صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۶۷

تکرار اشتباه

تکرار اشتباه


یکی از مهمترین اظهارنظرات حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی جمله معروف «آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است» می باشد. رئیس محترم جمهور بر پایه این منطق بعد از پیروزی در دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، هدف دولت را به سرانجام رساندن مناقشه هسته ای از طریق مذاکره با آمریکا قرار داد و به نوعی دولت و اکثر وعده های اقتصادی دولت، معطل عملی شدن برجام گذاشت. سرانجام دولت توانست در تاریخ سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵)  برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ منعقد کند. قراردادی که هرچه از زمان عقد آن سپری می شد، بی تعهدی کشورهای 5+1 به آن آشکارتر می گشت، تا آنکه در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 آمریکا رسما از آن خارج می شود
موضوع این نوشتار سخنرانی شامگاه شنبه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با ورزشکاران و قهرمانان ملی است، در خصوص برجام و آمریکا است «ما اهل منطق و مذاکره‌ایم اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی سر میز مذاکره بنشینند، نه اینکه فرمان مذاکره صادر کنند»
چند نکته:
1-  برخی از سیاسیون همچنان امید به مذاکره با آمریکا دارند، در حالی که تجربه چهل ساله انقلاب نشان می دهد هیچگاه، هیچ دولتی در آمریکا حداقل حسن نیت و احترام متقابل را به جمهوری اسلامی از خود نشان نداد. به عنوان مثال می توان به مصاحبه دکتر ظریف با العالم اشاره کرد « در دوران آقای اوباما، دولت آمریکا همه تعهداتش را عملی نکرد، عهدشکنی کردند.» اوباما با دست چدنی ولی دست کش مخملی وارد مذاکره با ایران شد.
2- نگاه به مذاکره و حل مشکل از بیرون باعث شد تا به اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون کم توجهی شود. بی نتیجه بودن نگاه به بیرون و کم توجهی به درون در مدیریت کشور عامل اصلی مشکلات فعلی کشور است.
3- با آشکار شدن عدم حل مشکلات کشور با دستان کدخدا، دولت نباید منتظر فرج از طرف آنها باشد بلکه با افزایش همبستگی و اتحاد ملی به همراه عملی کردن شعارهای اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید می توان بسیاری از مشکلات و چالش های اقتصادی مردم را برطرف کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات