صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۳۶

از حزب فراموشکار تا پایان سلطه دلار

1ـ حزب فراموشکار!
روزنامه «سازندگی» در یادداشتی با عنوان «خبری در راه است؟» به قلم «احمد نقیب‌زاده» نوشت: «در حال حاضر مهم‌ترین تلاش‌هایی که ایران برای شکستن تحریم‌ها انجام داده است همین رایزنی‌ها و البته سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران است... در روابط خارجی نباید فرصت‌ها را از دست داد. نباید گذاشت روزها بی‌جهت بگذرند. وقتی زمان طولانی می‌شود ممکن است متغیرهای دیگری نیز وارد شود؛ بنابراین باید از فرصت‌ها برای شکستن تحریم‌ها استفاده کنیم. شاید این بار نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی به نفع ایران باشد.» نقیب‌زاده که اکنون پیشنهاد مذاکره با ترامپ برای شکستن تحریم‌ها را مطرح کرده، پیش از این مدعی شده بود باید برای جلب رضایت اروپایی‌ها، برد موشک‌های‌مان را کاهش دهیم! حزب کارگزاران سازندگی در حالی منتظر پیام نویدبخش ژاپن برای مذاکره است که دولت ژاپن فاقد استقلال سیاسی از آمریکاست و در دولت هاشمی‌رفسنجانی و اصلاحات هم که تحریم‌ها شدید نبود، توافق‌های اقتصادی خود با ایران را اجرا نمی‌کرد.


2ـ پایان سلطه دلار بر اقتصاد جهان
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: استفاده مفرط آمریکا از تحریم‌ها و به خصوص استفاده ابزاری از آن برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌هاست که حتی متحدان آمریکا را به جست‌وجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است. آنچه این روند را تسریع کرده، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و به ویژه تصمیم او برای احیای تحریم‌های تجاری علیه ایران بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بود. آلمان، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با اعمال این تحریم‌ها که مبادلات دلاری با بانک‌های ایرانی را ممنوع می‌کند، ابراز کرده‌‌اند. در کنار این‌ها چین و روسیه هم مشتاقند از قید کنترل آمریکا بر نظام مالی دنیا رها شوند. گفتنی است، رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته پیشنهاد حذف دلار از مناسبات خارجی را مطرح کرده بودند؛ از جمله در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه فرمودند: «با حذف دلار در معادلات تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.»


3ـ مادر جنگ‌ها در منطقه!
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در مطلبی در روزنامه «رأی‌الیوم» با انتقاد شدید از سخنان سران کشورهای عربی دنباله‌رو رژیم سعودی در نشست‌های مکه مکرمه، از سیدحسن نصرالله به دلیل سخنان وی در مراسم روز جهانی قدس تمجید کرد و در مطلبی نوشت: «موشک‌های مقاومت که در درگیری اخیر از سمت نوار غزه شلیک شد، معامله قرن را به شکست کشاند.» عطوان آورده است: «معادلات قدرت و بازدارندگی و پهپادها؛ خواه یمنی باشد یا فلسطینی یا لبنانی، سبب وحشت ترامپ شده و از شدت احتمالات جنگ در منطقه کاسته است، چرا که همه و در رأس آنها رئیس‌جمهور آمریکا و همپیمانان عربش که در حالتی از وحشت و هراس به سر می‌برند، این نکته را درک کرده‌‌اند که واکنش و پاسخ مقاومت این بار بسیار کوبنده و ویرانگر خواهد بود؛ زیرا چنین جنگی، جنگ پایانی و حتی مادر جنگ‌ها در منطقه خواهد بود.»


4ـ آمار تولید و صادرات نفت ناموس مسئولان صنعت نفت است
«محمد دغاغله» کارشناس انرژی گفت: برخی از آمارها باید طبقه‌بندی شده باشد و هرگز نباید به بیرون از مجموعه‌ها درز کند؛ برای نمونه می‌توان به آمار تولید و صادرات نفت خام و حتی گاز اشاره کرد. وی افزود: بخشی از شرایط موجود به گردن افرادی است که عامدانه یا ناآگاهانه آمارهای فروش نفت ایران را اعلام می‌کردند که این کار می‌توانست موجب به‌هم‌ریختگی وضعیت اقتصادی کشور شود. به گفته دغاغله، آمارهای نفتی ایران عملاً ناموس مسئولان صنعت نفت است و نباید به راحتی در رسانه‌ها اعلام شود. بر اساس این، سیاستی که مسئولان نفتی این روزها اتخاذ کرده‌اند، سیاستی صحیح است که باید در دوران قبل از تحریم نیز رعایت می‌شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات