صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۵۹

افشای اظهارات غیرعلنی پامپئو؛ آمریکا هم «معامله قرن» را باور ندارد

وزیر خارجه آمریکا در یک محفل خصوصی گفته است که احتمال زیادی وجود دارد که طرح پیشنهادی آمریکا درباره فلسطین، بی‌نتیجه بماند، چراکه بسیاری این طرح را یکسویه و تأمین‌کننده منافع تل‌آویو می‌دانند.

افشای اظهارات غیرعلنی پامپئو؛ آمریکا هم «معامله قرن» را باور ندارد


در حالی که «جرد کوشنر» مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش گفت طرح موسوم به «معامله قرن» برای پایان دادن به مناقشه فلسطین بعد از ماه رمضان رونمایی می‌شود، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیرا در یک محفل خصوصی اظهاراتی مطرح کرده که نشان می‌دهد حتی دیپلمات ارشد دولت آمریکا هم به این طرح باور چندانی ندارد.
بر اساس محتوای یک فایل صوتی که روزنامه «واشنگتن‌پست» به آن دست یافته، پامپئو در دیدار با گروهی از سران یهودی گفته است که ممکن است گفته شود که این طرح «غیرقابل» اجرا است. وی البته ابراز امیدواری کرده که فلسطینی‌ها بلافاصله این طرح را رد نکنند.
دیپلمات ارشد آمریکا گفته است: «ممکن است رد شود. ممکن است نهایتا کسانی بگویند که "این اصالت ندارد و نظر مرا جلب نمی‌کند" یا اینکه "این دو چیز خوب دارد و ۹ چیز بد".»
پامپئو که در گردهمایی گروه موسوم به «رؤسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا» صحبت می‌کرده، در مورد تأخیرهای مکرر در رونمایی از این طرح، گفته است: «رونمایی از این طرح بیشتر از آنچه ابتدا فکر می‌کردم، طول کشیده است.»
وی همچنین می‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت کنونی آمریکا بتواند «این گره را باز» کند، اما او امیدوار است که «همه به نحوی جدی تعامل کنند.»
وزیر خارجه آمریکا سپس به یکسویه به نظر رسیدن این طرح اذعان کرده و گفته است: «می‌فهمم که چرا کسانی فکر می‌کنند که این توافقی خواهد بود که فقط اسرائیلی‌ها می‌توانند دوستش داشته باشند. این برداشت را درک می‌کنم. فقط امیدوارم که همه برای گوش دادن فضا و فرصت بدهند.»
پامپئو درباره نشستی که قرار است به زودی با هدف جذب سرمایه‌گذار اقتصادی در فلسطین و به عنوان گام نخست معامله قرن در بحرین برگزار شود، گفته است امیدوار است کشورهای عربی در این نشست حضور یابند تا «دستکم بشنوند.» وی همچنین گفته انتظار ندارد شرکت‌کنندگان عرب پس از این نشست، تمام قد به دفاع از طرح آمریکا بپردازند.
دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ماه‌هاست که قرار است از طرح خود برای سازش تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی رونمایی کند، اما این رونمایی هر بار به دلیلی به تعویق افتاده است. گفته می‌شود ناکامی اخیر «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، احتمالا بار دیگر انتشار این طرح را به تعویق بیاندازد.
بر اساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده، این طرح قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. تشکیلات خودگردان فلسطین از سال گذشته که آمریکا بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد، مذاکره با آمریکا را متوقف کرده است.
به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، دو فرد حاضر در نشست پامپئو و سران یهودی می‌گویند برداشت حاضران این بوده است که وزیر خارجه آمریکا درباره موفق شدن طرح معامله قرن، خوش‌بین نیست. یکی از این افراد می‌گوید: «او به هیچ‌وجه درباره اینکه این روند به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز ختم می‌شود، مطمئن نبود.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات