی قابل دسته‌بندی و پیگیری است. هم به زعم شورای نگهبان و هم از نظر مخالفان و منتقدان، این طرح با وجود همه محاسن و مزایایی که در ایجاد نگاه ملی به مسئله انتخابات، ارتقای کارآمدی مجلس، پاسخگو کردن نمایندگان و حل اساسی مشکلات کشور دنبال می‌کند و شأن مجلس و نمایندگان را فراتر از پیگیری مطالباتی نظیر آسفالت و فضای سبز شهرها و... به جایگاه واقعی قانون‌گذاری در سطح ملی برمی‌گرداند، اما ضعف‌ها و ایرادات مبنایی، مانند نقض «عدالت انتخاباتی»، «کاهش مشارکت مردمی» و «نقض حقوق انتخاب‌شونده‌ها و انتخاب‌کننده‌ها» نیز دارد و دلیل این امر هم به روش‌های اجرایی انتخابات با مصوبه جدید برمی‌گردد. اگرچه بعید است این طرح به انتخابات اسفند امسال برسد، اما نباید آن را کنار گذاشت؛ بلکه لازم است در راستای پویاسازی نظام سیاسی با در نظر گرفتن همه جوانب کار، با تأمل و تعمق بیشتر به اصلاح ضعف‌های اجرایی و روش‌های مسئله‌ساز در این موضوع حساس اقدام کرد.


▼ گزارش روز

ماجرا چیست؟!
پس از آنکه رهبر معظم انقلاب به صراحت هر گونه مذاکره با آمریکایی‌ها را سم دانستند و اعلام کردند هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری به مذاکره با آمریکایی‌ها تن نمی‌دهد و رئیس‌جمهور در دیدار سیاسیون با صدای رسا اعلام کرد به هیچ عنوان مذاکره با آمریکایی‌ها صلاح نیست، رسانه‌های اصلاح‌طلب که تا پیش از آن تن دادن به مذاکره با آمریکایی‌ها را تنها راه می‌دانستند (تا جایی که حتی روزنامه اعتماد در یادداشتی مذاکره با دونالد ترامپ را سبب اعتبار ایران دانست) به جای آنکه به تقویت مواضع جمهوری اسلامی ایران و حقوق کشورمان در مصاف اراده‌ها تأکید کرده و به تقویت عزم ملی برای ایستادگی در این مصاف کمک کنند، در چرخشی عجیب بار دیگر حرف از مذاکره به میان آوردند؛ اما این بار به جای دونالد ترامپ و سران کاخ سفید، شاهزادگان سعودی و اماراتی را آن سوی میز مذاکره نشاندند! روزنامه «اعتماد» متعلق به یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس مدعی شد، اگر با عربستان مذاکره کنیم می‌توانیم برجام را نجات دهیم! ادعایی عجیب که از دو منظر نقد جدی بر آن وارد است؛ اول اینکه برجام، خسارت محضی است که آمریکایی‌ها از آن خارج شدند و اروپایی‌ها هم جز در ظاهر در آن نمانده‌اند و خیلی پیشتر از اینها مرده است که بتوان آن را احیا کرد! و اگر بر فرض محال احیای برجام هم ممکن باشد، راهش نه از مذاکره با درباریان سعودی و اماراتی، بلکه از همان مسیری است که شورای عالی امنیت ملی و دولت در پیش گرفته‌اند و آن هم کاهش سطح تعهدات در پاسخ به خلف وعده‌های طرف مقابل است. دوم اینکه، آیا واقعاً ستون‌نویسان این رسانه‌ها که مدعی سیاست‌ورزی هستند، برای شاهزادگان سعودی و اماراتی وزن و جایگاهی قائل هستند؟ آیا با مذاکره یا توافق با این درباریان وابسته که حیات و ممات سیاسی‌شان در دست آمریکا است، می‌توان در برابر آمریکا ایستاد؟! آیا واقعاً این فعالان و کارشناسان سیاسی و روابط بین‌الملل تا این حد کم هوش و ساده‌انگار هستند یا ماجرا چیز دیگری است!


▼ اخبار ویژه

حجاریان سخنگوی جریان اصلاحات نیست
مرتضی حاجی، از فعالان اصلاح‌طلب و وزیر آموزش و پرورش دولت دوم اصلاحات درباره تحریم انتخابات مجلس که سعید حجاریان مطرح کرده است، گفت: آقای حجاریان معمولاً نظرات خودش را مطرح می‌کند؛ در حالی ‌که این نظرات در جایی هماهنگ و بحث نشده است. او گفته است اصلاح‌طلبان به صورت مشروط یا غیرمشروط در انتخابات شرکت کنند. سؤال اینجاست که این «شرط» درباره چه مسائلی است؟ تصمیم‌گیری برای تحریم انتخابات با آقای حجاریان نیست؛ زیرا وی فقط پیشنهاد داده است انتخابات را تحریم کنید؛ اما او تصمیم‌گیر و سخنگوی جریان اصلاحات نیست.


مهدی شیرزاد، پسر احمد شیرزاد نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم و عضو حزب منحله مشارکت که در شهرداری تهران فعالیت می‌کند،‌ در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات شورایاری‌ها‌ـ که خرداد ماه جاری برگزار می‌شود‌ـ است. گفته شده است برنامه‌ریزان شهرداری آیین‌نامه‌های قبلی برگزاری این انتخابات را تغییر داده‌اند. شورایاری‌ها شش عضو انتخاباتی و هفت عضو انتصابی دارند. در این بین دو طیف اتحاد ملت و اعتماد ملی برای افزایش نفوذ خود در ارگان شهرداری، ‌در رقابت جدی هستند.


در روزهای اخیر،‌ خبرهای ناخوشایندی از تهدید همسر، فرزندان و بستگان درجه اول روحانی شهید مصطفی قاسمی از سوی نوچه‌ها و رفقای بهروز حاجیلو (قاتل شهید قاسمی) که در درگیری با نیروهای انتظامی کشته شد، به گوش می‌رسد. این تهدیدها سبب شده است تا رفت‌وآمد خانواده روحانی شهید همدان با محدودیت‌هایی مواجه شود. اراذل و اوباش تهدید کرده‌اند انتقام خون بهروز را از اعضای خانواده این شهید خواهند گرفت.

 

▼ اخبار
1ـ شکست پدافند آمریکا از پهپادهای یمنی
پایگاه خبری شبکه «الجزیره» در یادداشتی با اشاره به اینکه پرواز پهپادهای یمن در عمق 800 کیلومتری آسمان عربستان بدون اینکه هیچ سامانه پدافندی مانع آن شود با توجه به حجم انبوه خریدهای تسلیحاتی سعودی‌ها جای شگفتی دارد، نوشت: اهداف بمباران شده از سوی یمنی‌ها اهمیت بالایی دارد و خط لوله اصلی عربستان برای انتقال نفت چاه‌های شرق کشور به بنادر غربی آن در ساحل دریای سرخ محسوب می‌شود. از این خط لوله همچنین به عنوان جایگزینی برای انتقال نفت از طریق تنگه هرمز یاد می‌شود که ایران تهدید کرده در صورت لزوم آن را مسدود می‌کند. گفتنی است، دولت سعودی از ایالات متحده آمریکا سامانه دفاعی پیشرفته‌ای خریداری کرده و همچنین جنگنده‌هایی دارد که قیمت یکی از آنها با هزار پهپاد برابری می‌کند و طبق برآورد اندیشکده استکهلم که در زمینه رصد هزینه‌های نظامی فعالیت می‌کند، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان است و طبق اعلام دفتر حسابرسی آمریکا، صادرات سلاح این کشور به عربستان سعودی در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ به ۶۵ میلیارد دلار رسید.


2ـ درخواست کمک ترامپ از سوئیس برای توافق با ایران
نشریه «سان» انگلیس در گزارشی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا خواهان مذاکرات مستقیم با ایران است، نوشت: دونالد ترامپ از همتای سوئیسی خود برای حصول توافقی به منظور جلوگیری از آنچه وقوع درگیری با ایران عنوان شده، درخواست کمک کرده است. به گزارش این نشریه، ترامپ «اولی مائورر»، همتای سوئیسی خود را به کاخ سفید فراخواند. این اقدام پس از آن انجام گرفته است که گفته می‌شود رئیس‌جمهور ترامپ از این هراس دارد که مشاوران ارشد جنگ‌طلب او در حال سوق دادن آمریکا به سمت یک جنگ هستند، چیزی که خلاف وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر جلوگیری از وقوع مناقشات هزینه‌بر برای آمریکا است. وی نگران است که وقوع هرگونه درگیری با ایران انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ را با خطر مواجه کند.


3ـ خروج کارمندان نفتی آمریکا با هدف القای ناامنی در عراق
شرکت نفت بصره عراق در واکنش به جنگ روانی آمریکا برای القای ناامنی در عراق و خارج کردن 20 کارمند خارجی شرکت نفتی «اکسون موبیل» اطلاعیه‌ای صادر کرد. در اطلاعیه این شرکت تأکید شده است، اقدام اخیر شرکت آمریکایی، هیچ تأثیری بر میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی عراق نداشته و نخواهد داشت. شرکت نفت بصره همچنین خاطرنشان کرده است، خروج کارمندان نفتی آمریکا از عراق بر اجرای طرح‌های توسعه یا عملیات سرویس و نگهداری تأسیسات نفت و گاز بصره نیز اثرگذار نخواهد بود. گفتنی است، به دنبال جنگ روانی آمریکا برای ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا متعلق به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کرد، خارج کردن کارکنان خارجی خود در میدان نفتی «قرنه غربی» در استان بصره را از خاک این کشور آغاز کرده است.


4ـ روحانی حرف‌هایی مانند احمدی‌نژاد و هاشمی می‌زند
«ابراهیم فیاض» گفت: مردم به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند، اما تابع دولت نیستند. اگر دولت بخواهد از حدود اختیاراتش خارج شود جلوی آن می‌ایستند. اینکه روحانی هم بخواهد مظلوم‌نمایی کند اوضاع خراب‌تر می‌شود، چون دیگر کسی حرف او را گوش نمی‌کند. وی افزود: انقلاب وقتی پیروز شد، بعد از مدتی بازرگان دائم در تلویزیون اعلام می‌کرد «کار دست دولت نیست». حالا بازرگان یک نمونه بود. احمدی‌نژاد و هاشمی‌رفسنجانی هم نمونه‌های دیگر ریاست دولت بودند که هر چقدر قدرت و اختیار هم می‌گرفتند، می‌گفتند «کم است». آخرش هم دیدیم چه مسائلی را ایجاد کردند. این افراد قدرت مطلقه را می‌خواهند که با دموکراسی جور در نمی‌آید.

 

▼ اخبار کوتاه
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با غیر قابل درک خواندن خروج یکجانبه آمریکایی‌ها از برجام گفت: ما اروپاییان اعتقاد داریم استراتژی فشار حداکثری بر ایران به ما کمکی نمی‌کند. ما بر رویکرد مذاکره به‌جای لفاظی‌های تحریک‌آمیز تأکید داریم. از سوی دیگر «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود، ضمن اعتراض به اقدامات اخیر واشنگتن علیه ایران، از آمریکا خواسته است در این زمینه اقدامات را از حد نگذراند.
«علی‌محمد شاعری» عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: با توجه به میزان بارندگی‌ها در کشور پیش‌بینی می‌شود میزان خرید گندم در مقایسه با سال گذشته 10 درصد افزایش داشته باشد. وی درباره احتمال صادرات گندم طی سال جاری، گفت: در صورتی که بیش از نیاز کشور گندم از کشاورزان خریداری شود، امکان صادرات آن وجود دارد که می‌تواند گام بسیار مهمی در تداوم خودکفایی این محصول استراتژیک باشد.
کارکنان نظامی ارتش ونزوئلا در رژه وفاداری به «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور شرکت کردند. نظامیان وفادار ونزوئلایی حاضر در این رژه فریاد زدند: «فقط کسانی که اهل ‌مبارزه‌اند، حق دارند (در میدان نبرد) حاضر باشند. شما، هرگز به کشور من حمله نخواهید کرد. آمریکای کوچک گوش کن. ما آماده‌ایم. با سلاح در دستان‌مان... منتظر شما هستیم.»
روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «درگیری‌های پیشین بین ایران و متحدان آمریکا در منطقه چگونه تمام شده است»، موفقیت راهبرد ایران و متحدانش در جریان تحولات سال‌های اخیر منطقه و شکست متحدان عرب آمریکایی را موجب انصراف واشنگتن از ورود به جنگی تازه در خلیج‌فارس دانست.
«مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران در مجلس درباره انتخاب رئیس آینده مجلس که هفته آینده خواهد بود، گفت: همیشه اعتقاد قلبی داشتم باید آقای عارف برای انتخابات ریاست مجلس بیایند و اگر نیامدند، خودم کاندیدا هستم.
«دریا اورس» سفیر ترکیه در ایران در دیدار با استاندار تهران گفت: در صورتی که برخی موانع که از سوی ایران اعمال می‌شود برطرف شود، بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترکیه با دست باز و دوان دوان به سمت ایران خواهند آمد.

 

شماره 897 صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
احتمال صفر/ (پرونده ویژه موضوعی برای بررسی توانایی آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران)/ پیروز نبرد اراده‌ها/ آقای ترامپ! تهران نیست؛ پاریس است!/ معمای امنیت در خلیج‌فارس/ رسانه ملی رنگ رمضان نگرفت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات